Madkultur - kartoflen i frit fald

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Madkultur - kartoflen i frit fald

Indlægaf HappyPaww » 28. nov 2018, 10:14

Vi får nok kartofler 2 gange om ugen i snit.

Der hører sig kogte kartofler til klassikere, så som stegt flæsk eller panerede rødspætter med persillesovs, forloren hare, hakkebøf med brun sovs osv. Og er det gode nye kartofler er det så lækkert med en kartoffelmad :) Men vi får dem oftest ovnstegt som tilbehør til bearnaise :lol:

Det der undrer mig mest, er at rugbrød til aften vinder som det der oftest spises (går ud fra det er til aftensmåltidet) :8: Det kan tælles på en hånd, hvor mange gange jeg har fået rugbrød til aftensmad i mit voksenliv. Synes det er det mest kedelige intetsigende mad, og så vil jeg nærmest hellere have en portion havregrød.
2
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Madkultur - kartoflen i frit fald

Indlægaf thomassneum » 28. nov 2018, 10:42

Jeg er er sucker for det italienske køkken - så den traditionelle brun sovs med kartofler, er nok sat lidt tilbage.

Jeg elsker kartofler. men jeg tror mange gange de fravælges, grundet besværlighed/tid. - Og så får vi flere og flere unge som er opvokset på noodles og burger - det hjælper heller ikke kartoflen. :)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Madkultur - kartoflen i frit fald

Indlægaf hotlips » 28. nov 2018, 11:10

Vi spiser mange kartofler men som andre her så er det sjældent i kogt form.

Det er langt overvejende bagte kartofler, jeg smider dem i ovnen før jeg henter min dreng og så er de klar til at vi kan spise tidligt.
Men ellers er det som mos, flødekartofler, brasede og så videre, vi får dem aldrig med skræl for det kan min dreng ikke li, og jeg laver af princip ikke pomfritter, råstegte og andre former der minder mig lidt for meget om frost poser fra bilka i storkøb,men sådan noget som brasede der er lavet rigtigt med noget godt kød, det kan jo være væsentligt bedre end det har ry for som restemad.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Madkultur - kartoflen i frit fald

Indlægaf HappyPaww » 28. nov 2018, 11:14

hotlips skrev:Vi spiser mange kartofler men som andre her så er det sjældent i kogt form.

Det er langt overvejende bagte kartofler, jeg smider dem i ovnen før jeg henter min dreng og så er de klar til at vi kan spise tidligt.
Men ellers er det som mos, flødekartofler, brasede og så videre, vi får dem aldrig med skræl for det kan min dreng ikke li, og jeg laver af princip ikke pomfritter, råstegte og andre former der minder mig lidt for meget om frost poser fra bilka i storkøb,men sådan noget som brasede der er lavet rigtigt med noget godt kød, det kan jo være væsentligt bedre end det har ry for som restemad.

Må jeg spørge hvorfor du har det princip? Tænker da at det er en fordel at lære børn at pommes frites også kan være lækre når de er lavet på en lødig måde med lidt olie i ovnen og faktisk smager af kartoffel :)
5
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Madkultur - kartoflen i frit fald

Indlægaf Wizzze » 28. nov 2018, 13:25

Måske vores besættelse af det sunde og grønne, burde føre til flere kartofler på spisebordet? :gruble:

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-11-2 ... aaske-tror

Eller tænker vi mere tid, end sundt/grønt når vi går i køkkenet? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Madkultur - kartoflen i frit fald

Indlægaf Artem » 28. nov 2018, 13:29

Spiser ofte pomfritter. Men skræller aldrig selv kartofler for at koge dem.
Spiser dog ofte kartofler ved mine forældre, de par gange om ugen jeg spiser der, og hvor de nærmest får det dagligt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16219
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1405
Likede indlæg: 30170

Re: Madkultur - kartoflen i frit fald

Indlægaf TinaW » 28. nov 2018, 13:43

Wizzze skrev:Måske vores besættelse af det sunde og grønne, burde føre til flere kartofler på spisebordet? :gruble:

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-11-2 ... aaske-tror

Eller tænker vi mere tid, end sundt/grønt når vi går i køkkenet? :gruble:


Så lang tid, tager det da heller ikke at tilberede kartofler? I hvert fald ikke de kogte da.
1/2 time med skrælning og kogning.
Vi skal vist til at spise endnu flere kartofler derhjemme, end vi gør i dag.
0
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Madkultur - kartoflen i frit fald

Indlægaf Maoam » 28. nov 2018, 13:53

Jeg spiser sjældent kogte kartofler. Gider ikke skrælle dem og synes, de er kedelige. Jeg kan bedre lide kartoffelmos og kartofler lavet i ovnen. Spiser også meget pasta.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Madkultur - kartoflen i frit fald

Indlægaf Wizzze » 28. nov 2018, 14:06

TinaW skrev:
Wizzze skrev:Måske vores besættelse af det sunde og grønne, burde føre til flere kartofler på spisebordet? :gruble:

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-11-2 ... aaske-tror

Eller tænker vi mere tid, end sundt/grønt når vi går i køkkenet? :gruble:


Så lang tid, tager det da heller ikke at tilberede kartofler? I hvert fald ikke de kogte da.
1/2 time med skrælning og kogning.
Vi skal vist til at spise endnu flere kartofler derhjemme, end vi gør i dag.


