Sudejstråden

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Sudejstråden

Indlægaf FormerlyKnownAs » 2. apr 2020, 10:45

Tilly skrev:Hvis jeg nu skal købe en hævekurv, hvor stor skal den så være? :gruble:


Bager du i gryde eller?
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5084
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9836

Re: Sudejstråden

Indlægaf Tilly » 2. apr 2020, 10:48

FormerlyKnownAs skrev:
Tilly skrev:Hvis jeg nu skal købe en hævekurv, hvor stor skal den så være? :gruble:


Bager du i gryde eller?

Ja det vil jeg i hvert fald gerne prøve. Har foreløbig lånt en støbejernsgryde af min mor, inden jeg evt. selv køber en.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Sudejstråden

Indlægaf FormerlyKnownAs » 2. apr 2020, 12:27

Tilly skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Tilly skrev:Hvis jeg nu skal købe en hævekurv, hvor stor skal den så være? :gruble:


Bager du i gryde eller?

Ja det vil jeg i hvert fald gerne prøve. Har foreløbig lånt en støbejernsgryde af min mor, inden jeg evt. selv køber en.


Så køb en der der passer nogenlunde til. Jeg har en aflang hævekurv, men bruger den aldrig. Den klassiske runde jeg har bruger jeg heller ikke. Den fylder for meget i køleskabet synes jeg. Tilgengæld er dem jeg har fået lavet i specialmål efter Beansterbakers mål og ønsker perfekte. Jeg havde 100 med hjem til ham til jul som vi fik lavet i Myanmar.

Jeg prøver lige at finde nogle senere i dag online :)
1
Selma156
Indlæg: 2351
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6819

Re: Sudejstråden

Indlægaf Selma156 » 3. apr 2020, 08:05

Jeg lagde så ud med at brænde brødet fast i min nye gryde. I opskriften stod der ellers, at det let ville slippe. Nå. Nu har jeg så brød der sidder fast i en gryde.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Sudejstråden

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. apr 2020, 08:19

Selma156 skrev:Jeg lagde så ud med at brænde brødet fast i min nye gryde. I opskriften stod der ellers, at det let ville slippe. Nå. Nu har jeg så brød der sidder fast i en gryde.

Really? Det var da vanvittig træls. Hvordan var fremgangsmåden?

Jeg bruger altid selv bagepapir for at få det mest nænsomt over i gryden. De gange jeg har bagt uden har det dog aldrig siddet fast :gruble:
0
Selma156
Indlæg: 2351
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6819

Re: Sudejstråden

Indlægaf Selma156 » 3. apr 2020, 08:42

FormerlyKnownAs skrev:
Selma156 skrev:Jeg lagde så ud med at brænde brødet fast i min nye gryde. I opskriften stod der ellers, at det let ville slippe. Nå. Nu har jeg så brød der sidder fast i en gryde.

Really? Det var da vanvittig træls. Hvordan var fremgangsmåden?

Jeg bruger altid selv bagepapir for at få det mest nænsomt over i gryden. De gange jeg har bagt uden har det dog aldrig siddet fast :gruble:


Jeg brugte opskriften fra Valdemarsro. Jeg har fået det ud nu, efter det kølede lidt af. Men næste gang tror jeg, at jeg enten bruger bagepapir eller lægger et lag mel i bunden. Brødet er blevet ok, men de to jeg har bagt uden gryde var bedre :gruble:
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13010
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21765

Re: Sudejstråden

Indlægaf Pandesteg » 3. apr 2020, 08:52

Selma156 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Selma156 skrev:Jeg lagde så ud med at brænde brødet fast i min nye gryde. I opskriften stod der ellers, at det let ville slippe. Nå. Nu har jeg så brød der sidder fast i en gryde.

Really? Det var da vanvittig træls. Hvordan var fremgangsmåden?

Jeg bruger altid selv bagepapir for at få det mest nænsomt over i gryden. De gange jeg har bagt uden har det dog aldrig siddet fast :gruble:


Jeg brugte opskriften fra Valdemarsro. Jeg har fået det ud nu, efter det kølede lidt af. Men næste gang tror jeg, at jeg enten bruger bagepapir eller lægger et lag mel i bunden. Brødet er blevet ok, men de to jeg har bagt uden gryde var bedre :gruble:


Lod du gryden varme op længe i ovnen inden du hældte dejen i?
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Sudejstråden

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. apr 2020, 09:00

Selma156 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Selma156 skrev:Jeg lagde så ud med at brænde brødet fast i min nye gryde. I opskriften stod der ellers, at det let ville slippe. Nå. Nu har jeg så brød der sidder fast i en gryde.

Really? Det var da vanvittig træls. Hvordan var fremgangsmåden?

