Bagemaskine

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Bagemaskine

Indlægaf Daphne » 26. apr 2017, 21:15

Ja jeg er rigtigt ved at udvide maskinparken herhjemme for tiden... :D
Nu går jeg og overvejer en bagemaskine. Og det er faktisk ikke fordi jeg vil bruge den til at bage i (selvom det nok kommer til at ske en gang imellem også...). Jeg har brug for en maskine, der kan røre og ælte dej til f.eks. boller, naan, pizza mv. Jeg har længe sukket efter en Kitchenaid røremaskine eller lignende, men de bliver hurtigt dyre, hvis de skal kunne holde til noget, og jeg synes det har lidt lange udsigter at få råd til en ordentlig. Og der tænker jeg, at en bagemaskine er jo direkte beregnet til det, og de fåes ofte meget billigere. De kan selvfølgelig heller ikke piske, men jeg har allerede en håndmixer, og så tit bruger jeg heller ikke den funktion...
Ved bagemaskinen kan jeg vist bare hælde alle ingredienser i og sætte den på dej-program, og så både ælter og hæver den dejen, Det virker smart, synes jeg.
Er der mon nogen, der har erfaringer, som de vil dele ud af?
0
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Bagemaskine

Indlægaf Tata » 28. apr 2017, 12:46

Jeg har en Kenwood, den giver hvad der svarer til 1/2 brød, altså det er da en sjov nok gimmick at vågne op til nybagt brød, men til at røre/hæve dej på, er det alt for lille kapacitet, så ville jeg gå efter en røremaskine :) .
1
Timian :lun:
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34777

Re: Bagemaskine

Indlægaf Dirtylittledevil » 28. apr 2017, 13:08

Jeg har slidt en bagemaskine op, og er igang med nr. 2 nu :) Det har bare været efter princippet "Den billigst mulige maskine som dog trods alt har fået nogle gode anmeldelser".

Jeg har brugt maskine rigtig meget når jeg har skullet bruge dej til fx boller eller pizza og det har været for uoverskueligt selv at røre sammen. Så rører og hæver den til UG.
Og selvfølgelig bager brød også. Jeg plejer så hvis jeg er i nærheden lige at snuppe dejkrogen ud ved sidste hævning så brødet ikke får et hul efter den.

Nu her med min nye maskine vil jeg prøve mig lidt mere frem med kager også, og måske syltetøj pga jeg har en masse frugt i haven men orker ikke at få det i en gryde.
Man kan finde rigtig mange opskrifter, men man skal nok bruge tid på at tilpasse dem til ens egen maskine :)

For mig har det været en af de ting i maskinparken jeg har brugt rigtig meget.
1
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Bagemaskine

Indlægaf Daphne » 29. apr 2017, 08:36

Dirtylittledevil skrev:Jeg har slidt en bagemaskine op, og er igang med nr. 2 nu :) Det har bare været efter princippet "Den billigst mulige maskine som dog trods alt har fået nogle gode anmeldelser".

Jeg har brugt maskine rigtig meget når jeg har skullet bruge dej til fx boller eller pizza og det har været for uoverskueligt selv at røre sammen. Så rører og hæver den til UG.
Og selvfølgelig bager brød også. Jeg plejer så hvis jeg er i nærheden lige at snuppe dejkrogen ud ved sidste hævning så brødet ikke får et hul efter den.

Nu her med min nye maskine vil jeg prøve mig lidt mere frem med kager også, og måske syltetøj pga jeg har en masse frugt i haven men orker ikke at få det i en gryde.
Man kan finde rigtig mange opskrifter, men man skal nok bruge tid på at tilpasse dem til ens egen maskine :)

For mig har det været en af de ting i maskinparken jeg har brugt rigtig meget.


Hvilket mærke + model er det du har nu? :)
0
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34777

Re: Bagemaskine

Indlægaf Dirtylittledevil » 29. apr 2017, 08:46

Daphne skrev:Hvilket mærke + model er det du har nu? :)


Helt nøjagtigt denne https://www.kitchenone.dk/produkt/severin-bagemaskine/ valgt ud fra pris plus den gode omtale som før nævnt :)
Den kører upåklageligt. Om den gør i det lange løb ved jeg selvfølgelig ikke. Men den kan de ting den skal.
De to minusser jeg har funndet indtil videre er ikke ret store. Det ene er at farven snyder lidt. Den er ikke kridhvid men nærmere over i en svag beige. Og så er det ikke overvældende mange opskrifter der følger med. Det kunne jeg nok godt være blevet lidt usikker over hvis jeg ikke kendte bagemaskiner i forvejen.

