Erfaringer med udrensning / råkostkur i en uges tid?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Erfaringer med udrensning / råkostkur i en uges tid?

Indlægaf Krølle » 22. feb 2016, 22:59

Aima skrev:Der findes denne her, Krølle:
http://www.netspiren.dk/pi/RETROKUREN-R ... 57785.aspx

Beskrivelsen lyder ærligt sagt lige flippet nok, men den er jo skrevet for at sælge, og det til trods kan produktet jo være fint nok, tænker jeg. Jeg har ikke selv erfaring med bogen, endnu, men den indeholder en uges kostplan, så måske er den værd at kigge nærmere på. Det vil jeg i hvert fald selv på et tidspunkt :)


Jeg faldt over den i går og vil faktisk prøve at finde den i morgen. Lidt flippet skal man vel nærmest være, hvis man skal være ekstrem nok til at skrive bøger om emnet, så det går nok - så længe det ikke bliver hovedløs prædiken og nye koncepter hver tredje måned, kan jeg sagtens rumme en god mængde flip :-D
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Erfaringer med udrensning / råkostkur i en uges tid?

Indlægaf Aima » 22. feb 2016, 23:47

Krølle skrev:
Aima skrev:Du er så wild med det rygestop! Seriøst, værsgo'! Al min respekt får du lige her. *overrækker pose med al min respekt*

Nå, men jeg synes det lyder som en god idé, og jeg bakker op om Cirkus' forslag om antiinflammatorisk kost. Jeg har selv taget sådan nogle detox-agtige perioder, hvor jeg lige snupper en uges tid på ubearbejdede, rene råvarer, jeg bruger det oftest, hvis jeg har haft en periode med for meget skodmad og sukker.

Jeg spiser generelt antiinflammatorisk pga. det der Lupus-halløj, og man kan sagtens sammensætte en uges anstændig kostplan udfra antiinflammatoriske principper der også udelukkende indeholder rene råvarer.

Udrensnings- og detox-ordet bruger jeg i øvrigt sådan lidt løst. Jeg tror ikke der helt er tale om reel detox, men en udelukkelse af en del af de ting der har inflammatorisk effekt, vil jo klart give kroppen bedre vilkår i fordøjelsesprocessen, og hvis det så også er rene, gode ting du tilvælger, vil der klart ske en 'udrensning', altså alt efter hvordan man fortolker det ord. Anyhow, du vil med garanti opleve den der lethed, og jeg tør også godt love, du vil mærke det på din energi.

Og Bio-drain som supplement er en god idé, synes jeg.


Det du beskriver er egentlig præcis det, jeg gerne vil forsøge uanset navn - lupus og ms er jo langt hen af vejen same shit ift at være et par autoimmune bitches, og jeg vil egentlig bare gerne prøve at give kroppen de bedste forudsætninger for sammen med kemoen at sparke sclerosens røv noget så eftertrykkeligt. At behandlingen i samme ombæring nok også sparker min røv, må jeg så prøve at leve med :sarkasme:

Hvor er du for øvrigt vild at du er gået all in på antiinflammatorisk kost! :pompom: Jeg ville så gerne - og burde jo - men jeg har simpelthen ikke kunnet overskue at sætte mig ind i det indtil nu. De sidste fem år har føltes som en f*ckong krigszone, hvor den ene ulykke konstant afløste den anden, og jeg har simpelthen bare været TRÆT. Træt, træt, træt. Det seneste halve år er der langsomt kommet ro på, og jeg kan pludselig se både lidt lys og overskud i horisonten, så måske er det simpelthen nu, jeg skal gå i zenmode og udnytte min kommende køkkenhave til at blive en midlertidigt sygemeldt hjemmegående, antiinflammatorisk hippie med jord mellem tæerne, høns i haven og pony på fælleden. Det lyder egentlig ret tillokkende, hvis det nu skal være! :genert:


