De nye Michelin Stjerner

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

De nye Michelin Stjerner

Indlægaf Wizzze » 24. feb 2016, 09:23

Endelig endelig så kommer Michelin udenfor storbyerne :klap:

Nye danske stjerner:

Kadeau (meget forventet)
Frederiksminde i Præstø
Kong Hans får sin stjerne tilbage efter ombygningen
Henne Kirkeby Kro, Så fik Cunningham en stjerne igen efter flytningen til Henne Kirkeby

"Danske" Maaemoo i Oslo og Geranium får begge 3 stjerner som de første i Norden, det var også på tide :klap:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: De nye Michelin Stjerner

Indlægaf Wizzze » 24. feb 2016, 09:45

Den fulde liste:

Tre Stjerner:
Geranium (Kbh)

To Stjerner:
AOC (kbh)
Noma (Kbh)

En Stjerne:
Clou
Den Røde Cottage
Era Ora
formel B
Grønbech and Churchill
Kadeau
Kiin Kiin
Kokkeriet
Marchal
Relæ
Søllerød Kro
Studio at The Standard
Kong Hans Kælder
(alle Kbh)

Frederikshøj (Århus)
Gastromé (Århus)
Substans (Århus)
Kadeau (bornholm)
Henne Kirkeby Kro (Esbjerg)
Frederiksminde (Præstø)


Bib Gourmands:

L'Altro
Bror
Enomania
Frederiks Have
Kødbyens Fiskebar
Marv & Ben
Mêlée
Pluto
Rebel
(alle i Kbh)

Hærværk (århus)
Pondus (århus)
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: De nye Michelin Stjerner

Indlægaf Wizzze » 24. feb 2016, 09:58

FruDulle skrev:Har du været på Geranium for nyligt? Jeg var der for år tilbage og måtte erkende at jeg ikke var imponeret. Men det må jo i sagens natur have højnet niveauet. Men særligt deres umådeligt frankofile vi kælder i var kedelig.

AOC tilgengæld :gogo: det var helt utroligt lækkert og innovativt


Deres vinkælder er blevet voldsomt renoveret, det er ikke længere kun obskurt biodynamik. Men ja, Geranium er vores typisk franske Michelin restaurant, det er også derfor de får 3 stjerner og ikke Noma. Noma er for "vilde" og eksperimenterende, hvor Geranium er det sikre, flotte og perfekte.

Det virker så ikke som at inspektørerne har været så mange andre steder i København, især Bib kategorien trænger til en voldsom opdatering, der er virkelig meget i Kbh, som burde være i den kategori, og så mangler der mindst 2 stjerner på Fyn, og nok ihvertfald 3-4 mere i Jylland. Men nu er der taget hul på bylden, jeg forventer endnu flere danske stjerner næste år.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: De nye Michelin Stjerner

Indlægaf Wizzze » 24. feb 2016, 10:01

FruDulle skrev:
Wizzze skrev:
FruDulle skrev:Har du været på Geranium for nyligt? Jeg var der for år tilbage og måtte erkende at jeg ikke var imponeret. Men det må jo i sagens natur have højnet niveauet. Men særligt deres umådeligt frankofile vi kælder i var kedelig.

AOC tilgengæld :gogo: det var helt utroligt lækkert og innovativt


Deres vinkælder er blevet voldsomt renoveret, det er ikke længere kun obskurt biodynamik. Men ja, Geranium er vores typisk franske Michelin restaurant, det er også derfor de får 3 stjerner og ikke Noma. Noma er for "vilde" og eksperimenterende, hvor Geranium er det sikre, flotte og perfekte.

Det virker så ikke som at inspektørerne har været så mange andre steder i København, især Bib kategorien trænger til en voldsom opdatering, der er virkelig meget i Kbh, som burde være i den kategori, og så mangler der mindst 2 stjerner på Fyn, og nok ihvertfald 3-4 mere i Jylland. Men nu er der taget hul på bylden, jeg forventer endnu flere danske stjerner næste år.



Hæ! Jeg har leveret meget af deres bio vin til dem :D

Jeg vil gerne på Kiin Kiin, må tage os sammen når ham den gamle kommer hjem


Do tell ?? :D
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: De nye Michelin Stjerner

Indlægaf dykkersild » 24. feb 2016, 10:02

Jeg blev lidt overrasket over, at når de endelig går ud i hele landet at så Falsled og Ti trin ned ikke fik.

Frederiksminde har jeg været på og det var super godt - og fantastisk service. Overtjeneren havde overhørt en samtale vi havde til eftermiddagskaffen om vores aversion mod økologiske vine som lignede plummervand. Om aftenen skulle en af glassene være lige præcis sådan et. Han skænkede op - kun en smule, bad os smage og da vi så begyndte på vores svada mod vin der er plumret, grinede han bare og trak en anden flaske frem. Specielt åbnet til os - bare fordi han lige havde hørt os sige det. Det er altså service.

