Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 18. sep 2015, 15:55

Er i Sverige nu og har samlet en god bunke kantareller - jeg lovede at opdatere, når tragtkantarellerne viser sig, hvilket ikke er sket endnu :whine:

I morgen står den på æbleplukning og saftforsøg med dem, havtorn og brombær.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf thomassneum » 20. sep 2015, 15:53

I'm
image.jpeg


Blommer fra haven.
Skal koges til marmelade og bruges i en æblekage.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 20. sep 2015, 16:11

Kantareller :love:

Fandt to små klynger tragtkantareller, der puttede sig i en hul stub. Selve svampene var store - så mystisk at der ikke var flere, men de kommer vel. Derudover blev det til lidt fløjlsfod og grå slimslørhat. Sidstnævnte smager bedre end sit lidet flatterende navn :tie:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Kommodedyret » 20. sep 2015, 18:03

Krølle skrev:
Kommodedyret skrev:Er der nogen som kender en god hjemmeside eller FB-side, eller et andet form for medie, hvor man kan søge informationer om lokaliteter til indsamling af bær og æbler i Kbh?

Jeg vil nemlig gerne skaffe nogle gratis æbler, (eller andre frugter, bær er nok for sent), men aner ikke hvor jeg kan tage hen.


Jeg synes, de sider, jeg har fundet (bl.a. Byhøst) er virkelig ringe, så jeg har droppet dem og er selv gået på jagt. Mht. æbler er der to store træer på Kongelundsfortet - de bugner pt :love:

Hvis du ser en lille tyk pony med sadeltasker ved et af træerne, er der gode odds for at finde en krøllet dame i gummirøjsere og islandsk strik oppe i træet :lol: Jeg skal i hver fald ud og hapse æbler i næste uge. Der er også stadig brombær, hasselnødder og masser af havtorn.


Nå men jeg fandt da ud af at Vestskoven bugner med mirabeller :lun:
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 20. sep 2015, 19:11

Kommodedyret skrev:
Krølle skrev:
Kommodedyret skrev:Er der nogen som kender en god hjemmeside eller FB-side, eller et andet form for medie, hvor man kan søge informationer om lokaliteter til indsamling af bær og æbler i Kbh?

Jeg vil nemlig gerne skaffe nogle gratis æbler, (eller andre frugter, bær er nok for sent), men aner ikke hvor jeg kan tage hen.


Jeg synes, de sider, jeg har fundet (bl.a. Byhøst) er virkelig ringe, så jeg har droppet dem og er selv gået på jagt. Mht. æbler er der to store træer på Kongelundsfortet - de bugner pt :love:

Hvis du ser en lille tyk pony med sadeltasker ved et af træerne, er der gode odds for at finde en krøllet dame i gummirøjsere og islandsk strik oppe i træet :lol: Jeg skal i hver fald ud og hapse æbler i næste uge. Der er også stadig brombær, hasselnødder og masser af havtorn.


Nå men jeg fandt da ud af at Vestskoven bugner med mirabeller :lun:


Skønt! Der skulle vust også være hassel derude?

Mirabeller er der også i rå mængder på Amager. Både gule, mellemrøde og helt mørke.
0
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf flicka » 28. sep 2015, 15:54

1250 g kantareller i de svenske skove :lun:
(Jeg fandt så nogle flere efter billedet blev taget, så jeg kom op på små 1400 g ialt :klap: )

11226040_10153311888208318_1792924233626061570_n.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Kommodedyret » 28. sep 2015, 19:22

Krølle skrev:
Kommodedyret skrev:
Krølle skrev:
Kommodedyret skrev:Er der nogen som kender en god hjemmeside eller FB-side, eller et andet form for medie, hvor man kan søge informationer om lokaliteter til indsamling af bær og æbler i Kbh?

Jeg vil nemlig gerne skaffe nogle gratis æbler, (eller andre frugter, bær er nok for sent), men aner ikke hvor jeg kan tage hen.


Jeg synes, de sider, jeg har fundet (bl.a. Byhøst) er virkelig ringe, så jeg har droppet dem og er selv gået på jagt. Mht. æbler er der to store træer på Kongelundsfortet - de bugner pt :love:

Hvis du ser en lille tyk pony med sadeltasker ved et af træerne, er der gode odds for at finde en krøllet dame i gummirøjsere og islandsk strik oppe i træet :lol: Jeg skal i hver fald ud og hapse æbler i næste uge. Der er også stadig brombær, hasselnødder og masser af havtorn.


Nå men jeg fandt da ud af at Vestskoven bugner med mirabeller :lun:


Skønt! Der skulle vust også være hassel derude?

Mirabeller er der også i rå mængder på Amager. Både gule, mellemrøde og helt mørke.


Hassel spottede jeg ikke, men er kommet hjem med både pærer og æbler :lun:

Ej jeg er altså stadig helt paf over alle de mirabeller af forskellig sort, som bare ligger og rådner grundet manglende interesse.

En ting som jeg ledte efter rundt omkring i Vestskoven, det var skovblåbær. Jeg synes at jeg kunne lugte dem men fandt ingen buske. Er der nogen der ved hvor i KBH-området der vokser skovblåbær? Eller om... for så skal jeg nemlig derud næste år, jeg eeeeelsker blåbær :love:
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 28. sep 2015, 20:02

Har ikke bud på blåbærsteder. Det må researches inden næste år :D

Jeg har planlagt store sankedag i morgen for at samle lager, inden efteråret sætter ind. Tænker at jeg skal samle de sidste brombær + et ordentligt lager af æbler og nødder.

Hvordan opbevarer jeg bedst æbler? Har lejlighed med altan samt loftrum med fin ventilation.
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 28. sep 2015, 20:04

Samlede en kurv æbler samt en ordentlig bunke hunderosehyben, der nu er lagt til tørre i maskine. Der skal samles rå mængder i morgen, så hesten har tilskud indtil sæsonen starter igen næste år.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 2. okt 2015, 12:00

Svampeheaven!

Kantareller, tragtkantareller, Karl Johan, fløjlsfod og slimslørhat (sidstnævnte lyder mere "Eeeew" end lækkert, det medgiver jeg...) på en tur. Weeee!

Æbler, æblemost og nødder i rå mængder. What's not to like? :pompom:
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Wizzze » 2. okt 2015, 12:22

Krølle skrev:Svampeheaven!

Kantareller, tragtkantareller, Karl Johan, fløjlsfod og slimslørhat (sidstnævnte lyder mere "Eeeew" end lækkert, det medgiver jeg...) på en tur. Weeee!

Æbler, æblemost og nødder i rå mængder. What's not to like? :pompom:


Siger du, at du er ved at gå i svamp? :-p
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Kommodedyret » 26. okt 2015, 21:01

Efterårets sidste tur i Vestskoven bød på velvoksne pærer og søde små æbler.
pær1.jpg


Da jeg prøvede at tage et opstillet billede med fin baggrund, kom der lige en kat og blandede sig :D
pær2.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 7. nov 2015, 16:11

Nuuuurh! Æblekatten :love:

....skidt med høsten, den er uvæsentlig i den sammenhæng :D
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Filipai » 12. nov 2015, 13:46

Er det mon stadig muligt at finde kantareller derude?
Er total urutineret, så finder næppe noget. Men gider ikke ud og lede hvis der slet ikke er nogen chance :D
0

Tilbage til "Mad og drikke"