Den store tråd om julegodter 2016!

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Pandesteg » 21. nov 2016, 07:58

Vi plejer da altid at have sådan en tråd til julegodter, konfekt, småkager, knas osv. og det skal vi da også have i år :deer: Jeg starter først så småt i weekenden, men kan se der allerede er andre, der er startet - så lad og sniksnakke, vise billeder, spørge til råds osv. :klap:
5
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1154
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Lone » 24. nov 2016, 19:40

Jeg har en konfektdate med to veninder d. 2/12 - der plejer at være meget konfekt når vi er færdige: diverse marcipanvarianter, mandler med hvid chokolade og lakrids og hvad vi ellers finder på
1
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1154
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Lone » 24. nov 2016, 19:44

Jeg overvejer om de her skal være (et af) årets nye indslag
http://www.madogbolig.dk/jul/opskrifter ... dbaerstoev
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf zembra1986 » 28. nov 2016, 21:37

Jeg har cravet konfekt de sidste par uger og har aftalt med en veninde at vi skal mødes en dag og lave konfekt :jule: :love: vi skal bare lige have sat datoen, hvilket skal være snart da jeg snart ikke kan styre min craving længere :lol:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. nov 2016, 21:44

Jeg skal lave romkugler med rom fra en lokal producent, som vi besøgte på rundrejsen i Andalusien :)

Måske bliver der også tid til at bage et helt krybbespil. Det fik jeg et kæmpe sæt udstiksforme til af min veninde til min fødselsdag. Det er godt nok specielt :genert:
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Studsgaard » 28. nov 2016, 22:02

Lone skrev:Jeg overvejer om de her skal være (et af) årets nye indslag
http://www.madogbolig.dk/jul/opskrifter ... dbaerstoev

Nu er jeg ikke selv til nougat men jeg er sikker på de vil være et hit ved manden
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf sigge » 30. nov 2016, 08:29

Min søster og jeg skal lave konfekt næste weekend. Vi skal lave bountykugler, marcipanroulade med blød nougat og Nutella, pebermyntelinser og fyldt chokolade. Jeg vil forsøge at overtale hende til, at vi kun laver en slags fyldt chokolade, selvom vi plejer at lave to. Vi har tidligere lavet en slags med hindbærtrøffel og en slags med rosiner og romganache. Men jeg håber, vi kan droppe dem med rom i år. Så kan vi nemlig gøre det hurtigere og få ryddet op igen. Det sviner jo helt afsindigt at lave de fyldte chokolader, og jeg kan ikke rigtigt koncentrere mig om at lave andre ting, når halvdelen af køkkenet er smurt ind i chokolade, men jeg gider heller ikke at gøre det rent flere gange undervejs.

Så håber jeg, at jeg også kan finde tid til at bage Den Gamle Bys vanillekranse. Tidligere har vi altid bagt min. 3 slags julesmåkager i min familie, men de sidste par år er det kikset lidt pga. manglende tid. Det skal helst være et familieprojekt, der foregår hjemme hos mine forældre, der har den store maskinpark (røremaskine, kødhakker til vanillekranse og pålægsmaskine til at skære brunkager og specier i skiver). Og vi skal helst være min. 2 og meget gerne 3 personer til projektet, som så også kræver 2 arbejdsdage: 1 til at lave dejen og 1 til at bage kagerne. Det har været svært at få til at gå op de sidste par år. Og i år er mine forældre så i gang med en livsstilsændring, så der skal ikke ret mange småkager ind i deres hjem i det hele taget. Men jeg vil nu alligevel se, om jeg ikke kan få bagt de vanillekranse, for de er godt nok gode. Så bliver de bare rullet i hånden og bliver uden takker, for jeg har ikke selv en kødhakker.
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Alphilia » 30. nov 2016, 11:53

Jeg tror ikke det bliver til så meget julebag, for det spiser jeg bare.
Egentlig synes jeg det er sjovere at lave konfekt end spise det, så i år tror jeg bare det bliver til nogle karameller
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Pandesteg » 30. nov 2016, 16:27

sigge skrev:Min søster og jeg skal lave konfekt næste weekend. Vi skal lave bountykugler, marcipanroulade med blød nougat og Nutella, pebermyntelinser og fyldt chokolade. Jeg vil forsøge at overtale hende til, at vi kun laver en slags fyldt chokolade, selvom vi plejer at lave to. Vi har tidligere lavet en slags med hindbærtrøffel og en slags med rosiner og romganache. Men jeg håber, vi kan droppe dem med rom i år. Så kan vi nemlig gøre det hurtigere og få ryddet op igen. Det sviner jo helt afsindigt at lave de fyldte chokolader, og jeg kan ikke rigtigt koncentrere mig om at lave andre ting, når halvdelen af køkkenet er smurt ind i chokolade, men jeg gider heller ikke at gøre det rent flere gange undervejs.

