Hjælp en sovsejomfru..

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Pandesteg » 10. dec 2018, 08:29

:wave:

Ej jeg har lavet sovs mange gange før, MEN nu er det vores tur til at holde juleaften og sovsen skal i den anledning selvfølgelig være perfekt!

Jeg vil helst undgå at blive alt for stresset juleaften og derfor vil jeg helst forberede så meget som muligt på forhånd. Jeg kan huske fra Camilla Plums juleprogrammer, at hun laver forberedelser til soven flere dage i forvejen og har fundet opskriften på hendes side:

Saucen
Til 2 ænder eller en gås

De yderste vingeled, halse, kråser, hjerter
en klump flomme
2 store hakkede løg
4 fed hvidløg
1 frisk laurbærblad
stor kvist frisk timian
4 enebær
2 hele allehånde
1 stor tsk. hele peberkorn
lille stykke selleri i tern
lille gulerod i tern
4 spsk sherryeddike
2 dl hedvin, f. eks portvin, muscat de baumes de venise

1 spsk. groft salt
fløde. efter smag
2 spsk. tamari
1 spsk. majstivelse (måske)

Smelt flommen i en tykbundet gryde med plads til det hele.

Steg løg, krydderier, krydderurter, urter, og hvidløg til det er en gylden masse. tag det op. Steg kødet gyldent i fedtet, på alle sider. Kom løgblandingen ved.

Hæld vin og eddike ved og steg videre til væden er stort set fordampet.

Kom salt i gryden, og vand til det dækker godt og vel.

Lad saucen simre i 3–4 timer, med låget lagt ikke helt på. Så er al kraft kogt ud i væden, og den er forhåbentlig kogt ind til en fuldstændigt vidunderlig sauce.

Hertil kan man lave saucen færdig op til 4 dage før juleaften.

Lad den stå i gryden, i køleskabet.

Når man så steger sine juledyr sørger man for jævnligt at tømme bradepanden ned i saucen. Lad den stå og mimre på komfuret ved laveste varme.

Når der ikke kommer mere stegmøf, sier man saucen, trykker godt til i sigten så al den gode sauce kommer med. Skum så fedtet fra, det flyder ovenpå. Men ikke det hele, hvis saucen skal smage af dyr skal der blive et tyndt lag tilbage. gem dette fedt, det er flydende guld til talløse grøntretter efter nytår.

Smag saucen til med tamari, det salter og runder på en forunderligt god måde. Kog saucen op. Nu kan man vælge at runde saucen med fløde, og jævne den en anelse med majsstivelse rørt ud i koldt vand. Eller man jævner den uden fløde. Det er kun en smagssag, men der kommer mere, og lidt mildere sauce ud af det med fløde. Det er muligt, hvis man er puritansk, eller bare har hørt at jævnet sauce er passé, at undlade at jævne saucen, men det er en misfor­ståelse, der skal være ikke tyk, men dog jævn sauce, ellers falder den jo ned af kartoflerne.

Pisk stivelsen i, mens du pisker vildt, pisk alle klumper ud og lad saucen koge nogle minutter så melsmagen forsvinder. Færdig.


Er der nogle herinde, der laver julesovsen på denne måde? Og bliver det godt?

Jeg har desværre ikke noget indmad (jo i juleanden, men den er bundfrossen og skal jo ikke være optøet før juleaften), men jeg har gråænder i fryseren, kan jeg bruge sådan en til at koge på i stedet? Andre gode råd eller fif?

Jeg er vant til at julesovsen laves i stress og jag mens kødet hviler, så denne måde tiltaler mig virkelig...
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Fru Sunshine » 10. dec 2018, 08:36

Jeg gør ikke, og det gør min mor heller ikke.
Når mor laver andesovs, steger hun anden på forhånd, tager skyen fra og bruger den til sovs. Det kan man godt gøre et par dage i forvejen. Alt det andet giver sikkert en fin sovs, men det er godt nok også meget arbejde for det.

