Laver du madplan?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Madplan?

Ja
28
44%
Nej
21
33%
Delvist, forklar gerne
14
22%
 
Afgivne stemmer: 63
FrkRød
Indlæg: 90
Tilmeldt: 5. maj 2016, 06:24
Kort karma: 4
Likede indlæg: 155

Re: Laver du madplan?

Indlægaf FrkRød » 5. aug 2016, 17:14

Nej, det fungerer ikke hos mig, så ville jeg bruge alt for mange penge :D

Jeg handler en gang ugentlig (søndag), og supplerer med mælk, frugt osv omkring torsdag. Hver gang jeg er ude og handle skimmer jeg stedet for dato-varer og det er primært det vi lever af - i hvert fald når det kommer til kød. Så jeg har efterhånden et omfattende lager i fryseren, som jeg tager op dagen før brug, og finder så på noget tilbehør af det vi har på lager.

Vi bruger cirka 4000 på dagligvarer om måneden (3 voksne og 1 barn) og det kan jeg ikke gøre billigere med en madplan ;)
0
Brugeravatar
Lucia
Indlæg: 1545
Tilmeldt: 20. dec 2015, 14:42
Kort karma: 66
Likede indlæg: 2154

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Lucia » 6. aug 2016, 10:40

Jeg laver madplan for ca. en uge ad gangen og forsøger at købe ind 1-2 gange ugentligt. Dvs. jeg vælger 2-3 retter, jeg vil lave i løbet af ugen (delvist bestemt af, hvad jeg allerede har i skabene/fryser, så jeg undgår madspild og skal købe så lidt som muligt), køber ind til det og så vælger jeg løbende, hvilken rækkefølge, jeg laver retterne i.
Jeg er single og laver store portioner, så med 2-3 retter kan jeg sagtens variere med resterne, så jeg ikke får det samme flere dage i træk.
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Laver du madplan?

Indlægaf twinkle » 6. aug 2016, 10:56

Ja, det gør jeg. Handler så typisk stort ind lørdag eller søndag, og supplerer med rugbrød, frugt osv. i løbet af ugen. Jeg synes det er rart med en madplan, for jeg gider simpelthen ikke stå ideforladt i supermarkedet hver dag kl. 16. At lave madplan synes jeg giver en mere varieret kost, og jeg bliver bedre til at bruge evt. rester.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Skorstenen » 7. aug 2016, 09:46

Jeg hader hader hader at handle efter job. Så ja, jeg laver madplan, dog mest til de første 4 dage da manden ikke er hjemme fredage og søndage.
Vi kan, med madplan, holde madbudgettet på omkring 2000 kr. Og vi spiser bestemt godt og varieret.
Fordelen er også, at man får prøvet nye retter synes jeg. Og - man får brugt det man har i fryseren.

Jer der spiser lystbetonet - er det ikke besværligt? Jeg mener, hvis lysten til helstegt kylling først dukker op 17,30, så skal I først ned at hente kyllingen? Eller hvordan fungerer det? Og er det ikke dyrt - lysten bestemmer jo ikke hvad der lige er på tilbud
2
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Laver du madplan?

Indlægaf OberstNasig » 7. aug 2016, 19:35

Yep og når vores basislager er fyldt op og det eneste, vi mangler er grøntsager, mejeriprodukter, kød og frugt, så kan vi, to personer!, helt seriøst komme ned på 300 kroner om ugen med en solid madplan!

Vi lægger ialt 3000 til mad, men vi har ofte 1000 tilovers, hvis vi har holdt os til en madplan, jeg udarbejder udfra vores basislager.

De gange vi har brugt 300 kr., har vores madplan fx været:
- Kyllingesuppe
- Tarteletter med kylling
- Pastasalat med kylling
- Spagetti Bolognese
- Fyldte courgetter eller aubeginer
- Lasagne
- Kartoffelpizza
1
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Evapeva » 7. aug 2016, 19:41

OberstNasig skrev:Yep og når vores basislager er fyldt op og det eneste, vi mangler er grøntsager, mejeriprodukter, kød og frugt, så kan vi, to personer!, helt seriøst komme ned på 300 kroner om ugen med en solid madplan!

