Hvad er din lækreste dessert?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Akehurst2
Indlæg: 14237
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41057

Re: Hvad er din lækreste dessert?

Indlægaf Akehurst2 » 26. feb 2024, 08:34

Chokoladefondant er også en god gæstedessert, der kan tilberedes i forvejen og bare lige skal stå og bage mens man rydder ud efter hovedretten. Og så bare med is og friske bær eller hvad man synes til.

Vi plejer at bruge Blomsterbergs opskrift: https://www.metteblomsterberg.com/dk/lu ... t-o17.html (Jeg ved ikke, hvorfor hun skriver at den flyder ud med nougat - hun må mene smeltet chokolade).
1
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4686
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 684
Likede indlæg: 21510

Re: Hvad er din lækreste dessert?

Indlægaf catnip » 26. feb 2024, 08:36

Vi (jeg) giver den for det meste så meget gas til forret og hovedret at der sjældent er plads/overskud til dessert :D Ofte serverer vi bare noget virkelig god chokolade, og begynder at gå på jagt i barskabets whiskey samling på det her tidspunkt.

Men skal det være, så er jeg mest til syrlige eller friske desserter, og key lime pie er en af mine absolutte favoritter.

Ellers noget så simpelt som en kugle sorbet (helst citron) i et glas cava.

Ost er også et stort hit i vores omgangskreds. Vi gør især meget ud af det hvis vores franske ven er i selskabet, for han får nærmest en aneurisme hvis vi siger at ost er en dessert :-D
2
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6413
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15191

Re: Hvad er din lækreste dessert?

Indlægaf Ata » 26. feb 2024, 09:53

Mani skrev:Crème brûlée, tiramisu, rabarbertrifli, Lemon Meringue Pie eller hjemmelavet is er nok dem jeg oftest tyr til. Manden laver en go' chokolademousse eller cheesecake.
Ellers serverer vi jævnligt ost - jeg er egentlig mest til ost, men det er der en del af vores venner, der ikke er.

Jeg er ikke så meget til ost efter en stor middag. Der crave jeg sødt. Plus at vi mest omgås folk med børn!
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20597
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44151

Re: Hvad er din lækreste dessert?

Indlægaf paint » 26. feb 2024, 09:59

Lige siden jeg var barn, har jeg elsket abrikos-trifli. Den er vist ikke særligt avanceret, men min mormor lavede den til perfektion. Ved særligt festlige lejligheder (uden børn) hældte hun en sjat sherry oveni.
Min mor har arvet hendes kogebog, og hvis hun skal overtale mig til at komme og klippe hendes hæk, står den altid på abrikos-trifli med knuste makroner :love2:

Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Frampagne
Indlæg: 37
Tilmeldt: 16. maj 2022, 07:13
Kort karma: 0
Likede indlæg: 58

Re: Hvad er din lækreste dessert?

Indlægaf Frampagne » 26. feb 2024, 10:06

Jeg laver gerne hjemmelavet nougatis - og af og til med ananassorbet, chokolade og ristede nødde som en wofler.
Det smager skønt og så er det altid anledning til at tale yndlingsis og barndomsminder.

Næste gang jeg skal servere dessert, bliver det sticky toffee pudding. Det er jeg ret vild med, men har aldrig prøvet før.

Blomsterbedets pandekager med citroncreme er også en favorit, som jeg bliver ved med at vende tilbage til. Den er supernem, kan forberedes i god tid, smager himmelsk og imponerer hver eneste gang:

https://www.dr.dk/mad/opskrift/pandekag ... itroncreme
1
ajnaM
Indlæg: 10088
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27602

Re: Hvad er din lækreste dessert?

Indlægaf ajnaM » 26. feb 2024, 10:09

Ata skrev:
ajnaM skrev:Pavlova er et godt bud. Bunden kan laves i forvejen.

Plejer at fylde med vaniljecreme vendt med flødeskum og så friske bær, mynte og lidt spiselige blomster ovenpå.

Er man mange gæster, kan man lave den så stor som en bageplade - det øger også ‘wow-effekten’. :D

Ja, den er flot, men synes egentlig den er for sød. Er ikke så meget til det meget sukrede - ikke uden at det også er fedt. :D


Det er der, vaniljecremen kommer ind i billedet :D
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6396
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 774
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14749

Re: Hvad er din lækreste dessert?

Indlægaf Pjeps » 26. feb 2024, 10:21

Strawberry pretzel salad. Det lærte jeg at spise i Canada! Det har absolut intet at gøre med salat i den sunde forstand.
Det minder lidt om cheesecake bare med saltkringle/saltstang bund .

