Kræsenhed

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Kræsenhed

Indlægaf godtnavn » 23. feb 2016, 17:59

Jeg er vegetar, så mange vil sikkert kalde mig kræsen. Men af vegetariske ting er det kun oliven jeg simpelthen ikke kan spise. Der er ting jeg er mindre vild med, f.eks. asier og syltet rødkål, men det kan jeg sagtens spise, nyder det bare ikke, oliven spiser jeg uden om fordi jeg decideret får kvalme. Som barn var det eneste, udover oliven, jeg ikke kunne lide svampe, men dem elsker jeg i dag. Så var heller ikke voldsom kræsen som barn. Ser ikke mig selv som kræsen, men ser man vegetarisme som kræsenhed så er jeg vel.

Jeg spørg folk ret direkte om der er noget de ikke kan lide når de skal hjem til mig, for jeg gider ikke lave mad de ikke bryder sig om. Jeg har intet problem med at lave mad uden visse ingredienser når jeg får gæster, og jeg har også meget godt styr på hvem af mine venner der ikke spiser hvad.

Dog er jeg lidt ked af at nogle af mine tætteste venner ikke kan lide svampe, for det gør jeg aldrig kan serverer min livret når jeg holder fødselsdag, men hellere serverer noget alle kan lide/flere retter så der er til alle end at to mennesker skal sidde udelukkende med en grøn salat, det har jeg som vegetar ofte blevet spist af med, så det vil jeg simpelthen ikke gøre mod mine venner :)
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7768

Re: Kræsenhed

Indlægaf Filipai » 23. feb 2016, 20:14

Jeg mener der er forskellig slags krænsenhed, den selvvalgte, hvor man simpelthen nægter at smage, og så den hvor det rent faktisk smager én utroligt dårligt.
Jeg er en af dem med mange smagsløg, hvilket er blevet udnyttet i en del sensoriske test, fordi at jeg smager bitter stoffer utroligt godt. For mig betyder det også at jeg synes kål smager forfærdeligt. Jeg vringer dog aldrig på næsen, og du vil altid se mig smage eller spise op ude hos andre.

Som barn kunne jeg ikke engang spise en rugbrødsmad, og jeg fik af vide at jeg skabte mig, men for mig var det simpelthen så forfærdeligt, og jeg var tæt på at brække mig. Børn har bare ikke haft samme mulighed for at smadre Deres smagsløg endnu
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kræsenhed

Indlægaf Fru Sunshine » 23. feb 2016, 20:34

Filipai skrev:Jeg mener der er forskellig slags krænsenhed, den selvvalgte, hvor man simpelthen nægter at smage, og så den hvor det rent faktisk smager én utroligt dårligt.
Jeg er en af dem med mange smagsløg, hvilket er blevet udnyttet i en del sensoriske test, fordi at jeg smager bitter stoffer utroligt godt. For mig betyder det også at jeg synes kål smager forfærdeligt. Jeg vringer dog aldrig på næsen, og du vil altid se mig smage eller spise op ude hos andre.

Som barn kunne jeg ikke engang spise en rugbrødsmad, og jeg fik af vide at jeg skabte mig, men for mig var det simpelthen så forfærdeligt, og jeg var tæt på at brække mig. Børn har bare ikke haft samme mulighed for at smadre Deres smagsløg endnu

Det er det samme med mig.
Jeg har også mange smagsløg, og sådan noget som peberrod ikke bare smager ekstremt kraftigt i min mund. Det gør nærmest ondt.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7768

Re: Kræsenhed

Indlægaf Filipai » 23. feb 2016, 20:42

Fru Sunshine skrev:
Filipai skrev:Jeg mener der er forskellig slags krænsenhed, den selvvalgte, hvor man simpelthen nægter at smage, og så den hvor det rent faktisk smager én utroligt dårligt.
Jeg er en af dem med mange smagsløg, hvilket er blevet udnyttet i en del sensoriske test, fordi at jeg smager bitter stoffer utroligt godt. For mig betyder det også at jeg synes kål smager forfærdeligt. Jeg vringer dog aldrig på næsen, og du vil altid se mig smage eller spise op ude hos andre.

Som barn kunne jeg ikke engang spise en rugbrødsmad, og jeg fik af vide at jeg skabte mig, men for mig var det simpelthen så forfærdeligt, og jeg var tæt på at brække mig. Børn har bare ikke haft samme mulighed for at smadre Deres smagsløg endnu

Det er det samme med mig.
Jeg har også mange smagsløg, og sådan noget som peberrod ikke bare smager ekstremt kraftigt i min mund. Det gør nærmest ondt.


Det med at man kan smage meget er bestemt ikke en fordel når man skal med i et forsøg omkring ornesmag og hvad der kan skjule det (hvilket er INTET) føj for den lede.
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1953
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 418
Likede indlæg: 4809

Re: Kræsenhed

Indlægaf milisa » 23. feb 2016, 20:47

Filipai skrev:Det med at man kan smage meget er bestemt ikke en fordel når man skal med i et forsøg omkring ornesmag og hvad der kan skjule det (hvilket er INTET) føj for den lede.


