Nytårsmenuen 2018

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Nytårsmenuen 2018

Indlægaf Filipai » 7. dec 2018, 13:00

Jeg kunne virkeligt godt tænke mig at lave en eller anden trio af skaldyr til forret. Tænker selv noget kammuslinger, tigerriger og så evt en eller anden ting i en butterdejsskal. Vi skal dog (som altid) have tunmousse hapsere til forret, så vil helst ikke over i en mousse.
Ideer er velkomne :D
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Nytårsmenuen 2018

Indlægaf Rapfisk » 7. dec 2018, 14:23

Kæresten og jeg skal være kærestekedelige, og jeg regner med, det bliver noget med en hummer, rødt kød og til mig en form for dessert.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Nytårsmenuen 2018

Indlægaf Honningprut » 7. dec 2018, 15:54

Min kæreste og jeg skal være alene i år - det er selvvalgt.

Vi har snakket lidt om at bestille noget, men jeg tænker at vi ender med at lave det selv. Forret, hovedret og dessert.

Hovedretten: Lakseroulade med dild dressing og noget flutes.
Hovedret: ???
Dessert: Hjemmelavet hindbær is med et eller andet gøjl.

Kransekage til midnat.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: Nytårsmenuen 2018

Indlægaf RavenClaw » 7. dec 2018, 16:11

Jeg er alene i år, og jeg tænker, at menuen skal bestå af:
- Lammefilet med noget udefineret tilbehør
- Gammeldags æblekage

Og så har jeg lidt overvejet at lave nogle små hapsere, som jeg kan småspise i løbet af aftenen. Jeg er på arbejde til kl. 14.30, så det skal også være nemt at lave.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Nytårsmenuen 2018

Indlægaf Wizzze » 7. dec 2018, 17:00

Lige nu består menuen mest af Champagne, må nok lægge de små grå i blød, hø hø
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Nytårsmenuen 2018

Indlægaf achillaxedprune » 9. dec 2018, 19:34

Vi skal være hjemme, så vi bestiller mad udefra. :) Vi regner med at tage forbi naboerne til dronningens nytårstale og få lidt hapsere der. Herudover vil der være snacks, kransekage, bobler, rødvin og et par gode øl.

Menuen består af:
Forret:
Honning bagt laks, luksus rejer, frisk grøn asparges, salat, citron, bredbladet persille, krydder urte dressing, kuvert bolle, kuvert smør. Lige klar til at anrette på egne tallerkener.

Hovedret:
Kalve ribeye 250 gr. steak.
Kartoffelsoufflé rørt med creme fraiche, Dijon sennep, krydderurter.
Franske ærter med friske ærter fra torvet, fine ærter, sauterede løg, ristet bacon, persille, smør.
Sauce bearnaise med frisk estragon, lige klar til at lune.

Dessert symfoni bestående af:
Creme brulee med lakrids, toppet med knas.
Jyttes lækre dobbelt chokolademousse (hvid og mørk) toppet med frysetørret hindbær.
Lækker vanille/stikkelsbær Pana Cotta af vanille creme med syltede stikkelsbær.
Flot mango sauce.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Nytårsmenuen 2018

Indlægaf didas » 9. dec 2018, 19:46

Forret/dronningehapsere bliver minitoast med tunmousse, blinis med creme fraiche, rødløg og kaviar og emmentalertern med vindruer.

Hovedret bliver hamburgerryg med grønlangkål og brunede kartofler.

Dessert tror jeg bliver noget is, kage og frugt, helt klassisk.

Der er 4 børn i forskellige aldre med, så det skal ikke være alt for eksperimenterende :lol:
1
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Nytårsmenuen 2018

Indlægaf Stars » 10. dec 2018, 06:53

Wizzze skrev:Lige nu består menuen mest af Champagne, må nok lægge de små grå i blød, hø hø


Så noget i retning af:

- Champagnesuppe
- Stenbiderrogn med majspandekager og champagneskum
- Oksemørbrad og fasansoufflée m/birkesbagt rodfrugtegratin og champagnesirup
- Champagnengranite

:-D
4
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2674
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6973

Re: Nytårsmenuen 2018

Indlægaf Ladysparrow » 10. dec 2018, 07:10

Vi bliver "bare" min kæreste og jeg - det er selvvalgt og vi glæder os. Vores nytårsmenu bliver en utraditionel da vi har vælgt at udforme det som en konkurrence... Vi skal lave sliders med tilbehør - hvor alle komponenter er hjemmelavede. Vi hopper over dessert og får et ostebord til senere. Forret bliver nok hjemmelavede jalapenopoppers og kettlechips med gräddfil og löjrom (som vist svarer til cremefraiche og stenbiderrogn.)

Drikkevarer bliver: En flaske Bollinger, G&T's ad libitum og så lidt øl.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Nytårsmenuen 2018

Indlægaf Hunkat » 10. dec 2018, 07:17

Vi er værter i år fordi vi har en kat som er skudræd. Vi har besluttet at lave en moderne 90 års fødselsdagsmenu.

Dronningehapser: Karryhummus med forskellige stænger til at dippe og spicy linser/kikærter
Forret: Chevice på kuller (og tartar til en som ikke kan lide fisk)
Hovedret: Kylling cordon blue med en god ost og skinke og frisk krydderurtepure
Dessert: Blondie/browniekage med frugt og forskellige slags sorbet

Til nytår bliver det ostebord fordi ingen af os bryder os om kransekage.