Jeg laver kun flæskestegssovs, da jeg ikke kan fordrage and, men det er cirka samme fremgangsmåde, bortset fra at jeg laver sovsen, når stegen er færdigstegt juleaften. Jeg synes, ikke det er voldsomt stressende, men jeg står heller ikke alene med maden, selv om vi er værter.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Pandesteg » 10. dec 2018, 08:40

Fru Sunshine skrev:Jeg gør ikke, og det gør min mor heller ikke.
Når mor laver andesovs, steger hun anden på forhånd, tager skyen fra og bruger den til sovs. Det kan man godt gøre et par dage i forvejen. Alt det andet giver sikkert en fin sovs, men det er godt nok også meget arbejde for det.

Jeg laver kun flæskestegssovs, da jeg ikke kan fordrage and, men det er cirka samme fremgangsmåde, bortset fra at jeg laver sovsen, når stegen er færdigstegt juleaften. Jeg synes, ikke det er voldsomt stressende, men jeg står heller ikke alene med maden, selv om vi er værter.


Jeg vil ikke stege anden på forhånd, da det ikke er blevet godt de gange jeg har gjort det... Jeg ved ikke om jeg synes der er så meget arbejde i det, tingene skal jo mest bare stå og simre i gryden :gruble:
Jeg kommer heller ikke til at stå med det hele alene, men jeg synes alligevel hurtigt det bliver lidt stresset, når man har en masse gæster. Så derfor vil jeg gerne lave mest muligt på forhånd. :)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf AgentPixie » 10. dec 2018, 08:44

Virker som en ret omstændig sovs ;-D

Jeg ville lave en fond på en anden fugl og fryse det ned. Så skal den bare jævnes og smages til, når den skal spises (evt med skyen fra juleanden).
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Velvet-Goldmine » 10. dec 2018, 09:01

Jeg synes det lyder til at blive en fabelagtig sovs :love:

Det kunne jeg godt finde på. Jeg har et andelår i fryseren jeg kan donere til sovsen tror jeg. Vi er en meget sovsespisende familie, så jeg synes ikke altid at der er nok stegesky fra en enkelt and, og så skal jeg alligevel spæde op med både en god fond, vin (syre) osv. når jeg laver julesovs.
2
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Pandesteg » 10. dec 2018, 09:07

Velvet-Goldmine skrev:Jeg synes det lyder til at blive en fabelagtig sovs :love:

Det kunne jeg godt finde på. Jeg har et andelår i fryseren jeg kan donere til sovsen tror jeg. Vi er en meget sovsespisende familie, så jeg synes ikke altid at der er nok stegesky fra en enkelt and, og så skal jeg alligevel spæde op med både en god fond, vin (syre) osv. når jeg laver julesovs.


Det der tiltaler mig er nok også det med, at der er tilsat så mange andre smage fra grøntsager, krydderier, eddiker osv. Det kan man jo ikke, hvis man laver sovs på dagen af stegesky. Jeg synes det lyder vildt lækkert :) Men lidt svært at vurdere hvor meget der egentlig bliver ud af det :gruble:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Velvet-Goldmine » 10. dec 2018, 09:12

Pandesteg skrev:
Velvet-Goldmine skrev:Jeg synes det lyder til at blive en fabelagtig sovs :love:

Det kunne jeg godt finde på. Jeg har et andelår i fryseren jeg kan donere til sovsen tror jeg. Vi er en meget sovsespisende familie, så jeg synes ikke altid at der er nok stegesky fra en enkelt and, og så skal jeg alligevel spæde op med både en god fond, vin (syre) osv. når jeg laver julesovs.


