Den store tråd om julegodter 2016!

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Pandesteg » 1. dec 2016, 11:54

sigge skrev:
Pandesteg skrev:
sigge skrev:
Det er den her:
http://www.dengamleby.dk/vaniljekranse/

I nogle udgaver af opskriften skal mandlerne ristes ca. 10 min. i ovnen, før de hakkes; jeg har prøvet både med og uden ristning, og jeg kan ikke rigtigt smage forskel. Desuden bruger jeg ikke bittermandler.
Vanillestangen plejer jeg bare at klippe i lidt mindre stykker og smide dem i en minihakker sammen med noget af sukkeret, så den bliver findelt.


Super tak. Smutter du mandlerne?


Nej nej, der er bare med den brune hinde und alles.


Fedt, så er det endnu nemmere :D De skal prøves.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Wizzze » 1. dec 2016, 11:56

Der skal snart nogle jødekager og noget marcipan indenbords her, ellers overlever jeg ikke :D

Tror der skal laves lidt i weekenden, kald det en generalprøve til når det virkelige slag skal stå lige før jul :-D
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9843
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Spjaerten » 1. dec 2016, 12:02

Jeg tror jeg snart skal bage finskbrød. Kader min mor og vaniljekransene. Og så må hun selv om, om hun synes der skal bages jødekager, den er jeg ikke så meget for.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Fru Sunshine » 1. dec 2016, 17:12

Jeg har brugt opskriften på vaniljekranse fra Den gamle By i en del år efterhånden. Og de bliver altid sprøde og lækre. Stort set alle andre opskrifter ender for mig som noget, jeg kan købe i poser. De smager bare ikke godt nok.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf oOxXxOo » 2. dec 2016, 15:47

Her har sirupskagerne (Honningkager) stået siden d. 7 november ( 3 krukker, og den mindste krukke er ved at være tom, til trods for at kagerne skal stå en lille uge mere :deer: )
Julelikøren er ligeledes lavet for en lille måneds tid siden, så den er også snart klar til at blive smagt på

Der er bagt:
Brunkager (almindelig + nogle med revet appelsinskal)
Pebernødder
Jødekager
Vaniljekranse
Svenske gaffelkager

Og i fryseren ligger der 1½ rulle med kardemomme/Lime specier og 2 små ruller med chokolade og hjemme syltet ingefær. rullerne skal blot tages op og skæres inden de bages.

(Jeg har 1 uges ferie, så jeg har brugt en stor del af tiden på at bage)

Jeg mangler blot fedtebrød og min julekage (De bliver bagt i næste uge til når vi får gæster)
OG så skal jeg have lavet nogle dadler med marcipan der skal overtrækkes med chokolade.

(Jeg kan godt li jul og at bage :genert: ) :santa2:
4
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Kommodedyret » 2. dec 2016, 16:18

Jeg skal lave brændte mandler, og krydser fingre for at de bliver bedre end sidste år hvor de desværre fuckede up. De plejer ellers at blive super gode.

Jeg har også lavet havregrynskugler med tørret frugt og peanutbutter, de blev meget bedre end forventet på trods af helsevinklen :D

I tiger købte jeg et peberkagehus som jeg glæder mig meget til at samle. Det har jeg haft lyst til i årevis.

Der er også nogle småkager som skal bages, ved bare ikke het hvilken slags, det skal helst være en slags som kan holde til at blive udstukket med mine dinosaur udstiksforme :lun:

Tror også at jeg vil lave lidt konfekt som gaver. Skal bare lige have fundet noget billigt nougat.
1
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2674
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6981

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Ladysparrow » 2. dec 2016, 17:35

Kommodedyret skrev:Jeg skal lave brændte mandler, og krydser fingre for at de bliver bedre end sidste år hvor de desværre fuckede up. De plejer ellers at blive super gode.

Jeg har også lavet havregrynskugler med tørret frugt og peanutbutter, de blev meget bedre end forventet på trods af helsevinklen :D

I tiger købte jeg et peberkagehus som jeg glæder mig meget til at samle. Det har jeg haft lyst til i årevis.

Der er også nogle småkager som skal bages, ved bare ikke het hvilken slags, det skal helst være en slags som kan holde til at blive udstukket med mine dinosaur udstiksforme :lun:

Tror også at jeg vil lave lidt konfekt som gaver. Skal bare lige have fundet noget billigt nougat.


