Siger du tak for mad?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Siger du tak for mad på restaurant/cafe?

Ja
54
46%
En gang imellem
25
21%
Nej
38
32%
 
Afgivne stemmer: 117
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2984
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6661

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf Sophaya » 20. apr 2024, 07:07

Nej, ikke på restaurant. Jeg kan godt finde på at sige tak for i dag/aften til tjeneren når jeg går, hvis oplevelsen har været god.

Privat siger jeg altid tak for mad, når andre har lavet eller betalt mad. Jeg synes det er virkelig uhøfligt, når folk ikke gør det.
1
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
abcd
Indlæg: 6375
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 295
Likede indlæg: 10446

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf abcd » 20. apr 2024, 07:16

Delfin skrev:
abcd skrev:Er det ikke sådan lidt en boomer-ting. Lidt ligesom dem der råber "tak for turen" igennem bussen når de står af.


Boomer i hvilken betydning?
Nej, hvis det kun handler om fødselsår


Fødselsår. Hvis jeg skulle gætte alene ud fra informationen "vedkommende siger tak for mad når h*n forlader en restaurant", ville jeg gætte på at det er en 65-årig mand.
0
Jadajada
Indlæg: 724
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 108
Likede indlæg: 2347

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf Jadajada » 20. apr 2024, 07:29

abcd skrev:
Delfin skrev:
abcd skrev:Er det ikke sådan lidt en boomer-ting. Lidt ligesom dem der råber "tak for turen" igennem bussen når de står af.


Boomer i hvilken betydning?
Nej, hvis det kun handler om fødselsår


Fødselsår. Hvis jeg skulle gætte alene ud fra informationen "vedkommende siger tak for mad når h*n forlader en restaurant", ville jeg gætte på at det er en 65-årig mand.


Skyldig! Bortset fra alderen :-)
Hvis jeg en sjælden gang tager bussen hjem fra byen, så er jeg ofte den sidste på bussen, og så siger jeg faktisk tak for turen :-)
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9009
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1530
Likede indlæg: 25763

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf Madam Pomfrey » 20. apr 2024, 07:35

Jeg overså også at det var på restaurant
Så mit svar er nok nærmere en gang imellem fremfor JA.

Jeg har jo købt og betalt for maden, så at sige tak for den - det er ikke så relevant. Men det hænder, og er vel nærmest bare en refleks, for jeg siger også tak for mad hjemme, på arbejde (hvis kollegaer har lavet maden) og ved familie halløj.
Hvis ikke jeg siger tak for mad på restaurant, så vil jeg typisk komme med andre positive tilkendegivelser, i samme boldgade, - så der et vel lidt tomato, tomato. Som andre siger jeg typisk tak når maden serveres, - men det er vel mere servicen, som man jo egentlig har betalt for, man siger tak for.

Jeg synes egentligt generelt jeg bruger meget høflighed i min kommunikation med andre, herunder at sige tak for... maden, turen, hjælpen, tiden, osv.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5367

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf AFK » 20. apr 2024, 09:43

abcd skrev:
Delfin skrev:
abcd skrev:Er det ikke sådan lidt en boomer-ting. Lidt ligesom dem der råber "tak for turen" igennem bussen når de står af.


Boomer i hvilken betydning?
Nej, hvis det kun handler om fødselsår


Fødselsår. Hvis jeg skulle gætte alene ud fra informationen "vedkommende siger tak for mad når h*n forlader en restaurant", ville jeg gætte på at det er en 65-årig mand.


I min landsdel siger folk i alle aldre "tak for turen" i bussen og i taxaen. Det er kun tilflyttere fra København, der ikke gør det.

De hilser og snakker også med fremmede, de møder på gaden eller ved busstoppestedet.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20628
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 770
Likede indlæg: 44220

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf paint » 20. apr 2024, 09:55

Nej. Jeg siger ikke 'tak for mad' på en restaurant. Jeg klapper heller ikke når flyet lander, i den lufthavn, som jeg har betalt for at komme til.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Selma156
Indlæg: 2369
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6861

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf Selma156 » 20. apr 2024, 16:02

Det er sjældent, jeg gør det, når jeg er ude at spise. Det er nok mere "tak for i aften" eller lignende.

Jeg siger altid tak for mad, når jeg spiser hos andre, og bliver faktisk lidt stødt, hvis folk ikke siger tak for mad, når de spiser hos mig.
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 94
Likede indlæg: 2346

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf Elverpigen » 20. apr 2024, 17:03

Mangoness skrev:Jeg siger tak, når de sætter maden og drikkevarerne på bordet.


