Atlantisk kost

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20520
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 44034

Atlantisk kost

Indlægaf paint » 18. feb 2024, 10:21

Nyere studier har vist, at spanierne på den atlantiske kyst, samt portugiserne, lever længere og har færre sygdomme end dem, man har sammenlignet med.
Det skulle ifølge et studie skyldes, at de spiser anderledes. https://jamanetwork.com/journals/jamane ... le/2814624

"Af de 574 spaniere, der deltog i forsøget, spiste halvdelen i et halvt år mere fisk, mindre kød og færre mejeriprodukter end den anden halvdel, der, som kontrolgruppe, spiste som de plejede.

Den menu kan vi godt lade os inspirere af, vurderer professoren:

»Traditionel dansk kost har et væsentligt højere kødforbrug, et lavere indtag af fisk, og vi bruger typisk animalske fedtkilder mere end olie,« siger han.

Kartofler bliver brugt mere i nordspanske og portugisiske retter end i retter fra landene omkring Middelhavet. På det punkt ligner kosten noget, danske smagsløg kan genkende. Men hverken kød, ost eller mælk er nær så dominerende elementer i det traditionelle galiciske køkken, som de for eksempel er i det danske køkken.

I tidligere studier er rødt og forarbejdet kød forbundet med en øget risiko for hjerte-kar-sygdomme og kræft, især tarmkræft, mens kartofler er forbundet med en øget risiko for diabetes 2" https://www.bt.dk/sundhed/ekspert-ikke- ... -taber-dig

Til ovenstående skal lige tillægges "et moderat indtag af vin" (det lyder jo ellers fint nok) :P

Måske skulle man lægge kosten lidt om, og prøve? :gruble:

Ville det være noget for dig?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9090
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21959

Re: Atlantisk kost

Indlægaf Purple Haze » 18. feb 2024, 10:24

Er det ikke Japanerne der lever længst?
Mener der var nogle studier for år tilbage, og der var resultatet også at de spiste mere fra havet og mindre fra landdyr end “os andre” der ikke levede så længe.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4093
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3706

Re: Atlantisk kost

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 18. feb 2024, 10:32

Purple Haze skrev:Er det ikke Japanerne der lever længst?
Mener der var nogle studier for år tilbage, og der var resultatet også at de spiste mere fra havet og mindre fra landdyr end “os andre” der ikke levede så længe.
Jeg hælder mere til forklaringen at de ryger som skorstene.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20520
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 44034

Re: Atlantisk kost

Indlægaf paint » 18. feb 2024, 10:40

Purple Haze skrev:Er det ikke Japanerne der lever længst?
Mener der var nogle studier for år tilbage, og der var resultatet også at de spiste mere fra havet og mindre fra landdyr end “os andre” der ikke levede så længe.


Tjah. Det er sikkert rigtigt. Men skal det være en kost, der ligner noget vi kender, er Portugal og Spanien nok et godt bud - især Nordspanien.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20520
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 44034

Re: Atlantisk kost

Indlægaf paint » 18. feb 2024, 10:41

Det ser da heller ikke så dårligt ud.

atlantisk kost.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20520
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 44034

Re: Atlantisk kost

Indlægaf paint » 18. feb 2024, 10:46

Vlad Kalashnikov skrev:
Purple Haze skrev:Er det ikke Japanerne der lever længst?
Mener der var nogle studier for år tilbage, og der var resultatet også at de spiste mere fra havet og mindre fra landdyr end “os andre” der ikke levede så længe.
Jeg hælder mere til forklaringen at de ryger som skorstene.


De blives vist slået af kineserne. Fyren her, blev disket i et Marathonløb, fordi han kæderøg, under hele distancen.

