Mellemøstlig mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
AAA
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. dec 2015, 12:32
Kort karma: 1
Likede indlæg: 5

Re: Mellemøstlig mad

Indlægaf AAA » 2. feb 2016, 08:35

Pandesteg skrev:
Sophies-mor skrev:
Pandesteg skrev:
Sophies-mor skrev:
Pandesteg skrev:Jeg har bare ikke alle de krydderier der skal i så det var smart om jeg kunne købe den færdigblandet tænkte jeg :) ellers bliver det smådyrt i krydderier.

Som førstegangs anskaffelse ja, men du skal regne med, at du kan lave blandingskrydderier mange gange af de købte krydderier - og samtidig kan de jo bruges enkeltvis - så det bliver faktisk ikke så dyrt.
Efter at jeg har fyldt mine to krydderiskuffer, så er mine udgifter faktisk faldet til krydderier.

I know men jeg har ret mange krydderier i forvejen, så det er ikke fordi jeg hverken rigtig mangler i hverdagen eller for den sags skyld har plads til så mange flere. Og har heller ikke brug for en stor portion krydderblanding - især når jeg ikke har smagt det færdige resultat endnu :P

Det er jo det, der er det sjove.
Men ja, da jeg blandede sidst - der fik jeg til 3 x maqlooba, så...
Men synes ikke, at det er en stor portion som sådan.


Ja det er sjovt at smage ny mad :) men det er vel også fair nok at jeg spørger om krydderiblandingen kan købes færdig - når jeg lige nu af flere forskellige årsager ikke skal købe en masse forskellige krydderier. Men jeg har fået svar, så tak for det.


Man kan godt koebe den faerdigblandet. Den findes hos de fleste arabiske groenthandlerer - bare sig du vil have de "7-krydderier" :)
2
AAA
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. dec 2015, 12:32
Kort karma: 1
Likede indlæg: 5

Re: Mellemøstlig mad

Indlægaf AAA » 2. feb 2016, 09:13

Den Maqlooba (Som oversat betyder "turn upside down" fordi man normalt vender hele gryden i et stort fad) jeg kender ser desuden saaledes ud (Min total yndlingsret)

Jeg laver den altid ud fra oejemaal og aldrig efter en opskrift :genert:

- 3 kartofler i store tern frityresteges i olie
- En hel blomkaal hvis den er lille, deles i buketter og frityresteges i olie
- 1 Aburgeni i store tern frityresteges
(Man kan ogsaa saette i ovnen hvis man ikke vil frityrestege. Men jeg kan bedst lide det frityrestegt :D )

Alle groentsagerne puttes i en stor gryde. Ris (jeg bruger 2 kopper ris til ca. 4 personer som jeg stiller i lunken vand i 5-10 min foer brug) puttes ogsaa i gryden. Haeld kogende vand over så der daekkes med det der svarer til ca din tommelfingernegl. Af krydderier plejer jeg at bruge salt, "7-krydderier", lidt muskat og peber. Naar det hele koger skrues der helt ned for varmen og laaget saettes paa. Jeg ved ikke i hvor lang tid men ca. 15 min vil jeg tror.

Man kan stege mandler, cashew, pinjekerne (der er delt i halve) og drysse over hvis man oensker dette.

Og man kan servere grillet kylling og salat til. Nogle koger kyllingen og putter den sammen med groentsagerne og risene i gryden. Jeg kan dog bedst lide kyllingen er grillet og serveres for sig selv. Billedet er fra nettet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9481
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7799

Re: Mellemøstlig mad

Indlægaf Sophies-mor » 7. feb 2016, 16:25

AldrigMedStort skrev:
Sophies-mor skrev:
AldrigMedStort skrev:Fatteh er jeg også glad for, det er en yoghurt blandet op med krydderier og kikærter, stegt fladbrød og ristede nødder ovenpå. Man kan også putte stegt hakkekød på. Araberne spiser det gerne til morgenmad, med ske, det mætter godt, ligesom foul og humus. Og dessertmæssigt fik jeg et flip med de kager der hedder shabiyat under min seneste graviditet, spiste vist 6 på en dag og har ikke rørt dem siden. Men de var vildt lækre. Både fatteh og shabiyat køber jeg i Alis Bageri på Nørrebro, men ingen af delene er vist særligt svære at lave. http://yasalam.dk/libanesisk-madopskrif ... eh-hummus/
http://yasalam.dk/libanesisk-madopskrif ... -shabiyat/

Tænker du fattah?
For det kender jeg som ris, khubz, kylling og yoghurt dressing. evt. pyntet med ristede mandler.
.
Ja fattah, jeg kender det som det jeg har beskrevet. Men de regionale forskelligheder er jo ret store hehe

Nemlig :)
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Mellemøstlig mad

Indlægaf Hurrze » 1. mar 2016, 02:26

Kan godt lide noget mad fra mellemøsten. Har 2 gange været på besøg hos en irakisk familie hvor vi spiste hovedmåltidet omkrinf kl 3-4 om eftermiddagen (hvilket var skik hos dem). Kan godt lide det så længe det ikke er alt for krydret. Eller rettere sagt måske, min mave hader krydret mad... Kan ikke tåle alt for krydret mad. Skal være i begrænset omfang :) har dog ingen opskrifter :)
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"

Tilbage til "Mad og drikke"