Hvad har du serveret af dårlig gæstemad?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
ajnaM
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Hvad har du serveret af dårlig gæstemad?

Indlægaf ajnaM » 22. maj 2019, 19:34

Jeg har lavet alt muligt åndssvagt i teenageårene. Har blandt andet kogt ris uden vand (vidste ikke, man skulle komme vand i), og det første måltid, jeg serverede for min nuværende kæreste, var seriøst pasta med ketchup og masser af revet flødehavarti. :D

Men ellers tænker jeg på, at jeg engang forsøgte at lave stegt flæsk med persillesovs. Og jeg vidste ikke, hvordan jeg lavede en opbagt sovs, så jeg prøvede at bruge panden, efter jeg havde stegt flæsken - hældte mælk og fløde i, persille og så en hel del mel. Det blev ikke godt, kan jeg afsløre. :genert:
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Hvad har du serveret af dårlig gæstemad?

Indlægaf dykkersild » 23. maj 2019, 08:56

Den første middag jeg serverede for svigerfamilien var karrydampet blåmuslinger. Retten smagte som den skulle men der var ikke en eneste af dem, der kunne lidt blåmuslinger - fail big time.
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Hvad har du serveret af dårlig gæstemad?

Indlægaf Stitch » 23. maj 2019, 10:39

Jeg har en gang lavet en "lidt" for stærk ret. Men det var ikke min skyld! Min daværende kæreste blandede sig og tilføjede en chili uden at jeg vidste det, og smagte det først ugen til til sidst.

Det var næsten helt uspiseligt, så stærkt det var :lol2:
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6297
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14875

Re: Hvad har du serveret af dårlig gæstemad?

Indlægaf Ata » 23. maj 2019, 10:40

ajnaM skrev:Jeg har lavet alt muligt åndssvagt i teenageårene. Har blandt andet kogt ris uden vand (vidste ikke, man skulle komme vand i), og det første måltid, jeg serverede for min nuværende kæreste, var seriøst pasta med ketchup og masser af revet flødehavarti. :D

Men ellers tænker jeg på, at jeg engang forsøgte at lave stegt flæsk med persillesovs. Og jeg vidste ikke, hvordan jeg lavede en opbagt sovs, så jeg prøvede at bruge panden, efter jeg havde stegt flæsken - hældte mælk og fløde i, persille og så en hel del mel. Det blev ikke godt, kan jeg afsløre. :genert:

Pjækkede du fra hjemkundskabstimerne i skolen eller hvad? Hvordan kan man ikke vide, at der skal vand til risene? :D
0
ajnaM
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Hvad har du serveret af dårlig gæstemad?

Indlægaf ajnaM » 23. maj 2019, 11:08

Ata skrev:
ajnaM skrev:Jeg har lavet alt muligt åndssvagt i teenageårene. Har blandt andet kogt ris uden vand (vidste ikke, man skulle komme vand i), og det første måltid, jeg serverede for min nuværende kæreste, var seriøst pasta med ketchup og masser af revet flødehavarti. :D

Men ellers tænker jeg på, at jeg engang forsøgte at lave stegt flæsk med persillesovs. Og jeg vidste ikke, hvordan jeg lavede en opbagt sovs, så jeg prøvede at bruge panden, efter jeg havde stegt flæsken - hældte mælk og fløde i, persille og så en hel del mel. Det blev ikke godt, kan jeg afsløre. :genert:

Pjækkede du fra hjemkundskabstimerne i skolen eller hvad? Hvordan kan man ikke vide, at der skal vand til risene? :D


Jeg gik på privatskole, hvor hjemkundskab var et valgfag. Jeg valgte noget andet. ;)

Jeg er dog blevet markant bedre til at lave mad siden, vil jeg indskyde. Det sker lidt automatisk, når man har to børn.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13010
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21765

Re: Hvad har du serveret af dårlig gæstemad?

Indlægaf Pandesteg » 23. maj 2019, 11:18

Honningprut skrev:Det værste jeg nogensinde har serveret, var helt sikkert da jeg serverede en alt for sammenkogt gryderet med ris for en kok. Den var simpelthen blevet så klistret. Jeg var mega flov.

Jeg har også nogle gange faktisk kommet til at fylde for meget mælk eller vand i lasagnen, så den er blevet til lasagne-suppe-ting i stedet. Mine venner er dog mere eller mindre vant til det :lol: :lol: :lol: :lol:


Mælk/vand i lasagne?! :gruble:
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Hvad har du serveret af dårlig gæstemad?

Indlægaf Honningprut » 23. maj 2019, 12:57

Pandesteg skrev:
Honningprut skrev:Det værste jeg nogensinde har serveret, var helt sikkert da jeg serverede en alt for sammenkogt gryderet med ris for en kok. Den var simpelthen blevet så klistret. Jeg var mega flov.

