Salat til juleaften

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Debra1
Indlæg: 391
Tilmeldt: 13. dec 2015, 08:04
Kort karma: 17
Likede indlæg: 334

Salat til juleaften

Indlægaf Debra1 » 9. nov 2016, 16:33

Vi plejer at få and, flæskesteg, hvide og brune kartofler, diverse kogte grønsager, chips, rødkål, rødbeder og sauce til juleaften. I år har jeg lyst til at medbringe en frisk salat feks med rødkål, appelsiner og nødder. Jeg kunne godt bruge noget inspiration til, hvilken salat og dressing der passer til julemaden.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Salat til juleaften

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. nov 2016, 16:36

Debra1 skrev:Jeg kunne godt bruge noget inspiration til, hvilken salat og dressing der passer til julemaden.


Salat og dressing passer da slet ikke til julemaden..
5
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Salat til juleaften

Indlægaf zembra1986 » 9. nov 2016, 16:49

Debra1 skrev:Vi plejer at få and, flæskesteg, hvide og brune kartofler, diverse kogte grønsager, chips, rødkål, rødbeder og sauce til juleaften. I år har jeg lyst til at medbringe en frisk salat feks med rødkål, appelsiner og nødder. Jeg kunne godt bruge noget inspiration til, hvilken salat og dressing der passer til julemaden.


Jeg synes selv du kommer med et godt bud

Rødkål, appelsiner (eller clementiner) og nødder er så lækkert. Du kunne evt. Også tilsætter granatæble kerner.

Dressing synes jeg ville være synd til sådan en salat. Det behøves slet ikke.
4
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Salat til juleaften

Indlægaf zembra1986 » 9. nov 2016, 16:52

zembra1986 skrev:
Debra1 skrev:Vi plejer at få and, flæskesteg, hvide og brune kartofler, diverse kogte grønsager, chips, rødkål, rødbeder og sauce til juleaften. I år har jeg lyst til at medbringe en frisk salat feks med rødkål, appelsiner og nødder. Jeg kunne godt bruge noget inspiration til, hvilken salat og dressing der passer til julemaden.


Jeg synes selv du kommer med et godt bud

Rødkål, appelsiner (eller clementiner) og nødder er så lækkert. Du kunne evt. Også tilsætte granatæble kerner, de smager så godt sammen med appelsiner.

Dressing synes jeg ville være synd til sådan en salat. Det behøves slet ikke.
0
Brugeravatar
gossip
Indlæg: 118
Tilmeldt: 22. aug 2015, 21:37
Kort karma: 11
Likede indlæg: 181

Re: Salat til juleaften

Indlægaf gossip » 9. nov 2016, 16:53

Vi plejer at få en salat med frisk, fintsnittet grønkål, silkeskårede jordskokker, æbler i fine tern og friske dadler. Dressing af friskpresset appelsin, olie, honning og lidt eddike. (+self. Lidt salt og peber)

Den er meget lækker, og ret juleagtig synes jeg:-)
4
Brugeravatar
gossip
Indlæg: 118
Tilmeldt: 22. aug 2015, 21:37
Kort karma: 11
Likede indlæg: 181

Re: Salat til juleaften

Indlægaf gossip » 9. nov 2016, 16:54

Hov, og gerne lidt ristede mandler eller hasselnødder også:-)
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Salat til juleaften

Indlægaf Æble » 9. nov 2016, 17:50

Vi får ofte Plums røde julesalat. Den er vildt lækker.

http://politiken.dk/mad/opskrifter/ECE2 ... julesalat/

Ingredienser
Til 8 personer
4 røde pebre, i kvarter, uden kernehus
2 hele radicchiosalat, i kvarte
6 fed hvidløg, pillede
500 g små blommetomater, i hel figur
3-4 hele røde chili, dvs. ikke skåret over
6 rødløg, pillede og i kvarter på højkant
2 håndfulde tørrede, hele og meget røde tomater
1,5 dl olivenolie
4 kviste frisk rosmarin i hele træstammer
1 spsk. groft salt
1 tsk. knust sort peber

Efter bagningen
Røde frø af et granatæble
0,5 dl granatæblesirup

Det er måske en tilsnigelse at kalde det salat, for bortset fra det afsluttende granatæblekernedrys er grøntsagerne bagt, men tilberedninger som denne kaldes salat i hele Mellemøsten, og da det er der, julen kommer fra, får det være.

Det er meget smukt og meget julet med alle de røde farver, og en kærkommen syrlig-sød og rigtsmagende kontrast til fed mad, eller man kan spise grøntsagerne som en forret med brød til.

Sådan gør du
Bland det hele grundigt, så alt er dækket af olie og salt, og bag i ovnen ved 160 grader, til alt er mørt, let karamelliseret og fantastisk.

Køl af og dryp, og drys med granatæble.

Hvis man absolut ikke kan skaffe granatæblesirup, kan en blanding af 2 spsk. soja, 2 spsk. honning og saft af en halv citron gøre det.

Det er et eminent indslag på en julebuffet. Grøntsagerne kan bages i god tid, men både granatæblesiruppen og kernerne skal først over i absolut sidste øjeblik.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Salat til juleaften

Indlægaf Rapfisk » 9. nov 2016, 18:37

Jeg laver rødkålssalat med mandler (jeg bryder mig ikke om valnødder, ellers ville det være godt) og appelsin. Dressingen laver jeg af olie, hindbæreddike, lidt ribsgelé og en lille smule stødt nellike. Jeg kan godt lide at lade den stå med dressingen nogle timer, så den samler sig lidt.

Til grønkålssalat bruger jeg hasselnødder æble, granatæblekerner og en lignende dressing (evt. med vanille instedet for nellike).
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Salat til juleaften

Indlægaf Myresluger » 9. nov 2016, 18:43

Jeg plejer også at lave en rødkålssalat med æbler, appelsiner og evt. Tørrede tranebær. Jeg plejer at lave en dressing af appelsinjuice, honning kogt op med en vaniljestang og lidt olivenolie.
2
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Salat til juleaften

Indlægaf Hunkat » 9. nov 2016, 20:04

Jeg er blevet ret glad for Coop's færdigblandede vintersalat hvis det skal være virkelig nemt.
Grønkål, rødkål, gulerødder, tørrede tranebær. Den kunne jeg sagtens se til julemaden, selv hjemme hos min familie some ÆLSKER kød :lol:
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Salat til juleaften

Indlægaf superboa » 9. nov 2016, 20:43

Fintsnittet frisk rødkål, æbler og appelsiner i små tern og evt. en lidt syrlig dressing til de søde frugter - sådanne en salat laver min mor ofte (jeg kender ikke opskriften på dressingen).
0

Tilbage til "Mad og drikke"