Så håber jeg, at jeg også kan finde tid til at bage Den Gamle Bys vanillekranse. Tidligere har vi altid bagt min. 3 slags julesmåkager i min familie, men de sidste par år er det kikset lidt pga. manglende tid. Det skal helst være et familieprojekt, der foregår hjemme hos mine forældre, der har den store maskinpark (røremaskine, kødhakker til vanillekranse og pålægsmaskine til at skære brunkager og specier i skiver). Og vi skal helst være min. 2 og meget gerne 3 personer til projektet, som så også kræver 2 arbejdsdage: 1 til at lave dejen og 1 til at bage kagerne. Det har været svært at få til at gå op de sidste par år. Og i år er mine forældre så i gang med en livsstilsændring, så der skal ikke ret mange småkager ind i deres hjem i det hele taget. Men jeg vil nu alligevel se, om jeg ikke kan få bagt de vanillekranse, for de er godt nok gode. Så bliver de bare rullet i hånden og bliver uden takker, for jeg har ikke selv en kødhakker.

Jeg gad også godt lave vanillekranse, mums! Men har ingen kødhakker og synes de bliver for bastante til min smag, når man ruller dem.
Jeg har lavet dej til brunkager i går, regner med at bage de første her i weekenden.
Og jeg vil forresten også lave en marcipanroulade/juletræstamme!! :savl:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf sigge » 1. dec 2016, 09:17

Pandesteg skrev:Jeg gad også godt lave vanillekranse, mums! Men har ingen kødhakker og synes de bliver for bastante til min smag, når man ruller dem.
Jeg har lavet dej til brunkager i går, regner med at bage de første her i weekenden.
Og jeg vil forresten også lave en marcipanroulade/juletræstamme!! :savl:


Jeg kan godt lidt følge dig med hensyn til bastanthed. :D Men jeg synes faktisk, at de mange mandler i opskriften fra Den Gamle By gør, at de bliver tilpas porøse til, at de godt kan tåle en "håndrulning". Faktisk har jeg kun haft problemer med at køre dem igennem kødhakkeren, fordi "mandelreder" fik dejpølsen til at knække hele tiden. Så sidste år måtte jeg køre ét stykke af passende længde til en vanillekrans ud i hånden ad gangen og forsigtigt lægge den over på pladen og forme. Jeg fandt dog ud af til allersidst, da jeg var ved at være godt opkogt, at hvis jeg brugte den store stjerne i stedet for den lille (som vi ellers altid har brugt til vanillekranse i min familie), så holdt dejen bedre sammen, og det var til at arbejde med. Det passede så forøvrigt også bedre med opskriftens angivelse af, at pølsen skal være på tykkelse med en lillefinger, men hvem gider at forholde sig til opskrifter, når man har "plejer" i baghovedet.
De blev ikke ret kønne, men nøj, de smagte godt. Jeg havde bagt en portion til at tage med på arbejde, men jeg endte med at spise dem allesammen selv. :genert: :savl:
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Pandesteg » 1. dec 2016, 10:35

sigge skrev:
Pandesteg skrev:Jeg gad også godt lave vanillekranse, mums! Men har ingen kødhakker og synes de bliver for bastante til min smag, når man ruller dem.
Jeg har lavet dej til brunkager i går, regner med at bage de første her i weekenden.
Og jeg vil forresten også lave en marcipanroulade/juletræstamme!! :savl:


Jeg kan godt lidt følge dig med hensyn til bastanthed. :D Men jeg synes faktisk, at de mange mandler i opskriften fra Den Gamle By gør, at de bliver tilpas porøse til, at de godt kan tåle en "håndrulning". Faktisk har jeg kun haft problemer med at køre dem igennem kødhakkeren, fordi "mandelreder" fik dejpølsen til at knække hele tiden. Så sidste år måtte jeg køre ét stykke af passende længde til en vanillekrans ud i hånden ad gangen og forsigtigt lægge den over på pladen og forme. Jeg fandt dog ud af til allersidst, da jeg var ved at være godt opkogt, at hvis jeg brugte den store stjerne i stedet for den lille (som vi ellers altid har brugt til vanillekranse i min familie), så holdt dejen bedre sammen, og det var til at arbejde med. Det passede så forøvrigt også bedre med opskriftens angivelse af, at pølsen skal være på tykkelse med en lillefinger, men hvem gider at forholde sig til opskrifter, når man har "plejer" i baghovedet.
De blev ikke ret kønne, men nøj, de smagte godt. Jeg havde bagt en portion til at tage med på arbejde, men jeg endte med at spise dem allesammen selv. :genert: :savl:


Ej måske jeg skulle prøve :-D vil du ikke smide opskriften herind?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf sigge » 1. dec 2016, 10:49

Pandesteg skrev:
sigge skrev:
Pandesteg skrev:Jeg gad også godt lave vanillekranse, mums! Men har ingen kødhakker og synes de bliver for bastante til min smag, når man ruller dem.
Jeg har lavet dej til brunkager i går, regner med at bage de første her i weekenden.
Og jeg vil forresten også lave en marcipanroulade/juletræstamme!! :savl:


