Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf sigge » 18. jan 2019, 08:32

Jeg har også oplevet en mellemlagret skæreost med omkring 10-20% fedt, som faktisk var både blød og smagte godt. Men lige nu kan jeg selvfølgelig ikke huske mærket. Jeg har dog ganske sikkert købt den i et supermarked, så måske var det noget så banalt som en Them skæreost. Men jeg har godt nok også spist en del kedelige, fedtfattige oste, så jeg er efterhånden nået frem til det der med at spise den fuldfede (30-45+), og så spise lidt mindre af det.

En god ostemand, hvor man kan smage, før man køber, må være vejen frem, hvis du gerne vil forsøge at holde fedtprocenten nede.
0
You can't spell awesome without me.
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Lys » 18. jan 2019, 08:37

Thieses 30+ skæreost er ganske udmærket, men der er jo langt fra én ost til et ostebord. Findes der overhovedet bløde/skimmel oste med lav(ere) fedtprocent?
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Ado » 18. jan 2019, 08:42

fisken80 skrev:
Ado skrev:Slanke-ost. :( :trist: Så hellere undvære ost.


Jeg bliver helt ked af det på jeres vegne, når I kun har smagt dårlige slankeoste. Som sagt, den 11% jeg køber hos ostemanden vil jeg påstå, at ingen af jer ville kunne smage var en slankeost.

Men når jeg hører ordet ostebord, fyldes mine tanker og forventinger om lækker Morbiere, Comté, krystal-oste og bløde roquefort. En skæreost er også lækker, men det er hverdagsost. Et ostebord er jo bland-selv-fredags-slik for voksne.
11
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Wizzze » 18. jan 2019, 09:14

fisken80 skrev:Hvis man tror, at en fedtfattig ost ikke kan smage godt og smage af noget, så har man helt sikkert IKKE prøvet min ostemands 11%-ost. Den smager virkelig godt og der er masser af smag i den.
Men det er da sikkert rigtigt, at supermarkedernes fedtfattige oste er kedelige. Det er derfor man skal gå til en rigtig ostemand.


Kunne man få noget mere info om omtalte ost?
1
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf fisken80 » 18. jan 2019, 09:42

Wizzze skrev:
fisken80 skrev:Hvis man tror, at en fedtfattig ost ikke kan smage godt og smage af noget, så har man helt sikkert IKKE prøvet min ostemands 11%-ost. Den smager virkelig godt og der er masser af smag i den.
Men det er da sikkert rigtigt, at supermarkedernes fedtfattige oste er kedelige. Det er derfor man skal gå til en rigtig ostemand.


Kunne man få noget mere info om omtalte ost?


Jeg aner ikke hvad den hedder. Jeg beder bare min ostemand om en fedtfattig ost, der smager af noget, og så får jeg en 11%. Den fås både med og uden kommen.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Stitch » 18. jan 2019, 12:32

Jeg er med på at gå ned hos en god ostehandler og spørge og evt. smage sig frem. Jeg har prøvet flere gode, fedtfattige oste. Kan desværre ikke huske navnene på dem.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Santa » 18. jan 2019, 13:09

Ado skrev:
fisken80 skrev:
Ado skrev:Slanke-ost. :( :trist: Så hellere undvære ost.


Jeg bliver helt ked af det på jeres vegne, når I kun har smagt dårlige slankeoste. Som sagt, den 11% jeg køber hos ostemanden vil jeg påstå, at ingen af jer ville kunne smage var en slankeost.

Men når jeg hører ordet ostebord, fyldes mine tanker og forventinger om lækker Morbiere, Comté, krystal-oste og bløde roquefort. En skæreost er også lækker, men det er hverdagsost. Et ostebord er jo bland-selv-fredags-slik for voksne.

Det var osse det koncept jeg svarede ud fra!
Min ostemand har osse udmærkede fedtreducerede oste, men ikke noget jeg ville servere for gæster.
Og min morfar, som var mejerist med speciale i blåskimmelost, som han var europæisk guldvinder i, ville gøre mig arveløs hvis jeg gjorde! :gisp:
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf fisken80 » 18. jan 2019, 13:31

Ado skrev:
fisken80 skrev:
Ado skrev:Slanke-ost. :( :trist: Så hellere undvære ost.


Jeg bliver helt ked af det på jeres vegne, når I kun har smagt dårlige slankeoste. Som sagt, den 11% jeg køber hos ostemanden vil jeg påstå, at ingen af jer ville kunne smage var en slankeost.

Men når jeg hører ordet ostebord, fyldes mine tanker og forventinger om lækker Morbiere, Comté, krystal-oste og bløde roquefort. En skæreost er også lækker, men det er hverdagsost. Et ostebord er jo bland-selv-fredags-slik for voksne.


Men du skriver jo, at du hellere vil undvære ost helt. Og der siger jeg bare, at det på ingen måde er nødvendigt, for der findes rigtig gode fedtfattige oste.
Om de egner sig til et ostebord - pas. Jeg ville selv mene, at der sagtens kunne være et par fedtfattige oste som en del af udvalget. For mig er skæreost på ingen måde kedeligt heller ikke på et ostebord.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf fisken80 » 18. jan 2019, 13:32

Ata skrev:
fisken80 skrev:
Ado skrev:Slanke-ost. :( :trist: Så hellere undvære ost.


