Vegetartråden

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Vegetartråden

Indlægaf billiebean » 3. jan 2016, 11:47

Her er en tråd til os der søger inspiration til en mere kødfri hverdag!

Jeg er ikke svoren vegetar, men jeg spiser ikke så meget kød længere, og selvom jeg efterhånden har fundet frem til nogle gode retter, kunne jeg godt tænke mig at høre jeres bud på fx frokost/madpakke og aftensmadsretter uden kød eller andre gode tips til og erfaringer med en grøntsagsbaseret kost.

Én fødevare, som jeg er blevet stor fan af, er portobellosvampe. De giver en dejlig dyb smag og god konsistens i vegetarretter.
Og så er jeg også helt vild med kikærter til at give bund i diverse retter.
4
Kirstenkp
Indlæg: 587
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 962

Re: Vegetartråden

Indlægaf Kirstenkp » 3. jan 2016, 13:49

Jeg lever ret meget uden kød. Det er ikke et bevidst valg og ind i mellem kommer der også kød på bordet.
Som dig er vi også fans af svampe og linser/bønner. Og vi spiser også en del ost, æg og mælkeprodukter.

Generelt synes jeg at mine måltider bliver bedst, hvis jeg "blander" forskellige konsistenser og smage. Altså feks i går fik vi jordskokkerøsti, tomatsovs og kogt broccoli. Til frokost spiser jeg ofte middagsrester med hytteost eller en råkost med protein feks æg eller en dåse kidneybønner
1
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Vegetartråden

Indlægaf Lykke » 22. jan 2016, 06:30

Skal vi ikke have lidt mere gang i den her tråd?

Vi prøver også at lave vegetarisk indimellem.

Kan lige finde den opskrift jeg har planer om at lave, og så vil jeg gerne give en tilbagemeldning på den.
0
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Vegetartråden

Indlægaf Lykke » 22. jan 2016, 06:32

http://www.altomindien.dk/cremet-rodbede-curry/

Vi har rødbeder som jeg ellers havde planer om at lave suppe af, men synes den lød spændende den opskrift.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Vegetartråden

Indlægaf Stars » 22. jan 2016, 09:07

Jeg har fundet 3 opskrifter med røde linser, jeg er glad for:

http://www.valdemarsro.dk/virkelig-laek ... med-raita/

http://maanebarnet.org/2008/07/12/linsegryde/ hvor jeg dog glemmer gulerødderne og erstatter peberfrugten med lidt mere ajvar

https://irma.dk/opskrifter-inspiration/ ... nser/39236
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Vegetartråden

Indlægaf lulu-p » 22. jan 2016, 10:59

Kartoffelpizza er kæmpehit.

Jeg synes det er forholdsvis nemt at finde pastaretter uden kød. Med tomatsovs, pesto, auberginer, asparges eller måske spinat.

Grøntsagslasagner spiser vi også en del af. Med fyld af spinat, hytteost og tomater.

Tærter og omeletter er også rigtig dejlige uden kød.
2
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Vegetartråden

Indlægaf billiebean » 22. jan 2016, 21:21

Et godt tip er disse linsedeller: http://maanebarnet.org/2011/02/08/labre-linse-lunser/ Utroligt gode også som burgerbøffer fx.

Og så denne opskrift fra Jamie Oliver på en art curry: http://www.jamieoliver.com/recipes/vege ... ase-sauce/

Har planer om at lave røsti med kartofler og selleri eller kartoffelpizza i morgen.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Vegetartråden

Indlægaf kidkomb » 22. jan 2016, 21:37

Jeg er ret glad for en nem, nem suppe lavet på flåede tomater, løg, gulerødder, karry og røde linser. Den mætter og smager rigtig godt. I flere dage.

Jeg har lige været i Østrig, hvor de faktisk var gode til veggie-mad og de lavede blandt andet sådan nogle rösti-pandekage-agtige ting, der var rørt sammen af revet squash, æg og krydderier :love: De havde også en udgave af rösti lavet på skovsvampe og brød og æg.
Og de brugte butternut squash, som en slags erstatning for kartofler, bagt i ovnen med timian. Jeg er allergisk overfor kartofler, men elsker dem, så det gjorde mig rigtig glad :banan:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Vegetartråden

Indlægaf Stars » 23. jan 2016, 07:05

kidkomb skrev:Jeg er ret glad for en nem, nem suppe lavet på flåede tomater, løg, gulerødder, karry og røde linser. Den mætter og smager rigtig godt. I flere dage.

