Kræsenhed

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5338
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Kræsenhed

Indlægaf Studsgaard » 25. feb 2016, 10:33

Jeg er kommet til at tænke på, at en (stor) del af min kræsnes som barn, højest sandsynligt var et udfald af min mors måde at lave mad på.
Overordnet spiste jeg slet ikke grønsager, jeg kunne ikke lide dem, hverken smag og konsistens. Mu hvor jeg som voksen tænker over det, så er det dælme noget af en stor ting at være kræsen overfor en hel gruppe af fødevarer, der endda er meget forskellig fra hinanden.
Men min mors version af grønsager, var en blanding af fsk grønsager (oftest ærter, gulerødder, blomkål, broccoli) nogle gange friske, andre gange de der frost poser - alle samme godt kogte, så de smagte af det samme alle sammen og konsistensen var næsten en gang mos.
Den dag idag har jeg et ret anstrengt forhold til meget kogte grønsager. Men spiser gerne bagte og lettere kogte grønsager. Og spiser mange flere slags grønsager end dengang.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Kræsenhed

Indlægaf Bimmerdyret » 25. feb 2016, 11:40

:gruble: Jeg er alt-ædende faktisk, men har ikke altid været det.
Som barn brød jeg mig ikke om champignon, persillerod og kogte gulerødder der havde ligget i sovs.
Jeg var aldrig blevet præsenteret for lam eller tatar, da der i hjemmet gik under (X havde et kælelam og tatar fik tante Oda bændelorm af), men omvendt elskede jeg en god omgang stegt lever og hjerter i flødesovs.

Giftede mig ind i en familie, der egentlig ikke var kræsne, der næsten altid havde champignon i sovsen og elskede lam og tatar og ja, svampe elsker jeg nu, da jeg blev introduceret til god tilberedelse.
Min mand spiser ikke rå tomater, rå ost er han heller ikke til og det er vel egentlig det.
Begge børn spiser alt på nær rå tomater.

Så kræsenhed er ikke noget vi oplever hjemme eller når vi er ude.
Vores omgangskreds er heller ikke særlig kræsne, der er et par vegetarer i blandt, et par muslimer (det er jo bare småhensyn) men måske er gæsterne bare høflige og spiser op :lol:
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Kræsenhed

Indlægaf Bimmerdyret » 25. feb 2016, 11:41

Studsgaard skrev:Jeg er kommet til at tænke på, at en (stor) del af min kræsnes som barn, højest sandsynligt var et udfald af min mors måde at lave mad på.
Overordnet spiste jeg slet ikke grønsager, jeg kunne ikke lide dem, hverken smag og konsistens. Mu hvor jeg som voksen tænker over det, så er det dælme noget af en stor ting at være kræsen overfor en hel gruppe af fødevarer, der endda er meget forskellig fra hinanden.
Men min mors version af grønsager, var en blanding af fsk grønsager (oftest ærter, gulerødder, blomkål, broccoli) nogle gange friske, andre gange de der frost poser - alle samme godt kogte, så de smagte af det samme alle sammen og konsistensen var næsten en gang mos.
Den dag idag har jeg et ret anstrengt forhold til meget kogte grønsager. Men spiser gerne bagte og lettere kogte grønsager. Og spiser mange flere slags grønsager end dengang.


Åhh... mos-konsistensen :lol: :lol: :panik: :panik:
Jeg tog mig faktisk i at opdage at jeg ikke havde spist kogte gulerødder i 10 år.
3
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kræsenhed

Indlægaf Fru Sunshine » 25. feb 2016, 16:28

Fio skrev:Jeg bliver bare lidt irriteret over når kræsne bliver tillagt alle mulige egenskaber, som fx. at man ikke er en "rigtig madelsker", eller at man "lever et fattigt kulinarisk liv". Jeg elsker da den mad, jeg spiser og nyder den i fulde drag. Jeg kommer jo heller ikke og fortæller folk der ikke kan lide snegle, lever, koriander, tatar, sushi og oliven, at de ikke ved hvad de går glip af, fordi jeg tilfældigvis kan lide det. Eller lyver om hvorvidt det er i maden, fordi jeg mener det er noget pjat i virkeligheden, så jeg kommer det bare i alligevel. Jeg går ud fra, at de vel har det på samme måde med det, som jeg har det med de ting, jeg ikke kan lide, altså en dyb og inderlig ulyst til at putte det i munden, så uanset hvor meget jeg elsker de ting, respekterer jeg da, at andre ikke nødvendigvis har det på samme måde. Vil heller aldrig udsætte andre for sådan en "kom så Mulle" :whip: situation, det er simpelthen ubehageligt. At putte mad i munden man virkelig ikke kan lide er altså grænseoverskridende, og så forsvinder det hyggelige ved et middagsselskab, hvis det bliver sådan en slags Been Boozle challenge :wacko: .

