Økologi og/eller dyrevelfærd

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Tænker du over økologi og/eller dyrevelfærd, når du handler dagligvarer?

Ja
58
81%
Nej
14
19%
 
Afgivne stemmer: 72
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2816
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3437

Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Torn » 28. jan 2016, 08:45

Danskerne har verdensrekord i køb af økologiske æg og forbrugerne køber flere og flere økologiske varer. Hvor meget tænker du over økologi og dyrevelfærd, når du handler dagligvarer?

Er du udpræget økologist og køber kun varer, der er økologiske? Tror du på, at det er sundere for dig? Eller er det miljøet, du tænker på? Eller dyrenes velfærd? Kvalitet?

Eller står du i modsatte grøft og køber aldrig eller sjældent økologi? På grund af priser? Eller fordi du ikke er tilhænger af økologi?



*Økologiske fødevarer er produceret på en måde, hvor der bliver taget særlige hensyn til miljø og dyrevelfærd hele vejen fra jord til bord (Fødevarestyrelsen, 2015).
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2816
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3437

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Torn » 28. jan 2016, 08:52

Jeg køber sjældent økologi. Kun når de økologiske varer har sammen prisniveau som de ikke-økologiske (findes der ikke et ord for det?) køber jeg økologi. Og med dyrevelfærd... står det helt skidt til. Jeg køber endda buræg. Jeg er lidt flov over det, men ikke nok til at prioritere anderledes.

Jeg er sådan set tilhænger af økologi og støtter det politisk - jeg ser gerne, at Danmark er/forbliver et foregangsland og jeg vil gerne statsstøtte det økologiske og/eller dyrevenlige landbrug. Men forbrugsmæssigt støtter jeg ikke økologi. Der vægter jeg pris højere og jeg kan ikke smage forskel på fx økologisk og ikke-økologisk mælk. Jeg tror fx heller ikke på, at der er mere næring i økologiske varer.
1
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf icelady » 28. jan 2016, 08:57

Jeg kigger udelukkende på pris, når jeg handler, så her ryger der kun økologiske varer i kurven, hvis de er på tilbud, så de matcher prisen på konventionelle varer.

Dyrevelfærd....det kan altid debatteres, men jeg har det sådan at sålænge det er inden for lovens rammer, så vil jeg ikke ændre indkøbsvaner.

Selvom jeg havde råd til økologiske varer ville jeg nu stadig ikke købe dem; jeg kan ikke smage forskel og jeg er ikke sikker på økologi er bedre for miljøet, selvom mange mener det.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Purple Haze » 28. jan 2016, 09:02

Tænker på det.
Køber aldrig bur eller skrabe æg, men ellers er jeg slet ikke konsekvent.

Går ofte efter det billigste hvis det er af samme kvalitet som det dyrere alternativ, også selvom det dyrere er økologisk.

Ofte køber jeg også en dårligere kvalitet hvis det er billigere.
Mener fx økologiske høns smager bedre, men vil ikke betale 100kr for en høne når jeg kan få en på samme størrelse til 40kr SÅ meget bedre smager den økologiske ikke. Betaler heller ikke 70kr for to økologiske brystfilleter når jeg kan få to ikke-økologiske for 25-30kr.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf LadyFox » 28. jan 2016, 09:02

Nogen gange køber jeg økologisk, andre gange ikke. Jeg må indrømme at jeg ikke går vanvittig meget op i det og det har jeg heller ikke råd til.

På trods af at jeg faktisk går op i dyrevelfærd så er kød en af de punkter hvor jeg har valgt at gå imod egen moral - da jeg ikke er klar til at droppe kød, og jeg hverken ser økologisk eller ikke-økologisk som god dyrevelfærd. Jeg ville aldrig selv holde dyr under de forhold som er mindste kravene for økologisk landbrug, så ja jeg er hyklerisk på det punkt.

Skulle jeg leve op til min egen moral skulle jeg leve af enten vildt eller flytte et sted han hvor jeg selv kunne have de dyr jeg senere spiser.
0
...
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Purple Haze » 28. jan 2016, 09:02

Kan man overhoved få økologisk bacon skiver der er "som de normale"?
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. jan 2016, 09:08

ud fra min bon - nej jeg tænker ikke primært dyrevelfærd og økologisk når jeg handler.
Primære årsag er at det for os, en husstand på 6 personer, ville være alt for dyrt at være primært økologiske.

Men jeg er dog ikke helt ligeglad, hvis prisen er den samme eller differencen er lav, så tilvælger jeg altid økologiske.
Jeg køber f.x. altid dåsetomater øko, det koster 50 ører mere. Jeg handler mælk til hele ugen torsdag-fredag, da vores brugs altid har økomælk til 5,50 kr der, så betaler jeg gerne de 55 ører mere pr. liter, men jeg vil ikke betale 5 kr mere pr. liter.

Og så kigger jeg på oprindelseslandet. Jeg vil ikke købe øko frugt og grønt der er transporteret 1500-2000 km for at komme til DK, så vil jeg hellere købe dansk eller nordisk.

Æg foretrækker jeg at købe øko hvis jeg handler dem i supermarkedet, men prisen kan godt få mig til at vælge anderledes! - planen er dog høns i egen have, så skulle vi gerne kunne producere 30 æg/uge, om end ikke økologiske, så ihvertfald og forhåbentligt glade æg :D
Grønt i egen have gøder jeg med affald fra kaninburet og gødning godkendt til økologi, men jeg køber ikke øko-plantesække f.x.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. jan 2016, 09:08

Purple Haze skrev:Kan man overhoved få økologisk bacon skiver der er "som de normale"?


ja, Hanegal har f.x.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Purple Haze » 28. jan 2016, 09:10

DD_81 skrev:
Purple Haze skrev:Kan man overhoved få økologisk bacon skiver der er "som de normale"?


ja, Hanegal har f.x.