Jeg har lige været i Østrig, hvor de faktisk var gode til veggie-mad og de lavede blandt andet sådan nogle rösti-pandekage-agtige ting, der var rørt sammen af revet squash, æg og krydderier :love: De havde også en udgave af rösti lavet på skovsvampe og brød og æg.
Og de brugte butternut squash, som en slags erstatning for kartofler, bagt i ovnen med timian. Jeg er allergisk overfor kartofler, men elsker dem, så det gjorde mig rigtig glad :banan:

Hvis du mangler et sted at købe butternut squash, så kik forbi Aldi. Der har jeg flere gange set dem til 10 kr/stk. mod 20-25 kr i SuperBrugsen/Meny.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Vegetartråden

Indlægaf Lykke » 23. jan 2016, 10:24

kidkomb skrev:Jeg er ret glad for en nem, nem suppe lavet på flåede tomater, løg, gulerødder, karry og røde linser. Den mætter og smager rigtig godt. I flere dage.

Jeg har lige været i Østrig, hvor de faktisk var gode til veggie-mad og de lavede blandt andet sådan nogle rösti-pandekage-agtige ting, der var rørt sammen af revet squash, æg og krydderier :love: De havde også en udgave af rösti lavet på skovsvampe og brød og æg.
Og de brugte butternut squash, som en slags erstatning for kartofler, bagt i ovnen med timian. Jeg er allergisk overfor kartofler, men elsker dem, så det gjorde mig rigtig glad :banan:


Det lyder virkelig lækkert med de der rostier. Kan du huske hvad de blev kaldt? Eller tror du det er nemt at genskabe?
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Vegetartråden

Indlægaf kidkomb » 23. jan 2016, 15:27

Stars skrev:Hvis du mangler et sted at købe butternut squash, så kik forbi Aldi. Der har jeg flere gange set dem til 10 kr/stk. mod 20-25 kr i SuperBrugsen/Meny.

Tak :kys:
Ja der er godt nok langt op til de danske priser fra de 66eurocents jeg gav for en i Tyskland :lol:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Vegetartråden

Indlægaf kidkomb » 23. jan 2016, 15:29

Lykke skrev:
Det lyder virkelig lækkert med de der rostier. Kan du huske hvad de blev kaldt? Eller tror du det er nemt at genskabe?

Åh, jeg må lige i tænkeboks :ninja:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Vegetartråden

Indlægaf Lykke » 23. jan 2016, 19:44

Altså når jeg laver pizza laver næsten altid vegepizzaer.

Min favorit er : mozzarella, chili, broccoli og lidt olie.
Ellers er kartoffelpizza også et hit. I dag lavede jeg med Mascarpone, kartoffel, lidt olie og chilisalt.
En ny som jeg også lige har prøvet: Mascarpone, hvidløgsolie, rosenkål snittet og rødløg og parmesan på toppen.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Vegetartråden

Indlægaf kidkomb » 23. jan 2016, 20:21

kidkomb skrev:
Lykke skrev:
Det lyder virkelig lækkert med de der rostier. Kan du huske hvad de blev kaldt? Eller tror du det er nemt at genskabe?

Åh, jeg må lige i tænkeboks :ninja:

Jeg kan simpelthen ikke huske hvad det hed, men det var en typisk tyrolsk ting, så jeg fandt dette på nettet og det lyder rigtigt, bare med svampe og så stegt istedet for dumpling-dampet.

Porcino Dumplings
Ingredients (for 4 people)
25 g dried porcini
½ onion
Some butter
200 g dumpling bread
100 ml milk
3 eggs
2 tbsp. flour
1 garlic clove
Parsley
Pepper, salt
Soften the dried porcini in lukewarm water, squeeze out and chop finely. Peel onions and garlic and cut finely, braise in the butter. Add and fry the mushrooms with the other ingredients already in the pan. Add salt, pepper, the chopped parsley and chives to taste. Fold the mushrooms into the dumpling bread and fold in together with the stirred eggs. Mix in the flour and allow the dough to stand for a while. Shape small dumplings with your hands and boil lightly in salted water.
TIP: You can serve the dumplings with butter and parmesan or on fresh mushrooms.
Good luck!
Source: So kocht Südtirol (How South Tyrol Cooks)
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Vegetartråden

Indlægaf kidkomb » 23. jan 2016, 20:24

Jeg tror de hed noget med gröstl.
Squash-tingene var bare æg, mel, revet squash og lidt ost i en pandekagedejtynd konsistens (lidt tykkere måske) og stegt som små amerikanske pandekager.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Mad og drikke"