Jeg ved mange er vilde med tiramisu, det er bare ikke rigtig for folk ( og børn) der ikke bryder sig om kaffe.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
:ninja:
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6413
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15191

Re: Hvad er din lækreste dessert?

Indlægaf Ata » 26. feb 2024, 10:28

ajnaM skrev:
Ata skrev:
ajnaM skrev:Pavlova er et godt bud. Bunden kan laves i forvejen.

Plejer at fylde med vaniljecreme vendt med flødeskum og så friske bær, mynte og lidt spiselige blomster ovenpå.

Er man mange gæster, kan man lave den så stor som en bageplade - det øger også ‘wow-effekten’. :D

Ja, den er flot, men synes egentlig den er for sød. Er ikke så meget til det meget sukrede - ikke uden at det også er fedt. :D


Det er der, vaniljecremen kommer ind i billedet :D

Hmm ja. Måske det kan noget. *slurp* :D
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14984
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1189
Likede indlæg: 25214

Re: Hvad er din lækreste dessert?

Indlægaf sigge » 26. feb 2024, 10:47

Man kan også gøre en pavlova mindre sød ved at putte lemoncurd på sammen med flødeskum og frisk frugt. :)

Min egen yndlingsdessert er nok (hjemmelavet) is. Jeg elsker især saltkaramelis og hasselnøddeis. Evt. med en kage til. Chokoladekage som fondant eller gateau marcel virker fint sammen med begge.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6413
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15191

Re: Hvad er din lækreste dessert?

Indlægaf Ata » 26. feb 2024, 10:53

sigge skrev:Man kan også gøre en pavlova mindre sød ved at putte lemoncurd på sammen med flødeskum og frisk frugt. :)

Min egen yndlingsdessert er nok (hjemmelavet) is. Jeg elsker især saltkaramelis og hasselnøddeis. Evt. med en kage til. Chokoladekage som fondant eller gateau marcel virker fint sammen med begge.

Har du gode opskrifter på de is? Vi har en ismaskine!
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9870
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1863
Likede indlæg: 9592

Re: Hvad er din lækreste dessert?

Indlægaf Spjaerten » 26. feb 2024, 11:11

Tiramisu med smag som citron eller bær eller lign kan man nemt komme udenom smager af kaffe fordi man så dypper lady fingers i noget andet
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13085
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3548
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56244
Kontakt:

Re: Hvad er din lækreste dessert?

Indlægaf Ado » 26. feb 2024, 11:31

Pjeps skrev:Strawberry pretzel salad. Det lærte jeg at spise i Canada! Det har absolut intet at gøre med salat i den sunde forstand.
Det minder lidt om cheesecake bare med saltkringle/saltstang bund .

Jeg ved mange er vilde med tiramisu, det er bare ikke rigtig for folk ( og børn) der ikke bryder sig om kaffe.

Åh gud! Det der lyder jo genialt! Jeg bliver nødt til at lave den der pretzel salad!
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6413
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15191

Re: Hvad er din lækreste dessert?

Indlægaf Ata » 26. feb 2024, 11:34

Cheesecake har aldrig været min kop the. Det er lidt kagen som ikke vil være en kage. :D
3
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14984
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1189
Likede indlæg: 25214

Re: Hvad er din lækreste dessert?

Indlægaf sigge » 26. feb 2024, 11:50

Ata skrev:
sigge skrev:Man kan også gøre en pavlova mindre sød ved at putte lemoncurd på sammen med flødeskum og frisk frugt. :)

Min egen yndlingsdessert er nok (hjemmelavet) is. Jeg elsker især saltkaramelis og hasselnøddeis. Evt. med en kage til. Chokoladekage som fondant eller gateau marcel virker fint sammen med begge.

Har du gode opskrifter på de is? Vi har en ismaskine!


Til saltkaramelis bruger jeg denne opskrift. Den får den lækreste konsistens. https://chocolat.dk/opskrifter/saltkaramelis/

Og til hasselnøddeisen bruger jeg denne: https://www.louisesmadblog.dk/fantastisk-cremet-hasselnoddechokoladeis/
1
You can't spell awesome without me.
Muspel
Indlæg: 3884
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 771
Likede indlæg: 10769

Re: Hvad er din lækreste dessert?

Indlægaf Muspel » 26. feb 2024, 21:20

Citronfromage i lidt opdateret version med små marengs og nougatine er tit et hit
0

Tilbage til "Mad og drikke"