Og så skal jeg faktisk på Søllerød i morgen - det bliver godt.

Geranium - jeg vil gerne - manden nægter katagorisk at betale så meget. Han skal virkelig lokke, narres m.m. for at føje mig i nogle af mine restaurantmad - den bonderøv :lol:
2
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: De nye Michelin Stjerner

Indlægaf dykkersild » 24. feb 2016, 10:07

Skumfidusen skrev:
FruDulle skrev:Hæ! Jeg har leveret meget af deres bio vin til dem :D

Jeg vil gerne på Kiin Kiin, må tage os sammen når ham den gamle kommer hjem


Kiin Kiin er min favorit. Vi var der for nyligt og selv min kæreste, der ellers ikke er så meget til asiatisk mad var begejstret. Som totaloplevelse har jeg ikke oplevet noget bedre. Nu ELSKER jeg så også asiatisk mad, så det er oplagt til mig.

Saftmenuen er fremragende og jeg ville ikke tage vinmenuen. Jeg har prøvet begge dele og saften var bedst. Det eneste der irriterer mig er, at deres tjenere ikke taler dansk. Mest af princip, for jeg har ingen problemer med at begå mig på engelsk, men jeg forventer altså at personalet kan sproget.


Jeg har været der og maden var intet mindre end fantastisk - men vi oplevede altså nogle svipsere. Uens servering af vine til vores bord, kaffen blev spildt og servicen ikke skiftet ud og de glemte vores petit four. Min vens jakke blev ved en fejl taget frem fra garderoben lige ved hoveddøren og blot efterladt der - med pung og det hele. Det var altså med til at trække ned. Men Penna Cotta med passionsfrugt og den blækspruttesalat med chili og orkidie drømmer jeg stadigvæk lidt om.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: De nye Michelin Stjerner

Indlægaf HappyPaww » 24. feb 2016, 10:09

Elsker Kiin Kiin! Det er en af de bedste oplevelser jeg har haft faktisk. Geranium har jeg været på 3 gange - det er virkelig flot og lækkert, men 3 stjerner værdigt ved jeg nu ikke... :gruble:
AOC er godt, men jeg er stadig sur på dem over den gang, jeg var der, hvor servicen gik helt i sænk og der var tydelig fejlkooridnering mellem køkken og tjenere. Det må bare ikke ske på det niveau.

Savner nu lidt mit gamle job, der er "skyld" i at jeg har prøvet alle disse steder: :D
Geranium (Kbh)
AOC (kbh)
Noma (Kbh)
Den Røde Cottage
formel B
Grønbech and Churchill
Kadeau
Kiin Kiin
Kokkeriet
Marchal

Gad virkelig godt Studio og Søllerød Kro (var syg de gange kollegerne spiste der :whine:)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: De nye Michelin Stjerner

Indlægaf Wizzze » 24. feb 2016, 10:21

Det er lidt sjovt at man skal til Nørrebro Danmark for at finde Michelin belønnet Thai food :D

Men vi klager ikke :savl:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: De nye Michelin Stjerner

Indlægaf Wizzze » 24. feb 2016, 10:36

Skumfidusen skrev:Jeg har også prøvet Era Ora og Den Røde Cottage. Era Ora har været det bedste mad, men stilen tiltaler mig ikke. Det er så PÆNT. Så stilrent og stille. Jeg kan bedre lide de lidt mere friske. Den Røde Cottage er jeg rigtig glad for, men det var bedst første gang vi prøvede det. Ikke at det var dårligt anden gang, men det føltes lidt som en skuffelse. Og så er jeg sur over at de bager bedre brød end jeg kan :)

Restaurationen er ikke på listen, men er vel strengt taget gode nok til det og det var dengang det dyreste sted jeg har prøvet, men kors, hvor var det også lækkert. Det er blevet noget billigere nu, har jeg bemærket. Skønt sted.


Restaurationen er nok for uformelt til en Stjerne :gruble: Maden har niveauet men der er jo sådan lidt en antiMichelin vibe over stedet :D Men de burde klart være på BIB listen, som jo netop er til den slags mere uformelle steder. Og nu vi er ved Uformel så burde de også være på BIB listen, ligesom de andre "sekundære" restauranter som no2. Bror og L´Altro er jo på listen, det burde de andre også være, sammen med mange andre.

Så er der det evigt tilbagevendende spørgsmål om hvorfor Mielcke og Hurtigkarl ikke har en stjerne, for det er virkelig et oplagt Michelin sted
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5598
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22810

Re: De nye Michelin Stjerner

Indlægaf POCKETKITTEN » 24. feb 2016, 11:02

Vi havde løst snakket om Frederiksminde som en god bryllupslocation. Hele min familie bor inden for få kilometers rækkevidde, og det ligger så smukt ud til vandet.