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21959
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2516
Likede indlæg: 59579

Re: Atlantisk kost

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. feb 2024, 10:54

Har man ikke haft den viden længe?
Jeg synes i hvert fald, at det er de guidelines, som folk omkring mig forsøger at navigere efter, hvis de har fokus på kosten.
Det er jo det afgørende element i forhold til virkning. Om man efterlever den viden, man har. Det er jeg helt med på, at mange ikke gør, men jeg oplever ikke, at det er, fordi de ikke kender til de oplysninger, som artiklen giver.
Når jeg tænker over det, kender jeg egentlig heller ikke nogen jævnaldrende, lidt ældre eller yngre, der konsekvent eller primært spiser traditionelt dansk. Det gør de ældre omkring mig egentlig heller ikke rigtigt. Jeg ved godt, at det er anekdotisk baseret, men generelt undrer det mig, når tingene stilles så firkantet op - traditionelt dansk vs. middelhavsmad -, for dem, der er i målgruppen for kostændringer, vil vel typisk allerede spise mad fra forskellige køkkener. Om ikke andet pga. smag og behag.
2
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20520
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 44034

Re: Atlantisk kost

Indlægaf paint » 18. feb 2024, 11:03

DetSorteCirkus skrev:Har man ikke haft den viden længe?
Jeg synes i hvert fald, at det er de guidelines, som folk omkring mig forsøger at navigere efter, hvis de har fokus på kosten.
Det er jo det afgørende element i forhold til virkning. Om man efterlever den viden, man har. Det er jeg helt med på, at mange ikke gør, men jeg oplever ikke, at det er, fordi de ikke kender til de oplysninger, som artiklen giver.
Når jeg tænker over det, kender jeg egentlig heller ikke nogen jævnaldrende, lidt ældre eller yngre, der konsekvent eller primært spiser traditionelt dansk. Det gør de ældre omkring mig egentlig heller ikke rigtigt. Jeg ved godt, at det er anekdotisk baseret, men generelt undrer det mig, når tingene stilles så firkantet op - traditionelt dansk vs. middelhavsmad -, for dem, der er i målgruppen for kostændringer, vil vel typisk allerede spise mad fra forskellige køkkener. Om ikke andet pga. smag og behag.


Det har du nok ret i Det gør vi heller ikke selv. Vores er meget italiensk inspireret. Men det der lige slog mig mest, var det lave forbrug af mælk og mejeriprodukter, i denne 'atlantiske kost'. Torsk, er vist heller ikke det mest udbredte i Danmark. Selv kan jeg vældig godt lide torsk. Men jeg synes ofte, at jeg er ret alene med det. Og så var der lige den med et 'moderat' indtag af vin

Pointen mht 'Middelhavskost', som ofte bygger på, hvad man spiste i de områder i 1940'erne, og ikke i dag - tror jeg er rigtig nok
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20520
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 44034

Re: Atlantisk kost

Indlægaf paint » 18. feb 2024, 11:48

Det kunne være man skulle prøve en lille tur til San Sebastian, i det Nordlige Spanien (Baskerlandet) . og prøve retterne. Det lader til at være et hyggeligt sted. Er man ikke til det varme spanske klima, må det være ideelt. Maksimumtemperaturer i Juni og Juli, er mellem 23-25 grader (minimum 17-19). Det kunne man vel nok leve med i en uges tid, selvom jeg er til de lidt varmere himmelstrøg. Så kunne man samtidigt få set Guggenheim i Bilbao, nu man var på de kanter. Og kumme hjem i gen, sund af den Atlantiske mad. :-p

https://www.fdm-travel.dk/spanien/san-s ... t-rejsetip
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
HappyHippo
Indlæg: 2543
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4400

Re: Atlantisk kost

Indlægaf HappyHippo » 18. feb 2024, 12:49

Blue zone diet

Longevity

Osv... Gammelt nyt, men ja, i Danmark klarer vi os rigtig dårligt fordi vi ikke bevæger os, spiser forkert og drikker meget.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20520
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 44034

Re: Atlantisk kost

Indlægaf paint » 18. feb 2024, 14:37

HappyHippo skrev:Blue zone diet

Longevity

Osv... Gammelt nyt, men ja, i Danmark klarer vi os rigtig dårligt fordi vi ikke bevæger os, spiser forkert og drikker meget.


Blue zone diet, er primært vegetarisk
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10134
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1212
Likede indlæg: 18214

Re: Atlantisk kost

Indlægaf .Magic. » 18. feb 2024, 15:31

Jeg bryder mig ikke om “alt godt fra havet” så det ville ikke fungere for mig.
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11649
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 916
Likede indlæg: 18743

Re: Atlantisk kost

Indlægaf PaleSeptember » 18. feb 2024, 16:25

Det ville sikkert være fint, hvis vi havde adgang til lige så gode råvarer, som de har dernede.
1
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner

Tilbage til "Mad og drikke"