Økologi og/eller dyrevelfærd

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Tænker du over økologi og/eller dyrevelfærd, når du handler dagligvarer?

Ja
58
81%
Nej
14
19%
 
Afgivne stemmer: 72
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf StripesAddict » 28. jan 2016, 10:54

Jeg køber primært økologisk både aht. dyrevelfærd, miljø og egen sundhed.

Jeg prøver også at spise nogenlunde efter sæson, og så spiser jeg som udgangspunkt ikke kød og kun meget få animalske produkter herhjemme. Grundet noget vitaminmangel har jeg dog spist mere kød på det seneste, end jeg plejer.

Jeg køber som regel kun konventionelle varer hvis jeg ikke kan få den pågældende ting økologisk, og ind i mellem vælger jeg så at købe noget andet i stedet. F.eks. ved at vælge alm. ærter i stedet for slikærter, hvis jeg ikke kan finde sidstnævnte økologisk. Jeg går også gerne i en ekstra butik for at få det hele økologisk - men ind i mellem går jeg på kompromis, hvis jeg ikke gider skulle fare hele byen rundt. Derudover kan jeg ind i mellem være nødsaget til at købe f.eks. konventionelt gær, fordi de fleste butikker i mit område kun fører øko gær fra skærtoft mølle, og da det er lavet på korn og jeg er glutenintolerant kan jeg være nødt til at vælge den konventionelle udgave.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19499

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Animi » 28. jan 2016, 11:14

Næh, jeg køber for det meste det der er billigst :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Juki » 28. jan 2016, 11:14

Jeg gad godt være bedre til at købe økologisk, men udvalget er desværre ikke så stort der hvor jeg p.t. har mulighed for at handle.

Der er dog nogle ting jeg ikke går på kompromis med, fx. æg og kylling. Dem køber jeg altid øko. Og så er der andre ting hvor jeg synes de ikke-øko produkter smager bedre, så dem køber jeg selvsagt ikke.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf StripesAddict » 28. jan 2016, 11:27

Juki skrev:Jeg gad godt være bedre til at købe økologisk, men udvalget er desværre ikke så stort der hvor jeg p.t. har mulighed for at handle.

Der er dog nogle ting jeg ikke går på kompromis med, fx. æg og kylling. Dem køber jeg altid øko. Og så er der andre ting hvor jeg synes de ikke-øko produkter smager bedre, så dem køber jeg selvsagt ikke.


Det er altså på ingen måde for at være fordømmende, for jeg køber selv ikke øko-kød fra tid til anden, men hvorfor lige præcis øko kylling/æg, men ikke f.eks. svinekød?
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Juki » 28. jan 2016, 11:31

StripesAddict skrev:
Juki skrev:Jeg gad godt være bedre til at købe økologisk, men udvalget er desværre ikke så stort der hvor jeg p.t. har mulighed for at handle.

Der er dog nogle ting jeg ikke går på kompromis med, fx. æg og kylling. Dem køber jeg altid øko. Og så er der andre ting hvor jeg synes de ikke-øko produkter smager bedre, så dem køber jeg selvsagt ikke.


Det er altså på ingen måde for at være fordømmende, for jeg køber selv ikke øko-kød fra tid til anden, men hvorfor lige præcis øko kylling/æg, men ikke f.eks. svinekød?

Fordi jeg ikke har mulighed for at få det altid :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Lykke » 28. jan 2016, 11:40

Efter at have set en række dokumentare om dyrevelfærd og mangel på samme er vi begyndt at købe økologisk og fritgående.

Vi får grøntsager som er økologiske fra fødevarefællesskabet.
Køber økokød når det er på tilbud og fryser det.

Ikke alt er økologisk. Nogle gange skal handleturen overstås, og der er ikke altid tid til at rende i mange forskellige butikker for at købe økologisk.

Jeg køber også den spanske økologiske agurk, istedet for konventionel dansk.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Fru Sunshine » 28. jan 2016, 11:53

Jeg køber som udgangspunkt dansk, og tænker over dyrevelfærd.
Jeg køber ikke kylling, hvis jeg ikke kan få en ordentlig til en ordentlig pris.
Æg og mælk er altid økologisk, for det smager bare bedre, og jeg støtter ikke noget med burhøns eller "fritgående".
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Purple Haze » 28. jan 2016, 15:35

Ved ikke helt hvad det siger om mig at jeg sidder og spiser absolut ikke økologiske flæskesvær mens jeg læser denne tråd :-p
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf avdotja » 28. jan 2016, 17:04

Purple Haze skrev:
DD_81 skrev:
Purple Haze skrev:Kan man overhoved få økologisk bacon skiver der er "som de normale"?


ja, Hanegal har f.x.


Hm... De hanegal produkter jeg har prøvet er meget langt fra de "normale".
Har dog ikke set deres bacon så måske det er bedre.

Jeg kan personligt godt lide hanegals bacon, men ellers har irma noget som er anbefalet af dyrerenes beskyttelse (fås både i tykke og tynde skiver): https://irma.dk/om-irma/nyheder-og-pres ... der-i-test
1
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf avdotja » 28. jan 2016, 17:07

kidkomb skrev:Så vidt jeg har forstået er det ikke nødvendigvis ensbetydende med bedre dyrevelfærd at købe økologisk.