Det der tiltaler mig er nok også det med, at der er tilsat så mange andre smage fra grøntsager, krydderier, eddiker osv. Det kan man jo ikke, hvis man laver sovs på dagen af stegesky. Jeg synes det lyder vildt lækkert :) Men lidt svært at vurdere hvor meget der egentlig bliver ud af det :gruble:


Jeg putter nu altid løg, laurbær, gulerod, indmad mv. ned i bradepanden med vand når jeg steger and, så der kommer masser af smag - men det skal jo koges ind det hele bagefter, og så er der ikke helt nok til min familie der kan spise sovs med ske :lol:
Siden at der står at du også skal spæde op med stegeskyen kontinuerligt, så tror jeg at der bliver rigeligt.

EDIT: HUn skriver at det er til 2 ænder eller 1 gås, så jeg tænker at der skulle være nok til 6 personer i hvert fald.
Senest rettet af Velvet-Goldmine 10. dec 2018, 09:13, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Pandesteg » 10. dec 2018, 09:13

Velvet-Goldmine skrev:
Pandesteg skrev:
Velvet-Goldmine skrev:Jeg synes det lyder til at blive en fabelagtig sovs :love:

Det kunne jeg godt finde på. Jeg har et andelår i fryseren jeg kan donere til sovsen tror jeg. Vi er en meget sovsespisende familie, så jeg synes ikke altid at der er nok stegesky fra en enkelt and, og så skal jeg alligevel spæde op med både en god fond, vin (syre) osv. når jeg laver julesovs.


Det der tiltaler mig er nok også det med, at der er tilsat så mange andre smage fra grøntsager, krydderier, eddiker osv. Det kan man jo ikke, hvis man laver sovs på dagen af stegesky. Jeg synes det lyder vildt lækkert :) Men lidt svært at vurdere hvor meget der egentlig bliver ud af det :gruble:


Jeg putter nu altid løg, laurbær, gulerod, indmad mv. ned i bradepanden med vand når jeg steger and, så der kommer masser af smag - men det skal jo koges ind det hele bagefter, og så er der ikke helt nok til min familie der kan spise sovs med ske :lol:
Siden at der står at du også skal spæde op med stegeskyen kontinuerligt, så tror jeg at der bliver rigeligt.


Jeg har aldrig lave juleand før, kun flæskesteg og der putter jeg ikke noget i bradepanden udover vand, så godt du lige skrev det, det havde jeg slet ikke overvejet :lol:
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Wizzze » 10. dec 2018, 09:20

Vi laver også anden dagen før, så har alt det gode fra anden allerede klar til sovsen i god tid.
Når du ikke er til denne proces, og ikke har en optøet and at stjæle dele fra, så ville jeg købe nogle billige andelår og andelever, og "bage" i en bradepande med grøntsager som her https://www.dr.dk/mad/opskrift/andesauce
Du behøver ikke gastrik, bare gør som plum med sherryvineddike og portvin.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Spjaerten » 10. dec 2018, 09:23

Det tager ingen tid at lave en sovs.

Tag fedt fra i gumpen og halsen (det man alligevel vil rense af. Smelt/brun det i gryden og læg kråsen i.
Når den er brunet så hæld vand ved. Simrer nogle timer, mens anden alligevel er i ovnen.

Når anden er ved at være klar så gå i gang med en opbagt sovs, brug fonden og stege skyen fra ovnen. Jeg tilsætter udover salt og peber også ribsgelé.
Jvf min efterlysning forleden så tilsætter jeg også lidt Oscars andefond hvis der ikke er nok andesmag i sovsen på nuværende tidspunkt.