Men bruger folk en ½ time i køkkenet nu om dage? :gruble:
Er det ikke nærmere, et kvarter til at lave, og et kvarter til at spise? Der er jo både sociale medier der skal serviceres, Netflix der skal ses, Debat der skal trawles :fløjt: Børn der skal puttes, tøj der skal vaskes, mail der skal besvares, arbejde der skal forberedes, sport og fitness der skal dyrkes osv. osv. osv.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16219
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1405
Likede indlæg: 30170

Re: Madkultur - kartoflen i frit fald

Indlægaf TinaW » 28. nov 2018, 15:28

Wizzze skrev:
TinaW skrev:
Wizzze skrev:Måske vores besættelse af det sunde og grønne, burde føre til flere kartofler på spisebordet? :gruble:

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-11-2 ... aaske-tror

Eller tænker vi mere tid, end sundt/grønt når vi går i køkkenet? :gruble:


Så lang tid, tager det da heller ikke at tilberede kartofler? I hvert fald ikke de kogte da.
1/2 time med skrælning og kogning.
Vi skal vist til at spise endnu flere kartofler derhjemme, end vi gør i dag.


Men bruger folk en ½ time i køkkenet nu om dage? :gruble:
Er det ikke nærmere, et kvarter til at lave, og et kvarter til at spise? Der er jo både sociale medier der skal serviceres, Netflix der skal ses, Debat der skal trawles :fløjt: Børn der skal puttes, tøj der skal vaskes, mail der skal besvares, arbejde der skal forberedes, sport og fitness der skal dyrkes osv. osv. osv.


Jeg sætter i hvert fald 1/2 time af til madlavning hver dag. Nogle gange en time. Men så er det oftest noget, der kan passe sig selv i ovnen, når det først er klargjort. Hvis det tager en time eller mere altså.
Der er da ikke meget mad, der kan være klar på et kvarter?
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16219
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1405
Likede indlæg: 30170

Re: Madkultur - kartoflen i frit fald

Indlægaf TinaW » 28. nov 2018, 15:30

Maoam skrev:Jeg spiser sjældent kogte kartofler. Gider ikke skrælle dem og synes, de er kedelige. Jeg kan bedre lide kartoffelmos og kartofler lavet i ovnen. Spiser også meget pasta.


Men der skal da også skrælles for at kunne laves kartoffelmos? Og f.eks hasselbach kartofler?
Det er kun nye kartofler jeg ikke skræller. Får vi f.eks halve kartofler i ovnen med list olie og diverse krydderier, bliver de da også skrællet inden her om vinteren? :forvirret:
0
Bergen
Indlæg: 7305
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11928

Re: Madkultur - kartoflen i frit fald

Indlægaf Bergen » 28. nov 2018, 15:33

Sovs og kogte kartofler siger os intet.
Vi får kartoffelmos, kartoffelsalat og kartofler i ovnen af og til. Vi bruger vel 5 kg kartofler om måneden tre mennesker.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9548
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26687

Re: Madkultur - kartoflen i frit fald

Indlægaf Santa » 28. nov 2018, 17:36

Jeg elsker kartofler! De nye om sommeren, og bagt/moset/stegt om efteråret og vinteren.
Elsker i det hele taget rodfrugter og alle de måder de kan tilberedes på.
Gulerod, persillerod, knoldselleri, yams, jordskok, rødbede!
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Madkultur - kartoflen i frit fald

Indlægaf Panton » 28. nov 2018, 19:52

Vi får dem aldrig, eller nok kun de brune til jul. Jeg kan ikke lide dem ( udover de brune) og ja jeg tror min søn en gang i år har fået dem, til en omgang fiske fileter. Ris spiser vi lige så sjældent, medmindre det er sushi. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har købt ris :gruble: Ikke i år ihvertfald.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
ajnaM
Indlæg: 10019
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27360

Re: Madkultur - kartoflen i frit fald

Indlægaf ajnaM » 28. nov 2018, 20:04

Vi spiser ret ofte kartofler - både bagte, ovnstegte, kogte, brunede, friterede og mosede. Og især med sovs. Vi har to små børn, så klassiske børneretter er i ret høj kurs. Vi spiser også ret meget hakket oksekød. :D

Men derudover er vores madkultur markant anderledes fra min barndoms middagsborde på flere måder - blandt andet spiser vi ret ofte ude, og vi har meget (!) mindre tid end mine forældre havde, og derfor laver færre simreretter og mere hurtig mad.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Mad og drikke"