Den store bagedyst

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Den store bagedyst

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. okt 2018, 04:36

[quote="Halldora"][quote="FormerlyKnownAs"]Men altså ift at bage brød og bage kager, er der så den helt vilde tradition for at bage noget brødagtigt i det danske køkken? Tarteletter kender de fleste, men de færreste bager dem vel selv. Alm brød køber de fleste, rugbrød er ikke en 2-3 timers proces hvis det skal være ordentligt osv osv. Fødselsdagsboller, pølsehorn og pizza...personligt synes jeg at det bliver lidt fesent at se på pølsehorn eller en grønsagstærte. Tærtebund er tærtebund og den skal jo så bedømmes kun på bund og ikke indhold, hvor en kagetærte kan lidt mere finesse i opbygning. Jeg tror at det er meget rigtigt ift det visuelle for seerne.

Ift UK hvor der i bageprogrammet er alt muligt pie, puff pastry med fyld osv., men også er en anden tradition for den slags[/quote]

Vi skal ikke mange år tilbage i tiden, førend der blev bagt brød i lange baner i de danske husstande. Vi er jo oprindeligt et bondesamfund, så jo, brød har der i den grad været tradition for. Vi ser der også stadig i stor stil, hvor folk bager alskens slags brød selv, fordi det oser af tid og overskud at bage selv. Tid er jo en mangelvare i dagens samfund, hvor alt skal gå så stærkt, så at have det til at bage brød sit eget brød er et plus.
Det burde ikke være så svært at planlægge sig ud af en surdejsbrødskonkurrence i Bagedysten.

Giver dig dog ret i, at det visuelle styrer showet.[/quote]


Det er jeg sådan set ikke uenig i, at vi bagte brød selv. Men bare med ret meget tryk på datid. Når man kan se at de kan bage en fancy kage på få timer, eller en roulade på 1/2, giver det mere mening end brød der skal æltes, hæves, ælte, efterhhæve og bages.

I dag vinder niche bagerier jo mere og mere indpas og det viser i min optik- altså ser med de der IG briller, mere overskud at man står i kø i en halv time og giver 50 kr for et brød søndag morgen hos f.eks. Juno, end at man bager selv. Lagekagehuset og Meyers er blevet store kæder med priser i 40+ klassen for brød også som folk gladeligt giver. Inkl mig selv. Plus det et brød vel efterhånden er luksus når det kommer til indtag pga kulhydraterne.

Nogen er enig :D https://www.bt.dk/samfund/surdejsbroed- ... ovedstaden

Jeg bager selv rugbrød med surdej, det skal stadig hæve i 12 timer.
0
Brugeravatar
Halldora
Indlæg: 372
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:40
Kort karma: 25
Geografisk sted: 5000
Likede indlæg: 593

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Halldora » 28. okt 2018, 05:21

Uha, den hemmelige udfordring kunne jeg godt tænke mig at smage. Nøøøj, den tærte ser lækker ud.

Hvad sker der lige for de lange negle?! Det er da noget nær umuligt at bage med.
Marianne just doesn't grow on me. At all.

Emil er sq for sej!! :klap:
Senest rettet af Halldora 28. okt 2018, 05:39, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Halldora
Indlæg: 372
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:40
Kort karma: 25
Geografisk sted: 5000
Likede indlæg: 593

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Halldora » 28. okt 2018, 05:30

FormerlyKnownAs skrev:
Halldora skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Men altså ift at bage brød og bage kager, er der så den helt vilde tradition for at bage noget brødagtigt i det danske køkken? Tarteletter kender de fleste, men de færreste bager dem vel selv. Alm brød køber de fleste, rugbrød er ikke en 2-3 timers proces hvis det skal være ordentligt osv osv. Fødselsdagsboller, pølsehorn og pizza...personligt synes jeg at det bliver lidt fesent at se på pølsehorn eller en grønsagstærte. Tærtebund er tærtebund og den skal jo så bedømmes kun på bund og ikke indhold, hvor en kagetærte kan lidt mere finesse i opbygning. Jeg tror at det er meget rigtigt ift det visuelle for seerne.

