And og flæskesteg, men kun 1 ovn

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

And og flæskesteg, men kun 1 ovn

Indlægaf HappyHippo » 15. dec 2015, 19:21

Hvordan gør man lige?

Min mor siger hun plejer at stege anden først, så parterer hun den og lader den hvile, mens stegen er i ovnen. Før servering luner hun anden i ovnen. Men så bliver anden da kedelig og tør?

Nogle gode råd?
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: And og flæskesteg, men kun 1 ovn

Indlægaf HappyPaww » 15. dec 2015, 19:29

HappyHippo skrev:Hvordan gør man lige?

Min mor siger hun plejer at stege anden først, så parterer hun den og lader den hvile, mens stegen er i ovnen. Før servering luner hun anden i ovnen. Men så bliver anden da kedelig og tør?

Nogle gode råd?

Sådan gør min mor også - hun Steger den endda ofte dagen før. Den bliver rigtig god - man skal bare passe på ikke at give den for meget. Hun pensler med andefedt inden den sættes ind for at varme og få skindet gjort sprødt.
2
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: And og flæskesteg, men kun 1 ovn

Indlægaf Flora » 15. dec 2015, 19:32

Min mor steger også anden først og parterer den og så luner hun den bare når flæskestegen er færdig. Den plejer ikke at blive tør.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: And og flæskesteg, men kun 1 ovn

Indlægaf Wizzze » 15. dec 2015, 19:35

HappyPaww skrev:
HappyHippo skrev:Hvordan gør man lige?

Min mor siger hun plejer at stege anden først, så parterer hun den og lader den hvile, mens stegen er i ovnen. Før servering luner hun anden i ovnen. Men så bliver anden da kedelig og tør?

Nogle gode råd?

Sådan gør min mor også - hun Steger den endda ofte dagen før. Den bliver rigtig god - man skal bare passe på ikke at give den for meget. Hun pensler med andefedt inden den sættes ind for at varme og få skindet gjort sprødt.


Præcist :gogo:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: And og flæskesteg, men kun 1 ovn

Indlægaf Hunkat » 15. dec 2015, 20:06

Jeg har også med succes gjort det omvendt. Stegt grisen (lidt i underkanten), ladet den hvile mens anden blev stegt og så ind og få gjort sværene sprøde.

Jeg tror at ligegyldig hvad så handler det om at underspille stegningen i første omgang så man i anden omgang kan skrue op og få gjort den sprød. For mig handlede det også om hvordan/hvor meget de hver især skulle forberedes og jeg lægger alligevel anden på en tør pande for at gøre skindet sprødt efter udskæring, så det var hip som hap.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: And og flæskesteg, men kun 1 ovn

Indlægaf sansera » 15. dec 2015, 20:24

HappyPaww skrev:
HappyHippo skrev:Hvordan gør man lige?

Min mor siger hun plejer at stege anden først, så parterer hun den og lader den hvile, mens stegen er i ovnen. Før servering luner hun anden i ovnen. Men så bliver anden da kedelig og tør?

Nogle gode råd?

Sådan gør min mor også - hun Steger den endda ofte dagen før. Den bliver rigtig god - man skal bare passe på ikke at give den for meget. Hun pensler med andefedt inden den sættes ind for at varme og få skindet gjort sprødt.


Sådan gør min mor også.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: And og flæskesteg, men kun 1 ovn

Indlægaf HappyPaww » 15. dec 2015, 20:35

Og alle ved at mor laver den bedste julemad :D
3
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: And og flæskesteg, men kun 1 ovn

Indlægaf Fru Sunshine » 15. dec 2015, 21:03

Min mor er også på steg-anden-dagen-før-og-parter-den-så-den-kan-lunes-lige-inden-den-serveres-holdet.

