Hvis et ½ kg hakket oksekød kostede 8,5kr. mere, ville du så forbruge mindre?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
ajnaM
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Hvis et ½ kg hakket oksekød kostede 8,5kr. mere, ville du så forbruge mindre?

Indlægaf ajnaM » 28. maj 2019, 06:49

TakeAChanceOnMe skrev:
ajnaM skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Jeg vil gerne vide hvem der ville få de ekstra 8,5kr - går de i en speciel klimafond (og hvordan bedre det klimaet?)? Får landmandende dem? Hvad sker der med dem?

Det ville ikke gøre en forskel for mig. Jeg køber ikke økonomisk i forvejen. Har arbejdet indenfor konventionelt landbrug i en overgang og jeg synes ærlig talt ikke dyrene led på nogen måde. Landmændenes første prioritet var dyrenes velfærd. Så jeg har det faktisk fint med at spise konventionelt kød og ville også købe selvom det var dyrere.


De kunne passende gå til omstilling til økologisk landbrug, investeringer i offentlig transport eller andet, der kunne have betydning for klimaet.

Jeg ville dog foretrække, at man foretog de investeringer over skatten uafhængigt af diverse afgifter...


Men qua Falstrias indlæg udleder de økologiske landbrug flere drivhusgasser, som er noget af de vi prøver at reducere, så hvorfor ville det være at foretrækker? Det virker en smule selvmodsigende.

At bruge pengene til offentlig transport kan jeg se en fordel i. Men overordnet set har jeg lidt svært ved at bifale at man øger prisen på noget der måske/måske ikke påvirker afsætningen, uden at kompensere de der lever af at producere produktet. Specielt når der er modstridende kilder om at omlægge til økologisk rent faktisk er bedre for miljøet.


Det er en meget lang diskussion, der ikke kun handler om drivhusgasser, men om udledning, diversitet i afgrøder - og om alt muligt andet. Der er klart udfordringer, men jeg er ikke i tvivl om, at økologi er bedre for miljøet.

Og for vores forhold til naturen i øvrigt. Jeg er vokset op på landet, og jeg kender udmærket forskel på konventionelt og økologisk landbrug. Og jeg er på ingen måde i tvivl om, hvad jeg foretrækker.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Hvis et ½ kg hakket oksekød kostede 8,5kr. mere, ville du så forbruge mindre?

Indlægaf thomassneum » 28. maj 2019, 06:54

Nej. prisen skulle forhøjes væsentligt. Vi taler 5-6 gange prisen. Så ville det have en effekt på mig.

Som altid rammer de her reguleringer de fattigste.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvis et ½ kg hakket oksekød kostede 8,5kr. mere, ville du så forbruge mindre?

Indlægaf hotlips » 28. maj 2019, 07:57

Det tror jeg ikke, vi bruger det kun til at lave kødsauce og det bliver alligevel til 4-5 middage til os to med et halvt kilo kød, prisen er på 10 kr eller deromkring pr dag, det er så billigt at selvom den kom op på måske 12 kr i stedet så er det stadig så billigt og så meget billigere end det meste andet mad at det ville være ligemeget selv om vi er nogle fattigrøve.
0
Myth
Indlæg: 565
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:10
Kort karma: 15
Likede indlæg: 730

Re: Hvis et ½ kg hakket oksekød kostede 8,5kr. mere, ville du så forbruge mindre?

Indlægaf Myth » 29. maj 2019, 10:01

Ville nok heller ikke ændre noget her. Spiser i forvejen en del okse og svinekød.
0
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11937

Re: Hvis et ½ kg hakket oksekød kostede 8,5kr. mere, ville du så forbruge mindre?

Indlægaf Bergen » 29. maj 2019, 14:10

Jeg køber i forvejen på tilbud så det ville næppe ændre alverden men jeg er jævnt kritisk over hvad pengene skal bruges til.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Hvis et ½ kg hakket oksekød kostede 8,5kr. mere, ville du så forbruge mindre?

Indlægaf Mani » 29. maj 2019, 15:43

Nej. Vi spiser ikke meget oksekød og jeg hakker som regel selv af den halve frilands jeg har købt. Jeg betaler gerne for ordentlig kød og vi har skruet ned for mængden af oksekød i takt med der er kommet en del kødfrie retter på menuen.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Hvis et ½ kg hakket oksekød kostede 8,5kr. mere, ville du så forbruge mindre?

Indlægaf JoyNips » 29. maj 2019, 16:15

Vi spiser aldrig hakkekød.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Mad og drikke"