Ift UK hvor der i bageprogrammet er alt muligt pie, puff pastry med fyld osv., men også er en anden tradition for den slags


Vi skal ikke mange år tilbage i tiden, førend der blev bagt brød i lange baner i de danske husstande. Vi er jo oprindeligt et bondesamfund, så jo, brød har der i den grad været tradition for. Vi ser der også stadig i stor stil, hvor folk bager alskens slags brød selv, fordi det oser af tid og overskud at bage selv. Tid er jo en mangelvare i dagens samfund, hvor alt skal gå så stærkt, så at have det til at bage brød sit eget brød er et plus.
Det burde ikke være så svært at planlægge sig ud af en surdejsbrødskonkurrence i Bagedysten.

Giver dig dog ret i, at det visuelle styrer showet.



Det er jeg sådan set ikke uenig i, at vi bagte brød selv. Men bare med ret meget tryk på datid. Når man kan se at de kan bage en fancy kage på få timer, eller en roulade på 1/2, giver det mere mening end brød der skal æltes, hæves, ælte, efterhhæve og bages.

I dag vinder niche bagerier jo mere og mere indpas og det viser i min optik- altså ser med de der IG briller, mere overskud at man står i kø i en halv time og giver 50 kr for et brød søndag morgen hos f.eks. Juno, end at man bager selv. Lagekagehuset og Meyers er blevet store kæder med priser i 40+ klassen for brød også som folk gladeligt giver. Inkl mig selv. Plus det et brød vel efterhånden er luksus når det kommer til indtag pga kulhydraterne.

Nogen er enig :D https://www.bt.dk/samfund/surdejsbroed- ... ovedstaden

Jeg bager selv rugbrød med surdej, det skal stadig hæve i 12 timer.


Måske omgiver jeg mig bare med folk, som ikke smider kr. 50 for et brød, men i stedet går i køkkenet selv. :-) Det kan jo være - men jeg bor ikke i KBH, og det kan også have noget at sige.
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Den store bagedyst

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. okt 2018, 05:54

Halldora skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Halldora skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Men altså ift at bage brød og bage kager, er der så den helt vilde tradition for at bage noget brødagtigt i det danske køkken? Tarteletter kender de fleste, men de færreste bager dem vel selv. Alm brød køber de fleste, rugbrød er ikke en 2-3 timers proces hvis det skal være ordentligt osv osv. Fødselsdagsboller, pølsehorn og pizza...personligt synes jeg at det bliver lidt fesent at se på pølsehorn eller en grønsagstærte. Tærtebund er tærtebund og den skal jo så bedømmes kun på bund og ikke indhold, hvor en kagetærte kan lidt mere finesse i opbygning. Jeg tror at det er meget rigtigt ift det visuelle for seerne.

Ift UK hvor der i bageprogrammet er alt muligt pie, puff pastry med fyld osv., men også er en anden tradition for den slags


Vi skal ikke mange år tilbage i tiden, førend der blev bagt brød i lange baner i de danske husstande. Vi er jo oprindeligt et bondesamfund, så jo, brød har der i den grad været tradition for. Vi ser der også stadig i stor stil, hvor folk bager alskens slags brød selv, fordi det oser af tid og overskud at bage selv. Tid er jo en mangelvare i dagens samfund, hvor alt skal gå så stærkt, så at have det til at bage brød sit eget brød er et plus.
Det burde ikke være så svært at planlægge sig ud af en surdejsbrødskonkurrence i Bagedysten.

Giver dig dog ret i, at det visuelle styrer showet.



Det er jeg sådan set ikke uenig i, at vi bagte brød selv. Men bare med ret meget tryk på datid. Når man kan se at de kan bage en fancy kage på få timer, eller en roulade på 1/2, giver det mere mening end brød der skal æltes, hæves, ælte, efterhhæve og bages.