Jeg kan ikke stege en and, for jeg spiser det ikke selv.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: And og flæskesteg, men kun 1 ovn

Indlægaf Pussikat82 » 16. dec 2015, 19:45

Jeg laver altid andesteg dagen før. Steger dem næsten færdige, pakker dem godt ind i sølvpapir og så i køleskabet til næste dag. På selve dagen parterer jeg den (den holder bedst på saften, når man venter), pensler den godt med andefedt og luner den i ovnen lige før servering. Det er også nemmere at lave sovsen dagen efter. Man hælder væsken fra anden i en bøtte og sætter i køleskabet. Dagen efter kan man nemt lige skrabe fedtet af og på den måde skille fedt og sky, til når sovsen skal laves.
1
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: And og flæskesteg, men kun 1 ovn

Indlægaf Tobywan » 16. dec 2015, 20:56

Livet er meget nemmere med 2 ovne :)

Jeg synes anden er bedst når man steger den på dagen. Opvarment and = rester.
Anderester smager godt, men juleaften skal det være bedste huset formår, så vi steger selvfølgelig anden på dagen og nyder duften af jul.

Du kan god lave stegen når anden kommer ud. Anden kan fint hvile i rigtig lang tid og stadig holde sig varm, du skal bare ikke partere den før den skal bruges. Lige før servering kan du kort give den et skud under grillen, så den lige får lidt varme, men pas på den ikke får for meget. Alternativt så steger du dem på samme tid, men sætter stegen ind lidt senere end anden, da den skal have kortere tid. Husk at den skal have høj varme til sidst, så du får sprøde svær.
1
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: And og flæskesteg, men kun 1 ovn

Indlægaf HappyHippo » 16. dec 2015, 21:06

Jeg har læst man kan stege begge 2 samtidig, så det vil jeg prøve. Hvis jeg stiller ovnen på 160grader, hvor meget skal anden så have (på ca 3 kg)? Har læst alt fra 2-4 timer...

Flæskestegen har jeg styr på, men and har jeg aldrig lavet før.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: And og flæskesteg, men kun 1 ovn

Indlægaf milisa » 16. dec 2015, 23:35

^Hvis du vil lave begge dele samtidig, så SKAL du stege anden i stegepose - ellers kommer flæskested til at smage af and......

I min familie er vi vant til at anden steges om formiddagen, parteres, og varmes om aftenen, efter flæskestegen er stegt. Har aldrig tænkt det som rester, men selvfølgelig har toby en pointe - men hey, hvis man er vant til rester juleaften, så synes man jo, at det er fantastisk! :-D
2
Tally-ho
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: And og flæskesteg, men kun 1 ovn

Indlægaf Thestral » 17. dec 2015, 05:40

Gør som din mor. Anden bliver ikke tør af det.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: And og flæskesteg, men kun 1 ovn

Indlægaf Sophies-mor » 17. dec 2015, 08:54

HappyHippo skrev:Jeg har læst man kan stege begge 2 samtidig, så det vil jeg prøve. Hvis jeg stiller ovnen på 160grader, hvor meget skal anden så have (på ca 3 kg)? Har læst alt fra 2-4 timer...

Flæskestegen har jeg styr på, men and har jeg aldrig lavet før.

Vi giver en and 6 timer ved lav varme.
Og så til sidst tager vi anden ud og flæskestegen får et skud grill, så sværen også bliver sprød.
Sprød svær og sprødt skind :lun:

Vi bruger så Mik Schacks opskrift - som jeg ikke lige p.t. kan finde.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: And og flæskesteg, men kun 1 ovn

Indlægaf Sophies-mor » 17. dec 2015, 10:13

Sophies-mor skrev:
HappyHippo skrev:Jeg har læst man kan stege begge 2 samtidig, så det vil jeg prøve. Hvis jeg stiller ovnen på 160grader, hvor meget skal anden så have (på ca 3 kg)? Har læst alt fra 2-4 timer...

Flæskestegen har jeg styr på, men and har jeg aldrig lavet før.

Vi giver en and 6 timer ved lav varme.
Og så til sidst tager vi anden ud og flæskestegen får et skud grill, så sværen også bliver sprød.
Sprød svær og sprødt skind :lun:

Vi bruger så Mik Schacks opskrift - som jeg ikke lige p.t. kan finde.

Den er så her:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Mad og drikke"