Økologisk salt

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Økologisk salt

Indlægaf Sangius » 10. feb 2017, 12:26

Øhm...

Jeg er lige faldet over økologisk dødehavssalt. Findes det? Og i så fald, hvordan er det anderledes fra bare normal dødehavssalt? Jeg er lidt forvirret :D
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Økologisk salt

Indlægaf Muspel » 10. feb 2017, 13:22

Sangius skrev:Øhm...

Jeg er lige faldet over økologisk dødehavssalt. Findes det? Og i så fald, hvordan er det anderledes fra bare normal dødehavssalt? Jeg er lidt forvirret :D



:lol: vi er hvis ude i kategorien 'bullshit'. dødehavet er simpelhen økologisk?

Jeg vil mene at alt salt er 'økologisk' da det er et grundstof
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Økologisk salt

Indlægaf Sangius » 10. feb 2017, 13:36

Man ved vel at salt gror hurtigere når det sprøjtes..?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Økologisk salt

Indlægaf kidkomb » 10. feb 2017, 13:42

Altså hvis de arbejdere der "høster" salten, skider i havet, så er det vel økologisk gødet....
Til forskel fra, øh, ikke gødet salt. Som jo så ikke er ikke-økologisk, men heller ikke økologisk.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Økologisk salt

Indlægaf Sangius » 10. feb 2017, 14:12

kidkomb skrev:Altså hvis de arbejdere der "høster" salten, skider i havet, så er det vel økologisk gødet....
Til forskel fra, øh, ikke gødet salt. Som jo så ikke er ikke-økologisk, men heller ikke økologisk.


Tak skal du have, det gjorde det hele lidt mere klart for mig :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Økologisk salt

Indlægaf Myresluger » 10. feb 2017, 15:02

Mon ikke det har noget at gøre med fremstillingsprocessen altså om der tilsættes stoffer - f.eks fluor eller det kemisk renses? For ellers skulle jeg mene at al salt fra det døde hav er økologisk - fisk er i hvert fald altid økologiske hvis ikke de er fra dambrug..
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Økologisk salt

Indlægaf Sangius » 10. feb 2017, 15:07

Myresluger skrev:Mon ikke det har noget at gøre med fremstillingsprocessen altså om der tilsættes stoffer - f.eks fluor eller det kemisk renses? For ellers skulle jeg mene at al salt fra det døde hav er økologisk - fisk er i hvert fald altid økologiske hvis ikke de er fra dambrug..


Tror ordet økologi bliver lidt udvandet. Økologisk er ikke det samme som vildt. Jeg mener ikke at en vildt fanget fisk er økologisk.

Hvis salten er fremstillet anderledes ville det være mere korrekt at markedsføre det som bæredygtigt tænker jeg.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Økologisk salt

Indlægaf Myresluger » 10. feb 2017, 15:10

Sangius skrev:
Myresluger skrev:Mon ikke det har noget at gøre med fremstillingsprocessen altså om der tilsættes stoffer - f.eks fluor eller det kemisk renses? For ellers skulle jeg mene at al salt fra det døde hav er økologisk - fisk er i hvert fald altid økologiske hvis ikke de er fra dambrug..


Tror ordet økologi bliver lidt udvandet. Økologisk er ikke det samme som vildt. Jeg mener ikke at en vildt fanget fisk er økologisk.

Hvis salten er fremstillet anderledes ville det være mere korrekt at markedsføre det som bæredygtigt tænker jeg.

Jeg er fuldstændig enig :gruble: Egentlig mener jeg at dambrugsfisk burde mærkes synligt, men man skal godt nok pudse brillerne for at se det.

Under alle omstændigheder er der nok nogen der har nærlæst reglerne for økologi og fundet ud af at der var et hul..
1
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Økologisk salt

Indlægaf Lys » 10. feb 2017, 15:54

Falstria skrev:
Myresluger skrev:Mon ikke det har noget at gøre med fremstillingsprocessen altså om der tilsættes stoffer - f.eks fluor eller det kemisk renses? For ellers skulle jeg mene at al salt fra det døde hav er økologisk - fisk er i hvert fald altid økologiske hvis ikke de er fra dambrug..


Det er lige modsat... Fisk kan IKKE være økologiske, medmindre de er fra dambrug.

Salt kan naturligvis ikke være økologisk.
Der kan skelnes imellem raffineret eller uraffineret salt, men økologisk kan det ikke være.


Det afhænger da af, hvilke betingelser man beslutter skal være opfyldt, før man må betegne det økologisk. Ligesom for alle andre økologiske produkter. "Økologi" er jo ikke en eviggyldig betegnelse - nogen har jo besluttet hvad kravene er inden for de forskellige kategorier.