I dag vinder niche bagerier jo mere og mere indpas og det viser i min optik- altså ser med de der IG briller, mere overskud at man står i kø i en halv time og giver 50 kr for et brød søndag morgen hos f.eks. Juno, end at man bager selv. Lagekagehuset og Meyers er blevet store kæder med priser i 40+ klassen for brød også som folk gladeligt giver. Inkl mig selv. Plus det et brød vel efterhånden er luksus når det kommer til indtag pga kulhydraterne.

Nogen er enig :D https://www.bt.dk/samfund/surdejsbroed- ... ovedstaden

Jeg bager selv rugbrød med surdej, det skal stadig hæve i 12 timer.


Måske omgiver jeg mig bare med folk, som ikke smider kr. 50 for et brød, men i stedet går i køkkenet selv. :-) Det kan jo være - men jeg bor ikke i KBH, og det kan også have noget at sige.


Could be :D

Jeg bager selv fordi vi er udlandet og det jeg bager bedre. I dk køber jeg rugbrød til 40-50kr :Pog alm brød spiser vi meget sjældent.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Den store bagedyst

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. okt 2018, 10:08

Hæ!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
5
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Den store bagedyst

Indlægaf MOGA » 28. okt 2018, 17:56

FormerlyKnownAs skrev:Men altså ift at bage brød og bage kager, er der så den helt vilde tradition for at bage noget brødagtigt i det danske køkken? Tarteletter kender de fleste, men de færreste bager dem vel selv. Alm brød køber de fleste, rugbrød er ikke en 2-3 timers proces hvis det skal være ordentligt osv osv. Fødselsdagsboller, pølsehorn og pizza...personligt synes jeg at det bliver lidt fesent at se på pølsehorn eller en grønsagstærte. Tærtebund er tærtebund og den skal jo så bedømmes kun på bund og ikke indhold, hvor en kagetærte kan lidt mere finesse i opbygning. Jeg tror at det er meget rigtigt ift det visuelle for seerne.

Ift UK hvor der i bageprogrammet er alt muligt pie, puff pastry med fyld osv., men også er en anden tradition for den slags


Tidligere har de nu og da bagt wienerbrød, selvom det ikke er en gærdej, så kræver det jo finesse. Enten kan du, eller også kan du ikke. Det kunne de godt forsøge igen, synes jeg.
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Persnikedy » 28. okt 2018, 18:03

Er der edenlig nogen der ved om seertallene er gået op eller ned efter de har flyttet det til lørdag aften?
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Lykke » 28. okt 2018, 18:03

Altså jeg synes det er fint med al kagen, når det nu endelig skal være. Men det handler jo om mousse og chokolade det hele. Det synes jeg bare bliver kedeligt.

Det er bare som om det er ved at tabe pusten det her program. De kører rundt i de samme floskler konstant, og der er virkelig ikke noget nyt under solen. De caster de samme mennesker, dommerne har det samme fokus og udfordringerne er set før i større eller mindre grad.
5
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Daine » 28. okt 2018, 18:37

Persnikedy skrev:Er der edenlig nogen der ved om seertallene er gået op eller ned efter de har flyttet det til lørdag aften?

Jeg synes jeg læste et sted, at de var gået op. Men jeg kan ikke huske hvor eller hvem der udtalte det :gruble:
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Den store bagedyst

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. okt 2018, 22:22

Lykke skrev:Altså jeg synes det er fint med al kagen, når det nu endelig skal være. Men det handler jo om mousse og chokolade det hele. Det synes jeg bare bliver kedeligt.

Det er bare som om det er ved at tabe pusten det her program. De kører rundt i de samme floskler konstant, og der er virkelig ikke noget nyt under solen. De caster de samme mennesker, dommerne har det samme fokus og udfordringerne er set før i større eller mindre grad.