Natmad: pølser og brød :fløjt:
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Nytårsmenuen 2018

Indlægaf Skorstenen » 11. dec 2018, 09:46

Vi bliver 8 omkring bordet i år, og jeg er ved at være færdig med menuen:

Hapsere:
Crostini med svampe i fløde, persilledrys og høvlet parmasan (svampene er i fryseren, og består af kantarel, Karl Johan og lidt pigsvamp)
Tortillaruller med flødeost og god skinke
Baconløgringe med sød chilisovs
Drikke: Bobler af en art

Forret:
Varmrøget laks på cremet porrebund, med friteret porre på toppen, citronskum og langtidsbagte cherrytomaer. Grillet brød til
Drikke: Hvidvin, vand

Hovedret:
Jeg har bestilt T-bone af Limousine, de bliver "sous videt" på 2 timer på 54 grader og herefter vendt på en varm grill, herefter en tur med en hvidløgsspray og islandsk sort salt (og nok noget krydderurt for synets skyld), hjemmelavede grove fritter, hjemmelavet bearnaise og endnu ikke fastlagt grønt. (jeg holder lige øje med hvad I andre kommer op med for inspiration :D)
Jeg har også fået fat i nogen blå chips som måske kommer på tallerkenen.
Drikke: Rødvin, vand

Dessert:
Søllerøds Kæmpe Eskimo. (har solbær fra haven i fryseren, har købt halvkugle-forme, guldstøv og frysetørret solbærpulver)
Drikke: Kaffe, Bailey

Herefter øl ad lib. Rødvin. Gin Hass. Bailey. Morgan/Cola. Strawberry Daiquiri.

Bobler til kl. 00.00

Natmad, hvis det da når på bordet, jeg plejer at glemme det, og gæsterne er fulde og glemmer det også: Men ellers tror jeg vi skal have et fadfuld pølsehorn, nogen med ketchup og nogen med cheddar/tacosovs
Senest rettet af Skorstenen 19. dec 2018, 14:18, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Nytårsmenuen 2018

Indlægaf Pandesteg » 19. dec 2018, 09:02

Pandesteg skrev:
PaleSeptember skrev:Nå, men nu er det bestemt, at forretten bliver noget med røgede rejer, og hovedretten bliver det helt store tapas og ostebord med diverse tilbehør.


Jeg regner også med vi skal have tapas, så håber du vil dele din menu når vi kommer lidt tættere på :) forret tror jeg ikke vi skal have, det bliver nok erstattet af nogle dronningehapsere. Desserten tænker jeg ar uddelegere til min far og hans kone, som vi skal fejre nytår med.


Jeg overvejer faktisk at konvertere vores middag til raclette. Det har vi ikke lavet i 100 år og det kunne være vildt hyggeligt. Og egentlig lidt nemmere end tapas. Alternativt kunne vi lave fondue, men jeg gider ikke stanken og brandfaren :lol:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: Nytårsmenuen 2018

Indlægaf PaleSeptember » 19. dec 2018, 09:11

Pandesteg skrev:
Pandesteg skrev:
PaleSeptember skrev:Nå, men nu er det bestemt, at forretten bliver noget med røgede rejer, og hovedretten bliver det helt store tapas og ostebord med diverse tilbehør.


Jeg regner også med vi skal have tapas, så håber du vil dele din menu når vi kommer lidt tættere på :) forret tror jeg ikke vi skal have, det bliver nok erstattet af nogle dronningehapsere. Desserten tænker jeg ar uddelegere til min far og hans kone, som vi skal fejre nytår med.


Jeg overvejer faktisk at konvertere vores middag til raclette. Det har vi ikke lavet i 100 år og det kunne være vildt hyggeligt. Og egentlig lidt nemmere end tapas. Alternativt kunne vi lave fondue, men jeg gider ikke stanken og brandfaren :lol:


Vi fik fondue (elektrisk fonduegryde) og raclette sidste år, og ja, det er også meget hyggeligt :)
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6596

Re: Nytårsmenuen 2018

Indlægaf Sophaya » 19. dec 2018, 09:50

Jeg skal holde alene med min mand. Vi ville enormt gerne have haft en fuld menu udefra, men eftersom vi kun er to personer og jeg er allergisk overfor skaldyr viste det sig at være umuligt. I stedet har vi bestilt sushi udefra, med særlig aftale om ingen rejer i min sushi :lol: Desuden tangsalat og chilimayo. Så har vi aftalt at bage en kage sammen til dessert og købe kransekage hos bageren samt snacks i store mængder. Gin & tonics, rom & cola, champagne og nytårscigaretter (det er den ene gang om året, vi ryger :lol: ) Tænker også, vi skal have noget appetizer eller forret af en slags, men må lige finde ud af hvad det skal være.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Nytårsmenuen 2018

Indlægaf billiebean » 19. dec 2018, 10:54

Vi har aftalt, at vi skal have skaldyrsfad, ost og brownie. Grillet hummer, krabbeklør og pil selv rejer og en form for dip med godt brød og en frisk salat. Måske vi også prøver et par østers.
0

Tilbage til "Mad og drikke"