Og så den der med, at man ikke skulle kunne smage det, hvis det bliver camoufleret.
Jeg har flere gange fået serveret blomkålsmos med et "det er da kartoffelmos". Jamen tror I min næse fejler noget? Den fimselugt tager man da ikke fejl af.
Og peberfrugterne i kødsovsen, der "bare er tomater". Godt så.

Det er virkelig træls.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9158

Re: Kræsenhed

Indlægaf Kommodedyret » 25. feb 2016, 16:49

Jeg kunne godt lide frost-grønt som barn. Fx amerikaner mix. Ja lidt underligt måske :-D
Men vi fik det heller ikke derhjemme. Til gengæld fik vi altid, ALTID, salat med kinakål, og denne spise har jeg stadig et anstrengt forhold til.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Kræsenhed

Indlægaf Hurrze » 1. mar 2016, 02:13

Jeg betegner som sådan ikke mig selv som kræsen. Er kun kræsen i det omfang at jeg kun vælger ikke at spise noget hvis jeg har smagt det før og ved med sikkerhed at jeg ikke kan lide det. Nogle gange kan jeg også godt smage på ting flere gange for at finde ud af om jeg stadig ikke kan lide det hvis det er lang tid siden... Jeg har f.eks. Ikke kunne lide asparge, broccoli eller grønne bønner som barn, men kan jeg lide nu. Men som sagt hvis jeg aldrig har smagt på det før, smager jeg på det.... Med mindre der er tale om disideret klam mad som f.eks. Snegle (hos nogle er det en delikatesse, men vil ikke nyde noget af det)

Nogle af de ting jeg ikke kan lide (har smagt på samtlige ting min 1 gange): rosenkål, kogt hvidkål, rødkål og spidskål (kan godt lide det rå i f.eks. Salater), kogte gullerødder (elsker dem rå), oliven, blåmuslinger, grønlangkål, chili con carne (pga overflod af bønnerne, så er bønnerne jeg ikke kan lide, kan dog godt lide grønne bønner), squash (men elsker squashkage), auborgine og blomkål...

Kan dog også lide mange ting som jeg har oplevet mange andre ikke kan :)

Men har også den holdning at man ikke kan sige man ikke kan lide noget med mindre man har smagt det, også derfor jeg har smagt på tingene før jeg har sagt jeg ikke kan lide det. Er sådan jeg er opdraget. Synes det dog er forkert at tvinge nogen til at spise noget de ikke kan lide, når de har smagt på det gentagne gange (blev jeg også tvunget til som barn, hvilket jo er ærgeligt)

:) :) :)
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Kræsenhed

Indlægaf Hurrze » 1. mar 2016, 02:14

Vil helst ikke spise majs faktisk... Har i mange år spist det med største velbehag, men bryder mig ikke rigtig om at spise det mere, måske mest pga tankerne om at kroppen ikke kan nedbryde det osv..
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Kræsenhed

Indlægaf Hurrze » 1. mar 2016, 02:20

Fio skrev:Jeg bliver bare lidt irriteret over når kræsne bliver tillagt alle mulige egenskaber, som fx. at man ikke er en "rigtig madelsker", eller at man "lever et fattigt kulinarisk liv". Jeg elsker da den mad, jeg spiser og nyder den i fulde drag. Jeg kommer jo heller ikke og fortæller folk der ikke kan lide snegle, lever, koriander, tatar, sushi og oliven, at de ikke ved hvad de går glip af, fordi jeg tilfældigvis kan lide det. Eller lyver om hvorvidt det er i maden, fordi jeg mener det er noget pjat i virkeligheden, så jeg kommer det bare i alligevel. Jeg går ud fra, at de vel har det på samme måde med det, som jeg har det med de ting, jeg ikke kan lide, altså en dyb og inderlig ulyst til at putte det i munden, så uanset hvor meget jeg elsker de ting, respekterer jeg da, at andre ikke nødvendigvis har det på samme måde. Vil heller aldrig udsætte andre for sådan en "kom så Mulle" :whip: situation, det er simpelthen ubehageligt. At putte mad i munden man virkelig ikke kan lide er altså grænseoverskridende, og så forsvinder det hyggelige ved et middagsselskab, hvis det bliver sådan en slags Been Boozle challenge :wacko: .