Det samme her.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15531
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25970

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf Delfin » 20. apr 2024, 18:23

AFK skrev:
abcd skrev:
Delfin skrev:
abcd skrev:Er det ikke sådan lidt en boomer-ting. Lidt ligesom dem der råber "tak for turen" igennem bussen når de står af.


Boomer i hvilken betydning?
Nej, hvis det kun handler om fødselsår


Fødselsår. Hvis jeg skulle gætte alene ud fra informationen "vedkommende siger tak for mad når h*n forlader en restaurant", ville jeg gætte på at det er en 65-årig mand.


I min landsdel siger folk i alle aldre "tak for turen" i bussen og i taxaen. Det er kun tilflyttere fra København, der ikke gør det.

De hilser og snakker også med fremmede, de møder på gaden eller ved busstoppestedet.


Jeg kan godt finde på at sige tak for turen i en taxa. Der er en smule tættere kontakt, idet man har siddet et stykke tid på sædet lige ved siden af chaufføren, og udgangen er også tæt på. Jeg ville derimod aldrig råbe tak gennem hele bussen. Det lyder skørt i mine øjne.

Taxachauffører i Jylland taler også mere med kunderne, end dem jeg har kørt med i Kbh. Det er en kraftig generalisering, det er yderst sjældent jeg kører i taxa.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15531
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25970

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf Delfin » 20. apr 2024, 18:26

abcd skrev:
Delfin skrev:
abcd skrev:Er det ikke sådan lidt en boomer-ting. Lidt ligesom dem der råber "tak for turen" igennem bussen når de står af.


Boomer i hvilken betydning?
Nej, hvis det kun handler om fødselsår


Fødselsår. Hvis jeg skulle gætte alene ud fra informationen "vedkommende siger tak for mad når h*n forlader en restaurant", ville jeg gætte på at det er en 65-årig mand.


Ok. Jeg spørger fordi jeg har lagt mærke til, at ordets betydning er drejet lidt over i, at det er en bestemt opførsel og ikke så meget en alder det handler om
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1289
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2731

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf Frandsen » 26. apr 2024, 07:21

Siger kun tak for mad privat. Eller hvis en anden har betalt. Hvor jeg så siger det til giveren.

Jeg har en kollega, der konsekvent siger 'tak for mad' til os andre, når hun rejser sig fra frokostbordet. Jeg får det altid så'n lidt akavet, for hun har jo bare spist sin egen madpakke.
0
Fræksak
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 476
Likede indlæg: 4258

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf Fræksak » 26. apr 2024, 09:24

Ja, det kan jeg sagtens finde på. Gør det ikke konsekvent og siger nok lige så tit "tak for i aften" eller noget i den stil.
1
fisken80
Indlæg: 22617
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1145
Likede indlæg: 53176

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf fisken80 » 26. apr 2024, 14:38

Frandsen skrev:Siger kun tak for mad privat. Eller hvis en anden har betalt. Hvor jeg så siger det til giveren.

Jeg har en kollega, der konsekvent siger 'tak for mad' til os andre, når hun rejser sig fra frokostbordet. Jeg får det altid så'n lidt akavet, for hun har jo bare spist sin egen madpakke.


Det er godt nok sært :lol:
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Lys
Indlæg: 5952
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10739

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf Lys » 26. apr 2024, 15:33

fisken80 skrev:
Frandsen skrev:Siger kun tak for mad privat. Eller hvis en anden har betalt. Hvor jeg så siger det til giveren.

Jeg har en kollega, der konsekvent siger 'tak for mad' til os andre, når hun rejser sig fra frokostbordet. Jeg får det altid så'n lidt akavet, for hun har jo bare spist sin egen madpakke.


Det er godt nok sært :lol:


Vidner det ikke bare om, at det for nogle bare er sådan en standardfrase, man lirer af uden at forholde sig til hvad man siger og hvorfor?
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5695
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1492
Likede indlæg: 23073

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf POCKETKITTEN » 26. apr 2024, 15:34

Ja, hvis det giver mening. Ligesom jeg siger tak for turen, når jeg står af bussen. Gør dog ikke noget ekstraordinært for at møve mig frem til en tjener, kok eller buschauffør for at få det sagt.
Senest rettet af POCKETKITTEN 26. apr 2024, 15:59, rettet i alt 1 gang.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.

Tilbage til "Mad og drikke"