Vin til smørrebrød??

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Zilla
Indlæg: 39
Tilmeldt: 12. jan 2016, 08:50
Kort karma: 3
Likede indlæg: 18

Vin til smørrebrød??

Indlægaf Zilla » 15. jan 2016, 12:37

Vi står og skal holde barnedåb om en måneds tid (lidt hurtigere end tænkt, men det var her kirken havde tid), og vi overvejer at bestille smørrebrød til mad.
Traditionelt set hører der jo øl til det, men da vi er flere i selskabet, som ikke er så glade for øl, vil jeg også gerne have noget vin til, men hvilke vine passer til smørrebrød?
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Vin til smørrebrød??

Indlægaf LadyFox » 15. jan 2016, 12:50

http://feinschmeckeren.dk/vin/vin-til-s ... frokosten/
- Der er da et par tips at hente.

Jeg elsker vin, men er ikke med på smørrebrød, så der kan jeg ikke hjælpe. Men har du ikke er en vinhandler, vin stue, eller ligene i din by? For så ville jeg gå derned og spørge sådan helt uforpligtende.
0
...
Kirstenkp
Indlæg: 587
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 962

Re: Vin til smørrebrød??

Indlægaf Kirstenkp » 15. jan 2016, 12:56

Det svære ved at vælge vin til smørrebrød er at der jo er så mange forskellige slags pålæg/topping på, og derved så mange forskellige smagsnuancer. Men tror jeg ville vælge en clablis som hvidvin og en pinot noir rødvin. Det er ret lette og "friske" vine, som kan gå til mange ting.

Personligt tror jeg egentlig at jeg ville servere øl og vand til smørrebrød og vælge noget andet mad hvis jeg ville servere vin. Men jeg er også et gammelt madkonservativt røvhul :devil2:

God fornøjelse med festen
0
Brugeravatar
Zilla
Indlæg: 39
Tilmeldt: 12. jan 2016, 08:50
Kort karma: 3
Likede indlæg: 18

Re: Vin til smørrebrød??

Indlægaf Zilla » 15. jan 2016, 13:07

Der kommer også helt sikkert til at være både øl og vand til, men jeg synes, det er festligere, hvis der også er vin (og når jeg nu endelig kan drikke 1-2 genstande, vil jeg gerne have lidt vin - for jeg kan ikke lide øl) :)
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Vin til smørrebrød??

Indlægaf Sophies-mor » 15. jan 2016, 13:18

Jeg ville vælge hvidvin.
Min yndlings hvidvin er en Sartori - kaldes også den hvide Amarone. Fyldig, men ikke spids og ikke vammelsød som Liebfraumilch (som jeg husker dem fra da jeg drak den slags)

Rødvin synes jeg ikke lige passer til rødvin, muligvis er jeg bare konservativ, men jeg tænker umiddelbart, at smagsnuancerne i rødvin er for tunge (uanset hvor let en vin, man vælger) til smørebrød.
:gruble:

Godt spørgsmål faktisk.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Vin til smørrebrød??

Indlægaf Sophies-mor » 15. jan 2016, 13:19

Sophies-mor skrev:Jeg ville vælge hvidvin.
Min yndlings hvidvin er en Sartori - kaldes også den hvide Amarone. Fyldig, men ikke spids og ikke vammelsød som Liebfraumilch (som jeg husker dem fra da jeg drak den slags)

Rødvin synes jeg ikke lige passer til rødvin, muligvis er jeg bare konservativ, men jeg tænker umiddelbart, at smagsnuancerne i rødvin er for tunge (uanset hvor let en vin, man vælger) til smørebrød.
:gruble:

Godt spørgsmål faktisk.

Glemte linket, bare lige for at vise flasken.
http://www.banfiwines.com/wine/sartori- ... onese-igt/
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Vin til smørrebrød??

Indlægaf Wizzze » 15. jan 2016, 13:48

Smørrebrød er jo et bredt begreb. Til en rejemad er hvidvin perfekt, men er det en mad med rå tatar og æggeblomme, så en god rødvin, så det kommer jo meget an på. Kirstenkp kommer med et godt forslag, men jeg er også stor fan af Chablis og en god Pinot Noir :savl:

Fortæl hvad for noget smørrebrød der er tale om, så skal jeg gerne komme med vinforslag.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Vin til smørrebrød??

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. jan 2016, 14:03

Jeg tror, at jeg ville undersøge lidt omkring rosévine, da franskmændene selv bruger dem til frokostserveringer, herunder charcuteri.
0
Kirstenkp
Indlæg: 587
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 962

Re: Vin til smørrebrød??

Indlægaf Kirstenkp » 15. jan 2016, 17:26

Sophies-mor skrev:Jeg ville vælge hvidvin.
Min yndlings hvidvin er en Sartori - kaldes også den hvide Amarone. Fyldig, men ikke spids og ikke vammelsød som Liebfraumilch (som jeg husker dem fra da jeg drak den slags)

Rødvin synes jeg ikke lige passer til rødvin, muligvis er jeg bare konservativ, men jeg tænker umiddelbart, at smagsnuancerne i rødvin er for tunge (uanset hvor let en vin, man vælger) til smørebrød.
:gruble:

Godt spørgsmål faktisk.


På den anden side så har jeg svært ved at se hvidvin fungere til et stykke med steg og hele svineriet?
0
Kirstenkp
Indlæg: 587
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 962

Re: Vin til smørrebrød??

Indlægaf Kirstenkp » 15. jan 2016, 17:28

Zilla skrev:Der kommer også helt sikkert til at være både øl og vand til, men jeg synes, det er festligere, hvis der også er vin (og når jeg nu endelig kan drikke 1-2 genstande, vil jeg gerne have lidt vin - for jeg kan ikke lide øl) :)


Det kan jeg godt forstå :)
0
Brugeravatar
Zilla
Indlæg: 39
Tilmeldt: 12. jan 2016, 08:50
Kort karma: 3
Likede indlæg: 18

Re: Vin til smørrebrød??

Indlægaf Zilla » 18. jan 2016, 10:02

Jeg blev lige sendt til tælling af baby med ondt i maven (altså gråd konstant).

Af smørrebrød bliver der både nogle med fisk (fiskefillet /rejer), men der bliver også med diverse kødpålæg (steg, frikadeller osv), så det er meget blandet.

Jeg tror, at vi tager 3 flasker hvidvin og ca 6 flasker rødvin - og så en masse øl/vand.
Vi bliver ca 28 inklusiv 6 børn og 1 gravid (og så mig, som pga amning, kun kan tage 1-2 glas), så der burde være til alle

Jeg regner med at kigge tilbud, om der er nogen, som har noget godt (og så nok gå efter pinot noir, da det er en af min mands yndligsdruer) :)
0

Tilbage til "Mad og drikke"