Enig
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Den store bagedyst

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. okt 2018, 22:24

MOGA skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Men altså ift at bage brød og bage kager, er der så den helt vilde tradition for at bage noget brødagtigt i det danske køkken? Tarteletter kender de fleste, men de færreste bager dem vel selv. Alm brød køber de fleste, rugbrød er ikke en 2-3 timers proces hvis det skal være ordentligt osv osv. Fødselsdagsboller, pølsehorn og pizza...personligt synes jeg at det bliver lidt fesent at se på pølsehorn eller en grønsagstærte. Tærtebund er tærtebund og den skal jo så bedømmes kun på bund og ikke indhold, hvor en kagetærte kan lidt mere finesse i opbygning. Jeg tror at det er meget rigtigt ift det visuelle for seerne.

Ift UK hvor der i bageprogrammet er alt muligt pie, puff pastry med fyld osv., men også er en anden tradition for den slags


Tidligere har de nu og da bagt wienerbrød, selvom det ikke er en gærdej, så kræver det jo finesse. Enten kan du, eller også kan du ikke. Det kunne de godt forsøge igen, synes jeg.


Enig. Har de ikke også dennne gang, eller husker jeg forkert :gruble:
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Sophies-mor » 29. okt 2018, 14:41

Sidder lige og ser bagedysten.
Var i byen i lørdags.

Ud over, at jeg stadig ikke er vild med Marianne og hendes hårpynt, så er det lidt rart at se, at mrs perfekt dagplejer kikser lidt.
Jon synes jeg præsterer vildt godt.

Men seriøst, smed dagplejeren lige en æggehvide i skraldespanden??
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Halldora
Indlæg: 372
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:40
Kort karma: 25
Geografisk sted: 5000
Likede indlæg: 593

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Halldora » 29. okt 2018, 14:47

Sophies-mor skrev:Sidder lige og ser bagedysten.
Var i byen i lørdags.

Ud over, at jeg stadig ikke er vild med Marianne og hendes hårpynt, så er det lidt rart at se, at mrs perfekt dagplejer kikser lidt.
Jon synes jeg præsterer vildt godt.

Men seriøst, smed dagplejeren lige en æggehvide i skraldespanden??


Ja, æggehviderne som røg i skraldespanden undrede jeg mig også over... :nerve:
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Sophies-mor » 29. okt 2018, 14:58

Halldora skrev:
Sophies-mor skrev:Sidder lige og ser bagedysten.
Var i byen i lørdags.

Ud over, at jeg stadig ikke er vild med Marianne og hendes hårpynt, så er det lidt rart at se, at mrs perfekt dagplejer kikser lidt.
Jon synes jeg præsterer vildt godt.

Men seriøst, smed dagplejeren lige en æggehvide i skraldespanden??


Ja, æggehviderne som røg i skraldespanden undrede jeg mig også over... :nerve:

Så så jeg ikke forkert alligevel :gruble:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Velvet-Goldmine » 29. okt 2018, 15:00

Halldora skrev:
Sophies-mor skrev:Sidder lige og ser bagedysten.
Var i byen i lørdags.

Ud over, at jeg stadig ikke er vild med Marianne og hendes hårpynt, så er det lidt rart at se, at mrs perfekt dagplejer kikser lidt.
Jon synes jeg præsterer vildt godt.

Men seriøst, smed dagplejeren lige en æggehvide i skraldespanden??


Ja, æggehviderne som røg i skraldespanden undrede jeg mig også over... :nerve:


Hvor skulle de ellers hen? (hvis altså det ikke lige var nogen hun skulle have brugt)
Der er ikke afløb i 'køkkenerne'.

Men faktisk smider jeg også æggehvider i skraldespanden - jeg synes det er noget klamt snask at have i køkkenvasken, og hvis det kommer varmt vand bagefter bliver det jo til en omelet i rørene :P
1

Tilbage til "Mad og drikke"