Er det ok at cafe´er & Restauranter serverer færdigmad fra supermarkeder?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er det ok at cafe´er & Restauranter serverer færdigmad fra supermarkeder?

Indlægaf Bimmerdyret » 18. jan 2017, 18:10

fisken80 skrev:Altså jeg forstår simpelthen ikke, hvordan det kan komme som en overraskelse, at almindelige cafeer bruger færdiglavet mad, måske spicet en smule op med et eller andet. Det troede jeg helt seriøst, at alle vidste. Når man ser deres menukort, så synes jeg egentlig det giver sig selv, at de ikke står og laver alle de forskellige retter fra bunden hver dag.

Så medmindre de decideret skriver, at der er tale om hjemmelavet dit eller dat, så kan jeg ikke se problemet.


Enig !
Det er lidt som at tro man får andet en spandemayo og spande bearnaise til sine frostpisefritter på det lokale pizzeria
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Er det ok at cafe´er & Restauranter serverer færdigmad fra supermarkeder?

Indlægaf Animi » 18. jan 2017, 18:15

Bimmerdyret skrev:
fisken80 skrev:Altså jeg forstår simpelthen ikke, hvordan det kan komme som en overraskelse, at almindelige cafeer bruger færdiglavet mad, måske spicet en smule op med et eller andet. Det troede jeg helt seriøst, at alle vidste. Når man ser deres menukort, så synes jeg egentlig det giver sig selv, at de ikke står og laver alle de forskellige retter fra bunden hver dag.

Så medmindre de decideret skriver, at der er tale om hjemmelavet dit eller dat, så kan jeg ikke se problemet.


Enig !
Det er lidt som at tro man får andet en spandemayo og spande bearnaise til sine frostpisefritter på det lokale pizzeria


Men hvis man ikke selv har kendskab til cafeer, og det ikke står nogen steder, hvor skulle man så vide det fra? :)
Jeg har overhovedet ikke forstand på hvordan caféer fungerer, så jeg har ærligt aldrig tænkt over at der er mange ting på menukortet :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Er det ok at cafe´er & Restauranter serverer færdigmad fra supermarkeder?

Indlægaf Muspel » 18. jan 2017, 18:27

Det overrasker mig ikke spor. Men synes det er lidt... fesent.

Var det på en rigtig restaurent ville det overraske mig, hvis det var karolines. Så ville jeg forvente hjemmelavet suppe.

Jeg spiser helst steder med et lille menukort. Så bilder jeg mig ind, at der er større chance for, at det er lavet fra bunden.
1
Yetie
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:18
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5018

Re: Er det ok at cafe´er & Restauranter serverer færdigmad fra supermarkeder?

Indlægaf Yetie » 18. jan 2017, 18:33

Det er også samme cafe, hvor jeg fik er stort glas presset appelsinjuice, og selvom der ikke stod "frisk", så forventede jeg egentlig at det var tilfældet, når de tog 59 kr for det. De brugte klart ordet "presset" for at folk netop skulle få den association.

Jeg har ikke været der siden. Fint at visse ting, som f.eks. pommes frites, er fra frost, men der er alligevel en grænse, synes jeg.
1
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Er det ok at cafe´er & Restauranter serverer færdigmad fra supermarkeder?

Indlægaf fisken80 » 19. jan 2017, 10:02

Animi skrev:
Bimmerdyret skrev:
fisken80 skrev:Altså jeg forstår simpelthen ikke, hvordan det kan komme som en overraskelse, at almindelige cafeer bruger færdiglavet mad, måske spicet en smule op med et eller andet. Det troede jeg helt seriøst, at alle vidste. Når man ser deres menukort, så synes jeg egentlig det giver sig selv, at de ikke står og laver alle de forskellige retter fra bunden hver dag.

Så medmindre de decideret skriver, at der er tale om hjemmelavet dit eller dat, så kan jeg ikke se problemet.


Enig !
Det er lidt som at tro man får andet en spandemayo og spande bearnaise til sine frostpisefritter på det lokale pizzeria


Men hvis man ikke selv har kendskab til cafeer, og det ikke står nogen steder, hvor skulle man så vide det fra? :)
Jeg har overhovedet ikke forstand på hvordan caféer fungerer, så jeg har ærligt aldrig tænkt over at der er mange ting på menukortet :)


Altså for mig er det i hvert fald logisk, at et lille cafekøkken med begrænset personale ikke hver dag står og laver 15-20 forskellige retter fra bunden.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Er det ok at cafe´er & Restauranter serverer færdigmad fra supermarkeder?