Jeg kan godt lide sushi, lever og koriander(tror jeg hvert fald, er faktisk i tvivl om sidstnævnete har været i mad jeg har smagt) Oliven har jeg smagt og kan ikke lide. Men snegle og tatar kan jeg ikke få mig selv til at spise... Men som sagt mener jeg også man skal have smagt på tingene før man kan sige om man kan lide det eller ej. Når det gælder indmad, rå fisk eller rå kød, snegle eller lignende synes jeg dog der er er undtagelser. Der synes jeg ikke man skal smage på det hvis man ikke vil. Man skal selvfølgelig heller ikke smage på normale ting hvis man ikke vil, men synes stadig der er forskel på normal mad og så lidt mere særlig/sjov/anderledes mad. Ved normal mad bør, siger ikke man skal, smage på det hvis man siger man ikke kan lide det. Der er jo også forskel på at sige man ikke kan lide det, og så sige man ikke har lyst til at spise det. Ved jo ikke om jeg kan lide tatar eller snegle, men har ikke lyst til at spise eller smage på det... :) men vil selvfølgelig aldrig tvinge nogen til at spise noget... Men nogle ting mener JEG er mere rigtig at gøre. F.eks. At smage på maden inden man siger man ikke kan lide den (ved normal mad) :D
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Kræsenhed

Indlægaf Maoam » 4. mar 2016, 15:53

Fio skrev:Jeg bliver bare lidt irriteret over når kræsne bliver tillagt alle mulige egenskaber, som fx. at man ikke er en "rigtig madelsker", eller at man "lever et fattigt kulinarisk liv". Jeg elsker da den mad, jeg spiser og nyder den i fulde drag. Jeg kommer jo heller ikke og fortæller folk der ikke kan lide snegle, lever, koriander, tatar, sushi og oliven, at de ikke ved hvad de går glip af, fordi jeg tilfældigvis kan lide det. Eller lyver om hvorvidt det er i maden, fordi jeg mener det er noget pjat i virkeligheden, så jeg kommer det bare i alligevel. Jeg går ud fra, at de vel har det på samme måde med det, som jeg har det med de ting, jeg ikke kan lide, altså en dyb og inderlig ulyst til at putte det i munden, så uanset hvor meget jeg elsker de ting, respekterer jeg da, at andre ikke nødvendigvis har det på samme måde. Vil heller aldrig udsætte andre for sådan en "kom så Mulle" :whip: situation, det er simpelthen ubehageligt. At putte mad i munden man virkelig ikke kan lide er altså grænseoverskridende, og så forsvinder det hyggelige ved et middagsselskab, hvis det bliver sådan en slags Been Boozle challenge :wacko: .


"Du ved ikke hvad du går glip af".

Jeg havde en i min familie, der brugte den sætning. Jeg synes, det er så nedladende. Med tiden blev mit svar: "Jo det ved jeg, og det er derfor, jeg ikke spiser det". Så holdt hun mund indtil næste gang vi fik noget, jeg ikke kunne lide.
3
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kræsenhed

Indlægaf Fru Sunshine » 5. mar 2016, 17:14

Hurrze skrev:
Fio skrev:Jeg bliver bare lidt irriteret over når kræsne bliver tillagt alle mulige egenskaber, som fx. at man ikke er en "rigtig madelsker", eller at man "lever et fattigt kulinarisk liv". Jeg elsker da den mad, jeg spiser og nyder den i fulde drag. Jeg kommer jo heller ikke og fortæller folk der ikke kan lide snegle, lever, koriander, tatar, sushi og oliven, at de ikke ved hvad de går glip af, fordi jeg tilfældigvis kan lide det. Eller lyver om hvorvidt det er i maden, fordi jeg mener det er noget pjat i virkeligheden, så jeg kommer det bare i alligevel. Jeg går ud fra, at de vel har det på samme måde med det, som jeg har det med de ting, jeg ikke kan lide, altså en dyb og inderlig ulyst til at putte det i munden, så uanset hvor meget jeg elsker de ting, respekterer jeg da, at andre ikke nødvendigvis har det på samme måde. Vil heller aldrig udsætte andre for sådan en "kom så Mulle" :whip: situation, det er simpelthen ubehageligt. At putte mad i munden man virkelig ikke kan lide er altså grænseoverskridende, og så forsvinder det hyggelige ved et middagsselskab, hvis det bliver sådan en slags Been Boozle challenge :wacko: .