Hm... De hanegal produkter jeg har prøvet er meget langt fra de "normale".
Har dog ikke set deres bacon så måske det er bedre.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. jan 2016, 09:15

Purple Haze skrev:
DD_81 skrev:
Purple Haze skrev:Kan man overhoved få økologisk bacon skiver der er "som de normale"?


ja, Hanegal har f.x.


Hm... De hanegal produkter jeg har prøvet er meget langt fra de "normale".
Har dog ikke set deres bacon så måske det er bedre.



Det er lidt løsere i køddet og ikke rødt på samme måde som den konventionelle, men ellers minder det meget om og smagen er glimrende :)
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Wizzze » 28. jan 2016, 09:19

Jeg køber økologisk hvor det giver mening for mig. Jeg køber økologiske æg, både fordi de smager bedre, og er produceret under forhold jeg kan leve med. Jeg køber økologisk kylling, fordi de vokser op i mindre flokke, tager langsommere på, bliver bedre i kødet, og ikke er pumpet med medicin. Jeg køber øko frugt og grønt fordi jeg gerne vi undgå sprøjtegifte og andet, i det omfang jeg kan. Jeg køber Irmas øko gårdmælk fordi den smager bedst.
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3977
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5196

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf girl_beat » 28. jan 2016, 09:54

Hvis de to muligheder skal holdes op mod hinanden, vægter jeg dyrevelfærd højst. Jeg vælger til hver en tid dansk kød, der ikke har været transportet til/fra et landet land (lange dyretransporter burde forbydes!) og som har kvalitetsmærkning i én eller anden form.

Økologiske varer udgør kun 15-20% af vores samlede indkøb og bliver prioriteret, når prisen er den samme eller kun marginalt højere end almindelige produkter :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf kidkomb » 28. jan 2016, 10:18

Så vidt jeg har forstået er det ikke nødvendigvis ensbetydende med bedre dyrevelfærd at købe økologisk.

Jeg kan godt lide tanken om økologi, men hvis man skal være realistisk, så er der altså masser af giftige sager i øko-grønt. Sikkert ikke så mange som i konventionelt, men man stikker sig blår i øjnene, hvis man tror at man køber "gift-frit".

Jeg køber overvejende øko-grøntsager og det gør jeg fordi de smager bedre.
Men jeg køber ikke øko fra Spanien, hvis jeg kan få konventionelt fra Danmark. Hvis øko er at passe på naturen, så er det altså temmelig grinagtigt at spise agurk, som er transporteret herop fra Spanien :stoned:
Nogle grøntsager er der ikke så stor smagsforskel på.
Avokadoer er en af dem, med endog meget stor forskel. Efter jeg har smagt øko køber jeg aldrig alm.

Æg kan jeg nærmest ikke spise, hvis det ikke er fra fritgående høns. Smagsforskellen er kæmpe stor.
Jeg får æg jævnligt fra en landmand og efter jeg har vænnet mig til dem, er der kun to mærker jeg kan købe i supermarkedet, hvis jeg skal gide spise dem. Ellers gider jeg faktisk ikke. Både buræg, skrabeæg og alm økoæg (som jo bare er skrabeæg med økofoder-agtigt) smager simpelthen ikke godt. Sådan lidt af stivnet sæd.

Øko oksekød er der også stor smagsforskel på. Gris lidt mindre. Kylling egentlig ikke. Til gengæld kan man altså virkelig smage, om kyllingen har haft et nogenlunde liv. Udpint kylling er ikke spis-værdigt. Så vil jeg hellere undvære. Men der findes kyllinger, som ikke er økologisk og som smager bedre end øko, fordi de har ordentlige levevilkår.

I øvrigt så har jeg købt en Hanegal leverpostej engang. Det er noget af det ulækreste jeg kan komme i tanke om. Wow, hvor var det ækelt. Æv :(

Hvis jeg kunne vælge "Her har dyrene haft det godt"-kød, så ville jeg gerne betale dobbelt pris. Men øko-kød har altså ikke luksusliv. Overhovedet ikke.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Wizzze » 28. jan 2016, 10:25

Purple Haze skrev:Kan man overhoved få økologisk bacon skiver der er "som de normale"?


Hanegal laver en øko bacon, men jeg er ikke specielt imponeret. Ellers skal du til England, der kan man få masser af dansk økologisk bacon, det er vildt SNYD !!
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3719
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11260

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Danseprinsesse » 28. jan 2016, 10:33

Jeg køber overvejende økologisk. Mælk, æg, mel og den slags er altid økologisk. Frugt og grønt er økologisk hvis kvaliteten er fornuftig - hvis de økologiske æbler er fra Spanien og de konventionelle er fra Danmark, køber jeg dansk.
Pålæg og kød er økologisk, når det er tilgængeligt. Kød vil jeg helst købe lokalt, hvor man har en chance for at vide, hvordan dyrenes forhold er.

For mig handler det klart om sundhed, jeg vil gerne undgå så mange tilsætningsstoffer som muligt. Desuden synes jeg meget økologisk smager bedre.
0

Tilbage til "Mad og drikke"