Jeg bruger altid selv bagepapir for at få det mest nænsomt over i gryden. De gange jeg har bagt uden har det dog aldrig siddet fast :gruble:


Jeg brugte opskriften fra Valdemarsro. Jeg har fået det ud nu, efter det kølede lidt af. Men næste gang tror jeg, at jeg enten bruger bagepapir eller lægger et lag mel i bunden. Brødet er blevet ok, men de to jeg har bagt uden gryde var bedre :gruble:


Kender ikke opskriften. Men varmer du gryden op til max i lang tid? Hvedemel klistrer, ris- eller majsmel er langt bedre også når det hæver.

Jeg lægger et stykke bagepapir over min skål, spækbræt over og vender det så om, så snitter jeg og så løfter jeg det forsigtig over i den brandvarme gryde. Ind på 280 i 20 min med låg og 130 i 20 min uden låg/til det har gyldenmørk skorpe
1
Selma156
Indlæg: 2351
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6819

Re: Sudejstråden

Indlægaf Selma156 » 3. apr 2020, 09:07

Jeg lod gryden varme op til 250 grader, men måske var den ikke inde længe nok. Nå, øvelse gør mester. Tak for jeres tip :)
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13010
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21765

Re: Sudejstråden

Indlægaf Pandesteg » 3. apr 2020, 09:09

Selma156 skrev:Jeg lod gryden varme op til 250 grader, men måske var den ikke inde længe nok. Nå, øvelse gør mester. Tak for jeres tip :)


Jeg lader gryden stå en halv times tid efter ovnen er varmet op til den givne temperatur. Den skal være virkelig varm, gryden - min røde le creuset bliver nærmest helt bordeaux/sort, fordi den er så varm.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Sudejstråden

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. apr 2020, 09:35

Pandesteg skrev:
Selma156 skrev:Jeg lod gryden varme op til 250 grader, men måske var den ikke inde længe nok. Nå, øvelse gør mester. Tak for jeres tip :)


Jeg lader gryden stå en halv times tid efter ovnen er varmet op til den givne temperatur. Den skal være virkelig varm, gryden - min røde le creuset bliver nærmest helt bordeaux/sort, fordi den er så varm.

Præcis
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: Sudejstråden

Indlægaf Kerrigan » 3. apr 2020, 13:53

Pandesteg skrev:
Selma156 skrev:Jeg lod gryden varme op til 250 grader, men måske var den ikke inde længe nok. Nå, øvelse gør mester. Tak for jeres tip :)


Jeg lader gryden stå en halv times tid efter ovnen er varmet op til den givne temperatur. Den skal være virkelig varm, gryden - min røde le creuset bliver nærmest helt bordeaux/sort, fordi den er så varm.

Jeg gør det samme når jeg laver "verdens bedste brød". Deføles underligt at have den kørende så længe med en tom gryde, men det gør virkelig en forskel.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Sudejstråden

Indlægaf Viskelæder » 6. apr 2020, 06:02

Jeg er snart der, hvor min surdej i køleskabet skal fodres (skal ikke bruge den, men den skal jo fodres ind i mellem). Hvordan gør man det? Er det ligesom, da den stod ude, hvor man tager 1 del surdej og blander med 1 del vand og 1 del melblanding, og resten af surdejen kasseres?
Og skal surdejen stå ude og få stuetemperatur, før man fodrer den, eller kan den godt være kold imens?
Jeg har ikke kunnet google til mig til dette.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Sudejstråden

Indlægaf MrMister » 6. apr 2020, 06:49

Jeg har endelig succes med’et. Det virker. Surdejen står fast på køkkenbordet. Fordrer den en gang imellem, hvis der ikke bages. Bager på den ca hver anden dag. Bruger valdemaros surdejsbolle-opskrift med pizzasten. Det er simpelt.

Laver grunddejen om eftermiddagen. Står en time. Tager halvdelen fra (surdejen). Laver den rigtige dej og ælter i 10 min-ish. Står fremme en time. Så i køleren til sengetid. Inden sengetid ud med dem og et viskestykke over skålen. Næste morgen varmes ovnen 45-60 min. De smides ind på stenen og er nøjagtigt lige så gode som en god bagerbolle.

Ift en langtidshævet gærdej tager det 20-40 min ekstra. Tip gengæld er de sprødere, saftigere, smager bedre og uden den klassiske “våde/klæge” gærdejssmag.
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Selma156
Indlæg: 2351
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6819

Re: Sudejstråden

Indlægaf Selma156 » 6. apr 2020, 20:36

Er der nogen, der vil forklare mig fordelene ved en hævekurv? Bliver det ikke noget værre griseri? Kan umiddelbart ikke helt gennemskue det, men overvejer at anskaffe mig en for at fuldende min surdejs-obsession (og fordi mine skåle er lidt for små).
0

Tilbage til "Mad og drikke"