Ahrmen, det var da også et nederdrægtigt ondt forsøg!! :lol:
3
Tally-ho
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kræsenhed

Indlægaf Fru Sunshine » 23. feb 2016, 20:54

Filipai skrev:
Fru Sunshine skrev:
Filipai skrev:Jeg mener der er forskellig slags krænsenhed, den selvvalgte, hvor man simpelthen nægter at smage, og så den hvor det rent faktisk smager én utroligt dårligt.
Jeg er en af dem med mange smagsløg, hvilket er blevet udnyttet i en del sensoriske test, fordi at jeg smager bitter stoffer utroligt godt. For mig betyder det også at jeg synes kål smager forfærdeligt. Jeg vringer dog aldrig på næsen, og du vil altid se mig smage eller spise op ude hos andre.

Som barn kunne jeg ikke engang spise en rugbrødsmad, og jeg fik af vide at jeg skabte mig, men for mig var det simpelthen så forfærdeligt, og jeg var tæt på at brække mig. Børn har bare ikke haft samme mulighed for at smadre Deres smagsløg endnu

Det er det samme med mig.
Jeg har også mange smagsløg, og sådan noget som peberrod ikke bare smager ekstremt kraftigt i min mund. Det gør nærmest ondt.


Det med at man kan smage meget er bestemt ikke en fordel når man skal med i et forsøg omkring ornesmag og hvad der kan skjule det (hvilket er INTET) føj for den lede.

Det lyder virkelig ækelt.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Kræsenhed

Indlægaf OberstNasig » 23. feb 2016, 21:10

Jeg synes, at det er barnligt når voksne mennesker fraskærer en hel gruppe af fødevarer. Jeg har fx et familiemedlem, som hader samtlige grøntsager. Pånær kartofler, men så skal der også sovs på.

Jeg er ikke specielt kræsen. Det eneste jeg ikke rører med en ildtang er indmad. Men ellers elsker jeg at prøve nye fødevarer.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5338
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Kræsenhed

Indlægaf Studsgaard » 23. feb 2016, 21:20

Jeg har været mere kræsen end jeg er nu.

Jeg er begyndt at kunne lide mange flere ting, hvilket jeg egentligt er ret glad for. Der er dog stadig en del jeg ikke spiser. Jeg syntes eksempelvis mange ting er langt stærkere end andre giver udtryk for de syntes. peberrod/porer/bladselleri/løg/peberfrugt hører blandtandet i den kategori. Jeg kan dog godt spise løg og porer hvis det er lavet til mos og blandet i fars, men ren er det alt for stærkt for mig. Chili spiser jeg slet ikke, min mund gør ondt hvis jeg det, og hvad andre syntes er stærk mad så føles det nærmest som om min mund eksploderer.

Nogel konsistensen har jeg det også ret stramt med.det kan være sådan noget som tomat. Jeg kan godt lide smagen af tomat, men konsistensen har jeg det virkelig ikke godt med.

Jeg spiser også kun noget ost, jeg kan godt spise en alm mild skære ost hvis du tvinger mig, men jeg syntes ikke det er godt. Men smøreost og smeltet ost, samt ost i diverse retter kan jeg godt lide.

Mine unger er også kræsne men på forskellig måder. Jeg kan huske hvor slemt det var som barn at blive tvunget til at spise noget jeg syntes var stærkt, eller noget med en konsistens der var ved at få mig til at kaste op. Så vores unger tvinger vi ikke til at spise noget. Men vi vil have at man smager på mad inden man beslutter om man kan lide det. Og ting man plejer ikke kan lide, skal man smage en gang i mellem, da det godt kan ændre sig. Og det har de to store heldigvis forståelsen for, hende på fem er er meget selektiv i sin mad, og vi kan ikke finde nogen sammenhæng imellem hvad det er hun ikke kan lide og det hun elsker (hverken konsistens eller smag) og hun er heldigvis nysgerrig på nyt, så vi håber detbliver bedre med tiden.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7768

Re: Kræsenhed

Indlægaf Filipai » 23. feb 2016, 21:31

milisa skrev:
Filipai skrev:Det med at man kan smage meget er bestemt ikke en fordel når man skal med i et forsøg omkring ornesmag og hvad der kan skjule det (hvilket er INTET) føj for den lede.


Ahrmen, det var da også et nederdrægtigt ondt forsøg!! :lol:


Jeps, men sådan er det når det er meningen at grissebasserne ikke længere må blive kastreret (medmindre de er bedøvet, hvilket industrien ikke lige har penge til) så skal der rigtigt lækkert ornekød på bordet, og så skal man jo lige greje hvordan forbrugerne gider at spise det. :D
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Kræsenhed

Indlægaf Annione » 23. feb 2016, 22:26

Jeg synes egentlig ikke jeg er kræsen, men hver eneste gang jeg er inviteret hjem til nogen, der serverer salat for mig, så skal jeg alligevel sidde og pille tomaterne ud. Det er pinligt. Men jeg får bare sådan kvalme af rå tomater. Tomatsuppe, kødsovs med tomater, lasagne med tomater - jeg elsker det. Men rå tomater. Og soltørrede tomater. Det smager af bræk i min mund :genert:

Og så kan jeg ikke fordrage selleri, fennikel og koriander. Men ellers synes jeg bare jeg kan lide alt.