Jeg har også nogle gange faktisk kommet til at fylde for meget mælk eller vand i lasagnen, så den er blevet til lasagne-suppe-ting i stedet. Mine venner er dog mere eller mindre vant til det :lol: :lol: :lol: :lol:


Mælk/vand i lasagne?! :gruble:


Ja Knorrs den bedste ;) Mine venner og jeg har vidst indfundet os med at vi alle stadig lever på SU-budget ;)
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11591
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18647

Re: Hvad har du serveret af dårlig gæstemad?

Indlægaf PaleSeptember » 23. maj 2019, 14:06

Honningprut skrev:
Pandesteg skrev:
Honningprut skrev:Det værste jeg nogensinde har serveret, var helt sikkert da jeg serverede en alt for sammenkogt gryderet med ris for en kok. Den var simpelthen blevet så klistret. Jeg var mega flov.

Jeg har også nogle gange faktisk kommet til at fylde for meget mælk eller vand i lasagnen, så den er blevet til lasagne-suppe-ting i stedet. Mine venner er dog mere eller mindre vant til det :lol: :lol: :lol: :lol:


Mælk/vand i lasagne?! :gruble:


Ja Knorrs den bedste ;) Mine venner og jeg har vidst indfundet os med at vi alle stadig lever på SU-budget ;)


Men det er garanteret billigere at lave en lasagne fra bunden end at købe en Knorrting.
7
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Hvad har du serveret af dårlig gæstemad?

Indlægaf JoyNips » 24. maj 2019, 16:08

I mine yngre dage havde jeg madklub med nogle venner. Min daværende kæreste var schweizer og jeg havde på et tidspunkt hjembragt ost til at lave ostefondue til dem.
De kunne virkelig ikke lide det og endte med at hente pizza. Tror ikke, de var særligt imponerede over min gæstemad den dag...
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Hvad har du serveret af dårlig gæstemad?

Indlægaf Fræksak » 24. maj 2019, 17:39

Ikke ligefrem dårlig, men alligevel lidt kikset.

Vi har nogle venner, der går ret meget op i gourmet og har en mad-loge, hvor de går ud og spiser meget dyrt, osv (vi er ikke en del af logen).

Dem skulle vi have besøg af for nylig en fredag aften. Normalt ville jeg nok køre lidt klassisk, veltillavet bøf-bearnaise-ish mad med godt tilbehør osv, men fordi jeg vidste, at vi skulle have masser af kød dagen efter, fik jeg lyst til at lave noget lidt andet. På én eller anden måde får jeg lidt præstationsangst, når lige dét par kommer på besøg, fordi alting altid er ultralækkert hjemme hos dem, men jeg sagde til mig selv, at det jo ikke behøvede at være superfint bare fordi de selv er så feinschmecker-agtige.

Så jeg tænkte okay, jeg laver en superlækker vietnamesisk-ish nudelsalat med kyllingespyd til (der var fire børn med, og jeg synes altid, at mad på spyd er et hit hos børn). Jeg så for mig mit flotteste fad med en farvestrålende blanding af nudler, grønt og masser af krydderurter.
Lækre kyllingesticks med hjemmelavet peanutsauce on the side. Grønt og farverigt og lækkert.

Vi købte ind i lange baner og ad flere omgange, fordi vi hele tiden lige glemte en fiskesauce eller de økologiske lime, eller også kunne vi ikke finde mynte osv osv osv. Min mand marinerede kyllingen og havde den i sous-vide'n hele dagen. Spyddene var klar til kamp, nudlerne kogt og kølet af, grøntsagerne gjort klar til at blive snittet osv, og så ringede gæsterne på. Lige en halv time tidligere end jeg havde i hovedet (det var mig selv, der tog fejl). Det hylede mig helt ud af den, og jeg fik sagt til min mand, om han og den mandlige gæst ikke gad gå videre med maden, så jeg kunne være værtinde for resten af selskabet.

Det viser sig, at mændene ikke har helt samme sans for detaljer som mig. Vi endte med at servere noget, der mest lignede en gang ugen-der-gik. Alt for mange nudler, det grønne skåret helt ukurant og groft, ingen krydderurter og ingen hakkede peanuts. Bare sådan et fad med hvid og et lille stykke farve hist og pist :-D. Kyllingen blev meget mør, men selv om de lige blevet stegt et par minutter for at få stegeskorpe, var det nærmest for blødt og mørt, og man blev hele tiden i tvivl om det nu havde fået nok.

Jeg skyndte mig at smide krydderurter, peanuts og noget dressing på fadet, men det blev bare ikke det smukke, tillokkende syn, jeg havde haft i hovedet. Og deres børn kunne ikke lide kylling, så så meget for mad på spyd, som alle børn kan lide :-D.

For at det ikke skal være løgn, kiksede desserten også. Min cheesekage var grynet, fordi den smeltede hvide chokolade ikke var blevet helt opløst. Heldigvis var smagen fantastisk, og chokoladen smeltede i munden, men alligevel.



