Anbefal noget vin!

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Anbefal noget vin!

Indlægaf Neenah » 24. mar 2017, 16:58

Vi skal holde bryllup, og til det skal vi selvfølgelig have vin, og det må gerne være den ideelle kombination af godt og billigt.

Hvad kan anbefales, når vi til forret skal have en blandet fisketallerken og til hovedret rådyr og fugl med nye kartofler og sommersalater? Jeg drikker ikke selv vin, og ved derfor intet. Min kæreste var hos en vinhandler, der anbefalede rød- og hvidvin til 70 kr/flasken, som måske er lige i overkanten.

Vinmennesker (Wizze :D ) kom med jeres bud!
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Anbefal noget vin!

Indlægaf Sangius » 24. mar 2017, 17:17

Gnarly Head. Rødvin. Fra Netto. Den er simpelthen så lækker.... elsker den virkelig.

Tror den står til 60 kr flasken? Nogen gange på tilbud :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Anbefal noget vin!

Indlægaf Hunkat » 24. mar 2017, 17:22

70 kr flasken er ikke så voldsomt. Hvis I bor på sjælland så ligger der en ret stor vinbutik/lagersalg i Brøndby hvor vi købte til vores bryllup. Man må smage så meget man vil :D Det gør det måske nemmere for jer at afgøre hvor meget I vil bruge hvis I nu finder noget som er lige jer.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Sool
Indlæg: 182
Tilmeldt: 6. okt 2015, 16:58
Kort karma: 28
Likede indlæg: 452

Re: Anbefal noget vin!

Indlægaf Sool » 24. mar 2017, 17:25

Altså, nu ved jeg ikke så meget andet om vin, end at jeg godt kan lide at drikke det :-D vi køber selv tit en zinfandel (på pap) i Tyskland - den hedder Big Zin, men zinfandel(ler?) fås i mange kvaliteter. Den her koster 80 kr for en box, der svarer til 4 flasker. Den er ikke ret kraftig, hvilket sikkert er meget godt til vild? :gruble: ellers må wizzze lige på banen ;-)
1
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18526

Re: Anbefal noget vin!

Indlægaf PaleSeptember » 24. mar 2017, 18:50

En chardonnay til forretten - den går til det meste, og de fleste kan lide dem. De behøver ikke engang være dyre.
1
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Anbefal noget vin!

Indlægaf Wizzze » 24. mar 2017, 19:18

Den bedste kombination mellem pris og kvalitet finder du generelt i BIB (Bag-in-Box) æskerne, med 2-3L i.

Til forretten/fisken vil jeg anbafale den her:
https://www.foetex.dk/vin-spiritus/hvid ... 32&point=2 Soave laver nogen behagelige hvidvine, som er gode allround vine, som både er gode til fisken, men også kan nydes til hovedretten af dem som ikke er glade for rødvin. Alternativer til Soaven kunne være noget oversøisk Chardonnay der ikke har været på træfade. Gode eksempler kunne være de australske fra Wolf Blass eller Lindeman som allerede er nævnt.

Til hovedretten ville man umiddelbart tænke en Barolo eller lign. men det er ret dyr vin, og med tanke på der også er lidt fugl, så også overkill. I stedet ville jeg igen BIB vejen og så foreslå australsk Shiraz (gerne en blend med Grenache som giver ekstra frugt og let sødme i smagen, og passer godt til vildt) alternativt en italiensk Primitivo, som er samme drue som amerikanske Zinfandel. Meget Primitivo sælges i dag som Zinfandel, for zinf navnet betaler man typisk lidt ekstra for.

Eksempler kunne være:
http://www.philipsonwine.com/2012-gsm-r ... y/48041312
https://www.foetex.dk/vin-spiritus/roed ... sgod5VcNVg
http://www.vinmedmere.dk/product/grande ... -box-6863/
http://www.vinmedmere.dk/product/the-wa ... -box-4564/
4
Do as I say! :whip:
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Anbefal noget vin!

