Træstammer, Romkugler, Studenterbrød, Snøfler osv.

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Er du til Træstammer, Studenterbrød, Romkugler eller ?

Træstamme
50
24%
Romkugle
59
29%
Studenterbrød
32
15%
Snøfler
23
11%
All of the above
28
14%
Andet - forklar
2
1%
Slet slet ikke
13
6%
 
Afgivne stemmer: 207
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Træstammer, Romkugler, Studenterbrød, Snøfler osv.

Indlægaf Misantropen » 17. okt 2018, 11:50

Lisva skrev:Romkugler og træstammer, tak.Trøfler?? Er det noget, man siger på Sjælland? Det har jeg aldrig hørt før om kage.

Jeg mener nærmere det er jysk. Der er i hvert fald "ofte" diskussioner om hvorvidt trøfler eller romkugler er det rigtige. Lidt ligesom karbonader vs. krebinetter, tebirkes og frøsnappere med eller uden remonce :gab:

Hjemmelavede trøfler er lækkert og findes forskellige varianter. Trøfler ved bagerne synes jeg ofte er lidt anderledes og består udelukkende af "kagerester"(og ikke marmelade og romessens) Det er et rygte at trøfler er kagerester der er røget på gulvet og burde være smidt ud.. :deer:
Senest rettet af Misantropen 17. okt 2018, 11:58, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23201

Re: Træstammer, Romkugler, Studenterbrød, Snøfler osv.

Indlægaf Mani » 17. okt 2018, 11:56

Spjaerten skrev:Trøfler ;) som er jydernes svar på romkugle uden til essens

Ellers studenterbrød

Enig!

Og Snøfler skal bare afskaffes - magen til falske snydekageting!
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Træstammer, Romkugler, Studenterbrød, Snøfler osv.

Indlægaf DenBruneMunk » 17. okt 2018, 11:59

Misantropen skrev:
Lisva skrev:Romkugler og træstammer, tak.Trøfler?? Er det noget, man siger på Sjælland? Det har jeg aldrig hørt før om kage.

Jeg mener nærmere det er jysk. Der er i hvert fald "ofte" diskussioner om hvorvidt trøfler eller romkugler er det rigtige. Lidt ligesom karbonader vs. krebinetter :gab:

Trøfler købes da hos Fakta og mange andre steder, og ligger lige ved siden af træstammer og romkuglerne? I hvert fald her.

Så i fakta lolland , er trøfler og rom kugler to forskellige produkter :)

UPS! Jeg tog fejl :) De hedder Snøfler , haha.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Træstammer, Romkugler, Studenterbrød, Snøfler osv.

Indlægaf Misantropen » 17. okt 2018, 12:05

DenBruneMunk skrev:
Misantropen skrev:
Lisva skrev:Romkugler og træstammer, tak.Trøfler?? Er det noget, man siger på Sjælland? Det har jeg aldrig hørt før om kage.

Jeg mener nærmere det er jysk. Der er i hvert fald "ofte" diskussioner om hvorvidt trøfler eller romkugler er det rigtige. Lidt ligesom karbonader vs. krebinetter :gab:

Trøfler købes da hos Fakta og mange andre steder, og ligger lige ved siden af træstammer og romkuglerne? I hvert fald her.

Så i fakta lolland , er trøfler og rom kugler to forskellige produkter :)

Det er jo heller ikke forbudt at lave og sælge ting uden for hvor det hører til, måske bortset fra pizza hvis man er fra Napoli :D
0
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Træstammer, Romkugler, Studenterbrød, Snøfler osv.

Indlægaf Lisva » 17. okt 2018, 12:15

Misantropen skrev:
Lisva skrev:Romkugler og træstammer, tak.Trøfler?? Er det noget, man siger på Sjælland? Det har jeg aldrig hørt før om kage.

