Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Guldfisk » 16. feb 2016, 09:40

Jeg tænkte, det var en anelse provokerende at smide tråden i kæledyrsforummet. Så nu ligger den her :engel:

Blev din kanin slagtet og serveret, da du var barn?
Eller har du haft en kælegris eller -høne, der var mere end et nyttedyr for dig, der endte på bordet?

Og har det givet dig traumer og hang til vegetarisme eller har du det fint med, at det kød du spiser, kan have lydt navnet Buller tidligere?
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf JoyNips » 16. feb 2016, 09:44

Jeg har ikke spist egne dyr, men jeg har ikke noget problem med at spise hestekød. Det har de fleste vist i øvrigt ikke, taget i betragtning, hvor mange heste, der forsvinder sporløst i Europa hvert år...
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Guldfisk » 16. feb 2016, 09:48

Jeg er selv lidt usikker på, hvad jeg egentligt synes.

Jeg er ikke vild med det rent industrielle landbrug, hvor dyrene er omvandrende kødklumper, der bare ikke ligger stille og pakket ind endnu.
Omvendt bliver jeg nok aldrig den, der lige hugger hovedet af egne høns eller lignende. Både fordi jeg ikke er vildt spejderagtigt generelt, og så fordi jeg nok godt kunne komme til at græde over det. Jo mere jeg brød mig om dyret, jo mere gråd. Og jeg tvivler på, jeg kunne spise det.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf kidkomb » 16. feb 2016, 09:48

Jeg tror det ikke ;)
Nej, det har jeg ikke.
Men jeg havde planlagt det faktisk.
Vi havde en kanin indtil i efteråret, som skulle have været slagtekanin, men fordi han havde været syg med maven (og desværre tilsidst døde af det), så blev ideen droppet igen. Til gengæld ligger han nu i min fryser og venter på at komme til garveren, så jeg kan få lavet en skindkrave ud af hans smukke pels.
Og ja vi holdt af ham, kælede ham, snakkede med ham hver dag, forkælede ham med godbidder og han havde bestemt også et navn.
Det er naturens gang og selvom det var max grænseoverskridende for mig, at rode rundt med hans halvstive krop, da han var død, så anser jeg det for at være sundt at være i kontakt med det faktum, at det ER døde dyr vi indtager, når vi spiser kød.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf MyGirl » 16. feb 2016, 09:49

Tror aldrig, jeg har spist egne dyr, men dem vi har haft har heller ikke rigtig "egnet" sig til det (undulater, skildpadder og gamle syge hunde mv. :D ) .

Men jeg har spist min venindes kanin og min morfars grise, høns og køer, som jeg gik og klappede og legede med som barn. Intet af det har tilnærmelsesvis traumatiseret mig. Er vokset op med at meget naturligt forhold til, hvor maden kommer fra, skulle jeg mene.
2
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Guldfisk » 16. feb 2016, 09:49

Skumfidusen skrev:Som barn, ja. Min søster og jeg havde kaniner, som vi ikke passede ordentligt. Dem overtog nogen af min fars bekendte og de pløkkede dem og inviterede os på kanin. Jeg var for lille til at fatte hvad der var sket. Min søster fangede den og hun skulle eddermame ikke nyde noget. Men jeg åd kælekaninen. Det har ikke givet mig værre traumer end at jeg glad og gerne spiser kanin i dag. Men jeg var godt nok ked af det, da jeg fandt ud af hvad det var vi havde spist.


Hvad med din søster? Kom hun over det?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5338
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Studsgaard » 16. feb 2016, 09:56

Vi har ikke haft nogel dyr der kunne spises, men jeg har været med til at passe og efterfølgende slagte og spise min onkels høns. Det har på ingen måde traumatiseret mig. Det var jo godt nok heller ikke kæledyr men alligevel dyr jeg havde et forhold til.

Som barn ville jeg ikke spise hest, da jeg var ridepige, og slet ikke kune forholde mig til de søde heste skulle spises, så jeg ved ikke om det var fordi jeg betragtede hestene som sødere dyr, eller fordi de stod mig mere nært end hønsene.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. feb 2016, 09:58

Egne dyr har jeg aldrig spist, og jeg forventer heller ikke at komme til det.
Planen er bl.a. et hønsehold snarest, og jeg tror sgutte jeg nænner at spise dem!
Snakkede med en gammel mand, der har holdt høns i mange år, og da han blev spurgt om han slagtede dem var svaret "neeej, man spiser da ikke sine venner" :D - jeg tror jeg har det på samme måde.