Og så er der de aftener, hvor man impulsivt får venner over og laver noget mad på slump, som ender med at smage så englene synger, og hvor alt går op i en højere enhed, selv om det slet ikke stod i kortene.
5
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: Hvad har du serveret af dårlig gæstemad?

Indlægaf Kerrigan » 24. maj 2019, 20:54

Ata skrev:
ajnaM skrev:Jeg har lavet alt muligt åndssvagt i teenageårene. Har blandt andet kogt ris uden vand (vidste ikke, man skulle komme vand i), og det første måltid, jeg serverede for min nuværende kæreste, var seriøst pasta med ketchup og masser af revet flødehavarti. :D

Men ellers tænker jeg på, at jeg engang forsøgte at lave stegt flæsk med persillesovs. Og jeg vidste ikke, hvordan jeg lavede en opbagt sovs, så jeg prøvede at bruge panden, efter jeg havde stegt flæsken - hældte mælk og fløde i, persille og så en hel del mel. Det blev ikke godt, kan jeg afsløre. :genert:

Pjækkede du fra hjemkundskabstimerne i skolen eller hvad? Hvordan kan man ikke vide, at der skal vand til risene? :D


Man kan godt være en spade til madlavning selvom man har haft hjemkundskab. Lavede en engang en appelsinkage uden mel. Sjældent har man set så skuffede klassekammerater. :lol:
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad har du serveret af dårlig gæstemad?

Indlægaf Fru Sunshine » 31. maj 2019, 06:11

Ærtesuppe. Det smagte virkelig sært.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad har du serveret af dårlig gæstemad?

Indlægaf hotlips » 31. maj 2019, 07:02

Jeg har vist ikke gjort det hvor jeg har stået for maden, jeg er ikke den store kok så jeg holder mig meget til ting jeg ved jeg er god til, ristaffel, flæskesteg, fjerkræ, ofte fasan og den slags, det er til at finde ud af og det kan alle dem vi inviterer lide.

Men jeg har været værtinde hvor det der blev serveret var helt galt, jeg var yngre og boede i en lejlighed der var helt umulig at stoppe hele familien ind i havde jeg et år vundet en dyreryg og jeg fik så lov til at holde det hos min far og hans kone insisterede på at hun ville lave maden.. Det stakkels kræ har roteret i sin grav, det var simpelthen en katastrofe, kødet var gråt og sejt, kartoflerne var udkogte og waldorfsalaten var fuldstændig smasket sammen, flødeskummet var blevet pisket for længe eller hun har bare rørt det sammen uden at vende det i som selv jeg ved er meget vigtigt for at lave stort set alting med flødeskum der skal blandes sammen med noget andet.

Jeg kunne have gravet mig ned og jeg havde virkelig glædet mig til at skulle have dyr og waldorfsalat, det er noget af det bedste jeg ved.

Det eneste der har været lige så slemt var et andet år hvor hun havde besluttet kun at lave halvdelen af den oksesteg jeg havde købt, der var kun til en gang til hver og resten var smuttet ned i deres fryser, da jeg så spurgte hvorfor sad hun der ved bordet og sagde at det var da ligemeget for der var jo alligevel nok.. Mens gæsterne sad inde ved bordet og tydeligvis ikke rigtig vidste hvad de skulle stille op, de der sædvanligvis ikke er så høflige tog i det mindste bare kartofler og tilbehør og spiste videre, det satte jeg egentlig pris på.

Efter det blev jeg virkelig god til at stoppe folk ind på for lidt plads hos mig selv, jeg har haft 14 mennesker til middag i min lille bitte stue på højst 20 kvm, men det kunne man altså godt og min familie tog det i fin stil.
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55889
Kontakt:

Re: Hvad har du serveret af dårlig gæstemad?

Indlægaf Ado » 1. jun 2019, 09:40

Dengang jeg serverede rødvinsfondue, og hvor jeg blev så utålmodig ved bordet, at jeg i min brandert ville hælde mere sprit på, og endte med at sætte ild til bordet. Der drak vi os mætte i stedet. Men det var da jegvar ung og lige flyttet hjemmefra.
3
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad har du serveret af dårlig gæstemad?

Indlægaf hotlips » 1. jun 2019, 11:27

Ata skrev:Under- eller overstegte stege er nok det værste, jeg har serveret. Men nu har jeg opdaget langtidsstegning - hurra! :D

Derudover holder jeg mig altid til kendte koncepter, når jeg skal have gæster. Ingen farlige eksperimenter her. Ville hade at servere noget mislykket. Men ville egentlig elske, at jeg var så modig, at jeg godt turde eksperimentere, selvom der kom gæster. :gruble:


Jeg roder mig heller ikke ud i den slags, jeg synes det er pænt røvsygt at lave mad men jeg synes det er sejt at man gider at prøve at lave noget helt nyt.
0

Tilbage til "Mad og drikke"