Vi lægger ialt 3000 til mad, men vi har ofte 1000 tilovers, hvis vi har holdt os til en madplan, jeg udarbejder udfra vores basislager.

De gange vi har brugt 300 kr., har vores madplan fx været:
- Kyllingesuppe
- Tarteletter med kylling
- Pastasalat med kylling
- Spagetti Bolognese
- Fyldte courgetter eller aubeginer
- Lasagne
- Kartoffelpizza


Så det er tre dage med kylling(efileter?) og tre dage med hakket okse og en kødfri dag? Lyder da meget smart. :) Det vil jeg prøve at handle ind til i morgen! :gogo:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Laver du madplan?

Indlægaf OberstNasig » 7. aug 2016, 19:54

Evapeva skrev:
OberstNasig skrev:Yep og når vores basislager er fyldt op og det eneste, vi mangler er grøntsager, mejeriprodukter, kød og frugt, så kan vi, to personer!, helt seriøst komme ned på 300 kroner om ugen med en solid madplan!

Vi lægger ialt 3000 til mad, men vi har ofte 1000 tilovers, hvis vi har holdt os til en madplan, jeg udarbejder udfra vores basislager.

De gange vi har brugt 300 kr., har vores madplan fx været:
- Kyllingesuppe
- Tarteletter med kylling
- Pastasalat med kylling
- Spagetti Bolognese
- Fyldte courgetter eller aubeginer
- Lasagne
- Kartoffelpizza


Så det er tre dage med kylling(efileter?) og tre dage med hakket okse og en kødfri dag? Lyder da meget smart. :) Det vil jeg prøve at handle ind til i morgen! :gogo:


Nej, jeg koger simpelthen en hel kylling og piller den. Så bruger jeg fonden derfra til suppen og til tarteletterne. Jeg sørger for at det er nogenlunde samme grøntsager, der skal i alle ugens retter. I dette tilfælde ville det være:
- Kartofler
- Selleri
- Gulerødder
- Hvidløg
- Løg
- courgetter
- tomater
- knoldselleri (for det VIL jeg have i min bolognese)

Så bruger jeg ellers det pillede kyllingekød i suppen, i tarteletterne og i pastasalaten. Og jeg laver en kæmpe omgang bolognese, så jeg bare kan fyre den i lasagnen og de udhulede courgetter.

Den madplan bruger vi ofte, hvis vi gerne vil spare, men når vi ikke har et ønske om at spare, bruger vi nok 500 og så lever vi altså rigtig godt, men vi har også et kæmpe basislager.
Det skal dog tilføjes, at vi ikke spiser specielt meget kød og hvis vi gør, er det stort set kun kylling. Bortset fra bolognesen, får vi måske okse 1-2 gange om måneden. Det er iøvrigt et aktivt tilvalg, fordi vi synes bedre om grøntsager osv.
1
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Evapeva » 7. aug 2016, 20:25

OberstNasig skrev:
Evapeva skrev:
OberstNasig skrev:Yep og når vores basislager er fyldt op og det eneste, vi mangler er grøntsager, mejeriprodukter, kød og frugt, så kan vi, to personer!, helt seriøst komme ned på 300 kroner om ugen med en solid madplan!

Vi lægger ialt 3000 til mad, men vi har ofte 1000 tilovers, hvis vi har holdt os til en madplan, jeg udarbejder udfra vores basislager.

De gange vi har brugt 300 kr., har vores madplan fx været:
- Kyllingesuppe
- Tarteletter med kylling
- Pastasalat med kylling
- Spagetti Bolognese
- Fyldte courgetter eller aubeginer
- Lasagne
- Kartoffelpizza


Så det er tre dage med kylling(efileter?) og tre dage med hakket okse og en kødfri dag? Lyder da meget smart. :) Det vil jeg prøve at handle ind til i morgen! :gogo:


Nej, jeg koger simpelthen en hel kylling og piller den. Så bruger jeg fonden derfra til suppen og til tarteletterne. Jeg sørger for at det er nogenlunde samme grøntsager, der skal i alle ugens retter. I dette tilfælde ville det være:
- Kartofler
- Selleri
- Gulerødder
- Hvidløg
- Løg
- courgetter
- tomater
- knoldselleri (for det VIL jeg have i min bolognese)

Så bruger jeg ellers det pillede kyllingekød i suppen, i tarteletterne og i pastasalaten. Og jeg laver en kæmpe omgang bolognese, så jeg bare kan fyre den i lasagnen og de udhulede courgetter.