Jeg mener nærmere det er jysk. Der er i hvert fald "ofte" diskussioner om hvorvidt trøfler eller romkugler er det rigtige. Lidt ligesom karbonader vs. krebinetter, tebirkes og frøsnappere med eller uden remonce :gab:

Hjemmelavede trøfler er lækkert og findes forskellige varianter. Trøfler ved bagerne synes jeg ofte er lidt anderledes og består udelukkende af "kagerester"(og ikke marmelade og romessens) Det er et rygte at trøfler er kagerester der er røget på gulvet og burde være smidt ud.. :deer:


Ikke i Aalborg i hvert fald. Men Jylland er selvfølgelig også et vidt begreb. :)
0
CafeLatte
Indlæg: 59
Tilmeldt: 12. apr 2016, 12:26
Kort karma: 10
Likede indlæg: 119

Re: Træstammer, Romkugler, Studenterbrød, Snøfler osv.

Indlægaf CafeLatte » 17. okt 2018, 12:52

BlueBunny skrev:Træstammer og snøfler
Burde have skrevet “andet” for favoritten må være “kakaotoppe”. Også en mix ting men med et snert af mokka og smør, rullet i kokos. Mums!

Kakaotoppene fra netto :lun:
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Træstammer, Romkugler, Studenterbrød, Snøfler osv.

Indlægaf thomassneum » 17. okt 2018, 12:56

Mani skrev:Enig!

Og Snøfler skal bare afskaffes - magen til falske snydekageting!


Du ka.. hva helve..det da.. du da.. er du.... whhhhhaaat!! :nej:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Træstammer, Romkugler, Studenterbrød, Snøfler osv.

Indlægaf Pandesteg » 17. okt 2018, 13:12

Jeg har altid haft et lidt stramt forhold til den slags kager efter jeg har arbejdet hos bageri. Har bare oplevet så mange gange hvordan de fik lov at stå fler uger i montren og blive tørre og kedelige. Men sælges skulle de jo. Så det var begrænset hvor tit jeg gad spise det.Og ja så det med at kager der blev tabt på gulvet røg i rørekedlen til studenterbrød/romkugler/træstammer, for det har jeg set flere gange og også hørt fra andre. Bl.a. Min veninde som arbejdede i en megapopulær bagerforretning i København. Hun fik kommentaren “kunderne kan jo godt lide at det smager af noget” da hun påtalte det. Det er fanme klamt og noget jeg aldrig helt kan lade være med st tænke på, når jeg ind i mellem spiser den slags.

For jeg spiser ind i mellem romkugler og træstammer. Studenterbrød kommer jeg aldrig til at spise, der er et eller andet i mig der bare stritter i mod.
Snøfler er bare en lidt kedelig købekage, manden kan da glide ned i mangel på bedre :)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23201

Re: Træstammer, Romkugler, Studenterbrød, Snøfler osv.

Indlægaf Mani » 17. okt 2018, 13:16

thomassneum skrev:
Mani skrev:Enig!

Og Snøfler skal bare afskaffes - magen til falske snydekageting!


Du ka.. hva helve..det da.. du da.. er du.... whhhhhaaat!! :nej:

Jo, det er bare sådan nogle tørre wannabees - jeg bliver så uendelig skuffet hver gang jeg lader mig lokke :badr: :whine:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Træstammer, Romkugler, Studenterbrød, Snøfler osv.

Indlægaf thomassneum » 17. okt 2018, 13:23

Mani skrev:Jo, det er bare sådan nogle tørre wannabees - jeg bliver så uendelig skuffet hver gang jeg lader mig lokke :badr: :whine:


Vi kan umuligt tale om de samme, søde, lækre, ganeklængende, chokoladesprøde, uovertrufne lækkerier af en kage. :nerve:

Billede
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5068
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Træstammer, Romkugler, Studenterbrød, Snøfler osv.

