Insp: Hverdagsmad vs. gæstemad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Insp: Hverdagsmad vs. gæstemad

Indlægaf Wizzze » 24. maj 2019, 04:13

Inspireret af de andre tråde herinde om gæstemad, så vil jeg gerne høre hvad der for jer er forskellen på hverdagsmad kontra gæstemad / festmad?

Der har bl.a. været "ballade" om tarteletter med høns i asparges, hamburgerryg, boller i karry og CCC, nogen synes ikke det er festmad, andre synes fint det kan serveres til gæster / fest.

Hvor går dine grænser, er det ikke fest/gæstemad, hvis det er noget du også laver til hverdag?
Er det noget med pris, altså at fest/gæstemad skal være noget som er dyrere end det man normalt bruger til hverdag
Eller er fest / gæstemad noget med "nyhedsværdi" / overraskelse, noget man ikke har fået før, eller kun meget sjældent?

Kan retter findes i både en hverdagsversion og fest version?
Tag f.eks. de berømte/berygtede boller i karry, der kan man jo godt have bare boller, sovs og ris versionen til hverdag, og så gøre noget ekstra af den til fest, f.eks. lave den med mango eller æble, serverer safranris til, lave retten "ristaffel style" med forskelligt tilbehør, som nødder, forårsløg, chutney osv.
0
Do as I say! :whip:
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Insp: Hverdagsmad vs. gæstemad

Indlægaf TomKah » 24. maj 2019, 04:37

Jeg har haft små børn i 13 år. Hvis jeg skulle gave disket op med noget lækkert til gæster, havde vi aldrig kunne opretholde et socialt liv.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6310
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14926

Re: Insp: Hverdagsmad vs. gæstemad

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 04:52

Jeg synes også at gæster er mange ting. Det kan både være at spise hurtigt med nogle venner en onsdag eller fin middag, som man har lagt mange kræfter i.

For mig er gæstemad bare at man har kræset lidt ekstra om det. Den eneste ret der er 100% no go er pasta med kødsovs. Det får man så tit som børnefamilie, at det er en hån at servere det for gæster.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6310
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14926

Re: Insp: Hverdagsmad vs. gæstemad

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 04:58

Jeg synes faktisk du har misforstået den anden tråd lidt - eller også har jeg. Den handler om gæstemad, man blev skuffet over. Det tolkede jeg som gæstemad JEG bliver skuffet over. Dvs mad jeg som gæst har fået serveret og blev skuffet over. Det handler ikke om, at maden er upassende som gæstemad, men om at jeg bare ikke synes, det er det fedeste gæstemad. Det er jo to forskellige ting.
6
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Insp: Hverdagsmad vs. gæstemad

Indlægaf Wizzze » 24. maj 2019, 05:22

Ata skrev:Jeg synes faktisk du har misforstået den anden tråd lidt - eller også har jeg. Den handler om gæstemad, man blev skuffet over. Det tolkede jeg som gæstemad JEG bliver skuffet over. Dvs mad jeg som gæst har fået serveret og blev skuffet over. Det handler ikke om, at maden er upassende som gæstemad, men om at jeg bare ikke synes, det er det fedeste gæstemad. Det er jo to forskellige tMen deing.


Men det er jo derfor jeg spørger om hvad DU synes gæstemad er / bør være, kontra det som skuffer og altså ikke er gæste/festmad må man forstå?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6310
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14926

Re: Insp: Hverdagsmad vs. gæstemad

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 05:28

Wizzze skrev:
Ata skrev:Jeg synes faktisk du har misforstået den anden tråd lidt - eller også har jeg. Den handler om gæstemad, man blev skuffet over. Det tolkede jeg som gæstemad JEG bliver skuffet over. Dvs mad jeg som gæst har fået serveret og blev skuffet over. Det handler ikke om, at maden er upassende som gæstemad, men om at jeg bare ikke synes, det er det fedeste gæstemad. Det er jo to forskellige tMen deing.


Men det er jo derfor jeg spørger om hvad DU synes gæstemad er / bør være, kontra det som skuffer og altså ikke er gæste/festmad må man forstå?

Du forstår mig ikke. Noget kan godt skuffe, selvom det er gæstemad! Tarteletter er da fin gæstemad ligesom flæskesteg er. Jeg bliver bare skuffet når det er på menuen = gæstemad der skuffer.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Insp: Hverdagsmad vs. gæstemad

Indlægaf Sof » 24. maj 2019, 05:34

Hos os kan man godt som gæst få tarteletter, boller i karry eller one pot pasta, det er alle ting noget jeg har lavet til gæster den sidste måned. Hos os er forskellen mere hvilke gæster/hvilken anledning/hvornår.

Jeg har en gravid veninde, hvis livret er boller i karry, men hun får det efter egen udsagn aldrig og hun (og hendes kæreste) spiste hos os en alm. tirsdag. Hun var så glad for maden.
Tarteletter serverede jeg til min kærestes fødselsdag, hvor min familie var gæsterne. Vi ser dem tit flere dage om ugen, så det er oftere hverdagsmad end “fin” mad, min kæreste ønskede tarteletter, så det fik han. Så var der jo noget andet, som ikke er hverdagskost. Vi startede eftermiddagen med boller og varm kakao og fik lagkage til dessert.
Forrige uge fik vi en pastaret, som jeg ikke havde afprøvet, igen en hverdagsaften, hvor vi havde et vennepar og deres børn på besøg. Alle syne det var rigtig godt og deres ene barn har efterfølgende spurgt om han må komme på besøg og spise det igen.