Indlægaf Animi » 19. jan 2017, 10:24

Dikus skrev:Altså for mig er det i hvert fald logisk, at et lille cafekøkken med begrænset personale ikke hver dag står og laver 15-20 forskellige retter fra bunden.


Præcis. Jeg arbejder på en cafe, hvor maden laves fra bunden. Der er tre kokke, to elever og ind i mellem køkkenhjælp på som minimum. Og folk på arbejde fra 7-22. Det kræver et pants stort maskineri at holde et cafekort kørende med hjemmelavet mad.[/quote]

Men du har jo så også kendskab til hvordan en cafe fungerer. Jeg har da aldrig nogensinde vidst antal af medarbejdere i køkkenet, hvor længe de arbejdere osv. Så selvfølgelig er det logisk hvis man har kendskab til det, men for mig der ikke aner noget som helst om cafebranchen, er det ikke særlig logisk at hvis der står "Køkkenets tomatsuppe", så skal man regne med en suppe fra Karolines Køkken, købt nede i Netto.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Er det ok at cafe´er & Restauranter serverer færdigmad fra supermarkeder?

Indlægaf Animi » 19. jan 2017, 11:10

Dikus skrev:
Animi skrev:
Dikus skrev:Altså for mig er det i hvert fald logisk, at et lille cafekøkken med begrænset personale ikke hver dag står og laver 15-20 forskellige retter fra bunden.


Præcis. Jeg arbejder på en cafe, hvor maden laves fra bunden. Der er tre kokke, to elever og ind i mellem køkkenhjælp på som minimum. Og folk på arbejde fra 7-22. Det kræver et pants stort maskineri at holde et cafekort kørende med hjemmelavet mad.


Men du har jo så også kendskab til hvordan en cafe fungerer. Jeg har da aldrig nogensinde vidst antal af medarbejdere i køkkenet, hvor længe de arbejdere osv. Så selvfølgelig er det logisk hvis man har kendskab til det, men for mig der ikke aner noget som helst om cafebranchen, er det ikke særlig logisk at hvis der står "Køkkenets tomatsuppe", så skal man regne med en suppe fra Karolines Køkken, købt nede i Netto.


I forhold til antal ansatte, er jeg helt enig. Men rent logisk, kan de fleste vel regne ud, hvor realistisk det er med mad fra bunden, kæmpe menukort, mange gæster og begrænset plads. De fleste har dog prøvet at lave mad, måske endda til gæster.

....

Noget andet er, jeg selv vrænger på næsen af det og derfor vælger andre alternativer, når jeg selv betaler[/quote]

Ja, jeg har prøvet at lave mad til gæster. Men jeg synes trods alt der er forskel på mig, og så professionelle der måske har et system så de er mere effektive. Plus, jeg stadigvæk ikke ved hvor stort køkkenet er, hvor mange ansatte osv de har.
Men altså, det er trods alt heller ikke fordi jeg forventer at de selv samler svampe, gror kartofler eller slagter grisen ude bagved :P Jeg havde ærlig talt nok bare regnet med noget lidt andet, end købetomatsuppe fra Karolines Køkken.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Er det ok at cafe´er & Restauranter serverer færdigmad fra supermarkeder?

Indlægaf Guldfisk » 19. jan 2017, 17:35

Jeg ville faktisk have forventet, at det var billigere for dem at lave det selv i et eller andet storkøkken og så levere det frossent eller på køl til deres restauranter/cafeer.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Er det ok at cafe´er & Restauranter serverer færdigmad fra supermarkeder?

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. jan 2017, 19:25

Ja, det er i princippet ok, og det kommer ikke bag på mig, at man gør den slags på en anonym kædecafé.

