På hvilke måder er dine smagsløg barnlige?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Eavesdrop
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. sep 2018, 21:06
Kort karma: 1
Likede indlæg: 92

Re: På hvilke måder er dine smagsløg barnlige?

Indlægaf Eavesdrop » 4. jan 2019, 20:44

Her som 44-årig er én af mine livretter stadig lasagne :genert:

Jeg lærer aldrig at spise kogte kartofler og så tænke "den her kartoffel smager altså bare godt!"....de smager bare sådan....kogt.....ligesom blomkål :/
Nej tak, til sylte og snaps.
0
97X, bam! - The future of rock ‘n’ roll
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: På hvilke måder er dine smagsløg barnlige?

Indlægaf Fru Sunshine » 4. jan 2019, 21:19

Jeg er en af dem, der bliver kaldt barnlig, fordi mine smagsløg er ret sarte.
Jeg kan ikke lide tilberedte grøntsager ud over ærter, majs og bønner. Kål skal også være råt.
Løg, porrer, peberfrugter og svampe er totalt no-go i min mund.
Peberrod, selleri og lignende spiser jeg heller ikke.

Jeg har ikke lært at drikke rødvin og snaps eller at spise blåskimmelost, ligesom jeg nok heller aldrig får lært at sætte pris på oliven.

Jeg bryder mig ikke om and, vildt og hestekød. Eller rejer.

Og så er der bananer, som jeg hader af et godt hjerte.

Jeg nævner så ikke de ting, hvor jeg døjer med konsistensen.

Det er så her, jeg får at vide, hvor ufattelig barnlig, jeg er, men tro mig: jeg ville virkelig gerne kunne spise alt. Det er alt andet lige noget nemmere både for mig og dem, der inviterer mig på mad.
Senest rettet af Fru Sunshine 5. jan 2019, 08:50, rettet i alt 1 gang.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Copycat
Indlæg: 31
Tilmeldt: 7. nov 2016, 22:25
Kort karma: 4
Likede indlæg: 15

Re: På hvilke måder er dine smagsløg barnlige?

Indlægaf Copycat » 4. jan 2019, 21:24

Mørk chokolade, jeg synes det er en skændsel. Altså jo mørkere jo dårligere smager det jo, bvadr
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: På hvilke måder er dine smagsløg barnlige?

Indlægaf fisken80 » 4. jan 2019, 21:33

abcd skrev:Jeg kan godt lide ting som børn kan lide. Hvinende sød mælkechokolade, chicken nuggets, spaghetti med ketchup, osv.

Men der er omvendt ikke rigtigt noget jeg ikke kan lide, jeg spiser alt hvad jeg får serveret, og jeg er en af dem der synes man ligner et barn hvis man sidder og piller ting fra på tallerkenen. Spis nu de fucking champignoner som en mand/kvinde, hvor slemt kan det være?


Og jeg gider ikke spise ting, der vokser i min mund for at gøre andre tilfredse. Hvorfor skulle jeg?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: På hvilke måder er dine smagsløg barnlige?

Indlægaf Misantropen » 4. jan 2019, 23:11

Mavis skrev:
Misantropen skrev:
Mavis skrev:Åha, jeg synes bare alle omkring mig drikker især kaffe. Især de der Starbucks/Baresso overdemensionerede smoothier med en lille smule kaffepulver i (det er så nok også mest det de drikker) -det er altså stadig adr, og jeg kan stadig stadig smage kaffen :genert: .

Hvad er der i de smoothies udover kaffepulver?


Altså ikke "smoothies" som sådan (det var lidt sarkastisk at kalde dem det), men frappe'er og iceblends og hvad de ellers kalder dem. Typisk er de med chokolade, karamel og sådan nogle ting. Hele efteråret har de en med "Pumkin spice" i starbucks. Og så med vildt meget flødeskum.

Ja okay, det aner jeg ikke noget om :lol: Jeg antog bare det var de klassiske med frugt og grønt :lol:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: På hvilke måder er dine smagsløg barnlige?

Indlægaf Slettet bruger » 5. jan 2019, 05:20

fisken80 skrev:
abcd skrev:Jeg kan godt lide ting som børn kan lide. Hvinende sød mælkechokolade, chicken nuggets, spaghetti med ketchup, osv.

Men der er omvendt ikke rigtigt noget jeg ikke kan lide, jeg spiser alt hvad jeg får serveret, og jeg er en af dem der synes man ligner et barn hvis man sidder og piller ting fra på tallerkenen. Spis nu de fucking champignoner som en mand/kvinde, hvor slemt kan det være?


Og jeg gider ikke spise ting, der vokser i min mund for at gøre andre tilfredse. Hvorfor skulle jeg?


Hvis jeg mødte prinsessen på ærten, og hun sagde til mig: "Jeg har sovet på 20 madrasser og 20 edderdunsdyner i nat, men jeg er alligevel gul og blå over hele kroppen, det viser sig at der var lagt en ært under den nederste madras", ville jeg svare: "Okay, det lyder træls, måske skulle du sove lidt mere på den ært for at blive lidt mindre følsom, det er ikke normalt at blive gul og blå af så lidt".