Jeg kan godt lidt følge dig med hensyn til bastanthed. :D Men jeg synes faktisk, at de mange mandler i opskriften fra Den Gamle By gør, at de bliver tilpas porøse til, at de godt kan tåle en "håndrulning". Faktisk har jeg kun haft problemer med at køre dem igennem kødhakkeren, fordi "mandelreder" fik dejpølsen til at knække hele tiden. Så sidste år måtte jeg køre ét stykke af passende længde til en vanillekrans ud i hånden ad gangen og forsigtigt lægge den over på pladen og forme. Jeg fandt dog ud af til allersidst, da jeg var ved at være godt opkogt, at hvis jeg brugte den store stjerne i stedet for den lille (som vi ellers altid har brugt til vanillekranse i min familie), så holdt dejen bedre sammen, og det var til at arbejde med. Det passede så forøvrigt også bedre med opskriftens angivelse af, at pølsen skal være på tykkelse med en lillefinger, men hvem gider at forholde sig til opskrifter, når man har "plejer" i baghovedet.
De blev ikke ret kønne, men nøj, de smagte godt. Jeg havde bagt en portion til at tage med på arbejde, men jeg endte med at spise dem allesammen selv. :genert: :savl:


Ej måske jeg skulle prøve :-D vil du ikke smide opskriften herind?


Det er den her:
http://www.dengamleby.dk/vaniljekranse/

I nogle udgaver af opskriften skal mandlerne ristes ca. 10 min. i ovnen, før de hakkes; jeg har prøvet både med og uden ristning, og jeg kan ikke rigtigt smage forskel. Desuden bruger jeg ikke bittermandler.
Vanillestangen plejer jeg bare at klippe i lidt mindre stykker og smide dem i en minihakker sammen med noget af sukkeret, så den bliver findelt.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Pandesteg » 1. dec 2016, 10:54

sigge skrev:
Pandesteg skrev:
sigge skrev:
Pandesteg skrev:Jeg gad også godt lave vanillekranse, mums! Men har ingen kødhakker og synes de bliver for bastante til min smag, når man ruller dem.
Jeg har lavet dej til brunkager i går, regner med at bage de første her i weekenden.
Og jeg vil forresten også lave en marcipanroulade/juletræstamme!! :savl:


Jeg kan godt lidt følge dig med hensyn til bastanthed. :D Men jeg synes faktisk, at de mange mandler i opskriften fra Den Gamle By gør, at de bliver tilpas porøse til, at de godt kan tåle en "håndrulning". Faktisk har jeg kun haft problemer med at køre dem igennem kødhakkeren, fordi "mandelreder" fik dejpølsen til at knække hele tiden. Så sidste år måtte jeg køre ét stykke af passende længde til en vanillekrans ud i hånden ad gangen og forsigtigt lægge den over på pladen og forme. Jeg fandt dog ud af til allersidst, da jeg var ved at være godt opkogt, at hvis jeg brugte den store stjerne i stedet for den lille (som vi ellers altid har brugt til vanillekranse i min familie), så holdt dejen bedre sammen, og det var til at arbejde med. Det passede så forøvrigt også bedre med opskriftens angivelse af, at pølsen skal være på tykkelse med en lillefinger, men hvem gider at forholde sig til opskrifter, når man har "plejer" i baghovedet.
De blev ikke ret kønne, men nøj, de smagte godt. Jeg havde bagt en portion til at tage med på arbejde, men jeg endte med at spise dem allesammen selv. :genert: :savl:


Ej måske jeg skulle prøve :-D vil du ikke smide opskriften herind?


Det er den her:
http://www.dengamleby.dk/vaniljekranse/

I nogle udgaver af opskriften skal mandlerne ristes ca. 10 min. i ovnen, før de hakkes; jeg har prøvet både med og uden ristning, og jeg kan ikke rigtigt smage forskel. Desuden bruger jeg ikke bittermandler.
Vanillestangen plejer jeg bare at klippe i lidt mindre stykker og smide dem i en minihakker sammen med noget af sukkeret, så den bliver findelt.


Super tak. Smutter du mandlerne?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf Buffy » 1. dec 2016, 10:58

Indtil videre har jeg kun en småkage planlagt, Ado's vaniljekranse. Men konfekten bliver fantastisk (jeg mest til konfekt) pebermytepastiller, forskellige stammer med nougat, pistase, balsyes og cognac, tror jeg det bliver til.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Den store tråd om julegodter 2016!

Indlægaf sigge » 1. dec 2016, 11:02

Pandesteg skrev:
sigge skrev:
Det er den her:
http://www.dengamleby.dk/vaniljekranse/

I nogle udgaver af opskriften skal mandlerne ristes ca. 10 min. i ovnen, før de hakkes; jeg har prøvet både med og uden ristning, og jeg kan ikke rigtigt smage forskel. Desuden bruger jeg ikke bittermandler.
Vanillestangen plejer jeg bare at klippe i lidt mindre stykker og smide dem i en minihakker sammen med noget af sukkeret, så den bliver findelt.


Super tak. Smutter du mandlerne?


Nej nej, der er bare med den brune hinde und alles.
0
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Mad og drikke"