Hjemmelavet brombærlikør - opskrifter og tips?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Hjemmelavet brombærlikør - opskrifter og tips?

Indlægaf LaScrooge » 2. aug 2016, 08:36

Hellowsa

Jeg har ribbet brombærbuske i mit nabolag og ligger nu inde med 1300g fuldmodne brombær. De skal laves om til hhv. likør og romtopf. Det er en smule svært at finde opskrifter på nettet, synes jeg, så jeg kunne godt bruge tips fra folk der har lavet egne bærlikører og har holdninger til hvad der virker og hvad der smager godt.

Første problem er, at likøropskrifterne dikterer brugen af en god rødvin. Men hvilken rødvin er god i en likør, mon? En sød vin, en tør vin, krydret, kraftig, let, frugtig? Amarone?

Anden del af det er: Ideer til krydring? Opskrifterne siger bær, vin, sukker/honning/vodka eller anden spiritus - men kan man ikke gøre den mere interessant med andre smagsgivere, fx kanel, vanilje, lakrids...?

Har I fulde opskrifter vil jeg meget gerne se dem, for som sagt er jeg ikke videre imponeret over udbuddet på nettet.
0
And we both know: I will be delicious
Lakika
Indlæg: 179
Tilmeldt: 17. dec 2015, 18:25
Kort karma: 17
Likede indlæg: 185

Re: Hjemmelavet brombærlikør - opskrifter og tips?

Indlægaf Lakika » 3. aug 2016, 21:48

Jeg er lidt overrasket over, at nogen bruger rødvin. Jeg ville selv være bange for ikke at kunne styre gæringsprocessen. Eller bruger de primært vodka og rødvin som en lille del, så alkoholprocenten er så høj, at det ikke ender funky?

Selv putter jeg bær i billig vodka, og lader det trække så længe som muligt. Gerne et år. Filtrer og smag til med sukker og lign. A la det her: http://www.dansukker.dk/dk/opskrifter/baerlikoer.aspx
Måske vil moskovado være godt til brombær?

Jeg har forsøgt med både vaniljestang og kanelstang i fra start, men ikke haft gode erfaringer med det.

Romtopf gør jeg noget lignende, men er ret ligeglad med rom kvalitet og kunne også finde på at bruge en slat vodka :)
http://www.dr.dk/mad/opskrifter/madderh ... 132726.htm
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hjemmelavet brombærlikør - opskrifter og tips?

Indlægaf LaScrooge » 4. aug 2016, 06:01

Lakika skrev:Jeg er lidt overrasket over, at nogen bruger rødvin. Jeg ville selv være bange for ikke at kunne styre gæringsprocessen. Eller bruger de primært vodka og rødvin som en lille del, så alkoholprocenten er så høj, at det ikke ender funky?

Selv putter jeg bær i billig vodka, og lader det trække så længe som muligt. Gerne et år. Filtrer og smag til med sukker og lign. A la det her: http://www.dansukker.dk/dk/opskrifter/baerlikoer.aspx
Måske vil moskovado være godt til brombær?

Jeg har forsøgt med både vaniljestang og kanelstang i fra start, men ikke haft gode erfaringer med det.

Romtopf gør jeg noget lignende, men er ret ligeglad med rom kvalitet og kunne også finde på at bruge en slat vodka :)
http://www.dr.dk/mad/opskrifter/madderh ... 132726.htm


Opskrifterne siger, at bærrene skal trække i rødvinen i 2-3 uger og derefter trække videre i vodka, så måske forhindrer det der i at overgære?

Putter du først sukker i efter bærrene har trukket i vodkaen, når du laver likøren?
0
And we both know: I will be delicious
Lakika
Indlæg: 179
Tilmeldt: 17. dec 2015, 18:25
Kort karma: 17
Likede indlæg: 185

Re: Hjemmelavet brombærlikør - opskrifter og tips?

Indlægaf Lakika » 4. aug 2016, 15:05

Jeg må blive dig svar skyldig mht at bruge vin. Jeg ville selv være lidt forbeholden overfor at drikke en almindelig flaske bordvin der havde været åben i tre uger. Men vend endelig tilbage hvis du prøver, det lyder jo potentielt ret godt.

Ja, lader altid bær og sprut trække først og så smager jeg, og vurderer hvor meget sukker/vanilje jeg synes der skal til. Så vidt jeg husker brugte jeg flormelis sidst fordi det opløstes hurtigere. Du kan helt sikkert også bruge muskovado/glucosesirup og lign.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hjemmelavet brombærlikør - opskrifter og tips?

Indlægaf LaScrooge » 4. aug 2016, 15:20

Lakika skrev:Jeg må blive dig svar skyldig mht at bruge vin. Jeg ville selv være lidt forbeholden overfor at drikke en almindelig flaske bordvin der havde været åben i tre uger. Men vend endelig tilbage hvis du prøver, det lyder jo potentielt ret godt.

Ja, lader altid bær og sprut trække først og så smager jeg, og vurderer hvor meget sukker/vanilje jeg synes der skal til. Så vidt jeg husker brugte jeg flormelis sidst fordi det opløstes hurtigere. Du kan helt sikkert også bruge muskovado/glucosesirup og lign.


Jeg har lavet en mindre portion af likøren, hældt det i en patentkrukke og stillet det i køleskabet, hvor det skal trække i 2 uger. Faktisk puttede jeg en lille teske muskovado i, hvilket nok er en dårlig idé når bekymringen går på gæring. Det bliver spændende om det fungerer.

Jeg har også puttet muskovado i romtopfen, blandet 80 g af det og 300 g almindelig sukker. Det smager allerede godt, hehe.
0
And we both know: I will be delicious
Lakika
Indlæg: 179
Tilmeldt: 17. dec 2015, 18:25
Kort karma: 17
Likede indlæg: 185

Re: Hjemmelavet brombærlikør - opskrifter og tips?

Indlægaf Lakika » 4. aug 2016, 15:27

LaScrooge skrev:
Lakika skrev:Jeg må blive dig svar skyldig mht at bruge vin. Jeg ville selv være lidt forbeholden overfor at drikke en almindelig flaske bordvin der havde været åben i tre uger. Men vend endelig tilbage hvis du prøver, det lyder jo potentielt ret godt.

Ja, lader altid bær og sprut trække først og så smager jeg, og vurderer hvor meget sukker/vanilje jeg synes der skal til. Så vidt jeg husker brugte jeg flormelis sidst fordi det opløstes hurtigere. Du kan helt sikkert også bruge muskovado/glucosesirup og lign.


Jeg har lavet en mindre portion af likøren, hældt det i en patentkrukke og stillet det i køleskabet, hvor det skal trække i 2 uger. Faktisk puttede jeg en lille teske muskovado i, hvilket nok er en dårlig idé når bekymringen går på gæring. Det bliver spændende om det fungerer.

Jeg har også puttet muskovado i romtopfen, blandet 80 g af det og 300 g almindelig sukker. Det smager allerede godt, hehe.


Tja, det kan også være det bare er mig der er lidt fermenteringsnørdet og bekymret om ting der kan gå helt galt. Så længe det er et patentglas skal gassen nok slippe ud, så du ikke har brombær eksplosion :lol2:

Ser frem til update :)
0

Tilbage til "Mad og drikke"