Hvis hun sagde: "Vi fik den lækreste mad med 20 ingredienser og 20 krydderier, men pludselig fik jeg en champignon i munden og kastede op over det hele", ville jeg svare: "Okay, det lyder træls, måske du skulle spise nogle flere champignoner for at vænne dig til smagen, det er ikke normalt at reagere så voldsomt på så lidt".
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41312

Re: På hvilke måder er dine smagsløg barnlige?

Indlægaf LaMariposa » 5. jan 2019, 06:33

Jeg er heller ikke vild med fisk og skaldyr i det hele taget. Ville virkelig ønske, at jeg godt kunne lide det, for det er simpelthen så besværligt med f.eks. forretter til fester, når man ikke kan lide det. Har lært mig selv at sluge det uden at smage på det.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55654
Kontakt:

Re: På hvilke måder er dine smagsløg barnlige?

Indlægaf Ado » 5. jan 2019, 08:18

Ris og ketchup er da en klassiker. Og der skal også ketchup på boller i karry.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1682
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 288
Likede indlæg: 3216

Re: På hvilke måder er dine smagsløg barnlige?

Indlægaf klumphen » 5. jan 2019, 08:20

Eddike er bare en nederen ting at putte i mad, i hvert fald hvis mine smagsløg blev spurgt.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: På hvilke måder er dine smagsløg barnlige?

Indlægaf Sangius » 5. jan 2019, 08:44

Mavis skrev:
Sangius skrev:Er du ikke 15, Mavis? Så har du officielt stadig ret til at være kræsen, det er mange i den alder :D
Jeg drak absolut ikke kaffe, vin eller øl som 15årig. Det lærte jeg først rigtig i 20erne. Nu elsker jeg alle tre ting.

Snaps kommer jeg aldrig til at drikke. Jeg prøver en gang i mellem, men det smager jo helt ustyrligt ulækkert :wacko:


Åha, jeg synes bare alle omkring mig drikker især kaffe. Især de der Starbucks/Baresso overdemensionerede smoothier med en lille smule kaffepulver i (det er så nok også mest det de drikker) -det er altså stadig adr, og jeg kan stadig stadig smage kaffen :genert: .

Vin kan jeg faktisk godt lide. Øl er bare så dejligt billigt, at det ville være praktisk at kunne lide :genert: .


Der er jeg vist helt voksen i mine smagsløg, for de der ækle hvinende søde, smagsforstyrrede kaffer ville jeg ikke røre :lol:
Jeg vil bare gerne have en kop sort kaffe, og helst filter. Det kan mange steder være helt umuligt at få, og får tit spørgsmålet om jeg vil have mælk i?
Så havde jeg nok ikke sagt "sort kaffe"... :nerve:

En øl skal være iskold og fra fad, og nydes i solen. Man kan evt starte med en iskold Nordic, de er alkoholfri og meget milde i smagen.
Mener at noget skal smages 16 gange, før ens smagsløg accepterer det. Ved ikke om der er hold i det :gruble:
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: På hvilke måder er dine smagsløg barnlige?

Indlægaf Fru Sunshine » 5. jan 2019, 08:55

abcd skrev:Jeg kan godt lide ting som børn kan lide. Hvinende sød mælkechokolade, chicken nuggets, spaghetti med ketchup, osv.

Men der er omvendt ikke rigtigt noget jeg ikke kan lide, jeg spiser alt hvad jeg får serveret, og jeg er en af dem der synes man ligner et barn hvis man sidder og piller ting fra på tallerkenen. Spis nu de fucking champignoner som en mand/kvinde, hvor slemt kan det være?

Du kan så tænke, hvad du vil, bare du holder din mund med det, så jeg kan få lov at sortere de ting fra, jeg ikke kan spise uden at der skal gøres et nummer ud af det.
Det er som regel andre i selskabet, der er uforskammede nok til at kommentere på det, når man diskret forsøger at undgå de brækfremkaldende ingredienser.

Det kan nemlig være så slemt, at jeg får det virkelig dårligt.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12376

Re: På hvilke måder er dine smagsløg barnlige?

Indlægaf Guilded_Lily » 5. jan 2019, 09:03

Alt andet ost end Klovborg (i blok! Og den skal spises inden for en uge efter åbning) og hvidløgsost kan jeg ikke få ned. Jo, jeg prøvede engang en røget cheddar, den var god - men min søsters engelske mature cheddar, der bare bliver støv i munden, nej tak. En skiveost skal maskeres med marmelade eller peberfrugt.

Skaldyr i alle afskygninger. Et par enkelte rejer eller i indbagt form kan glide ned.

Oliven. Uanset udgave.

Indmad. Jeg kunne godt lide sovsen, når min mor lavede hjerter, men ellers nej. Mine svigerforældre har mange gange forsøgt at få mig til at spise grillet kalvelever. De kan lige så godt lade være. Vildt smager også alt for meget af jern/A-vitamin. Det ville jeg ellers gerne kunne lide.

