Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Wizzze » 17. jan 2019, 20:41

Them har et par oste vi køber ind i mellem, når 60+ samvittigheden skal dulmes :genert:

Men er der nok varietet og god smag derude til at lave et lille ostebord, i en tid hvor alle kigger på fedt og tæller kalorier? :gruble:

Tænker sådan 10-15-20 oste, gerne både faste og bløde, skive- og skæreoste. Nogen input?
(altså 10-15-20 i fedtprocent)
Senest rettet af Wizzze 18. jan 2019, 05:46, rettet i alt 1 gang.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Santa » 17. jan 2019, 20:46

Der findes ikke noget mere sølle end fedtfattig ost.
Jeg ville gå efter de oste jeg elsker mest, men kun de 3-4 bedste. Så ville jeg i stedet købe god skinke, carpaccio, frisk frugt og gnavegrønt og godt, groft brød.
På den måde kan man bedre få fedtprocenten på et ostebord ned, men uden at skulle spise røvsyge fedtfattige oste.
Og så mådehold.
18
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Sophies-mor » 17. jan 2019, 20:50

Santa skrev:Der findes ikke noget mere sølle end fedtfattig ost.
Jeg ville gå efter de oste jeg elsker mest, men kun de 3-4 bedste. Så ville jeg i stedet købe god skinke, carpaccio, frisk frugt og gnavegrønt og godt, groft brød.
På den måde kan man bedre få fedtprocenten på et ostebord ned, men uden at skulle spise røvsyge fedtfattige oste.
Og så mådehold.

Enig.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Wizzze » 17. jan 2019, 20:50

Santa skrev:Der findes ikke noget mere sølle end fedtfattig ost.
Jeg ville gå efter de oste jeg elsker mest, men kun de 3-4 bedste. Så ville jeg i stedet købe god skinke, carpaccio, frisk frugt og gnavegrønt og godt, groft brød.
På den måde kan man bedre få fedtprocenten på et ostebord ned, men uden at skulle spise røvsyge fedtfattige oste.
Og så mådehold.


Hvor og Hvordan lærer man det? :blush:

Det var også planen med godt frugt og grønt og forskelligt groft brød, kiks og knækbrød til.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Santa » 17. jan 2019, 20:53

Wizzze skrev:
Santa skrev:Der findes ikke noget mere sølle end fedtfattig ost.
Jeg ville gå efter de oste jeg elsker mest, men kun de 3-4 bedste. Så ville jeg i stedet købe god skinke, carpaccio, frisk frugt og gnavegrønt og godt, groft brød.
På den måde kan man bedre få fedtprocenten på et ostebord ned, men uden at skulle spise røvsyge fedtfattige oste.
Og så mådehold.


Hvor og Hvordan lærer man det? :blush:

Det var også planen med godt frugt og grønt og forskelligt groft brød, kiks og knækbrød til.

Jeg ønskede mig mådehold i julegave.
Det var det eneste jeg rigtig mangler. :D
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf milisa » 17. jan 2019, 20:53

Med mindre jeg kendte nogen, som var på en decideret livsstilsændring, dvs havde en krop, hvor man nærmere tæller i år end måneder, før de var nede på normalvægt, så ville jeg ikke tage en disse hensyn til fedtforskrækkelse. Hvis jeg vidste, at der var nogen, som havde sat sig et seriøst mål om at tabe 5-10 kg, så ville jeg melde ud, at jeg inviterede til ostebord og så forvente, at de enten ville melde fra eller indrette ugens øvrige indtag derefter - eller give fanden i kur og acceptere, at det lige ville tage lidt længere at smide de kilo. Hvis jeg ikke havde viden om, at nogen af deltagerne kunne passe ind i ovenstående, ville jeg bare invitere og så ellers diske op med hvad end, jeg havde lyst til.

Og ja, som Santa siger: Fedtfattig ost er som fedtfattig mayonnaise. Lad nu bare være...
2
Tally-ho
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf avdotja » 17. jan 2019, 21:16

Jeg ville også vælge at begrænse antallet af oste til 3-4-5 stykker. Altså et antal hvor folk rent faktisk har mulighed for at komme hele vejen rundt.