De minder nemlig ret meget om hinanden, dem mean bitches. Jeg er stadig så ny i min diagnose, at jeg dels ikke har forstået den 100% endnu, jeg synes godt nok det er noget heavy og meget komplekst noget, altså. Og dels tror jeg heller ikke helt jeg har ramt den der erkendelse/afklaring endnu. Når jeg er til kontrol, synes jeg i hvert fald min læge er lige rigelig alvorlig at høre på ifht. hvordan jeg reelt føler, jeg har det. Jeg havde godt nok et opad-bakke-2015 med syg nyre og en totalt nådesløs træthed, men jeg glemmer bare hurtigt, hvor skidt det stod til, når jeg så er på benene igen, tror jeg. Jeg kan dog godt føle sådan lidt panik sommetider og obsesse helt skørt, hvis jeg føler et stik i ryggen, kan jeg blive helt "Åh nej! Måske er det min nyre der er syg, jeg kan ikke selv bekæmpe den slags, ring efter en lægehelikopter, jeg skal behandles NU! Ellers DØR jeg måske!" Jeg får også sommetider bildt mig selv ind, jeg har lungebetændelse, fordi jeg lige hoster, og lungebetændelse (og alle andre betændelser) er jo noget rigtigt lort hvis man har en autoimmun lidelse, så et lille host bliver sommetider til en dødsdom i mit hoved. Åndssvagt. Jeg håber ikke, kemo bliver aktuelt for mig, for igen lyder det bare SÅ alvorligt, ik'? Jeg har ikke helt fundet den der balance i det endnu. Enten obsesser jeg over at have den sygdom, eller også kan jeg slet ikke identificere mig med den.

Jeg ved reelt ikke, hvor meget min kost spiller ind på mit energiniveau og det faktum at jeg ikke tiænærmelsesvis har nogle symptomer på nogetsomhelst lige nu, men jeg ved, at jeg efter jeg. siden jeg gik all in har været konstant oppe i højeste gear, jeg har det rigtigt, rigtigt godt og de der træthedskampe har jeg ikke kæmpet siden engang i januar. Og faktisk er jeg ikke engang 100% all in, jeg kunne godt, hvis jeg besluttede mig for det for efterhånden er det bare blevet hverdag at tage de rigtige valg, men pandekager smager jo stadig af pandekager og rødvin smager af rødvin, og jeg vil også kunne nyde de ting ind i mellem, fordi, ja, det giver jo sig selv. For mig var løsningen at jeg tog to meget strikse uger, og derefter har praktiseret benhård prioritering. Jeg spiste ikke antiinflammatorisk i lørdags, jeg var til fødselsdag og fik oksemørbrad med rødvinssovs og Penna Cotta til dessert, men dagen efter var det tilbage til det antiinflammatoriske og det var nemt nok. Måske fordi jeg selv tror på, at det virkeligt er det min krop har brug for, når den nu på visse områder er lidt bagud på point. Don't know, men hvert fald, altså, den der følelse af kontroltab der er forbundet med autoimmunitet og de der antistoffer og pis mig i øret, det kontroltab kompenseres også på en måde, når jeg someway føler, jeg kan kontrollere maden på den måde. Giver det mening eller er det noget vrøvl? Det er svært at forklare, men ikke desto mindre er det en god følelse, så hvis du på nogen måde kan relatere lidt, vil jeg anbefale at give det et skud, for jeg tror i såfald du vil føle, det er besværet værd. Antiinflammatorisk heste- og hønsehippie er sgu lige dig, Krølle! :lun:
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Erfaringer med udrensning / råkostkur i en uges tid?

Indlægaf Krølle » 22. feb 2016, 23:52

Jeg er træt og halvvejs i drømmeland, men det giver rigtig meget mening. Det hele.

Mht afklaring og ro ift sygdom: them mean bitches taber i det lange løb. Promise. En dag jeg ikke er væltet af træthed, uddyber jeg :kys:
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Erfaringer med udrensning / råkostkur i en uges tid?

Indlægaf Aima » 22. feb 2016, 23:59

Krølle skrev:Jeg er træt og halvvejs i drømmeland, men det giver rigtig meget mening. Det hele.

Mht afklaring og ro ift sygdom: them mean bitches taber i det lange løb. Promise. En dag jeg ikke er væltet af træthed, uddyber jeg :kys:


Det må du meget gerne! Jeg vil meget gerne høre om dine erfaringer, særligt det der med at 'finde sin plads' i det hele, kunne jeg nok godt bruge til noget, for det synes jeg er lidt svært, faktisk. But no rush. Bare hvis du skulle få lyst en dag.

