Hvilke madvarer spiser du efter mindst holdbar til datoen?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5070
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Hvilke madvarer spiser du efter mindst holdbar til datoen?

Indlægaf Tilly » 4. okt 2018, 13:01

Jeg synes det kunne være lidt sjovt at høre hvilke madvarer, og drikkevarer for den sags skyld, som I godt kan finde på at spise efter holdbarhedsdatoen er udløbet :)

Måske vi kan inspirere hinanden lidt til hvilke madvarer man godt kan spise efter mindst holdbar til datoen er udløbet. Jeg tænker selvfølgelig ikke på madvarer der har sidste anvendelsesdato, for det må man nok hellere overholde :)
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Hvilke madvarer spiser du efter mindst holdbar til datoen?

Indlægaf Ado » 4. okt 2018, 13:05

Ost. Creme fraiche. Saltede/røgede ting. Æg.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Hvilke madvarer spiser du efter mindst holdbar til datoen?

Indlægaf Ado » 4. okt 2018, 13:06

Generelt bruger jeg min lugtesans som navigation.
10
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5070
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Hvilke madvarer spiser du efter mindst holdbar til datoen?

Indlægaf Tilly » 4. okt 2018, 13:07

Jeg har fx lige spist en portion græsk yoghurt, og helt tilfældigt kom jeg lige til at læse på spanden med yoghurt at den skal spises inden for 2 døgn efter åbning. Det gør jeg så aldrig! :-D Jeg kan ikke nå at spise 1 kg youghurt så hurtigt. Den jeg lige har spist af åbnede jeg for en uge siden, men som regel når jeg at spise den op inden for 5 dage ca, men andre gange går der altså en uges tid. Indtil videre har det ikke givet mig maveproblemer :D

Mælk kan jeg godt finde på at drikke efter datoen er udløbet, hvis det ikke er blevet surt.

Og æg får jeg også sjældent spist inden de er udløbet på datoen. Jeg tror ofte de sidste æg når at blive mere end 1 måned for "gamle" inden jeg får tømt bakken.

Remoulade, ketchup og mayo får jeg heller aldrig spist inden for holdbarhedsdatoen, de kan snildt gå mere end et år over dato :-D
2
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Hvilke madvarer spiser du efter mindst holdbar til datoen?

Indlægaf MyGirl » 4. okt 2018, 13:13

Jeg spiser faktisk det meste efter mindst holdbar, hvis det stadig dufter, ser ud og føles okay. (Lidt lige som jeg kasserer ting før mindst holdbar datoen, hvis det ikke dufter ser ud eller føles okay.) Selvfølgelig er jeg ekstra kritisk, når vi når over de angivne datoer.

Min grundfilosofi er lidt, at ting, der har lang holdbarhed i sig selv, der er jeg ikke så pernitten med datoerne (f.eks. røgede eller tørrede ting), mens jeg er mere kritisk med friske produkter med kort holdbarhed.
9
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Hvilke madvarer spiser du efter mindst holdbar til datoen?

Indlægaf MyGirl » 4. okt 2018, 13:14

Tilly skrev:Jeg har fx lige spist en portion græsk yoghurt, og helt tilfældigt kom jeg lige til at læse på spanden med yoghurt at den skal spises inden for 2 døgn efter åbning. Det gør jeg så aldrig! :-D Jeg kan ikke nå at spise 1 kg youghurt så hurtigt. Den jeg lige har spist af åbnede jeg for en uge siden, men som regel når jeg at spise den op inden for 5 dage ca, men andre gange går der altså en uges tid. Indtil videre har det ikke givet mig maveproblemer :D

Mælk kan jeg godt finde på at drikke efter datoen er udløbet, hvis det ikke er blevet surt.

Og æg får jeg også sjældent spist inden de er udløbet på datoen. Jeg tror ofte de sidste æg når at blive mere end 1 måned for "gamle" inden jeg får tømt bakken.

Remoulade, ketchup og mayo får jeg heller aldrig spist inden for holdbarhedsdatoen, de kan snildt gå mere end et år over dato :-D


Åh ja. Græsk yoghurt og ændre surmælksprodukter kan faktisk holde sig skræmmende længe :lol:
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5070
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Hvilke madvarer spiser du efter mindst holdbar til datoen?

Indlægaf Tilly » 4. okt 2018, 13:16

MyGirl skrev:Jeg spiser faktisk det meste efter mindst holdbar, hvis det stadig dufter, ser ud og føles okay. (Lidt lige som jeg kasserer ting før mindst holdbar datoen, hvis det ikke dufter ser ud eller føles okay.) Selvfølgelig er jeg ekstra kritisk, når vi når over de angivne datoer.

Min grundfilosofi er lidt, at ting, der har lang holdbarhed i sig selv, der er jeg ikke så pernitten med datoerne (f.eks. røgede eller tørrede ting), mens jeg er mere kritisk med friske produkter med kort holdbarhed.

Jeg er faktisk helt enig i din tilgang, men jeg har bare oplevet i min omgangskreds at alle ikke tænker sådan.

Jeg har fx en veninde der kan finde på at hælde en uåbnet mælk i håndvasken, og det gør hun allerede på mindst holdbar til datoen. Det synes jeg er ret fjollet, for hun lugter ikke engang til den inden hun hælder den ud.
0
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Hvilke madvarer spiser du efter mindst holdbar til datoen?