Jeg vil ikke jævne sådan en sovs og gider absolut slet ikke gå i gang flere dage før med at koge grøntsager osv.
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4865

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Patience » 10. dec 2018, 09:33

Jeg tror din familie vil elske dig hvis du laver sovsen efter den metode. Jeg har selv gjort det på lignende måde nogle gange og det er altid blevet fantastisk.
Selvfølgelig kan man lave god andesovs på selve dagen "bare" med skyen fra anden, men den du har der det er bestemt luksus versionen af andesovs og umagen værd. Særligt fordi det meste laves i forvejen
3
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Pandesteg » 10. dec 2018, 09:38

Wizzze skrev:Vi laver også anden dagen før, så har alt det gode fra anden allerede klar til sovsen i god tid.
Når du ikke er til denne proces, og ikke har en optøet and at stjæle dele fra, så ville jeg købe nogle billige andelår og andelever, og "bage" i en bradepande med grøntsager som her https://www.dr.dk/mad/opskrift/andesauce
Du behøver ikke gastrik, bare gør som plum med sherryvineddike og portvin.


Takker. Måske kan jeg lave den her proces dagen før, der sker vel ikke noget ved at anden er tøet nogenlunde op den 23. (nok til at jeg kan få hånden op i den :slem:). Jeg ved faktisk ikke om der er indvolde i de gråænder jeg har liggende, det kunne jeg måske tjekke. Men en af dem ryger i i hvert fald. Af princip køber jeg ikke konventionel and og det bliver måske lidt bekosteligt at købe flere øko-ænder :tie:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4865

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Patience » 10. dec 2018, 09:42

Pandesteg skrev:
Wizzze skrev:Vi laver også anden dagen før, så har alt det gode fra anden allerede klar til sovsen i god tid.
Når du ikke er til denne proces, og ikke har en optøet and at stjæle dele fra, så ville jeg købe nogle billige andelår og andelever, og "bage" i en bradepande med grøntsager som her https://www.dr.dk/mad/opskrift/andesauce
Du behøver ikke gastrik, bare gør som plum med sherryvineddike og portvin.


Takker. Måske kan jeg lave den her proces dagen før, der sker vel ikke noget ved at anden er tøet nogenlunde op den 23. (nok til at jeg kan få hånden op i den :slem:). Jeg ved faktisk ikke om der er indvolde i de gråænder jeg har liggende, det kunne jeg måske tjekke. Men en af dem ryger i i hvert fald. Af princip køber jeg ikke konventionel and og det bliver måske lidt bekosteligt at købe flere øko-ænder :tie:


Du kan jo også bare koge den første del på en gråand og så juleaftensdag når du renser din juleand så smider du indmaden i bunden af bradepanden med løg og andre urter. Så får du jo stadig smagen og kraften fra indmaden når du løbende kommer stegesky over ikke din fond
2
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Pandesteg » 10. dec 2018, 09:58

Patience skrev:
Pandesteg skrev:
Wizzze skrev:Vi laver også anden dagen før, så har alt det gode fra anden allerede klar til sovsen i god tid.
Når du ikke er til denne proces, og ikke har en optøet and at stjæle dele fra, så ville jeg købe nogle billige andelår og andelever, og "bage" i en bradepande med grøntsager som her https://www.dr.dk/mad/opskrift/andesauce
Du behøver ikke gastrik, bare gør som plum med sherryvineddike og portvin.


Takker. Måske kan jeg lave den her proces dagen før, der sker vel ikke noget ved at anden er tøet nogenlunde op den 23. (nok til at jeg kan få hånden op i den :slem:). Jeg ved faktisk ikke om der er indvolde i de gråænder jeg har liggende, det kunne jeg måske tjekke. Men en af dem ryger i i hvert fald. Af princip køber jeg ikke konventionel and og det bliver måske lidt bekosteligt at købe flere øko-ænder :tie:


Du kan jo også bare koge den første del på en gråand og så juleaftensdag når du renser din juleand så smider du indmaden i bunden af bradepanden med løg og andre urter. Så får du jo stadig smagen og kraften fra indmaden når du løbende kommer stegesky over ikke din fond


Nå ja, selvfølgelig. Takker :kys:
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Pandesteg » 10. dec 2018, 09:59

Kunne man egentlig ikke lave hele det der opkog frem til der hvor den skal i køleskabet og så komme i fryseren?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Mad og drikke"