Hvis du får fingre i bogen, kunne jeg vildt godt tænke mig at høre om kostplanen, måske kan vi følges? Jeg tager gerne en uge på den med dig. Jeg gider bare ikke sardiner! :D
2
I'll stick with hell no's and headphones...
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Erfaringer med udrensning / råkostkur i en uges tid?

Indlægaf JoyNips » 23. feb 2016, 08:30

Hvis jeg skal til en større fest, så tager jeg lige en 3-5 dage hvor jeg lever af grønt og kylling. Jeg spiser ikke frugt efter kl. 12 (ingen særlig grund til tidspunktet, det begrænser bare mængden jeg når at indtage at jeg begrænser tidsrummet, jeg indtager det i). Det kan man sagtens, både uden at sulte eller føle, at man lider afsavn.

Har du overvejet en juicekur? jeg kender flere, der har været på den 3-dages herfra: http://slowjuicecopenhagen.dk/omslowjuicecleanse/

Min mor tager i øvrigt hver uge en enkelt dag på juice.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Erfaringer med udrensning / råkostkur i en uges tid?

Indlægaf Krølle » 23. feb 2016, 20:46

Aima skrev:
Krølle skrev:Jeg er træt og halvvejs i drømmeland, men det giver rigtig meget mening. Det hele.

Mht afklaring og ro ift sygdom: them mean bitches taber i det lange løb. Promise. En dag jeg ikke er væltet af træthed, uddyber jeg :kys:


Det må du meget gerne! Jeg vil meget gerne høre om dine erfaringer, særligt det der med at 'finde sin plads' i det hele, kunne jeg nok godt bruge til noget, for det synes jeg er lidt svært, faktisk. But no rush. Bare hvis du skulle få lyst en dag.

Hvis du får fingre i bogen, kunne jeg vildt godt tænke mig at høre om kostplanen, måske kan vi følges? Jeg tager gerne en uge på den med dig. Jeg gider bare ikke sardiner! :D


Jeg nåede det ikke i dag men forsøger at fange den i morgen. Er totalt meget på en fælles uge - uden sardiner! - så der er en at stå til ansvar for :-D
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Erfaringer med udrensning / råkostkur i en uges tid?

Indlægaf Krølle » 23. feb 2016, 20:53

JoyNips skrev:Hvis jeg skal til en større fest, så tager jeg lige en 3-5 dage hvor jeg lever af grønt og kylling. Jeg spiser ikke frugt efter kl. 12 (ingen særlig grund til tidspunktet, det begrænser bare mængden jeg når at indtage at jeg begrænser tidsrummet, jeg indtager det i). Det kan man sagtens, både uden at sulte eller føle, at man lider afsavn.

Har du overvejet en juicekur? jeg kender flere, der har været på den 3-dages herfra: http://slowjuicecopenhagen.dk/omslowjuicecleanse/

Min mor tager i øvrigt hver uge en enkelt dag på juice.


Jeg har seriøst overvejet juice alene og har også en fin slowjuicer, der gør det nemt at håndtere. Jeg er dog for nærig til at bruge 1.000 kr på en tredages kur med færdige produkter, og foretrækker desuden at lave det frisk selv for at få fuldt udbytte af vitaminer mv.

Løsningen bliver nok noget a la det her:

Havregrød til morgen, juice + ingefær

Juice i løbet af dagen

Grøntsagssuppe eller råkost til aften, evt lidt kylling eller fed fisk

Må lige se, hvor langt det er fra Retrokuren og evt justere. Jesus, jeg har aldrig været på kur eller eller levet efter strikse regler. De faste rammer bliver nok den største udfordring for et impulsivt madøre som mig :panik:
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Erfaringer med udrensning / råkostkur i en uges tid?

Indlægaf Annione » 23. feb 2016, 22:14

Jeg aner intet om antiinflammatorisk kost.
Men den der kål-suppe, som hører til den forfærdelige 3-dages-kur, hvor man taber flere kg... Den smager skide godt. Og hvis man så lige nøjes med at spise den til frokost eller aftensmad, så er den nok bedre, end hvis man spise det til morgenmad :tie:

Min veninde laver en mega lækker smoothie med spinat og avokado - kan altså ikke huske, hvad der ellers skal i. Men der må kunne googles opskrifter på den slags. Smager bare lækkert og cremet.
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Erfaringer med udrensning / råkostkur i en uges tid?

