Forskel på vildtkøller? Og forslag til menu

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Fie1234
Indlæg: 42
Tilmeldt: 12. jan 2017, 13:23
Kort karma: 2
Likede indlæg: 13

Forskel på vildtkøller? Og forslag til menu

Indlægaf Fie1234 » 9. dec 2018, 21:53

Jeg har fået fat på noget hjemmeskudt vildt (rådyr tror jeg). Der er en for- og bagkølle og lille ribben til at lave sovs, men hvad er forskellen på de to køller? Kan den ene laves som kølle i ovnen ligesom en lammekølle? Eller kan man lave begge på den måde, da jeg er i tvivl om hvor meget vi skal bruge til 5 mennesker? Jeg overvejer at lave det nytårsaften.

Og hvordan tilbereder jeg det bedst, hvad kan man spise til osv? Håber på at få en masse gode råd, da jeg aldrig har lavet sådan noget før. Har blot fået at vide, at vi skal have fat i noget spæk til at ligge over, så kødet ikke bliver tørt.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4146
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7790

Re: Forskel på vildtkøller? Og forslag til menu

Indlægaf Filipai » 9. dec 2018, 21:54

Fie1234 skrev:Jeg har fået fat på noget hjemmeskudt vildt (rådyr tror jeg). Der er en for- og bagkølle og lille ribben til at lave sovs, men hvad er forskellen på de to køller? Kan den ene laves som kølle i ovnen ligesom en lammekølle? Eller kan man lave begge på den måde, da jeg er i tvivl om hvor meget vi skal bruge til 5 mennesker? Jeg overvejer at lave det nytårsaften.

Og hvordan tilbereder jeg det bedst, hvad kan man spise til osv? Håber på at få en masse gode råd, da jeg aldrig har lavet sådan noget før. Har blot fået at vide, at vi skal have fat i noget spæk til at ligge over, så kødet ikke bliver tørt.


Jeg plejer at bruge skivet smør og evt bacon hen over. Det er lækkert.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Forskel på vildtkøller? Og forslag til menu

Indlægaf Velvet-Goldmine » 10. dec 2018, 09:22

Det er kun bagenden der er en kølle og kan steges som en sådan. Forbenet hedder bov og er 'simremad' og meget sejt hvis ikke det får lang tid, så det ville jeg skære ud i store tern og lave en god gryderet eller lign.

EDIT: HVis du googler dyrekølle får du masser af lækre opskrifter både langtidsstegning og alm.
0

Tilbage til "Mad og drikke"