To år gammel and. Kan den spises?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: To år gammel and. Kan den spises?

Indlægaf Lykke » 20. dec 2016, 19:46

Men prøv at kigge på holdbarheden på sådanne frosne fjerkræ, de kan altså holde sig overraskende længe.
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55652
Kontakt:

Re: To år gammel and. Kan den spises?

Indlægaf Ado » 20. dec 2016, 19:46

Jeg kan slet ikke forstå, at den har så lang holdbarhedsdato. Fed fjerkræ kan maks holde 10 måneder på frost. Jeg er ingen ekspert, men jeg tør alligevel godt sige, at dyret med stor sandsynlighed er uspiselig.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: To år gammel and. Kan den spises?

Indlægaf paint » 20. dec 2016, 21:50

"Det er værd at nævne, at producenterne af fødevarer typisk angiver meget konservative og tidligere datoer, end varen egentlig fortjener. Det er der to grunde til: Den ene er ifølge Coops kvalitetschef Karin Frøidt, at producenterne sender et forkert signal til forbrugerne, hvis deres produkter kan holde i flere år. Et eksempel er ænder, der dybfrossent kan holde sig tre år, men som Coop mærker med en udløbsdato på to år, fordi de er trætte af de evigt tilbagevendende historier om ’gamle juleænder’"

http://politiken.dk/mad/madnyt/art54802 ... nd-du-tror

Generelt om madvarers holdbarhed, har jeg hørt en historie om en mand der spiste en spegepølse, der var ældre end ham selv. ;)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: To år gammel and. Kan den spises?

Indlægaf Annione » 20. dec 2016, 22:46

Der sker intet farligt i frossent kød - så længe det konstant har været frossent.
Det værste der kan ske med en frossen and, er som Wizzze skriver, at den kan blive harsk. Og er den harsk, så er du ikke i tvivl - det smager virkelig grimt. Det kan i visse tilfælde også lugtes.

Tø den LANGSOMT op - altså omkring 2 dage i køleskab. Pil evt. et lille stykke skind af (det yderste tør jo hurtigst) - steg det og smag. Der er ingen grund til at stege en hel fugl og så kyle den ud.
4
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11500
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: To år gammel and. Kan den spises?

Indlægaf PaleSeptember » 21. dec 2016, 15:30

Falstria skrev:Fjern fedtet hvis det er harskt (giv det til katten) og erstat det med noget friskt spæk.


Tror du selv, at en kat gider æde harskt fedt? :stoned:
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11500
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: To år gammel and. Kan den spises?

Indlægaf PaleSeptember » 21. dec 2016, 15:33

Jeg kan se, at laks kan holde sig 2-3 mdr i fryseren, men jeg har altså haft noget liggende i over et år, og det smagte helt fint. Andet kød har vi også haft liggende længere end hvad foreskrifterne siger, og der har det heller ikke smagt dårligt. Så jeg ville altså godt turde spise den and :)
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11500
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: To år gammel and. Kan den spises?

Indlægaf PaleSeptember » 21. dec 2016, 15:55

Falstria skrev:
PaleSeptember skrev:
Falstria skrev:Fjern fedtet hvis det er harskt (giv det til katten) og erstat det med noget friskt spæk.


Tror du selv, at en kat gider æde harskt fedt? :stoned:


Ja, de plejer at slås om at komme til madskålen :)

Jeg smider aldrig gammelt pålæg eller kød ud.


Der er vel også forskel på, om det er gammelt, eller om det er harskt. Katte er meget fintfølende med deres lugtesans, og de spiser absolut ikke noget, der er dårligt, medmindre de er MEGET sultne :)
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: To år gammel and. Kan den spises?

Indlægaf Sangius » 21. dec 2016, 16:02

Falstria skrev:
PaleSeptember skrev:
Falstria skrev:
PaleSeptember skrev:
Falstria skrev:Fjern fedtet hvis det er harskt (giv det til katten) og erstat det med noget friskt spæk.


Tror du selv, at en kat gider æde harskt fedt? :stoned:


Ja, de plejer at slås om at komme til madskålen :)

Jeg smider aldrig gammelt pålæg eller kød ud.


Der er vel også forskel på, om det er gammelt, eller om det er harskt. Katte er meget fintfølende med deres lugtesans, og de spiser absolut ikke noget, der er dårligt, medmindre de er MEGET sultne :)


De er altid meget sultne, det skal de være. De er musefangere, ikke levende sofapuder.


Man behøver så ikke altid holde sin kat meget sulten, for at få den til at fange mus.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11500
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: To år gammel and. Kan den spises?

Indlægaf PaleSeptember » 21. dec 2016, 16:11

Sangius skrev:
Falstria skrev:
PaleSeptember skrev:
Falstria skrev:
PaleSeptember skrev:
Falstria skrev:Fjern fedtet hvis det er harskt (giv det til katten) og erstat det med noget friskt spæk.


Tror du selv, at en kat gider æde harskt fedt? :stoned:


Ja, de plejer at slås om at komme til madskålen :)

Jeg smider aldrig gammelt pålæg eller kød ud.


Der er vel også forskel på, om det er gammelt, eller om det er harskt. Katte er meget fintfølende med deres lugtesans, og de spiser absolut ikke noget, der er dårligt, medmindre de er MEGET sultne :)


De er altid meget sultne, det skal de være. De er musefangere, ikke levende sofapuder.


Man behøver så ikke altid holde sin kat meget sulten, for at få den til at fange mus.


Nej, vores fanger også mus, men det er jo deres jagtinstinkt. Vores æder dem som regel ikke.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2069
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 208
Likede indlæg: 6082

Re: To år gammel and. Kan den spises?

Indlægaf Contrast » 21. dec 2016, 20:47

Jeg ville ikke. Jeg er også ekstra forsigtig når det handler om fjerkræ der har ligget i fryseren så længe, uanset hvad holdbarhedsdatoen siger.
1
Inge Færch Schott
CarloMonte
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20. dec 2016, 11:10
Kort karma: 10
Likede indlæg: 1

Re: To år gammel and. Kan den spises?

Indlægaf CarloMonte » 24. dec 2016, 11:45

Tak for alle jerers svar :). Nu har jeg et andet andespørgsmål, men det bliver i en ny tråd ;)
0

Tilbage til "Mad og drikke"