Indlægaf MyGirl » 4. okt 2018, 13:21

Tilly skrev:
MyGirl skrev:Jeg spiser faktisk det meste efter mindst holdbar, hvis det stadig dufter, ser ud og føles okay. (Lidt lige som jeg kasserer ting før mindst holdbar datoen, hvis det ikke dufter ser ud eller føles okay.) Selvfølgelig er jeg ekstra kritisk, når vi når over de angivne datoer.

Min grundfilosofi er lidt, at ting, der har lang holdbarhed i sig selv, der er jeg ikke så pernitten med datoerne (f.eks. røgede eller tørrede ting), mens jeg er mere kritisk med friske produkter med kort holdbarhed.

Jeg er faktisk helt enig i din tilgang, men jeg har bare oplevet i min omgangskreds at alle ikke tænker sådan.

Jeg har fx en veninde der kan finde på at hælde en uåbnet mælk i håndvasken, og det gør hun allerede på mindst holdbar til datoen. Det synes jeg er ret fjollet, for hun lugter ikke engang til den inden hun hælder den ud.


Jamen uden tvivl. Jeg kender også virkelig mange, der slavisk holder sig til vejledninger og datomærkninger, og det skal de også have lov til. Mine jyske gener synes bare, det er lidt ødselt både økonomisk og madspildsmæssigt. Men de er nok også bedre til at købe ind efter behov end jeg er :lol2:
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvilke madvarer spiser du efter mindst holdbar til datoen?

Indlægaf Wizzze » 4. okt 2018, 13:24

En klassiker hos os er bouillon terninger, men ellers gør vi som Ado, bruger næsen. Dog er vi ret emsige med ting som mælk, æg, Seafood og hakket kød.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvilke madvarer spiser du efter mindst holdbar til datoen?

Indlægaf thomassneum » 4. okt 2018, 13:25

Alt uden mug og lugt. .. specielt øl.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvilke madvarer spiser du efter mindst holdbar til datoen?

Indlægaf Sangius » 4. okt 2018, 13:26

Ketchup. På nogle står der seriøst 14 dage efter åbning - vi har da sådan en fætter i månedsvis.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Hvilke madvarer spiser du efter mindst holdbar til datoen?

Indlægaf Misantropen » 4. okt 2018, 13:40

Jeg tror kun jeg er konsekvent med det ved ting med kort holdbarhed, da det kan blive fordærvet(kød og fisk) eller miste/ændre smag(fx nødder)

Men gær, mel, havregryn, ketchup, remoulade, mayonnaise, marmelade, sennep, krydderier og smør er noget jeg sjældent tjekker datoen på. Konserves, frugt og grøntsager, pasta og ris tjekker jeg sjældent datoen på, hvis der er en, men det er primært fordi det bliver brugt før den udløber.

Jeg er måske mere hys med ting i fryseren. Nok fordi den nogle gange fungerer lidt ligesom Narnia, hvor ting kommer ind og så "forsvinder"/bliver glemt..


Det kommer også an på hvordan det er opbevaret. Er det noget der har været fremme i nogle timer ifm. en frokost med gæster, og der er kommet krummer i eller det er rørt med fingrene eller beskidt service så smider jeg det ud eller giver det til mine hunde..
0
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Hvilke madvarer spiser du efter mindst holdbar til datoen?

Indlægaf Maoam » 4. okt 2018, 13:52

Jeg spiser det meste, der er mærket bedst før, hvis jeg synes, det ser og lugter okay. Æg har jeg ofte stående en måned "for længe".

Det er også sket, at jeg har brugt kød dagen efter, hvis det er store stykker, jeg selv skal skære ud og hvis det skal i trykkogeren er jeg ikke bekymret for det. Jeg ville aldrig bruge hakket kød efter datoen.

Jeg blev forarget, da en medarbejder i Salling fortalte, at Dansk Supermarked's nye politik var, at butikkerne skal kassere æg en hel uge FØR bedst før datoen. Han syntes også det var tosset, men var jo nødt til det.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5070
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Hvilke madvarer spiser du efter mindst holdbar til datoen?

Indlægaf Tilly » 4. okt 2018, 14:00

Maoam skrev:Jeg blev forarget, da en medarbejder i Salling fortalte, at Dansk Supermarked's nye politik var, at butikkerne skal kassere æg en hel uge FØR bedst før datoen. Han syntes også det var tosset, men var jo nødt til det.

WHAT? Det lyder da godt nok super crazy! Man kan da håbe at de bruger dem i deres egen produktion (bager- og delikatesseafdelingerne).
0
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Hvilke madvarer spiser du efter mindst holdbar til datoen?

Indlægaf fisken80 » 4. okt 2018, 14:05

Wizzze skrev:En klassiker hos os er bouillon terninger, men ellers gør vi som Ado, bruger næsen. Dog er vi ret emsige med ting som mælk, æg, Seafood og hakket kød.


Seafood og kød kan jeg forstå. Men mælk og æg :forvirret: mælk kan man jo tydeligt både se og lugte om det er blevet surt, hvad skulle der kunne ske ved at drikke det efter holdbarhedsdatoen, hvis det smager og lugter som det skal? Og æg, der har jeg endnu til gode at se et, der er blevet for gammelt. Min mor har oplevet det, og hun siger, at man bare overhovedet ikke er i tvivl, fordi det simpelthen stinker forfærdeligt når man slår det ud.
Jeg køber desuden stort set alle mine æg ved stalddørssalg, og så er det helt umuligt at vide noget om holdbarhedsdato. Så hvorfor er I emsige med æg?
5
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Mad og drikke"