Min kæreste købte også sådan et peberkage hus samlesæt og det var så hyggeligt at gøre sammen. Selvom det blev meget lidt kønt. :fløjt:
1
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4388

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Hewlett » 3. dec 2016, 04:58

Noget af det jeg glæder mig mest til ved julen, er klementinbåde dyppet i smeltet mørk chokolade og så i køleskabet :savl:
1
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Lone » 4. dec 2016, 21:07

I år lavede vi markant færre marcipanvariationer end vanligt, faktisk kun mozartkugler, marcipan med brunkagekrydderi samt ristede hasselnødder med et lag marcipan udenpå og overtrukket med nougat.

Fra venstre mod højre på første billede: Hasselnøddekugler, lakridsmandler, nødder i nougat, p-tærter, macipanhjerter med brunkagekrydderi og bounty. Mozartkuglerne blev ikke foreviget i denne omgang.

konfekt.jpg


konfekt1.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
6
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. dec 2016, 17:55

Hvis jeg får tid, vil jeg også lave de her konfektstykker. Jeg synes, at de er rigtig fine.
De er lavet af dadler, havregryn, kakao, banan og chili (vil jeg udelade) og er vendt i hakkede (usmuttede) mandler.

Billede
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Pandesteg » 6. dec 2016, 06:58

Jeg vil bage lidt brunkager, når jeg kommer hjem, lavede dejen for en uge siden, så nu er den klar. Jeg vil også gerne snart have set på lidt konfekt - måske jeg skulle lave min juletræstamme i aften også. Så skal jeg bare lige have fundet ud af, hvad jeg skal putte i/på.

Er der forresten nogen, der har en god opskrift til udstikskager? Må gerne være en med nogle krydderier, der smager af noget.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24916

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf sigge » 6. dec 2016, 09:00

Pandesteg skrev:Jeg vil bage lidt brunkager, når jeg kommer hjem, lavede dejen for en uge siden, så nu er den klar. Jeg vil også gerne snart have set på lidt konfekt - måske jeg skulle lave min juletræstamme i aften også. Så skal jeg bare lige have fundet ud af, hvad jeg skal putte i/på.

Er der forresten nogen, der har en god opskrift til udstikskager? Må gerne være en med nogle krydderier, der smager af noget.


Jeg bager peberkager, når jeg skal lave noget, der skal stikkes ud. De er dejligt krydrede.

https://www.arla.dk/opskrifter/svenske-pepparkakor/


Men da jeg var barn, brugte vi faktisk altid brunkagedej til udstikning. Det virkede også fint.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Fru Sunshine » 6. dec 2016, 09:17

Jeg er vel ikke så heldig, at nogen har luret min gamle opskrift på italiensk nougat med mandler og nødder? Jeg KAN ikke finde min gamle kogebog i skurvognen, så nu har jeg ingen opskrifter :whine:
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Pandesteg » 6. dec 2016, 10:35

sigge skrev:
Pandesteg skrev:Jeg vil bage lidt brunkager, når jeg kommer hjem, lavede dejen for en uge siden, så nu er den klar. Jeg vil også gerne snart have set på lidt konfekt - måske jeg skulle lave min juletræstamme i aften også. Så skal jeg bare lige have fundet ud af, hvad jeg skal putte i/på.

Er der forresten nogen, der har en god opskrift til udstikskager? Må gerne være en med nogle krydderier, der smager af noget.


Jeg bager peberkager, når jeg skal lave noget, der skal stikkes ud. De er dejligt krydrede.

https://www.arla.dk/opskrifter/svenske-pepparkakor/


Men da jeg var barn, brugte vi faktisk altid brunkagedej til udstikning. Det virkede også fint.


Jeg overvejede også lidt peberkager, men kan ikke finde ud af, om de minder for meget om brunkager og pebernødder? Min brunkageopskrift kan desværre ikke udstikkes, de skal skæres af en rulle.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Æble » 6. dec 2016, 10:36

Fru Sunshine skrev:Jeg er vel ikke så heldig, at nogen har luret min gamle opskrift på italiensk nougat med mandler og nødder? Jeg KAN ikke finde min gamle kogebog i skurvognen, så nu har jeg ingen opskrifter :whine:


Kan du ikke finde den på Jubii?
0

Tilbage til "Mad og drikke"