Indlægaf Lulu » 24. mar 2017, 19:23

Jeg vil bare komme med forslaget om at køre til Tyskland for at købe det I finder. Der ligger en ret stor god vinhandel ikke ret langt fra grænsen, og undervejs hjem derfra, kan man jo stoppe op i grænsekiosken og købe de resterende drikkevarer til festen :slem: (man kan også købe vinen i grænsehandlen, men hvis man nu skal have en lidt mere speciel en, så er vinhandlen nok at foretrække)
1
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Anbefal noget vin!

Indlægaf Neenah » 24. mar 2017, 19:42

Tak for alle jeres forslag :worship:

Vi har også tænkt på grænsen - vi bor kun en times kørsel fra Flensborg, så der er ikke så langt. Det er vist dansk vinlager, der ligger i Flensborg - jeg har også hørt at man kan lave aftaler med dem om at kunne levere overskydende vin tilbage.

Selvom vin i box er smart, så tror jeg vi er ude i flasker, alene pga. serveringsvenligheden og vores begrænsede mængde af serveringspersonale.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Anbefal noget vin!

Indlægaf Neenah » 24. mar 2017, 19:51

Falstria skrev:
Neenah skrev:Tak for alle jeres forslag :worship:

Vi har også tænkt på grænsen - vi bor kun en times kørsel fra Flensborg, så der er ikke så langt. Det er vist dansk vinlager, der ligger i Flensborg - jeg har også hørt at man kan lave aftaler med dem om at kunne levere overskydende vin tilbage.

Selvom vin i box er smart, så tror jeg vi er ude i flasker, alene pga. serveringsvenligheden og vores begrænsede mængde af serveringspersonale.


I så fald fylder man jo bare vinen fra box på karaffel og servere den sådan :) Det bliver vinen kun bedre af (dekantering) ;)


Det ved jeg, men det er jo også noget, der tager tid fra serveringspersonalet. Men det er måske et større problem i vores hoveder end i virkeligheden.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Anbefal noget vin!

Indlægaf Neenah » 24. mar 2017, 19:54

Falstria skrev:
Neenah skrev:
Falstria skrev:
Neenah skrev:Tak for alle jeres forslag :worship:

Vi har også tænkt på grænsen - vi bor kun en times kørsel fra Flensborg, så der er ikke så langt. Det er vist dansk vinlager, der ligger i Flensborg - jeg har også hørt at man kan lave aftaler med dem om at kunne levere overskydende vin tilbage.

Selvom vin i box er smart, så tror jeg vi er ude i flasker, alene pga. serveringsvenligheden og vores begrænsede mængde af serveringspersonale.


I så fald fylder man jo bare vinen fra box på karaffel og servere den sådan :) Det bliver vinen kun bedre af (dekantering) ;)


Det ved jeg, men det er jo også noget, der tager tid fra serveringspersonalet. Men det er måske et større problem i vores hoveder end i virkeligheden.


Det skal være en meget tørstig familie før det giver problemer :)


:blush2:
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Anbefal noget vin!

Indlægaf Filipai » 24. mar 2017, 19:56

Jeg har nu nøjagtigt samme tanker som dig angående vin på karafler. Vi dropper bag in box af den grund, for det er altså nemmere at lige hoppe op og hente en flaske vin som gæst, end at vente på de i forvejen travle servingsfolk til at fylde op på karaffel. Der ryger meget vin ned på sådan en aften.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Anbefal noget vin!

Indlægaf Lurende Peber » 24. mar 2017, 20:13

Rødvin til fugl og rådyr skal efter min mening ikke være så dominerende som en Barolo. Primitivo er ikke tosset, men jeg vil anbefale Valpolicella Ripasso evt fra Fleggaard til 60,- flasken.
Alternativt til vin kan man jo også servere godt øl!
0
Registreret Gammel Gris :gris:

Tilbage til "Mad og drikke"