Med de gæster som spiser her med jævne mellemrum, kan jeg godt finde på at spørge om der er noget de har lyst til eller at skrive hvad jeg har tænkt at lave, men om der er noget de hellere vil have. Sådan var vi fået både tikka marsala, butter Chicken, mexicansk, Tex Mex (herunder Chili Con Carne), lasagne og andre meget hverdagsagtige retter.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Insp: Hverdagsmad vs. gæstemad

Indlægaf Purple Haze » 24. maj 2019, 05:35

I mon verden er der:

Hverdagsmad er alt det man spiser derhjemme for sig selv. Alt fra tarteletter med høns i asparges til rugbrødsmadder med makrel.

Gæstemad er det man servere for gæster, det kan også godt være hverdagsmad.

Festmad er når der er gjort ekstra ud af det, og som regel flere retter.

Er god til at lave hverdags og gæstemad.
Der hvor det går galt for mig er mår jeg prøver at lave festmad. Har jeg lige indset.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Insp: Hverdagsmad vs. gæstemad

Indlægaf Sangius » 24. maj 2019, 06:45

Jeg elsker tarteletter, boller i karry osv. Så det serverer jeg gladeligt til gæster.
Sidst vi havde gæster serverede vi kartoffelsalat og stegte pølser.

Jeg synes alt mad kan være gæstemad, så længe det er lavet af gode råvarer og fra bunden.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11602
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18654

Re: Insp: Hverdagsmad vs. gæstemad

Indlægaf PaleSeptember » 24. maj 2019, 15:21

Purple Haze skrev:I mon verden er der:

Hverdagsmad er alt det man spiser derhjemme for sig selv. Alt fra tarteletter med høns i asparges til rugbrødsmadder med makrel.

Gæstemad er det man servere for gæster, det kan også godt være hverdagsmad.

Festmad er når der er gjort ekstra ud af det, og som regel flere retter.

Er god til at lave hverdags og gæstemad.
Der hvor det går galt for mig er mår jeg prøver at lave festmad. Har jeg lige indset.


For mig er der også stor forskel på gæstemad og festmad. Gæstemad kan være alt muligt, som er veltilberedt, hvor festmad er finere og som regel flere retter. Bevares vi får da også nogle gange forret og dessert til almindelig gæstemad, men det er ikke en selvfølge.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4797
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Insp: Hverdagsmad vs. gæstemad

Indlægaf MyGirl » 24. maj 2019, 18:51

Som andre nævner er “gæstemad” ikke en kategori for sig i min verden. Der er fest/lejlighedmad og hverdagsmad- ingen af delene afhænger nødvendigvis af, hvem det indtages med.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19615

Re: Insp: Hverdagsmad vs. gæstemad

Indlægaf Animi » 24. maj 2019, 19:35

Alt mad er gæstemad. Også selvom det ikke er lavet fra bunden - når jeg serverer pulled pork burger fx, køber jeg bollerne færdigbagt og pulled pork fra supermarkedet :P
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Insp: Hverdagsmad vs. gæstemad

Indlægaf milisa » 24. maj 2019, 20:41

Jeg tror den største forskel på hverdagsmad og gæstemad hos os er to ting: 1) gæstemad er aldrig rester med mindre man inviterer til slatfest. 2) gæstemad er 99 ud af 100 gange mere end én ret.
1
Tally-ho
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Insp: Hverdagsmad vs. gæstemad

Indlægaf Jedi » 25. maj 2019, 06:04

For mig er hverdagsmad det, jeg plejer at spise selv dvs. alt fra en rugbrødsmad og opefter. Jeg ville ikke servere rugbrødsmadder for gæster, heller ikke min bror, med mindre det var sådan en "vil du lige have en mad" agtig ting.
Frikadeller, hakkebøffer, koteletter i fad, paprikagrøde, salater osv. er hverdagsmad for mig. Og det kan jeg fint servere til gæster på en "vil du spise med på tirsdag" måde. Oftest er det med en kop vand til, for jeg drikker ikke så tit alkohol.
Decideret gæstemad, altså hvor jeg inviterer til festivitas (sker nærmest aldrig), er for mig noget ekstra lækkert, flere retter, snacks osv. Jeg synes, det er hyggeligt OG anstrengende på samme tid.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26707

Re: Insp: Hverdagsmad vs. gæstemad

Indlægaf Santa » 25. maj 2019, 06:17

Vi har ikke gæster ret tit, så gæstemad aka lækker mad af gode råvarer, som der kræses om, får vi da jævnligt.
Gæstemad er af samme skuffe, men så gerne to-tre retter og måske mere tilbehør.
Seneste gæstemad var lammefilet med en rub af olivenolie, friskhakket estragon og hvidløg (salt og peber), mediumstegt med nye danske kartofler og koldt smør og de lækreste, nyoptrukne grønne asparges fra mors have. De blev let stegt i smør og salt, og var fantastiske. Desserten var kage. Tak til mor -som var gæsten.
Til mere formelle lejligheder, laver jeg gerne nye retter, eller bruger en ny ingrediens.
Jeg synes at det er almindelig pli at gøre en ekstra indsats, hvis man inviterer gæster til middag. Men derfor kan det sagtens være frikadeller med lækkert tilbehør på et pænt dækket bord.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)

Tilbage til "Mad og drikke"