Den madplan bruger vi ofte, hvis vi gerne vil spare, men når vi ikke har et ønske om at spare, bruger vi nok 500 og så lever vi altså rigtig godt, men vi har også et kæmpe basislager.
Det skal dog tilføjes, at vi ikke spiser specielt meget kød og hvis vi gør, er det stort set kun kylling. Bortset fra bolognesen, får vi måske okse 1-2 gange om måneden. Det er iøvrigt et aktivt tilvalg, fordi vi synes bedre om grøntsager osv.


Smart! Gad vide, hvad vi kan holde det på, når vi er fire. :gruble: Nå, det er jo kun at prøve og finde ud af det. :)
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Laver du madplan?

Indlægaf OberstNasig » 7. aug 2016, 20:32

Evapeva skrev:
OberstNasig skrev:
Evapeva skrev:
OberstNasig skrev:Yep og når vores basislager er fyldt op og det eneste, vi mangler er grøntsager, mejeriprodukter, kød og frugt, så kan vi, to personer!, helt seriøst komme ned på 300 kroner om ugen med en solid madplan!

Vi lægger ialt 3000 til mad, men vi har ofte 1000 tilovers, hvis vi har holdt os til en madplan, jeg udarbejder udfra vores basislager.

De gange vi har brugt 300 kr., har vores madplan fx været:
- Kyllingesuppe
- Tarteletter med kylling
- Pastasalat med kylling
- Spagetti Bolognese
- Fyldte courgetter eller aubeginer
- Lasagne
- Kartoffelpizza


Så det er tre dage med kylling(efileter?) og tre dage med hakket okse og en kødfri dag? Lyder da meget smart. :) Det vil jeg prøve at handle ind til i morgen! :gogo:


Nej, jeg koger simpelthen en hel kylling og piller den. Så bruger jeg fonden derfra til suppen og til tarteletterne. Jeg sørger for at det er nogenlunde samme grøntsager, der skal i alle ugens retter. I dette tilfælde ville det være:
- Kartofler
- Selleri
- Gulerødder
- Hvidløg
- Løg
- courgetter
- tomater
- knoldselleri (for det VIL jeg have i min bolognese)

Så bruger jeg ellers det pillede kyllingekød i suppen, i tarteletterne og i pastasalaten. Og jeg laver en kæmpe omgang bolognese, så jeg bare kan fyre den i lasagnen og de udhulede courgetter.

Den madplan bruger vi ofte, hvis vi gerne vil spare, men når vi ikke har et ønske om at spare, bruger vi nok 500 og så lever vi altså rigtig godt, men vi har også et kæmpe basislager.
Det skal dog tilføjes, at vi ikke spiser specielt meget kød og hvis vi gør, er det stort set kun kylling. Bortset fra bolognesen, får vi måske okse 1-2 gange om måneden. Det er iøvrigt et aktivt tilvalg, fordi vi synes bedre om grøntsager osv.


Smart! Gad vide, hvad vi kan holde det på, når vi er fire. :gruble: Nå, det er jo kun at prøve og finde ud af det. :)


Ja, det er et godt spørgsmål. Næsten det samme, tror jeg, for vi får så stor portioner ud af det, at vi fryser det ned. Hvis du køber en god og stor kylling, bør det være kød nok på. Men det er selvfølgelig fra mit jeg-interesserer-mig-ikke-for-kød- perspektiv.
1
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Laver du madplan?