Jeg kan godt lide sushi, lever og koriander(tror jeg hvert fald, er faktisk i tvivl om sidstnævnete har været i mad jeg har smagt) Oliven har jeg smagt og kan ikke lide. Men snegle og tatar kan jeg ikke få mig selv til at spise... Men som sagt mener jeg også man skal have smagt på tingene før man kan sige om man kan lide det eller ej. Når det gælder indmad, rå fisk eller rå kød, snegle eller lignende synes jeg dog der er er undtagelser. Der synes jeg ikke man skal smage på det hvis man ikke vil. Man skal selvfølgelig heller ikke smage på normale ting hvis man ikke vil, men synes stadig der er forskel på normal mad og så lidt mere særlig/sjov/anderledes mad. Ved normal mad bør, siger ikke man skal, smage på det hvis man siger man ikke kan lide det. Der er jo også forskel på at sige man ikke kan lide det, og så sige man ikke har lyst til at spise det. Ved jo ikke om jeg kan lide tatar eller snegle, men har ikke lyst til at spise eller smage på det... :) men vil selvfølgelig aldrig tvinge nogen til at spise noget... Men nogle ting mener JEG er mere rigtig at gøre. F.eks. At smage på maden inden man siger man ikke kan lide den (ved normal mad) :D

Nu er jeg bare nysgerrig, men hvorfor er det mere scceptabelt, at man ikke vil smage på speciel mad end på det, der går for at være normalt?

Jeg har selv den indstilling, at man ikke ved, om man kan lide noget, før man har smagt det.
Jeg har ikke voldsom trang til at smage balutæg, men det er nok også tvivlsomt, at jeg får det serveret.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Kræsenhed

Indlægaf Pyjamas » 5. mar 2016, 17:25

Jeg ser ikke mig selv som kræsen, men jeg tror, at andre gør, da de ting, jeg ikke kan lide, er noget af det mest normale. Jeg spiser ikke smør, rå tomater og dyppelse som remoulade, sennep og mayonnaise. Kun ketchup!
Andre ting undlader jeg i min mad, fx rå løg i burgere, da jeg synes, det smager lang bedre uden.
Til gengæld er jeg pjattet med hjerter, lever og rosenkål, så jeg tænker, det går lige op :lol:
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Kræsenhed

Indlægaf LadyFox » 5. mar 2016, 17:50

Jeg synes den værste kommentar folk kommer med ved visse ting, f.eks. charmpingong er "jamen, det smager jo ikke af noget" for selvfølgelig smager det af noget, hvilket udover konsistensen vel er grunden til at nogen ikke kan lide det, men vel så sandelig også grunden til at andre godt kan lide det!
2
...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kræsenhed

Indlægaf Fru Sunshine » 5. mar 2016, 20:36

Når jeg har fået "Det smager jo ikke af noget"-kortet, har jeg som regel spurgt, hvorfor de så har puttet det i.
Det plejer at virke.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5338
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Kræsenhed

Indlægaf Studsgaard » 5. mar 2016, 21:15

Jeg undrer mig også over, hvorfor nogle ting er mere ok at man ikke kan lide end andre?

Jeg oplever at mere ualmindelige madvarer, det kan være eksempelvis surstrømning (er det ikke det de der klamme stinkende dåse fisk hedder) er det ok man ikke kan lide eller har lyst til at smage på. Men mere almindelige madvarer er det ikke ok at man ikke spiser, eller der bliver sat mere spørgsmålstegn ved det.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Kræsenhed

Indlægaf LadyFox » 5. mar 2016, 21:46

Fru Sunshine skrev:Når jeg har fået "Det smager jo ikke af noget"-kortet, har jeg som regel spurgt, hvorfor de så har puttet det i.
Det plejer at virke.

Min mor ville svare "fordi det er sundt" - men det er der jo så meget der også er man kunne have brugt i stedet. Min mor har så senere indrømmet at det bare var en dårlig undskyldning, og det selvfølgelig smager af noget.

Men jeg har godt nok hørt den mange steder fra.
1
...

Tilbage til "Mad og drikke"