Men jeg spiser da kylling, og jeg har også smagt kanin - det gør sig udemærket i tarteletter!
Og jeg kan også smide en stor rød bøf på grillen selvom vi lige har været nede og klappe køer ved bonden.

Men i noget familie af mig, landmænd, der har man ikke haft den der følelsesmæssige tilgang til dyr.
Der kan de sagtens ha nusset om kaninerne i en 4-5 måneder, for derefter at spise dem, sådan er det bare. Og hurra for det da.
jeg har heller ikke haft nogle kvaler med at afsætte egne kaniner og små gnavere som foder til slanger.
Men jeg har en klar barriere ifht. at slå noget ihjel, det kan jeg ikke.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8916
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1045
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18046

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Mi55y » 16. feb 2016, 10:05

Vi havde engang en kalv, som blev afvist af sin mor. Den stod derfor i båsen ved siden af min pony og blev flaskefodret. Når jeg så gik hos ponyen, kom kalven altid hen og slikkede på mig. Så den fik selvfølgelig også nus. Jeg kaldte den Tykke, fordi den startede ud med at være til den tynde side. En dag, da jeg kom hjem fra skole, var Tykke væk. Og fryseren var fyldt. Jeg var godt klar over, hvad der var hændt, men det faldt mig aldrig ind at nægte at spise af Tykke. Nu var det jo bare kalvekød i stedet. Men jeg er så også vokset op med grise og slagtning af disse - uanset hvor søde de så kan være.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 561
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1302

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf MissDitte » 16. feb 2016, 10:43

Jeg har gladeligt spist køer med navn som ikke var vores egne.
I sommer havde vi et par kælehøns, og da de blev tykke spiste vi dem. Både os og børnene vidste dog fra starten, at selvom Vralte og Ida var søde og tamme, så skulle de slagtes og spises. Ingen har tilsyneladende problemer med det :)
1
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Firebird » 16. feb 2016, 11:10

Han var stor og sød overfor mig det meste af tiden. Han hed Gustav og han havde 14 koner som han passede efter alle kunstens forskrifter for gode haner. Han kunne bare ikke lide børn. Til gengæld kunne jeg godt lide ham. Han smagte godt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Wizzze » 16. feb 2016, 12:51

Har kun haft hunde som kæledyr, så nej, vi bor jo ikke i Kina ;)
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Flora » 16. feb 2016, 12:52

Hvad er det med haner og børn? Vi havde også høns da jeg var barn og hanen var bare en led satan overfor os børn. Nøj, hvor jeg hadede det kræ :nerve:

Nå, men de der høns blev slagtet på et tidspunkt da vi skulle flytte og ikke havde plads til dem. Jeg kan faktisk ikke huske hvad mine forældre gjorde ved dem, men jeg vil da tro at vi har spist dem. Det er ikke noget jeg nogensinde har tænkt videre over, men vi har nu heller aldrig givet dem navne og den slags, så egentlig var det ikke rigtig kælehøns.

Havde jeg et kæledyr jeg havde gået og klappet og givet et navn tror jeg ikke jeg ville kunne få mig selv til at spise det.
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3750
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf Anilara » 16. feb 2016, 12:59

Nej! Har kun haft hunde som decideret kæledyr, og dem ville jeg dælme ikke spise. De var mine bedste venner som barn (lonely Anilara :-D )
Jeg er opvokset på en gård, og havde flere kvæg jeg var rigtig glad for, aede, sov med osv... Men jeg var ikke lige så "tæt" med dem, som med hundene.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Har du nogensinde spist dit kæledyr?

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. feb 2016, 13:02

Nej, det har jeg ikke, og det ville nok heller ikke være besværet værd, når det drejer sig om en undulat og fire dværghamstere :P

Hvorom alting er, synes jeg, at det må være i orden at have forskellige relationer til dyrene i sit liv, og for mig vidner det derfor ikke i sig selv om et mere eller mindre ligefremt forhold til naturen, om hvorvidt man spiser sine kæledyr eller ej.
3

Tilbage til "Mad og drikke"