Indlægaf Annione » 23. feb 2016, 22:19

Jeg kiggede lidt.

http://www.valdemarsro.dk/gron-spinat-s ... -og-banan/ - så kan man jo bruge noget rismælk eller sådan i stedet for mælk.
http://sarahlouise.dk/2012/10/spinat-avocado-smoothie/

Denne opskrift på knækbrød er super - jeg kan spise det i dagevis, nærmest uden noget til http://nogetiovnen.dk/knaekbrod-med-sol ... er-barnet/
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Erfaringer med udrensning / råkostkur i en uges tid?

Indlægaf Aima » 24. feb 2016, 00:55

Krølle skrev:
Aima skrev:
Krølle skrev:Jeg er træt og halvvejs i drømmeland, men det giver rigtig meget mening. Det hele.

Mht afklaring og ro ift sygdom: them mean bitches taber i det lange løb. Promise. En dag jeg ikke er væltet af træthed, uddyber jeg :kys:


Det må du meget gerne! Jeg vil meget gerne høre om dine erfaringer, særligt det der med at 'finde sin plads' i det hele, kunne jeg nok godt bruge til noget, for det synes jeg er lidt svært, faktisk. But no rush. Bare hvis du skulle få lyst en dag.

Hvis du får fingre i bogen, kunne jeg vildt godt tænke mig at høre om kostplanen, måske kan vi følges? Jeg tager gerne en uge på den med dig. Jeg gider bare ikke sardiner! :D


Jeg nåede det ikke i dag men forsøger at fange den i morgen. Er totalt meget på en fælles uge - uden sardiner! - så der er en at stå til ansvar for :-D


Jeg har researchet lidt i dag, og har fundet ud af følgende:
Retrokuren er uden kød. Helt. Uden. Kød.
Derudover kræver den lidt af hvert, noget med nogle produkter, der skal bestilles hjem fra nettet. Eller, for mit vedkommende, hvert fald. Udkantsdanmark byder ikke på det vilde, hvad angår specialvarer af den slags.
Man skal have en juicer og en spiralizer(?). Det har jeg ikke (endnu).

Og først opgav jeg nærmest på forhånd, særligt det med at man skal leve kødfrit i en uge lyder som en udfordring. Så begyndte jeg at spekulere i at jeg jo også kunne vælge en mere liberal tilgang og adde lidt fisk og kylling, og så læste jeg videre og meldte mig ind i en retrokuren-gruppe på Facebook. Og nu er jeg så dér, hvor jeg alligevel godt gider gå all in. Én enkelt uge, det kan jeg sgu godt. Folk i den gruppe der er svært begejstrede, altså, nogle synes det er lidt hårdt hen på 3. og 4. dagen, men generelt er tilbagemeldingerne derinde, og der er mange, virkeligt positive. Særligt energiniveau og humør peaker vist, når de rammer de sidste dage. Så jeg synes umiddelbart det lyder meget sundt og udfordrende uden at være det for meget. Jeg skal have fastlagt et tidspunkt og nå at handle de det sager, men jeg tror, jeg giver det et skud fra midten af marts. Deromkring. Du kan jo lige lade summe lidt om du vil være med, det kunne være vildt nice at have nogen at følges med. Så kunne vi sidde der med hver vores autoimmunitet og hver vores råkostsalat og være pissesunde og antiinflammatoriske og HELT glade og rene indeni bagefter :D
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Erfaringer med udrensning / råkostkur i en uges tid?

Indlægaf Krølle » 24. feb 2016, 09:14

Hvor pokker kommer proteiner fra, hvis bønner og linser også er udelukket? Hvis jeg lyder skeptisk, er det fordi, jeg er det :-D

Jeg tror faktisk ikke, jeg kommer til at gå all in på en bestemt metode i denne omgang. Der er knap tre uger, til jeg starter behandling, og de skal ikke totalt gå op i madfanatisme og gulerødder, så kikærter, lidt fed fisk og lidt kylling bliver måske inkorporeret her. Derudover tør jeg simpelthen ikke gør noget alt for ekstremt lige op til kemo - jeg tænker, at kroppen lige skal have tid til at restituere, inden jeg propper gift i den - men jeg vil elske at følge og heppe på en gang retrokur hos dig i midten af marts, mens jeg sidder med drop og bliver fyldt med nasty stuff :pompom:

...og bagefter skal jeg fandenfiseme tage mig sammen og redigere i kosten, så den bliver (mere) antiinflammatorisk. Min økologiske Ravost og ølandshvedebrød i moderate mængder er der dog ikke nogen, der skal forsøge at tage fra mig! :sur:
2
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Erfaringer med udrensning / råkostkur i en uges tid?

