Søger ideer til en mindre sammenkomst.

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Søger ideer til en mindre sammenkomst.

Indlægaf Karkluden » 23. feb 2016, 21:59

På næste lørdag skal vi til en mindre sammenkomst (omkring 10 personer) og i stedet for at bestille pizza, har jeg tilbudt at lave mad.
Jeg har omkring 50 kr pr mand. Det er i aftenregi.

Jeg vil gerne have 1-2 slags kød, 1-2 slags "kulhydrat", 2-3 slags grønt samt en dessert. Det er min erfaring fra tidligere, at jeg fint kan få budgettet til at slå til til den mængde.

Udfordringen er, at alt skal laves (eller forberedes i en grad så det blot skal hældes sammen i en skål) fredag og så bare varmes op/anrettes/bages færdigt lørdag aften - og at det skal transporteres i bil.

Jeg vil gerne høre jeres ideer til det hele, jeg har ideer selv, men inputs er altid rare.. Jeg tænker frikadeller som én slags kød, for det er nemt, billigt og alle kan lide det.
Så hvad ville DU lave udover det af de ovennævnte ting?


Ift dessert har vi en del chokolade, mel, kiks/småkager (til fx cheesecakebund) og smør i forvejen, så det hjælper jo en del på budgettet. Vi har også en stor portion pesto.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Søger ideer til en mindre sammenkomst.

Indlægaf Annione » 23. feb 2016, 22:09

Tacos/tortillias. Det er så nemt, at min kæreste altid udbryder "skal vi spise nu???" efter jeg har tumlet rundt i køkkenet i 15 minutter.

Hakket kød, der bare skal krydres og steges.
Majs kan hives ud af fryseren nogle timer før, så er det klart.
Iceberg kan rives (endelig ikke skæres, medmindre man har en plastiskkniv) nogle timer før, og puttes i en pose. Det samme kan agurk og rød peber i tern.
Salsa kræver bare et glas, der skal åbnes.
Revet ost.
Creme fraiche.

Nemt nemt nemt.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Søger ideer til en mindre sammenkomst.

Indlægaf Flora » 23. feb 2016, 22:21

En roastbeef du tilbereder på forhånd og serverer kold eller luner lidt før servering.

Flødekartofler du gør klar på forhånd, så de bare skal i ovnen lørdag aften.

En kold pastasalat.

Almindelig blandet salat.

Kold bønnesalat med grønne bønner, feta, rødløg eller hvad man nu er til.

Cheesecake og chokoladekage til dessert.
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Søger ideer til en mindre sammenkomst.

Indlægaf Aima » 23. feb 2016, 22:57

Hvis frikadeller er én type kød ville jeg lave kyllinge-spyd som den anden.
Kartoffelsalat og pastasalat, alternativt nogle ovnkartofler i stedet, hvis der skal være noget varmt.
Og så to salater, en let, grøn salat med feta og en lidt tungere med kål, appelsin og nødder-ish.

Og så evt. kold bearnaise til, bare fordi.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Søger ideer til en mindre sammenkomst.

Indlægaf HappyPaww » 24. feb 2016, 05:58

Annione skrev:Tacos/tortillias. Det er så nemt, at min kæreste altid udbryder "skal vi spise nu???" efter jeg har tumlet rundt i køkkenet i 15 minutter.

Hakket kød, der bare skal krydres og steges.
Majs kan hives ud af fryseren nogle timer før, så er det klart.
Iceberg kan rives (endelig ikke skæres, medmindre man har en plastiskkniv) nogle timer før, og puttes i en pose. Det samme kan agurk og rød peber i tern.
Salsa kræver bare et glas, der skal åbnes.
Revet ost.
Creme fraiche.

Nemt nemt nemt.

Sorry, OT, men hvor kommer det med iceberg salaten fra? En plastikkniv eller rive det? Har aldrig hørt det før - eller oplevet nogen der ikke bare snitter det fint :forvirret:
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Søger ideer til en mindre sammenkomst.

Indlægaf Annione » 24. feb 2016, 07:15

HappyPaww skrev:Sorry, OT, men hvor kommer det med iceberg salaten fra? En plastikkniv eller rive det? Har aldrig hørt det før - eller oplevet nogen der ikke bare snitter det fint :forvirret:


Salaten bliver brun i kanterne, hvis det bliver snittet. Altså, hvis det skal opbevares i nogle timer.
Hvis man river det (altså ikke på et rivejern) i hånden, eller snitter med en plastik-kniv bliver det ikke brunt.
5
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Søger ideer til en mindre sammenkomst.

Indlægaf HappyPaww » 24. feb 2016, 07:21

Annione skrev:
HappyPaww skrev:Sorry, OT, men hvor kommer det med iceberg salaten fra? En plastikkniv eller rive det? Har aldrig hørt det før - eller oplevet nogen der ikke bare snitter det fint :forvirret:


Salaten bliver brun i kanterne, hvis det bliver snittet. Altså, hvis det skal opbevares i nogle timer.
Hvis man river det (altså ikke på et rivejern) i hånden, eller snitter med en plastik-kniv bliver det ikke brunt.

Smart / og sært :gogo:
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9481
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7799

Re: Søger ideer til en mindre sammenkomst.

Indlægaf Sophies-mor » 24. feb 2016, 07:26

Annione skrev:
HappyPaww skrev:Sorry, OT, men hvor kommer det med iceberg salaten fra? En plastikkniv eller rive det? Har aldrig hørt det før - eller oplevet nogen der ikke bare snitter det fint :forvirret:


Salaten bliver brun i kanterne, hvis det bliver snittet. Altså, hvis det skal opbevares i nogle timer.
Hvis man river det (altså ikke på et rivejern) i hånden, eller snitter med en plastik-kniv bliver det ikke brunt.

Det samme med basilikum. Måske også andre krydderurter...?
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Søger ideer til en mindre sammenkomst.

Indlægaf Lykke » 24. feb 2016, 07:35

Vi har lige holdt en uformel navnefest for 9 personer.
Her havde vi lavet et lille ostefad med kiks til. Foccaciabrød. Porrebacontærte. Quinoa/mangosalat. En blanding af soltørret tomat, hvidløg, feta og oliven. En bønneret med nachos til (Tim Vladimir) og en tomat/mozzarellasalat. Krydrede kødboller.

Dertil øl, vand og vin.

Vi fik så lagkage til dessert.
1
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Søger ideer til en mindre sammenkomst.

Indlægaf Karkluden » 24. feb 2016, 09:32

Tak for en masse gode inputs :love2:
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Søger ideer til en mindre sammenkomst.

Indlægaf Hurrze » 1. mar 2016, 02:03

Pita :D
Fik vi til en tøseaften engang hvor vi var samlet 17-18 piger hos en veninde. Så kan alle vælge hvad de vil have. Men huske skeer hvis folk ikke skal grabbe ned i alting. Evt kan man bruge både almindelig pita og grovpita.. :)
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Søger ideer til en mindre sammenkomst.

Indlægaf Pandesteg » 1. mar 2016, 07:10

Lykke skrev:Vi har lige holdt en uformel navnefest for 9 personer.
Her havde vi lavet et lille ostefad med kiks til. Foccaciabrød. Porrebacontærte. Quinoa/mangosalat. En blanding af soltørret tomat, hvidløg, feta og oliven. En bønneret med nachos til (Tim Vladimir) og en tomat/mozzarellasalat. Krydrede kødboller.

Dertil øl, vand og vin.

Vi fik så lagkage til dessert.


Det lyder spændende - kunne jeg mon lokke dig til at skrive/linke til opskriften?
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Mad og drikke"