Indlægaf IrmaPigen » 7. aug 2016, 20:39

Nej, det er jeg alt for impulsiv til, og så arbejder jeg som regel et par gange om ugen for sent til jeg kan nå at lave det store.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Skorstenen » 8. aug 2016, 06:34

IrmaPigen skrev:Nej, det er jeg alt for impulsiv til, og så arbejder jeg som regel et par gange om ugen for sent til jeg kan nå at lave det store.


Når vi kommer sent hjem, er det for det meste en kendt ting, og så sørger man bare for at madplanen dagen før indeholder en ret der er nok af til 2 dage.. Sent hjem - træt - mikroovn, bum mad på 2 minutter :)
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Akehurst2 » 8. aug 2016, 07:38

Skorstenen skrev:Jer der spiser lystbetonet - er det ikke besværligt? Jeg mener, hvis lysten til helstegt kylling først dukker op 17,30, så skal I først ned at hente kyllingen? Eller hvordan fungerer det? Og er det ikke dyrt - lysten bestemmer jo ikke hvad der lige er på tilbud


Jeg spiser mit hovedmåltid på arbejdet, så får dejlig varieret varm mad der, og derfor er det fint bare at spise et eller andet hurtigt og nemt om aftenen. Men jeg har aldrig købt ind efter, hvad der var på tilbud, så det gjorde ingen forskel da jeg spiste varm mad om aftenen.

Og jo, man spiser rimelig meget det samme og står ikke og finder på nye retter kl. 18.30 med hovedet nede i frysedisken på en hverdag. Men så har man da heldigvis weekend indimellem.
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Juki » 8. aug 2016, 15:03

Nej, det gør jeg ikke. Eller det vil sige, jeg køber ind 1-2 gange om ugen og planlægger hjemmefra hvad jeg skal have de efterfølgende dage, men det er sjældent jeg fx køber en hel kylling og så spiser kyllingrester på flere forskellige måder.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Akehurst2 » 9. aug 2016, 07:48

Smiling_Goat skrev:
Jeg ved godt, man siger, det er billigst med en madplan, men det virker lige nu som om, folk bare har taget en kollektiv beslutning uden egentligt at stille spørgsmålstegn ved, om madplaner overhovedet er billigst. Jeg tror det helt ærligt ikke. Nemmest i en travl hverdag, helt sikkert, men ikke billigst.


Men hvis man ikke decideret er tvunget til at spare eller meget gerne vil spare, så er det da også et dårligt argument for at lave madplan.

Jeg synes, det er meget bedre argumenter at man vil gøre tingene nemmere for sig selv, minimere madspild eller spise mere varieret. At gøre alt så billigt som muligt synes jeg ikke er spor motiverende i sig selv.
1
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Laver du madplan?

Indlægaf primle » 9. aug 2016, 09:53

Akehurst2 skrev:
Smiling_Goat skrev:
Jeg ved godt, man siger, det er billigst med en madplan, men det virker lige nu som om, folk bare har taget en kollektiv beslutning uden egentligt at stille spørgsmålstegn ved, om madplaner overhovedet er billigst. Jeg tror det helt ærligt ikke. Nemmest i en travl hverdag, helt sikkert, men ikke billigst.


Men hvis man ikke decideret er tvunget til at spare eller meget gerne vil spare, så er det da også et dårligt argument for at lave madplan.

Jeg synes, det er meget bedre argumenter at man vil gøre tingene nemmere for sig selv, minimere madspild eller spise mere varieret. At gøre alt så billigt som muligt synes jeg ikke er spor motiverende i sig selv.


Meget enig. Jeg ved faktisk ikke om vi sparer en masse ved at lave madplan. Jeg tror det, da løsningen for os ofte har været take away, hvis vi ikke lige vidste hvad menuen skulle stå på. Og det koster. Men det er ikke det vigtigste, for vi bruger gerne pengene på gode råvarer og økologi i stedet.

For os er det helt centrale, at det ikke er en mulighed først at finde ud af hvad vi skal have, når vi kommer fra arbejde. Tidsmæssigt kan det ikke hænge sammen. Derudover sikrer madplanen at vi får tænkt over fryserindhold samt at vores kost bliver mere varieret.
1

Tilbage til "Mad og drikke"