De har også den som har klaret sig rigtig godt i tests: https://www.kitchenone.dk/produkt/obh-b ... ine-staal/ men på det tidspunkt gad jeg ikke at vente på at den måske kom engang midt i maj. Så derfor var det jeg tænkte at en anden maskine med samme funktioner og god omtale kunne nok også gøre det.

Jeg har set i diverse kommentarfelter at visse af maskinerne ikke har et seperat dejprogram som kun ælter og hæver til perfektion og derefter stopper. Det ville jeg nok personligt sørge for at min maskine har, for det bruger jeg altså meget :)
1
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25611

Re: Bagemaskine

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. apr 2017, 09:00

før jeg fik kitchen aid, der havde jeg også en bagemaskine og jeg brugte den netop typisk til at ælte gærdej.Og det var den rigtig god til.
Jeg holdt ret hurtig op med at bage i den, for jeg syntes brødet blev lidt sjovt klægt, og det var lidt irriterende at rørestykkerne sad i brødet og ødelagde det.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
hyben
Indlæg: 381
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Re: Bagemaskine

Indlægaf hyben » 29. apr 2017, 20:02

Jeg har en bagemaskine Elektrolux (op til 1 kg . og der står ikke hvilken type på maskinen) næsten ikke brugt, der står til at komme til genbrug. Du er velkommen til at hente den kvit og frit - så kan du prøve om det er noget for dig. Maskinen befinder sig i Risskov, Aarhus.
Jeg kom aldrig til at blive gode venner med den.
1
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Bagemaskine

Indlægaf Daphne » 5. maj 2017, 19:38

hyben skrev:Jeg har en bagemaskine Elektrolux (op til 1 kg . og der står ikke hvilken type på maskinen) næsten ikke brugt, der står til at komme til genbrug. Du er velkommen til at hente den kvit og frit - så kan du prøve om det er noget for dig. Maskinen befinder sig i Risskov, Aarhus.
Jeg kom aldrig til at blive gode venner med den.


Det var ellers virkelig sødt af dig, men det er virkelig sjældent jeg er på de kanter.
Hvilke problemer havde du med den?
0
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Bagemaskine

Indlægaf Daphne » 5. maj 2017, 19:44

Dirtylittledevil skrev:
Daphne skrev:Hvilket mærke + model er det du har nu? :)


Helt nøjagtigt denne https://www.kitchenone.dk/produkt/severin-bagemaskine/ valgt ud fra pris plus den gode omtale som før nævnt :)
Den kører upåklageligt. Om den gør i det lange løb ved jeg selvfølgelig ikke. Men den kan de ting den skal.
De to minusser jeg har funndet indtil videre er ikke ret store. Det ene er at farven snyder lidt. Den er ikke kridhvid men nærmere over i en svag beige. Og så er det ikke overvældende mange opskrifter der følger med. Det kunne jeg nok godt være blevet lidt usikker over hvis jeg ikke kendte bagemaskiner i forvejen.

De har også den som har klaret sig rigtig godt i tests: https://www.kitchenone.dk/produkt/obh-b ... ine-staal/ men på det tidspunkt gad jeg ikke at vente på at den måske kom engang midt i maj. Så derfor var det jeg tænkte at en anden maskine med samme funktioner og god omtale kunne nok også gøre det.

Jeg har set i diverse kommentarfelter at visse af maskinerne ikke har et seperat dejprogram som kun ælter og hæver til perfektion og derefter stopper. Det ville jeg nok personligt sørge for at min maskine har, for det bruger jeg altså meget :)


Den ser godt nok fin ud - og rimelig billig.
Ja jeg går også efter et ælte (og hæve) program. Jeg kommer primært til at bruge den til boller, pizzabund, madbrød osv. Og så rugbrød.
0
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34777

Re: Bagemaskine

Indlægaf Dirtylittledevil » 6. maj 2017, 11:40

Daphne skrev:
Den ser godt nok fin ud - og rimelig billig.
Ja jeg går også efter et ælte (og hæve) program. Jeg kommer primært til at bruge den til boller, pizzabund, madbrød osv. Og så rugbrød.


Rugbrød har jeg ingen erfaring med at bage, men de andre ting vil den sagtens kunne producere dejen til :)
Jeg er kommet godt igang med at bruge den nye maskine efterhånden, det er så hyggeligt at høre dens rørelyde ude fra køkkenet imens man selv laver noget andet og kan glæde sig til lunt franskbrød senere :kaffe:
1
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
hyben
Indlæg: 381
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Re: Bagemaskine

Indlægaf hyben » 9. maj 2017, 11:11

Grunde til at min bagemaskine ender sine dage ved en genbrugs. I tilfældig orden
- den larmer og tager lang tid
- man skulle bruge tørgær
- lille portion - kun et franskbrød af gangen
- hul i brødet pga dejkrogen
- fylder meget
0

Tilbage til "Mad og drikke"