Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 23. okt 2017, 15:50

Jeg ville lave coq au vin :)
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Juki » 23. okt 2017, 16:08

Gode bud!

Jeg tænkte også på enebærgryde, men jeg ved ikke om det bliver for fed til mig når jeg også skal have lagkage.

Coq au vin har jeg længe gerne ville prøve, så hvis der overhovedet er nogen der vil blive til aftensmad kunne det sagtens være jeg vælger at lave det :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Juki » 23. okt 2017, 16:09

HappyPaww skrev:Jeg ville lave coq au vin :)

Kan du anbefale en opskrift? :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10763

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 23. okt 2017, 17:09

Juki skrev:Gode bud!

Jeg tænkte også på enebærgryde, men jeg ved ikke om det bliver for fed til mig når jeg også skal have lagkage.

Coq au vin har jeg længe gerne ville prøve, så hvis der overhovedet er nogen der vil blive til aftensmad kunne det sagtens være jeg vælger at lave det :D


Jeg har lavet denne gryderet nogle gange med stor stor succes
http://www.alt.dk/mad/opskrift/gryderet ... -og-rodvin
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 23. okt 2017, 18:55

Juki skrev:
HappyPaww skrev:Jeg ville lave coq au vin :)

Kan du anbefale en opskrift? :)

Synes egentlig Karolines er fin.

Ellers havde de et godt bud i Gormorgen DK for et par uger siden (princippet er det samme generelt med de fleste opskrifter):
http://livsstil.tv2.dk/mad/opskrift/coq ... rguignonne

Serverer ofte med kogte vilde eller brune ris eller bare godt brød, hvis det ikke skal være så tungt som det godt kan blive med mos/kartofler. Brugerne øvrigt som regel også bare en almindelig god kylling, evt suppleret med et par ekstra Lår, hvis man er mange :)
1
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2206
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3228

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf flicka » 23. okt 2017, 19:37

Juki skrev:Jeg har snart fødselsdag og har inviteret lidt familie til boller og lagkage omkring middagstid. Dem der kan og har lyst er også inviteret til aftensmad, men har I nogle forslag til hvad jeg kan byde på?

Det må gerne være noget der kan forberedes i forvejen og/eller mere eller mindre passer sig selv, men er lidt mere spændende end spaghetti med kødsovs, lasagne, chili con carne og lignende.

Det må heller ikke være suppe, selvom det ville være ideelt. Tacoskaller og tortillas er jeg heller ikke meget til. Og heller ikke indmad.

Jeg overvejede hjemmelavede burgere eller hjemmelavede pitabrød, da det er let at lave og forberede, men når vi i forvejen skal have boller så bliver det måske lidt for meget brød? :genert: Madpandekager har jeg også overvejet. Det tager bare hundrede år at stege..

En form for gryderet eller noget saml-og-sammensæt-selv mad ville måske nok være det mest optimale, men jeg er åben overfor bud.

I forhold til ingredienser er der heller ikke nogle begrænsninger ift. fx allergi. Jeg tåler dog dårligt fede ting som fløde, avocado osv. i for store mængder.

Har I nogle forslag? :D


Butter chicken?

EDIT: Jeg overså lige det med at du dårligt tåler fløde. Så er butter chicken ikke lige sagen.

Men ellers er gryderetter et godt bud :gogo:
Senest rettet af flicka 23. okt 2017, 19:38, rettet i alt 3 gange.
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Juki » 23. okt 2017, 19:38

Tak skal I have! :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10763

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 31. okt 2017, 17:45

Er der nogen, der har en god og afprøvet opskrift på spansk mandelkage?
0
Brugeravatar
McFurPants
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:21
Kort karma: 26
Likede indlæg: 464

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf McFurPants » 1. nov 2017, 13:06

flicka skrev:
Juki skrev:Jeg har snart fødselsdag og har inviteret lidt familie til boller og lagkage omkring middagstid. Dem der kan og har lyst er også inviteret til aftensmad, men har I nogle forslag til hvad jeg kan byde på?

Det må gerne være noget der kan forberedes i forvejen og/eller mere eller mindre passer sig selv, men er lidt mere spændende end spaghetti med kødsovs, lasagne, chili con carne og lignende.

Det må heller ikke være suppe, selvom det ville være ideelt. Tacoskaller og tortillas er jeg heller ikke meget til. Og heller ikke indmad.

Jeg overvejede hjemmelavede burgere eller hjemmelavede pitabrød, da det er let at lave og forberede, men når vi i forvejen skal have boller så bliver det måske lidt for meget brød? :genert: Madpandekager har jeg også overvejet. Det tager bare hundrede år at stege..

En form for gryderet eller noget saml-og-sammensæt-selv mad ville måske nok være det mest optimale, men jeg er åben overfor bud.