Men det er nok ikke så realistisk nu. Pokkers. :D
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: De nye Michelin Stjerner

Indlægaf dykkersild » 24. feb 2016, 11:04

Skumfidusen skrev:
Wizzze skrev:Restaurationen er nok for uformelt til en Stjerne :gruble: Maden har niveauet men der er jo sådan lidt en antiMichelin vibe over stedet :D Men de burde klart være på BIB listen, som jo netop er til den slags mere uformelle steder. Og nu vi er ved Uformel så burde de også være på BIB listen, ligesom de andre "sekundære" restauranter som no2. Bror og L´Altro er jo på listen, det burde de andre også være, sammen med mange andre.

Så er der det evigt tilbagevendende spørgsmål om hvorfor Mielcke og Hurtigkarl ikke har en stjerne, for det er virkelig et oplagt Michelin sted


Jeg tror faktisk Restaurationen har frabedt sig at være med i det. Men ja, det er uformelt og en sand fornøjelse. Og især nu, hvor prisen er sat så meget ned vil det være et rigtig fint sted.


Jeg var der i sidste uge og knudelsker altså når Bo går rundt og sludrer - jeg lærte f.eks. et nyt ord: pøle-vin. Det er sådan noget man bæller under parasollen i sommerhuset.

Og jeg er enig med Wizze - det er Bib-niveau.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: De nye Michelin Stjerner

Indlægaf dykkersild » 24. feb 2016, 11:06

Skumfidusen skrev:
dykkersild skrev:Jeg har været der og maden var intet mindre end fantastisk - men vi oplevede altså nogle svipsere. Uens servering af vine til vores bord, kaffen blev spildt og servicen ikke skiftet ud og de glemte vores petit four. Min vens jakke blev ved en fejl taget frem fra garderoben lige ved hoveddøren og blot efterladt der - med pung og det hele. Det var altså med til at trække ned. Men Penna Cotta med passionsfrugt og den blækspruttesalat med chili og orkidie drømmer jeg stadigvæk lidt om.


Det er jo irriterende. Det kan ødelægge lidt af sådan en aften.

Jeg morede mig ret meget over deres salat med candyfloss og at de serverede samme ret i kold og varm udgave. Det er selvfølgelig sjovest, når man ikke har nogen indsigelser mod at dele lidt af maden.


Serverer de stadigvæk brostens-is? Det syntes jeg var ret sjovt.

Jeg fik samme oplevelse på Frederikshøj sidste år - da var en af retterne: de er gået i strejke i køkkenet - vil I hjælpe med opvasken. Skum, spongecake osv. i en opvaskelignende balje - what´s not to like :lol:
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: De nye Michelin Stjerner

Indlægaf JoyNips » 24. feb 2016, 11:10

Jeg var på Geranium for en måned siden og det var fantastisk! Jeg synes, det er fuldt fortjent med de 3 stjerner.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: De nye Michelin Stjerner

Indlægaf HappyPaww » 24. feb 2016, 12:05

FruDulle skrev:
Skumfidusen skrev:
FruDulle skrev:Hæ! Jeg har leveret meget af deres bio vin til dem :D

Jeg vil gerne på Kiin Kiin, må tage os sammen når ham den gamle kommer hjem


Kiin Kiin er min favorit. Vi var der for nyligt og selv min kæreste, der ellers ikke er så meget til asiatisk mad var begejstret. Som totaloplevelse har jeg ikke oplevet noget bedre. Nu ELSKER jeg så også asiatisk mad, så det er oplagt til mig.

Saftmenuen er fremragende og jeg ville ikke tage vinmenuen. Jeg har prøvet begge dele og saften var bedst. Det eneste der irriterer mig er, at deres tjenere ikke taler dansk. Mest af princip, for jeg har ingen problemer med at begå mig på engelsk, men jeg forventer altså at personalet kan sproget.


Cool. Vi er jo ret meget til asiatisk i og med at vi har boet derude de sidste 7 år. Vi må på den. Men manden kan ikke fisk og skaldyr, mon de ka lave det om?

Ja helt sikkert - ligesom de selvfølgelig laver vegetarmenuer og lager hensyn til allergier :) Har arrangeret flere firma-middage der - og de skal bare have det at vide på forhånd.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: De nye Michelin Stjerner

Indlægaf Hunkat » 24. feb 2016, 13:38

Er der nogen der har erfaringer med Bord 9 på Kiin Kiin? Er det værd at gå efter hvis man er et par som skal fejre?
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen

Tilbage til "Mad og drikke"