Jeg bliver helt ked af det på jeres vegne, når I kun har smagt dårlige slankeoste. Som sagt, den 11% jeg køber hos ostemanden vil jeg påstå, at ingen af jer ville kunne smage var en slankeost.

Selvfølgelig kan man finde en fin mager ost til hverdagsbrug. Men til et Ostebord er hele pointen jo lækker ost. Og der kan en 20 % Danbo ligesom ikke hive det op.


Jeg synes jo så generelt sjældent, at en Danbo hiver noget op. Det er derfor jeg foretrækker ost fra en rigtig ostemand. Også til hverdag.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6174
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Ata » 18. jan 2019, 14:44

fisken80 skrev:
Ata skrev:
fisken80 skrev:
Ado skrev:Slanke-ost. :( :trist: Så hellere undvære ost.


Jeg bliver helt ked af det på jeres vegne, når I kun har smagt dårlige slankeoste. Som sagt, den 11% jeg køber hos ostemanden vil jeg påstå, at ingen af jer ville kunne smage var en slankeost.

Selvfølgelig kan man finde en fin mager ost til hverdagsbrug. Men til et Ostebord er hele pointen jo lækker ost. Og der kan en 20 % Danbo ligesom ikke hive det op.


Jeg synes jo så generelt sjældent, at en Danbo hiver noget op. Det er derfor jeg foretrækker ost fra en rigtig ostemand. Også til hverdag.

En Danbo kan da være fra ostemanden ligesom alle andre oste og er mig bekendt en lige så rigtig ost. :)
3
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf fisken80 » 18. jan 2019, 19:22

Ata skrev:
fisken80 skrev:
Ata skrev:
fisken80 skrev:
Ado skrev:Slanke-ost. :( :trist: Så hellere undvære ost.


Jeg bliver helt ked af det på jeres vegne, når I kun har smagt dårlige slankeoste. Som sagt, den 11% jeg køber hos ostemanden vil jeg påstå, at ingen af jer ville kunne smage var en slankeost.

Selvfølgelig kan man finde en fin mager ost til hverdagsbrug. Men til et Ostebord er hele pointen jo lækker ost. Og der kan en 20 % Danbo ligesom ikke hive det op.


Jeg synes jo så generelt sjældent, at en Danbo hiver noget op. Det er derfor jeg foretrækker ost fra en rigtig ostemand. Også til hverdag.

En Danbo kan da være fra ostemanden ligesom alle andre oste og er mig bekendt en lige så rigtig ost. :)


Det kan den sikkert, det var bare ikke den ost jeg ville gå efter ved en ostemand. Hos en ostemand går jeg efter de oste som man ikke kan finde i dagligvarebutikkerne, hvor der sjælent er det store at vælge imellem. Pointen var egentlig bare, at jeg synes danbo er en jævnt kedelig ost.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Fru Sunshine » 18. jan 2019, 23:52

Og pludselig kom ordet ost til at se spøjst ud.

Jeg stemmer også for et besøg hos ostemanden.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1592
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2899

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Kilix » 19. jan 2019, 00:09

Danbo ost er gude-ost! Og hoerer sig bestemt hjemme paa et ostebord. Kvark, hytteost, og mascarpone vil jeg dog ikke selv putte paa et ostebord.
Dansk skaere-ost er (IMHO) fornemme oste da de fleste, modsat f.eks Hollandske skaere oste, rent faktisk smager af noget.
Kaerestens 95 aarige, Hollandske bedstemor, som har vaeret hele verden rundt flere gange, er ret vild med dansk ost (Specielt Thistrup's Egoist).

Med hensyn til lavere fedt procent, kan man godt finde baade camembert og brie oste der smager af noget.
Feta er forholdsvist lav fedtprocent, og smager fantastisk med oliven, saa der kan man maaske lave nogen stikkere.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Aima » 19. jan 2019, 03:46

Wizzze skrev:Kunne man få noget mere info om omtalte ost?


Ser I tilfældigvis din svigerfamilie inden ostebordsselskabet, for så kunne du jo få dem til at handle noget med fra byens ostebiks? :)
https://www.facebook.com/15661687303753 ... 67?sfns=cl

Og ellers så tænker jeg, at når ostemesteren i min lille provinsby tilbyder et pænt udvalg af oste med færre kalorier i, så må det også være til at finde ovre hos dig.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Wizzze » 19. jan 2019, 10:52

Aima skrev:
Wizzze skrev:Kunne man få noget mere info om omtalte ost?


Ser I tilfældigvis din svigerfamilie inden ostebordsselskabet, for så kunne du jo få dem til at handle noget med fra byens ostebiks? :)
https://www.facebook.com/15661687303753 ... 67?sfns=cl

Og ellers så tænker jeg, at når ostemesteren i min lille provinsby tilbyder et pænt udvalg af oste med færre kalorier i, så må det også være til at finde ovre hos dig.


Gode ostemænd er ikke et problem i KBH, selvom der er blevet længere mellem butikkerne, men det ville være noget nemmere hvis man havde et producentnavn eller mærke at spørge efter. Men det lyder ikke til at ret mange herinde har positive erfaringer med de mere fedtfattige oste. :gruble:
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Mad og drikke"