I forhold til ingredienser er der heller ikke nogle begrænsninger ift. fx allergi. Jeg tåler dog dårligt fede ting som fløde, avocado osv. i for store mængder.

Har I nogle forslag? :D


Butter chicken?

EDIT: Jeg overså lige det med at du dårligt tåler fløde. Så er butter chicken ikke lige sagen.

Men ellers er gryderetter et godt bud :gogo:


Jeg bruger kokosmælk (light) i butter chicken i stedet for fløde. Det fungerer rigtig godt :)
1
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12731
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 919
Likede indlæg: 12467

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Guilded_Lily » 4. nov 2017, 13:52

Jeg har besluttet mig for selv at bage pizzabundene i aften. Men jeg mangler dén dér opskrift på den perfekte bund, der bliver ordentig sprød.

Har du dén?
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12731
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 919
Likede indlæg: 12467

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Guilded_Lily » 4. nov 2017, 16:39

Lemonella skrev:
Guilded_Lily skrev:Jeg har besluttet mig for selv at bage pizzabundene i aften. Men jeg mangler dén dér opskrift på den perfekte bund, der bliver ordentig sprød.

Har du dén?


Jeg bruger denne her opskrift. Der er til flere pizzaer, men du kan jo bare rette opskriften ind, så det passer med det antal du vil lave. :)
https://morsoe.com/da/inspiration/opskr ... s-pizzadej


Tak. Jeg har dog kun alm. hvedemel, så jeg har brugt Valdemarsros opskrift. Så må vi se, om den kan genbruges :)
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12731
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 919
Likede indlæg: 12467

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Guilded_Lily » 4. nov 2017, 17:16

Lemonella skrev:
Guilded_Lily skrev:
Tak. Jeg har dog kun alm. hvedemel, så jeg har brugt Valdemarsros opskrift. Så må vi se, om den kan genbruges :)


Det er jo durum- eller tipo00 melet der giver den ekstra lækre sprøde bund. Nu har du det så ikke, men prøv næste gang. Det giver virkelig lækre bunde. :)


Will do :gogo:

Det er ikke så tit, jeg selv laver dejen; vi plejer bare at købe de færdige. Men de bliver også hurtigt kedelige. Jeg tjekkede ikke lige opskrifter, før jeg handlede i går (var småfeberramt og tænkte ikke særlig langt), så jeg tænkte slet ikke i tipo 00/durumbaner.
0
Mariajensen83
Indlæg: 301
Tilmeldt: 2. nov 2015, 21:03
Kort karma: 17
Likede indlæg: 165

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Mariajensen83 » 4. nov 2017, 22:07

Guilded_Lily skrev:
Lemonella skrev:
Guilded_Lily skrev:Jeg har besluttet mig for selv at bage pizzabundene i aften. Men jeg mangler dén dér opskrift på den perfekte bund, der bliver ordentig sprød.

Har du dén?


Jeg bruger denne her opskrift. Der er til flere pizzaer, men du kan jo bare rette opskriften ind, så det passer med det antal du vil lave. :)
https://morsoe.com/da/inspiration/opskr ... s-pizzadej


Tak. Jeg har dog kun alm. hvedemel, så jeg har brugt Valdemarsros opskrift. Så må vi se, om den kan genbruges :)


Den opskrift bruger jeg altid, den er super god.
Jeg bruger så altid pizzasten, så ved ikke hvordan den ellers er.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12731
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 919
Likede indlæg: 12467

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Guilded_Lily » 5. nov 2017, 08:28

Mariajensen83 skrev:
Guilded_Lily skrev:
Lemonella skrev:
Guilded_Lily skrev:Jeg har besluttet mig for selv at bage pizzabundene i aften. Men jeg mangler dén dér opskrift på den perfekte bund, der bliver ordentig sprød.

Har du dén?


Jeg bruger denne her opskrift. Der er til flere pizzaer, men du kan jo bare rette opskriften ind, så det passer med det antal du vil lave. :)
https://morsoe.com/da/inspiration/opskr ... s-pizzadej


Tak. Jeg har dog kun alm. hvedemel, så jeg har brugt Valdemarsros opskrift. Så må vi se, om den kan genbruges :)


Den opskrift bruger jeg altid, den er super god.
Jeg bruger så altid pizzasten, så ved ikke hvordan den ellers er.


Dejen fra Valdemarsro var ret god. Bundene blev fint sprøde, jeg har ingen pizzasten, men jeg trak pizzaerne på bagepapir direkte over på de opvarmede bageplader.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Mi55y » 6. nov 2017, 09:49

Jeg har 3 dåser kondenseret mælk stående, og nu vil jeg gerne snart lave noget med dem. Nogle forslag til gode opskrifter med karamel?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Mad og drikke"