Afskaffe lukkeloven?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Afskaffe lukkeloven?

Indlægaf Wizzze » 11. jan 2019, 12:28

http://nyheder.tv2.dk/politik/2019-01-1 ... -juleaften

Hvad mener I, bør vi have en lukkelov, eller er det ok den afskaffes??

Personligt føler jeg mig ikke begrænset af lukkeloven, der er jo generelt åbent hele tiden, selv juleaften, ok måske kun til kl 16, men det kan jeg fint leve med. Tænker også at hvis Bilka/Føtex osv. har åbent 24/7 så dør de helt små steder uden for byerne? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Afskaffe lukkeloven?

Indlægaf DenBruneMunk » 11. jan 2019, 12:32

De har min støtte, hvis det stadig giver flere arbejdspladser, og ikke kun overabejde til få udvalgte.

Jeg bruger butikker sent, så at de kunne finde på at holde åbent på helligdage udelukker bare at de små må finde nye måder at tiltrække kunder på. Jeg har endnu ikke haft behov på de tider hvor Danmark var lukket, så har der stadig været en eller anden forretning som lige kunne findes åben.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24633
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36798

Re: Afskaffe lukkeloven?

Indlægaf Daine » 11. jan 2019, 12:45

Jeg er for en gangs skyld enig med DF. Den nuværende lukkelov er udmærket. Folk bruger ikke flere penge fordi butikkerne holder mere åbent. Det bliver til gengæld dyrere for butikkerne i lønomkostninger, hvilket fører til flere ufaglærte/ungarbejdere i specialbutikker og dermed dårligere service ... Hvilket sender kunderne på nettet :rulle:

Butikker er andet og mere end supermarkeder!
8
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Afskaffe lukkeloven?

Indlægaf Artem » 11. jan 2019, 14:07

Få den fjernet
Helligdage er skod på den måde at man har tvunget fri men alt er lukket
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Afskaffe lukkeloven?

Indlægaf fisken80 » 11. jan 2019, 14:31

Fint med mig. Tiden er løbet fra den slags regulering.

Brugsen i min barndomsby dør ikke at, at Bilka må holde åben juleaftensdag - den dør, hvis folk ikke bruger den i dagligdagen, og det er såmænd allerede sket mange steder, det vil ikke ændre sig af, at lukkeloven afskaffes helt.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Afskaffe lukkeloven?

Indlægaf Tobywan » 11. jan 2019, 14:31

I hverdagen føler jeg mig ikke begrænset voldsomt mere. Den lokale Netto og Rema har åbent til 22 eller 23. Bilka som er 10 minutters kørsel væk har åbent til 24.

I princippet synes jeg dog, at der ikke bør være en regulering. Jeg kommer næppe til at købe ind om natten eller senere end 23, men jeg så gerne vores lokale Netto havde åbent i løbet af påsken eller på andre helligdage.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Afskaffe lukkeloven?

Indlægaf ajnaM » 11. jan 2019, 14:51

Jeg går ind for regulering. Men jeg mener, vi i højere burde grad regulere onlinemarkedet, hvis vi vil have en fysisk detailhandel om 10-20 år også.

Fuck om supermarkederne har mulighed for det ene eller det andet - det har de jo alligevel. Jeg har en Netto i nærheden, der har døgnåbent, og utallige 7-11'ere, så for mig er der lempet rigeligt på reglerne.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Afskaffe lukkeloven?

Indlægaf fisken80 » 11. jan 2019, 14:58

ajnaM skrev:Jeg går ind for regulering. Men jeg mener, vi i højere burde grad regulere onlinemarkedet, hvis vi vil have en fysisk detailhandel om 10-20 år også.

Fuck om supermarkederne har mulighed for det ene eller det andet - det har de jo alligevel. Jeg har en Netto i nærheden, der har døgnåbent, og utallige 7-11'ere, så for mig er der lempet rigeligt på reglerne.


Hvordan skulle en regulering af onlinemarkedet foregå? Jeg har ikke selv fantasi til at forestille mig, hvordan det skulle kunne lade sig gøre.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Afskaffe lukkeloven?

Indlægaf Sophies-mor » 11. jan 2019, 15:03

Hvis man ikke kan planlægge sine indkøb, så man har mad og diverse til de 13,5 dag, butikkerne er lukket, så er man da godt nok ...ikke så kyndig.
De fleste overlever nok at løbe tør for mælk Pinsedag.
Eller at mangle bouillon til sovsen.
Man kan planlægge sig ud af meget.
Der kommer 5 helligdage (det gør der så vidt jeg husker ikke engang. Er max ikke 3 dage?) : "Hvad kommer jeg til at mangle i de dage?" Lav en indkøbsliste og køb ind, før butikkerne lukker.
8
Hæklerier på hjernen :cool:
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Afskaffe lukkeloven?

