Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Akehurst2 » 16. feb 2016, 13:06

DetSorteCirkus skrev:
Hvorom alting er, synes jeg, at det må være i orden at have forskellige relationer til dyrene i sit liv, og for mig vidner det derfor ikke i sig selv om et mere eller mindre ligefremt forhold til naturen, om hvorvidt man spiser sine kæledyr eller ej.


Jeg var som barn totalt afvisende overfor det med at spise hestekød, for det var jo mine ponyvenner (også dem, jeg ikke kendte), men som voksen tænker jeg snarere, at man da bare skal spise hestekød i Danmark alt det man orker, så dyrene slipper for at blive sendt på skrækkelige transporter til Sydeuropa.

Så en refleksion over, hvad der forhindrer at man spiser nogle dyr er da alligevel interessant nok, synes jeg.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. feb 2016, 13:16

Akehurst2 skrev:Jeg var som barn totalt afvisende overfor det med at spise hestekød, for det var jo mine ponyvenner (også dem, jeg ikke kendte), men som voksen tænker jeg snarere, at man da bare skal spise hestekød i Danmark alt det man orker, så dyrene slipper for at blive sendt på skrækkelige transporter til Sydeuropa.

Så en refleksion over, hvad der forhindrer at man spiser nogle dyr er da alligevel interessant nok, synes jeg.


Det var heller ikke det, jeg mente :)
"Dyrene i sit liv" er for mig netop dyr, man kender, ikke en hel race, og der synes jeg, at det er helt i orden fx. gerne at ville spise koen Karla, selvom man engang imellem har kløet hende mellem hornene, mens hunden Henrik går fri, fordi han har ligget i ens fodende.

Det er også ok, at man ikke bryder sig om at spise hverken Karla eller Henrik eller kun vil spise Henrik. Jeg har sådan set ikke noget imod, at man spiser hunde, omend jeg godt ved, at de oftere går fri, fordi de i vores kultur ikke er spisedyr.

Men altså generelt synes jeg ikke, at det i sig selv siger noget om ens forhold til naturen, om hvorvidt man vil spise sit kæledyr eller ej.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Slettet bruger » 16. feb 2016, 13:50

Det har jeg ikke - men til gengæld har jeg et familiemedlem der donerede sine dyr til videnskabelige eksperimenter :)
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Fru Sunshine » 16. feb 2016, 18:38

Nej, for jeg har kun haft katte og marsvin - og de sidste blev for gamle til at egne sig til mad.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1015

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf superboa » 16. feb 2016, 19:11

Nej det har jeg ikke´- mine kæledyr er sådanne nogle er dør af alderdom :D
Vi er med i en kogræsserforening, så hele sommeren, er vi med til at kigge til disse kvier, klappe dem og snakke med dem, og så bliver de slagtet til efteråret, og vi får kød i fryseren til 1 år frem :) Det første år havde jeg det faktisk lidt svært med det, jeg er en meget følsom sjæl når det kommer til dyr, men har det faktisk godt med at vide, at det kød jeg spiser resten af året, er fra kvier, der har gået og haft det fantastisk inden de skulle slagtes :)
2
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf avdotja » 16. feb 2016, 21:41

Ikke hvad jeg ved af.

Jeg har hund i dag og den ville jeg ikke kunne spise, heller ikke selvom den ikke havde været hund men et "spisedyr". Det er fint nok at spise en ko man har klappet gennem sommeren (synes faktisk det er rigtig sundt at være bevidst om at det man spiser er rigtige levende væsener - med behov, følelser og personlighed - og ikke bare noget der kommer i en plastikpakke) men et dyr man har haft boende i hjemmet i 10-14 år og formentlig delt seng (i hvert fald sofa) med - det kunne jeg ikke nyde.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Annione » 16. feb 2016, 21:48

Nej.
Vi havde kat og kaniner, da jeg var barn, men min far gav kaninerne væk, da vi ikke gad passe dem mere.
Siden har jeg haft akvariefisk, de var så små, at jeg tror det ville være alt for besværligt at rense og spise dem :-D
0
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 754
Likede indlæg: 12359

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Joe » 16. feb 2016, 21:54

Ja. Lige nu kigger jeg ind i tre fotografier på min væg af mine kælegæs, der hed Peter. Dem spiste vi til min lillesøsters konfirmation. Det var for det bedste, de var blevet herre aggressive til sidst, og folk turde ikke gå ind på vores grund.

Jeg har også spist geder, jeg tidligere havde leget ned. Aldrig har det været en traumatisk oplevelse, det var baer sådan der var.
Jeg har dog aldrig haft lyst til at være med til slagtningen.
Det går alligevel over min grænse.

Jeg er opvokset sådan rimeligt landligt, og jeg tror generelt jeg havde et meget afslappet forhold til dyrs død. Jo, jeg græd hvis en yndlingskat blev kørt over på vejen, men jeg vidste altid at gæs og ænder skulle slagtes til jul, og der var helt fint.
0
Lakika
Indlæg: 179
Tilmeldt: 17. dec 2015, 18:25
Kort karma: 17
Likede indlæg: 185

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Lakika » 16. feb 2016, 22:38

Ja. Voksede op i et landbrug.
Kyllinger, ænder, kalkuner, kaniner, kalve, svin og lam. Den eneste undtagelse jeg husker var et lam der blev flasket op, og derfor var ekstremt tamt. Min mor beholdt skindet og solgte kødet.
Det har gjort, at jeg har en ret klar holdning til, hvordan de dyr jeg spiser skal have levet. En kylling som har fået lov til at se dagslys og bevæge sig, er helt usammenlignelig med gaspakket tortur-kylling i min verden. Og det er jo heldigvis blevet langt mere tilgængeligt, når man som jeg, bor på 1. sal :)
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9621

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Tanten » 16. feb 2016, 22:57

Skumfidusen skrev:Som barn, ja. Min søster og jeg havde kaniner, som vi ikke passede ordentligt. Dem overtog nogen af min fars bekendte og de pløkkede dem og inviterede os på kanin. Jeg var for lille til at fatte hvad der var sket. Min søster fangede den og hun skulle eddermame ikke nyde noget. Men jeg åd kælekaninen. Det har ikke givet mig værre traumer end at jeg glad og gerne spiser kanin i dag. Men jeg var godt nok ked af det, da jeg fandt ud af hvad det var vi havde spist.


Det er s'gu heller ikke i orden.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf landsbytossen » 16. feb 2016, 23:07

Nej, jeg er opdraget til ikke at lege med maden.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9621

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Tanten » 16. feb 2016, 23:10

Nej, men jeg har ved et uheld spist en marsvinelort - den lå på bordet mellem nogle spejderhagl......
5
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf godtnavn » 16. feb 2016, 23:19

Nej, og nu hvor jeg er vegetar sker det næppe i fremtiden heller. Kunne dog godt finde på at slagte en kylling/høne til kæresten hvis vi en dag får høns :)
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25520

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Delfin » 16. feb 2016, 23:47

Nej jeg har kun haft en hamster og en kat. Min datter havde et marsvin. Ham kunne vi vel godt have ædt, men han døde af alderdom.
0
14 11 14
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9621

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Tanten » 17. feb 2016, 08:15

Jeg får en AJAX-fejl, når jeg vil like Delfinens svar - er det en hentydning til, at jeg skal gøre rent?
0

Tilbage til "Mad og drikke"