10-15-20 forskellige oste er meget at overskue for den enkelte gæst. Måske kunne det fungere med en 10-12 stykker, hvis man serverede dem på en tallerken, hvor hvert enkelt stykke reelt kun var en (eller to små) bid(der).

Men på et fad ville jeg forvente at det resulterede i enten overspisning eller beslutningstræthed.
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Aima » 17. jan 2019, 21:39

“Lille ostebord med 10-15-20 oste”
Jeg tror knapt, jeg har smagt 20 forskellige oste i mit liv :(

Jeg kan bortset fra dét godt lide magert ost, men altså, min feinschmecker-barre er nok også sat relativt lav. Jeg aner ikke, hvad ostene hedder, men hos ostehandleren her i byen, kan man godt få gode (synes jeg) oste med et lavere fedtindhold. Jeg ville dog kun købe én eller to magre oste, så den/de var der som et alternativ, hvis jeg inviterede folk til ostebord, og så ellers diske op uden at tage hensyn til den slags derudover.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Wizzze » 17. jan 2019, 23:21

Aima skrev:“Lille ostebord med 10-15-20 oste”
Jeg tror knapt, jeg har smagt 20 forskellige oste i mit liv :(

Jeg kan bortset fra dét godt lide magert ost, men altså, min feinschmecker-barre er nok også sat relativt lav. Jeg aner ikke, hvad ostene hedder, men hos ostehandleren her i byen, kan man godt få gode (synes jeg) oste med et lavere fedtindhold. Jeg ville dog kun købe én eller to magre oste, så den/de var der som et alternativ, hvis jeg inviterede folk til ostebord, og så ellers diske op uden at tage hensyn til den slags derudover.


10-15-20 Oste, henviser altså til fedtprocenten ikke antallet :lol:
Altså ingen 30+ 45+ 60+ oste var det meningen at signalerer :D

Kommunikation er altså svært når man ikke husker at alle andre ikke tænker som en selv :-D
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Nicolait » 18. jan 2019, 05:36

Jeg ville vælge både nogle bløde og faste oste, eller alternativt kun de faste.

En primadonna.
En manchego.
En røget gede- eller fåreost.
Plus måske en mere, og så bare holde mig til det.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf fisken80 » 18. jan 2019, 06:26

Hvis man tror, at en fedtfattig ost ikke kan smage godt og smage af noget, så har man helt sikkert IKKE prøvet min ostemands 11%-ost. Den smager virkelig godt og der er masser af smag i den.
Men det er da sikkert rigtigt, at supermarkedernes fedtfattige oste er kedelige. Det er derfor man skal gå til en rigtig ostemand.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Ata » 18. jan 2019, 07:43

Oste skal ikke vælges ud fra fedtprocent. Og selvfølgelig kan man invitere til ostebord. Men slanke-ostebord - det holder altså ikke!
4
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Ado » 18. jan 2019, 08:22

Slanke-ost. :( :trist: Så hellere undvære ost.
2
Donna Martin Graduates!
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf fisken80 » 18. jan 2019, 08:25

Ado skrev:Slanke-ost. :( :trist: Så hellere undvære ost.


Jeg bliver helt ked af det på jeres vegne, når I kun har smagt dårlige slankeoste. Som sagt, den 11% jeg køber hos ostemanden vil jeg påstå, at ingen af jer ville kunne smage var en slankeost.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Ostebord i en tid hvor alle er på skrump - can it be done?

Indlægaf Ata » 18. jan 2019, 08:27

fisken80 skrev:
Ado skrev:Slanke-ost. :( :trist: Så hellere undvære ost.


Jeg bliver helt ked af det på jeres vegne, når I kun har smagt dårlige slankeoste. Som sagt, den 11% jeg køber hos ostemanden vil jeg påstå, at ingen af jer ville kunne smage var en slankeost.

Selvfølgelig kan man finde en fin mager ost til hverdagsbrug. Men til et Ostebord er hele pointen jo lækker ost. Og der kan en 20 % Danbo ligesom ikke hive det op.
3

Tilbage til "Mad og drikke"