Muligvis derfor, så synes jeg en lille smule kræsenhed er helt okay. Også når jeg skal lave mad til min kammerat som ikke kan lide fisk, lam og svin. Så laver jeg da bare noget med oksekød eller kylling. Og min kæreste tilgiver jeg for, at han ikke kan lide krydderurter og løg - han opdager det nemlig ikke, når jeg bare blender det godt i en kødsovs fx. Heldigvis kan han godt lide laurbær og enebær, som jeg sætter meget mere pris på end oregano, basilikum og timian.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kræsenhed

Indlægaf kidkomb » 24. feb 2016, 02:34

Jeg bliver irriteret over kræsenhed. Eller... jeg bliver irriteret over folk, der ikke gider at smage på maden.
Jeg er blevet mere kræsen med årene. Eller ikke helt, jeg er blevet bedre til at fravælge de ting jeg ikke er så vild med. Udfra devisen om, at så spiser jeg det mindre og tager derfor mindre på.

Jeg har det røvstramt med frisk koriander.
Jeg kan dog spise det meste. Senest lavede en iransk kollega kogt fårehovede til mig, fordi jeg synes det lød virkelig underligt.
Der skulle virkelig selvbeherskelse til at putte øjenomgivelser og hjerne i munden. Tungen var jeg heller ikke glad ved. Jeg spiste ikke op. Men jeg gjorde et ihærdigt forsøg og det smagte ikke decideret dårligt. Overhovedet ikke. Hjerne synes jeg dog smager for meget af lever.
Men det var ikke en nydelse, bevares.
Jeg spiser hvad der bliver serveret. Slut. Det er høfligst.

Jeg er lidt udfordret, for jeg tåler ikke kartofler, tomat, peberfrugt og banan.
Og sikkert mere, men jeg gider ærlig talt ikke finde ud af. Jeg elsker både kartofler, peberfrugt og tomat jeg ærgrer mig på daglig basis.
Så jeg kan kategoriseres som kræsen, men ingen ved det, når jeg spiser ude, for jeg spiser det jeg får serveret.
Er måske lidt strengt opdraget, men jeg sætter en ære i det.
4
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2959
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 620
Likede indlæg: 6578

Re: Kræsenhed

Indlægaf Sophaya » 24. feb 2016, 05:36

Jeg synes ikke selv jeg er kræsen. Der er mange ting jeg ikke er ellevild med og derfor ikke spiser hos mig selv, men sagtens kan få ned hod andre. De eneste undtagelser er peberfrugt og porre, hvis den er dominerende i retten. Det går jeg udenom, og det vil jeg ikke have det skidt med. Og så er jeg allergisk overfor alt skaldyr, men det kan jeg jo altså ikke gøre for :P
Hvis jeg har besøg og de er kræsne gør jeg mit bedste for at imødekomme dem. Jeg synes det er hyggeligere når alle kan få nok at spise.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2816
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3437

Re: Kræsenhed

Indlægaf Torn » 25. feb 2016, 08:54

Kræsne gæster kan også være godt, for så bliver man ligesom nødt til at tænke kreativt.

Min svigerfar og svigerinde er kræsne, men ikke med de samme ting :nerve: Der er jeg virkelig sat på prøve, når de inviteres til mad. Hvis jeg har travlt, irriterer det mig grusomt.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kræsenhed

Indlægaf Fru Sunshine » 25. feb 2016, 09:49

Jeg synes faktisk, det er træls at være den besværlige gæst. Af samme grund forventer jeg ikke at der tages særlige hensyn, men bliver nærmest barnligt lykkelig og taknemmelig, når der så er taget hensyn til mig.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Kræsenhed

Indlægaf Akehurst2 » 25. feb 2016, 09:53

Jeg er på sin vis ret kræsen i den forstand, at der er mange ting, jeg ikke er glad for. Der er dog ret få ting, jeg decideret ikke kan spise, så jeg har generelt aldrig problemer med at gå ud, for kan altid finde noget på spisekortet og generelt spise sådan almindelig mad, som de fleste laver det.

Jeg har tidligere og især som barn været meget kræsen og det er virelig noget, jeg har kæmpet med. For det er ikke fedt at være den besværlige gæst eller frygte menuen.

Jeg er ret overbærende over for andres kræsenhed, så længe de ikke forlanger særhensyn, hvis de er meget kræsne. Jeg serverer ikke noget med koriander til min veninde, der ikke spiser det og det er bare helt fint - men jeg tager til gengæld ikke hensyn til en anden veninde, der ikke bryder sig om "frugt og grønt". Det sidste er for besværligt, så det må hun selv løse og evt. spise uden om. Så til trods for min overbærenhed har jeg en grænse - som nok er den med at undtage hele store fødevaregrupper over en kam.
1

Tilbage til "Mad og drikke"