Indlægaf ajnaM » 11. jan 2019, 15:09

fisken80 skrev:
ajnaM skrev:Jeg går ind for regulering. Men jeg mener, vi i højere burde grad regulere onlinemarkedet, hvis vi vil have en fysisk detailhandel om 10-20 år også.

Fuck om supermarkederne har mulighed for det ene eller det andet - det har de jo alligevel. Jeg har en Netto i nærheden, der har døgnåbent, og utallige 7-11'ere, så for mig er der lempet rigeligt på reglerne.


Hvordan skulle en regulering af onlinemarkedet foregå? Jeg har ikke selv fantasi til at forestille mig, hvordan det skulle kunne lade sig gøre.


Umiddelbart tænker jeg, der må være muligheder for øgede afgifter for internethandel.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11938

Re: Afskaffe lukkeloven?

Indlægaf Bergen » 11. jan 2019, 15:32

kartoffelpizza skrev:Jeg synes det vil være fint. Jeg arbejder selv i 3-holdsskift, på helligdage osv og jeg får PIP af at alt er lukket, har mærkelige åbningstider eller ikke får leveret varer, når jeg står midt i en helt alm 37 timers uge henover påsken fx.
Det ville også være mega-fordelagtigt at kunne handle eller købe gaver efter en aftenvagt fx.


Efter en aftenvagt der slutter kl 23?
Jeg gætter på, at de færreste fx gave butikker er rentable at holde åbne ret meget mere end det, som vi ser på nuværende tidspunkt.

Jeg synes, at forslaget er fint, men i praksis tror jeg ikke på, at det flytter mange åbningstimer i andet end supermarkeder i større byer.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Afskaffe lukkeloven?

Indlægaf Artem » 11. jan 2019, 15:52

Sophies-mor skrev:Hvis man ikke kan planlægge sine indkøb, så man har mad og diverse til de 13,5 dag, butikkerne er lukket, så er man da godt nok ...ikke så kyndig.
De fleste overlever nok at løbe tør for mælk Pinsedag.
Eller at mangle bouillon til sovsen.
Man kan planlægge sig ud af meget.
Der kommer 5 helligdage (det gør der så vidt jeg husker ikke engang. Er max ikke 3 dage?) : "Hvad kommer jeg til at mangle i de dage?" Lav en indkøbsliste og køb ind, før butikkerne lukker.

Det er jo ikke dagligevare der er problemet, der er altid butikker der har åbne.

Når jeg er træt af det handler det mere om at når har jeg fri på en helligdag, så er det netop at jeg har tid til at gå ud og se på nyt tøj, en ny cykel, et nyt tv, i byggemarkedet osv...
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Afskaffe lukkeloven?

Indlægaf paint » 11. jan 2019, 16:14

En total afskaffelse af lukkeloven, vil sætte endnu mere fart på butiksdøden i de mindre landkommuner. Først røg politistationer, så sygehuse og skoler, og med dette forslag vil også de sidste forretninger ryge. Hvem gider/kan bo i en sådan by.

Forslaget, er udelukkende til gavn for de store kæder og i dén grad ikke for de små handlende i de mindre byer.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Afskaffe lukkeloven?

Indlægaf Slettet bruger » 11. jan 2019, 16:20

paint skrev:En total afskaffelse af lukkeloven, vil sætte endnu mere fart på butiksdøden i de mindre landkommuner. Først røg politistationer, så sygehuse og skoler, og med dette forslag vil også de sidste forretninger ryge. Hvem gider/kan bo i en sådan by.

Forslaget, er udelukkende til gavn for de store kæder og i dén grad ikke for de små handlende i de mindre byer.


Gør det nogen særlig forskel? Bilka har åbent 6 - 24 ca. 350 dage om året. De sidste 10-15 dage er vel ikke dem der holder de små butikker i live.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Afskaffe lukkeloven?

Indlægaf Slettet bruger » 11. jan 2019, 16:20

Jeg synes lukkeloven skal afskaffes. Om ikke andet så fordi det er upassende med en lov der tager udgangspunkt i kristne helligdage.
0

Tilbage til "Mad og drikke"