Jeg elsker champignons, både rå og varme, men alle andre svampetyper skal ikke på min tallerken. De der mørke trævler i wokblandinger bliver pillet fra.

Ketchup skal kun i min hotdog eller blandes med sennep til min ringrider. Det er alt for sødt til mig.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: På hvilke måder er dine smagsløg barnlige?

Indlægaf fisken80 » 5. jan 2019, 09:08

abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:Jeg kan godt lide ting som børn kan lide. Hvinende sød mælkechokolade, chicken nuggets, spaghetti med ketchup, osv.

Men der er omvendt ikke rigtigt noget jeg ikke kan lide, jeg spiser alt hvad jeg får serveret, og jeg er en af dem der synes man ligner et barn hvis man sidder og piller ting fra på tallerkenen. Spis nu de fucking champignoner som en mand/kvinde, hvor slemt kan det være?


Og jeg gider ikke spise ting, der vokser i min mund for at gøre andre tilfredse. Hvorfor skulle jeg?


Hvis jeg mødte prinsessen på ærten, og hun sagde til mig: "Jeg har sovet på 20 madrasser og 20 edderdunsdyner i nat, men jeg er alligevel gul og blå over hele kroppen, det viser sig at der var lagt en ært under den nederste madras", ville jeg svare: "Okay, det lyder træls, måske skulle du sove lidt mere på den ært for at blive lidt mindre følsom, det er ikke normalt at blive gul og blå af så lidt".

Hvis hun sagde: "Vi fik den lækreste mad med 20 ingredienser og 20 krydderier, men pludselig fik jeg en champignon i munden og kastede op over det hele", ville jeg svare: "Okay, det lyder træls, måske du skulle spise nogle flere champignoner for at vænne dig til smagen, det er ikke normalt at reagere så voldsomt på så lidt".


Jeg fatter ganske enkelt ikke dit indlæg.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: På hvilke måder er dine smagsløg barnlige?

Indlægaf Slettet bruger » 5. jan 2019, 09:31

fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:Jeg kan godt lide ting som børn kan lide. Hvinende sød mælkechokolade, chicken nuggets, spaghetti med ketchup, osv.

Men der er omvendt ikke rigtigt noget jeg ikke kan lide, jeg spiser alt hvad jeg får serveret, og jeg er en af dem der synes man ligner et barn hvis man sidder og piller ting fra på tallerkenen. Spis nu de fucking champignoner som en mand/kvinde, hvor slemt kan det være?


Og jeg gider ikke spise ting, der vokser i min mund for at gøre andre tilfredse. Hvorfor skulle jeg?


Hvis jeg mødte prinsessen på ærten, og hun sagde til mig: "Jeg har sovet på 20 madrasser og 20 edderdunsdyner i nat, men jeg er alligevel gul og blå over hele kroppen, det viser sig at der var lagt en ært under den nederste madras", ville jeg svare: "Okay, det lyder træls, måske skulle du sove lidt mere på den ært for at blive lidt mindre følsom, det er ikke normalt at blive gul og blå af så lidt".

Hvis hun sagde: "Vi fik den lækreste mad med 20 ingredienser og 20 krydderier, men pludselig fik jeg en champignon i munden og kastede op over det hele", ville jeg svare: "Okay, det lyder træls, måske du skulle spise nogle flere champignoner for at vænne dig til smagen, det er ikke normalt at reagere så voldsomt på så lidt".


Jeg fatter ganske enkelt ikke dit indlæg.


Kedeligt. Vi har alle ting vi ikke kan lide, men den der overdrevne sensitivitet hvor det simpelthen er umuligt at spise det uden at kaste op eller have det dårligt resten af dagen, virker som krukkeri på mig. Det virker utroværdigt- på samme måde som at jeg har svært ved at tro at prinsessen bliver gul og blå af at mærke en ært igennem 20 madrasser og 20 dyner.
1
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12376

Re: På hvilke måder er dine smagsløg barnlige?

Indlægaf Guilded_Lily » 5. jan 2019, 09:36

abcd skrev:
Kedeligt. Vi har alle ting vi ikke kan lide, men den der overdrevne sensitivitet hvor det simpelthen er umuligt at spise det uden at kaste op eller have det dårligt resten af dagen, virker som krukkeri på mig. Det virker utroværdigt- på samme måde som at jeg har svært ved at tro at prinsessen bliver gul og blå af at mærke en ært igennem 20 madrasser og 20 dyner.


Det er da dejligt for dig, du ikke oplever madvarer, der kan have den effekt på dig. Fordelen ved at være voksen er, at man netop ikke behøver være tvunget til at smage på ting, man ikke bryder sig om. Jeg er helt med på, at børn skal smage, før de kan sige, de ikke kan lide det/får aktiveret deres brækrefleks, men det er man altså ude over, når man er voksen.
2

Tilbage til "Mad og drikke"