Jeg kan godt lide tanken om økologi, men hvis man skal være realistisk, så er der altså masser af giftige sager i øko-grønt. Sikkert ikke så mange som i konventionelt, men man stikker sig blår i øjnene, hvis man tror at man køber "gift-frit".

Jeg køber overvejende øko-grøntsager og det gør jeg fordi de smager bedre.
Men jeg køber ikke øko fra Spanien, hvis jeg kan få konventionelt fra Danmark. Hvis øko er at passe på naturen, så er det altså temmelig grinagtigt at spise agurk, som er transporteret herop fra Spanien :stoned:
Nogle grøntsager er der ikke så stor smagsforskel på.
Avokadoer er en af dem, med endog meget stor forskel. Efter jeg har smagt øko køber jeg aldrig alm.

Æg kan jeg nærmest ikke spise, hvis det ikke er fra fritgående høns. Smagsforskellen er kæmpe stor.
Jeg får æg jævnligt fra en landmand og efter jeg har vænnet mig til dem, er der kun to mærker jeg kan købe i supermarkedet, hvis jeg skal gide spise dem. Ellers gider jeg faktisk ikke. Både buræg, skrabeæg og alm økoæg (som jo bare er skrabeæg med økofoder-agtigt) smager simpelthen ikke godt. Sådan lidt af stivnet sæd.

Øko oksekød er der også stor smagsforskel på. Gris lidt mindre. Kylling egentlig ikke. Til gengæld kan man altså virkelig smage, om kyllingen har haft et nogenlunde liv. Udpint kylling er ikke spis-værdigt. Så vil jeg hellere undvære. Men der findes kyllinger, som ikke er økologisk og som smager bedre end øko, fordi de har ordentlige levevilkår.

I øvrigt så har jeg købt en Hanegal leverpostej engang. Det er noget af det ulækreste jeg kan komme i tanke om. Wow, hvor var det ækelt. Æv :(

Hvis jeg kunne vælge "Her har dyrene haft det godt"-kød, så ville jeg gerne betale dobbelt pris. Men øko-kød har altså ikke luksusliv. Overhovedet ikke.

Dyrenes beskyttelse har et mærke "anbefalet af dyrenes beskyttelse" som du kan kigge efter: http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/anbefa ... eskyttelse
1
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf avdotja » 28. jan 2016, 17:09

Jeg går en del op i dyrevelfærd, så ja; en stor del af mine produkter er økologiske.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3750
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Anilara » 28. jan 2016, 18:44

Ja jeg tænker over både økologi og dyrevelfærd. Jeg tænker over at undgå økologi for det meste (da jeg ikke ønsker at den industri bliver meget større), og dyrevelfærdsmæssigt forsøger jeg at få kød fra mine forældre, der får meget af deres kød fra en (konventionel) gård, hvor dyrene har det forholdsvist godt (efter mine standarder). Det er dog svært med en så lille fryser som vi har, altid at have nok kød derfra.
Lige med hensyn til pålæg, der slår jeg nok ofte hjernen fra når jeg handler. Endnu.
Til gengæld forsøger vi at have to kødfri dage om ugen.

Hvis jeg kendte en æggehandler, som mine forældres nabo, havde jeg købt æg der. Der er dog ikke så mange hønsehuse i København.
Senest rettet af Anilara 28. jan 2016, 19:43, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1075
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf mariannaa » 28. jan 2016, 18:56

Purple Haze skrev:
DD_81 skrev:
Purple Haze skrev:Kan man overhoved få økologisk bacon skiver der er "som de normale"?


ja, Hanegal har f.x.


Hm... De hanegal produkter jeg har prøvet er meget langt fra de "normale".
Har dog ikke set deres bacon så måske det er bedre.

Tulip har det. Det ligner (og smager) som deres alm. bacon
1
Sorenspige
Indlæg: 7047
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 966
Likede indlæg: 9300

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Sorenspige » 28. jan 2016, 19:03

Jeg tænker over det i forhold til mælk (mælkeprodukter) og æg.

Jeg synes, det er synd, at køerne aldrig kommer på græs, når det er konventionelt mælk.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3416
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf billiebean » 28. jan 2016, 19:50

Køber ret meget økologisk. Primært pga. jeg er overbevist om at det er bedre for sundheden end konventionelle fødevarer i mange tilfælde. Især animalske produkter og frugt/grønt hvor man spiser skallen. Og nogle produkter smager langt bedre fx ost og mælk. Og tænker også over at købe så lokalt og sæsonpræget som muligt. Går op i sundhed og derfor går jeg op i dyrevelfærd. Tror helt klart at produkter fra dyr, der har haft plads, godt foder, frisk luft mv. er bedre at fortære end udpinte, indlukkede slagtedyr. Men er vist i gang med at blive vegetar, så tænker ikke så meget over det længere.
0

Tilbage til "Mad og drikke"