For mig er det også lidt eksotisk, at honning kan være økologisk (godt opdragede bier ;)). Og jeg er da enig i, at det virker lidt sært for salt også.
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Økologisk salt

Indlægaf Lys » 10. feb 2017, 17:02

Falstria skrev:
Lys skrev:
Falstria skrev:
Myresluger skrev:Mon ikke det har noget at gøre med fremstillingsprocessen altså om der tilsættes stoffer - f.eks fluor eller det kemisk renses? For ellers skulle jeg mene at al salt fra det døde hav er økologisk - fisk er i hvert fald altid økologiske hvis ikke de er fra dambrug..


Det er lige modsat... Fisk kan IKKE være økologiske, medmindre de er fra dambrug.

Salt kan naturligvis ikke være økologisk.
Der kan skelnes imellem raffineret eller uraffineret salt, men økologisk kan det ikke være.


Det afhænger da af, hvilke betingelser man beslutter skal være opfyldt, før man må betegne det økologisk. Ligesom for alle andre økologiske produkter. "Økologi" er jo ikke en eviggyldig betegnelse - nogen har jo besluttet hvad kravene er inden for de forskellige kategorier.

For mig er det også lidt eksotisk, at honning kan være økologisk (godt opdragede bier ;)). Og jeg er da enig i, at det virker lidt sært for salt også.


Hvis man udvandede begrebet til at omfatte ting som salt, så har begrebet tabt sin værdi, derfor gør man ikke bare dét. Jeg mener ikke salt kan få et dansk Ø-mærke, det har jeg heller ikke kunnet finde noget eksempel på.
Og i så fald skulle raffineringen ikke engang spille en rolle... Økologisk sukker er jo også et raffineret produkt.

Mht. bierne så er det meget få steder der er godkendt til økologisk biavl, der er tale om øer og naturparker, hvor bierne ikke kan nå områder som er sprøjtet.
Økologisk honning fra udlandet undtaget, der er kravene mindre skrappe.
Iøvrigt er dansk konventionel honning også fri for pesticidrester, så der er egentlig intet argument for at købe økologisk honning her fra landet.


Jeg er ikke uenig, men min pointe var bare at spørgsmålet om økologi eller ej handler om at fastsætte kriterier, og derfor er der i princippet ingen grænser for, hvilken type produkter, der kan være økologiske.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Økologisk salt

Indlægaf Myresluger » 10. feb 2017, 17:04

Falstria skrev:
Myresluger skrev:Mon ikke det har noget at gøre med fremstillingsprocessen altså om der tilsættes stoffer - f.eks fluor eller det kemisk renses? For ellers skulle jeg mene at al salt fra det døde hav er økologisk - fisk er i hvert fald altid økologiske hvis ikke de er fra dambrug..


Det er lige modsat... Fisk kan IKKE være økologiske, medmindre de er fra dambrug.

Salt kan naturligvis ikke være økologisk.
Der kan skelnes imellem raffineret eller uraffineret salt, men økologisk kan det ikke være.


Jeg kan se at du har ret... jeg er sikker på at jeg har læst det modsatte for år tilbage - men det er så forkert, heldigvis.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Økologisk salt

Indlægaf Slettet bruger » 10. feb 2017, 17:19

Myresluger skrev:Mon ikke det har noget at gøre med fremstillingsprocessen altså om der tilsættes stoffer - f.eks fluor eller det kemisk renses? For ellers skulle jeg mene at al salt fra det døde hav er økologisk - fisk er i hvert fald altid økologiske hvis ikke de er fra dambrug..


Så kan man jo også have økologiske mursten? Hvis de er fremstillet uden stoffer osv.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Økologisk salt

Indlægaf Slettet bruger » 10. feb 2017, 17:21

Det med forskellige slags salt gav heller ikke mening for mig - fordi salt er NaCl - men der er åben bart også andre mineraler i salt fra forskellige steder i verden, f.eks. tibetansk økølogisk bjergsalt osv, så¨der er en smule forskel.
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Økologisk salt

Indlægaf Muspel » 10. feb 2017, 17:49

:D Jeg tror, at det næste må blive økologisk kildevand
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Økologisk salt

Indlægaf Slettet bruger » 10. feb 2017, 18:16

Angelina skrev:Og altså, hvad fuck er forskellen på "dødehavsalt" og "almindelig salt" ... altså, salt er vel salt? Jeg dør lidt indvendigt hver gang jeg ser en eller anden smart "salt form" ... salt er jo salt!


Det er jo lige som med Elvis guitar og den slags, ret beset er det jo bare en helt normal guitar men ELVIS har rørt på den, og så opsuger guitaren en del af Elvis awsomeness.

Man kan vel købe noget salt i Fakta, tage til dødehavet, dyppe saltet i dødehavet* og tage dem med hjem igen og voila, dødehavssalt.

*) Man skal opløse det i vandet og så trække det ud igen, så "dyppe" er lidt upræcist
0

Tilbage til "Mad og drikke"