Bedste alternativ til sukker?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Bedste alternativ til sukker?

Indlægaf Evapeva » 16. okt 2016, 13:35

Jeg skal holde fødselsdag for familien næste weekend, og der kommer en diabetiker. I stedet for at lave en masse gode sager til de andre og spise hende af med frugt, tænkte jeg at bruge alternativ sødning.

Det eneste, jeg har erfaring med, er Hermesetas' DRØNulækre strø-bvadr. :badr: Never again!
Hvad kan I foreslå som alternativ hertil?

Eksempler:
Jeg skal lave karamelliserede figner. Hva' duer hertil?
Kan man mon erstatte sukker med noget lige så godt, når man skal lave brunsvigerkage, eller er det for hellig en ting at forsøge sig med at omdanne? :genert:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Bedste alternativ til sukker?

Indlægaf LadyFox » 16. okt 2016, 13:46

Jeg synes faktisk at denne dyre sag er ganske okay, som erstatning. Jeg kan bedre rigtig sukker, men jeg synes på ingen måde det bagværk jeg har lavet med det er blevet dårligt. Jeg ved dog ikke om det kan bruges som karamel.

Billede
1
...
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Bedste alternativ til sukker?

Indlægaf Muspel » 16. okt 2016, 17:26

Jeg er ikke så meget for alternativerne. Men man kan lave mange gode kager uden sukker. Se fx http://www.juliebruun.com

Jeg har serveret snickerskagen med stor succes. Brug dog usaltede mandler.
0
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Bedste alternativ til sukker?

Indlægaf Juliet » 16. okt 2016, 18:24

Synes virkelig det er sødt af dig at tænke på dine gæster og lave noget alle kan være med på. Nu ved jeg ikke hvilken type diabetes der er tale om, men dem jeg kender med type 1 spiser fint sukker, de skal bare justere insulinen efter det, de fleste foretrækker faktisk bare at spise det samme som alle andre. Og der er også enormt meget sukker i frugt, så selvom det er sundere end kage, gør det blodsukkermæssigt ikke nødvendigvis den store forskel.
Er det type 2 diabetes uden insulin kan det dog godt være det har betydning om det er sukker eller erstatning.
Hvis du er i tvivl kan du altid spørge hende, er sikker på hun vil blive så glad for at der bliver tænkt over det.

Mht sukkererstatning har jeg før med godt resultat brugt sukrin gold, jeg har købt det i sverige, men tror også det kan fås i fx matas, man skal dog lige være obs på forholdene, nogle erstatninger skal erstattes 1:1 med sukker, andre i helt andre forhold.
1
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Bedste alternativ til sukker?

Indlægaf Evapeva » 17. okt 2016, 00:44

Muspel skrev:Jeg er ikke så meget for alternativerne. Men man kan lave mange gode kager uden sukker. Se fx http://www.juliebruun.com

Jeg har serveret snickerskagen med stor succes. Brug dog usaltede mandler.



Mmm sikke en lækker side! Tak for inspiration. :gogo:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Bedste alternativ til sukker?

Indlægaf Evapeva » 17. okt 2016, 00:46

Juliet skrev:Synes virkelig det er sødt af dig at tænke på dine gæster og lave noget alle kan være med på. Nu ved jeg ikke hvilken type diabetes der er tale om, men dem jeg kender med type 1 spiser fint sukker, de skal bare justere insulinen efter det, de fleste foretrækker faktisk bare at spise det samme som alle andre. Og der er også enormt meget sukker i frugt, så selvom det er sundere end kage, gør det blodsukkermæssigt ikke nødvendigvis den store forskel.
Er det type 2 diabetes uden insulin kan det dog godt være det har betydning om det er sukker eller erstatning.
Hvis du er i tvivl kan du altid spørge hende, er sikker på hun vil blive så glad for at der bliver tænkt over det.

Mht sukkererstatning har jeg før med godt resultat brugt sukrin gold, jeg har købt det i sverige, men tror også det kan fås i fx matas, man skal dog lige være obs på forholdene, nogle erstatninger skal erstattes 1:1 med sukker, andre i helt andre forhold.


Tak. :) Det er min mormor, og det er type 2, så det er lidt tricky. Hun smager dog ind imellem på lidt af det søde også. :gruble: Men du har helt ret, frugt er jo ingen hjælp på dén måde. Måske jeg køber noget chokolade med højt kakaoindhold til hende, det ved jeg da, hun elsker. :)

Har også hørt godt om sukrin gold. Det må altså prøves, om ikke andet så for et smagseksperiment inden gæsterne kommer.
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Bedste alternativ til sukker?

Indlægaf Evapeva » 17. okt 2016, 00:47

LadyFox skrev:Jeg synes faktisk at denne dyre sag er ganske okay, som erstatning. Jeg kan bedre rigtig sukker, men jeg synes på ingen måde det bagværk jeg har lavet med det er blevet dårligt. Jeg ved dog ikke om det kan bruges som karamel.

Billede



Du siger noget, måske det ikke gør det samme som sukker, når det skal karamellisere. :gruble: Tak for info, kendte ikke produktet i forvejen. :gogo:
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Bedste alternativ til sukker?

Indlægaf Pandesteg » 17. okt 2016, 03:16

Jeg har været glad for Sukrin Gold, men når det bruges i større mængder, så får det en meget ubehagelig kold bismag, så tror ikke det vil fungere i en kage hvor der skal bruges store mængder sukker, desværre.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Bedste alternativ til sukker?

Indlægaf Mette » 17. okt 2016, 08:01

Figner er ligeså slemt for blodsukkeret som sukker. Tror snildt du kan bage som du lyster, og så have lidt chokolade klar til hende. Og måske lidt kage : D
1
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Bedste alternativ til sukker?

Indlægaf Luffegås » 17. okt 2016, 08:56

Jeg bruger EAISIS produkter.
1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Bedste alternativ til sukker?

Indlægaf Evapeva » 17. okt 2016, 09:44

Dikus skrev:Jeg ville altså bage som normalt og så sørge for at der var andre gode ting på bordet information af lækre grøntsager, groft brød, fisk og ost.

Hvis det da ikke kun er meningen at bage en kage?

Det værste er jo at side med en Tom tallerken. Er der andre lækre alternativer, så er det jo ikke et problem.

Som gæst uden diabetes ville jeg også sætte pris på de sunde, men lækre alternativer


Oh, der er masser af lækre alternativer. Det er til en stor brunch, og vi er kendt i familien for aldrig at være fedtede med udvalget. :genert: :lol2:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Bedste alternativ til sukker?

Indlægaf godtnavn » 18. okt 2016, 11:16

Husk at nogle sødestoffer påvirker blodsukkeret ligesom sukker, tror man kan finde en liste på diabetesforeningens hjemmeside :) Det ville bare være synd at lave en kage med sukkererstatning hvis den er lige så "slem" som sukker :)
0

Tilbage til "Mad og drikke"