Når det er sagt, synes jeg samtidig, at det er ret tydeligt, at stedet prøver at give indtryk af noget hjemmelavet uden at bruge det konkrete ord. Dels er der prisen, dels rettens navn og den måde, den beskrives på menukortet. "Dagens suppe" og "spørg tjeneren" indikerer for mig, at man ikke kan være mere præcis i sin beskrivelse, fordi det netop ikke er et fast produkt, man leverer. Med de nye oplysninger i baghovedet kan jeg godt se, at retorikken også har den fordel, at man slipper udenom at beskrive en suppe, der ikke engang behøver være på køl i supermarkedet, i malende superlativer.
Det er da smart PR, sådan efter en "den kloge narrer den mindre kloge"-filosofi, men også temmelig fesent.

Rapfisk og jeg spiste i weekenden en udsøgt og tydeligvis hjemmelavet to-retters frokost, der normalt koster 150 kr. pr. mand. Det var i centrum af København, hvor huslejen næppe er billig. Jeg tror med andre ord ikke på, at det er bydende nødvendigt at tage 89 kr. for en skål Karoline-suppe.

Nå, men i det mindste kan man da ikke beskylde Vivaldi for at sminke maden :tie:

Billede
2
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4590
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 667
Likede indlæg: 21054

Re: Er det ok at cafe´er & Restauranter serverer færdigmad fra supermarkeder?

Indlægaf catnip » 19. jan 2017, 20:16

Jeg har kun et problem med prisen på færdigretter serveret på caféer...
2
- Nevertheless she persisted -
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Er det ok at cafe´er & Restauranter serverer færdigmad fra supermarkeder?

Indlægaf JoyNips » 19. jan 2017, 20:22

Det kommer slet ikke bag på mig. Jeg ved jo også godt at røræggene ikke er særligt meget hjemmelavede når jeg spiser brunch.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Er det ok at cafe´er & Restauranter serverer færdigmad fra supermarkeder?

Indlægaf Delfin » 19. jan 2017, 20:38

Det kommer ikke bag på mig, at de bruger halvfabrikata, men man kan vel næppe kalde det halvfabrikata, hvis de bare skal hælde en liter vand i, eller opvarmer en færdig fabriks-suppe, så spændende er en Mousuppe heller ikke. På en restaurant ville jeg nok forvente, at nogle af råvarerne var gjort klar til brug, som fx en god fond og skåret kød og grønt e.lign., og så kan de fryse deres egen færdiglavede suppe, men en pulversuppe ville nok skuffe mig lidt. Det er kedeligt, hvis suppen smager ens lige meget hvilken type restaurant, man går ind på.
1
14 11 14
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Er det ok at cafe´er & Restauranter serverer færdigmad fra supermarkeder?

Indlægaf StripesAddict » 19. jan 2017, 21:01

Jeg ville være mere chokeret, hvis der vitterligt var nogen der troede, at Vivaldi lavede deres mad fra bunden.
4
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Er det ok at cafe´er & Restauranter serverer færdigmad fra supermarkeder?

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. jan 2017, 05:00

Jeg sidder lige og tænker på, hvordan man egentlig kan få succes med kombinationen lav kvalitet og høje priser?
Er det pga. af manglende konkurrenter i de pågældende byer?
Jeg tvivler ikke på, at der der stort set alle steder findes caféer og restauranter med bedre mad end på Vivaldi, men hvis de er markant dyrere, er de jo ikke nødvendigvis reelle alternativer.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Er det ok at cafe´er & Restauranter serverer færdigmad fra supermarkeder?

Indlægaf Wizzze » 20. jan 2017, 05:22

DetSorteCirkus skrev:Jeg sidder lige og tænker på, hvordan man egentlig kan få succes med kombinationen lav kvalitet og høje priser?
Er det pga. af manglende konkurrenter i de pågældende byer?
Jeg tvivler ikke på, at der der stort set alle steder findes caféer og restauranter med bedre mad end på Vivaldi, men hvis de er markant dyrere, er de jo ikke nødvendigvis reelle alternativer.


Et Koncept som Jensens blev populært på 3 ting tror jeg.
1: Den billige frokostbøf
2: De var først med at kalde fastfood for en restaurant
3: Softice maskinen

Det fik de unge og familierne inden for dørene, så de fik volumen, der gjorde at der kom økonomi i konceptet.

Jeg gætter på at noget lignende har været været gældende for Vivaldi
1: Noget har nok været billigt, måske deres Brunch? :gruble:
2: De har været blandt de første med at bringe storbyens cafeliv/kultur til provinsen
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Mad og drikke"