Indlægaf Aima » 24. feb 2016, 12:22

Krølle skrev:Hvor pokker kommer proteiner fra, hvis bønner og linser også er udelukket? Hvis jeg lyder skeptisk, er det fordi, jeg er det :-D

Jeg tror faktisk ikke, jeg kommer til at gå all in på en bestemt metode i denne omgang. Der er knap tre uger, til jeg starter behandling, og de skal ikke totalt gå op i madfanatisme og gulerødder, så kikærter, lidt fed fisk og lidt kylling bliver måske inkorporeret her. Derudover tør jeg simpelthen ikke gør noget alt for ekstremt lige op til kemo - jeg tænker, at kroppen lige skal have tid til at restituere, inden jeg propper gift i den - men jeg vil elske at følge og heppe på en gang retrokur hos dig i midten af marts, mens jeg sidder med drop og bliver fyldt med nasty stuff :pompom:

...og bagefter skal jeg fandenfiseme tage mig sammen og redigere i kosten, så den bliver (mere) antiinflammatorisk. Min økologiske Ravost og ølandshvedebrød i moderate mængder er der dog ikke nogen, der skal forsøge at tage fra mig! :sur:


Åh ja, det synes jeg lyder meget fornuftigt! Hvad med så i stedet at sætte en god og sund 1-uges-kostplan sammen selv? Jeg kan godt trawle mine opskriftsbøger igennem efter bud på nogle gode retter.

Og jeg har også min kaffe og min feta, jeg stadigvæk får indimellem. Og mine cigaretter. De er vist heller ikke særligt antiinflammatoriske :)
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Erfaringer med udrensning / råkostkur i en uges tid?

Indlægaf Krølle » 24. feb 2016, 12:34

Jeg tror egentlig også, det - som med rygning - handler om mindset.

Hvis jeg kan finde et alternativ til ost, kød (og kaffe), som jeg er glad for, føles det ikke som om, at jeg nægter mig selv noget. Det der med "bare" at afstå fra noget vha ren viljestyrke er fint og godt men på sigt dødbelastende og energikrævende. Det går nemt en uge eller en måned, men skal jeg for alvor få succes med antiinflammatorisk kost, er jeg vist nødt til at gå all in på at blive god til vegetarmad og asiatiske køkkener. Jeg er simpelthen for glad for mad til kun at spise for at blive mæt :blush:
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Erfaringer med udrensning / råkostkur i en uges tid?

Indlægaf Krølle » 24. feb 2016, 12:49

Gode salatopskrifter er meget velkomne!
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3416
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Erfaringer med udrensning / råkostkur i en uges tid?

Indlægaf billiebean » 24. feb 2016, 22:14

Jeg har lige afsluttet 4 dage, hvor jeg drak to smoothies pr. dag foruden bouillon/te/vand. Det er nederen på specielt 2-3 dagen, men derefter er det ok. Formålet for mig er primært at give kroppen mulighed for at bruge energien på at reparere sig selv i stedet for at fordøje mad. Sekundært er det at regulere min appetit og mit behov for sukker og andre afhængighedsskabende fødevarer.

Det er næsten magisk, hvor hurtigt effekten ses på fx småskrammer, bumser, tunge, øjne mv. Alt heler op. Og når fasteperioden er ovre er jeg mere i sync med min krops behov, æder ikke dårlige ting og får bugt med dårlige spisevaner. Eneste minus er at det godt kan være lidt lokkende at fortsætte med smalkosten pga. de fysiske gevinster. Men det er jo ikke givtigt i længden. Pointen er netop fasten som rutinebrud.

Har gjort dette de sidste 3-4 år og ca. to gange om året. Skifter lidt om det er smoothies, supper, vand eller udrensende mad. Det er efter behov.

Er glad for at man nu kan begynde at tale om faste uden at folk tror, at man er syg, fanatisk eller dybt religiøs.
1

Tilbage til "Mad og drikke"