Indlægaf Tilly » 17. okt 2018, 13:34

Pandesteg skrev:Jeg har altid haft et lidt stramt forhold til den slags kager efter jeg har arbejdet hos bageri. Har bare oplevet så mange gange hvordan de fik lov at stå fler uger i montren og blive tørre og kedelige. Men sælges skulle de jo. Så det var begrænset hvor tit jeg gad spise det.Og ja så det med at kager der blev tabt på gulvet røg i rørekedlen til studenterbrød/romkugler/træstammer, for det har jeg set flere gange og også hørt fra andre. Bl.a. Min veninde som arbejdede i en megapopulær bagerforretning i København. Hun fik kommentaren “kunderne kan jo godt lide at det smager af noget” da hun påtalte det. Det er fanme klamt og noget jeg aldrig helt kan lade være med st tænke på, når jeg ind i mellem spiser den slags.

For jeg spiser ind i mellem romkugler og træstammer. Studenterbrød kommer jeg aldrig til at spise, der er et eller andet i mig der bare stritter i mod.
Snøfler er bare en lidt kedelig købekage, manden kan da glide ned i mangel på bedre :)

Den slags forekom heldigvis ikke da jeg arbejdede i en bagerforretning. Der var godt styr på hvor længe kagerne havde stået frem, og gamle kager blev jævnligt kasseret (flødekager blev selvfølgelig hurtigere kasseret). Og der blev absolut ikke samlet noget op fra gulvet. Føj hvor lyder det klamt :puke: Den bager jeg arbejdede ved lavede i øvrigt Hernings bedste romkugler :savl: Så dem kunne jeg ikke holde mig fra :)

Jeg er i øvrigt usikker på om hvilket ord er mest udbredt i Herning, trøfler eller romkugler :gruble: Jeg siger selv begge dele, og laver ikke en skelnen, for mig er de det samme. Jeg kan ikke engang huske om det hedder trøfler eller romkugler ved den bager jeg arbejdede ved :lol:
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46089

Re: Træstammer, Romkugler, Studenterbrød, Snøfler osv.

Indlægaf LadyFox » 17. okt 2018, 14:06

I virkeligheden kan jeg lide dem alle, men da jeg går sure opstød af Snøfler har jeg bare valgt træstammer, studenterbrød og romkugler.
0
...
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Træstammer, Romkugler, Studenterbrød, Snøfler osv.

Indlægaf Misantropen » 17. okt 2018, 14:07

Lisva skrev:
Misantropen skrev:
Lisva skrev:Romkugler og træstammer, tak.Trøfler?? Er det noget, man siger på Sjælland? Det har jeg aldrig hørt før om kage.

Jeg mener nærmere det er jysk. Der er i hvert fald "ofte" diskussioner om hvorvidt trøfler eller romkugler er det rigtige. Lidt ligesom karbonader vs. krebinetter, tebirkes og frøsnappere med eller uden remonce :gab:

Hjemmelavede trøfler er lækkert og findes forskellige varianter. Trøfler ved bagerne synes jeg ofte er lidt anderledes og består udelukkende af "kagerester"(og ikke marmelade og romessens) Det er et rygte at trøfler er kagerester der er røget på gulvet og burde være smidt ud.. :deer:


Ikke i Aalborg i hvert fald. Men Jylland er selvfølgelig også et vidt begreb. :)

Jeg ved ikke om det ene er mere rigtigt end det andet. Der er jo forskel på indholdet, så det er jo forskellige slags kager med samme grundopskrift(ligesom boller med rosiner eller chokolade stadig er boller) Det plejer bare at være et af argumenterne at det er geografien der gør forskellen.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Træstammer, Romkugler, Studenterbrød, Snøfler osv.

Indlægaf Annione » 17. okt 2018, 14:29

Altså, alt efter hvornår på måneden vi er - så spiser jeg alt med sukker.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23201

Re: Træstammer, Romkugler, Studenterbrød, Snøfler osv.

Indlægaf Mani » 17. okt 2018, 15:14

thomassneum skrev:
Vi kan umuligt tale om de samme, søde, lækre, ganeklængende, chokoladesprøde, uovertrufne lækkerier af en kage. :nerve:

Billede

Altså, umiddelbart lyder det ikke som de Snøfler jeg taler om :lol:

Men de ligner dem :nej:
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Mad og drikke"