Dypper / dunker du?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Dypper / dunker du?

Indlægaf kidkomb » 23. sep 2018, 10:32

godtnavn skrev:Jeg kan ikke huske hvordan det opstod, men det er ret godt at dyppe marcipan i portvin :genert:

Jeg drikker sjældent hverken te eller kaffe, og småkager bliver lidt triste af at blive dyppet i vand ;) Så jeg dypper kun brød i suppe, men drak jeg ofte te ville jeg dyppe småkagerne :)

Det der lyder til gengæld ikke spor dårligt :D
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Dypper / dunker du?

Indlægaf HappyPaww » 23. sep 2018, 10:58

Misantropen skrev:
HappyPaww skrev:
Misantropen skrev:Jeg kan godt lide franskbrød/boller med smør dyppet i sort kaffe.

Det er jeg vokset op med som noget normalt ved "særlige lejligheder", ligesom en knaldtår. Altså ikke som noget jeg vil gøre hvis jeg er på restaurant eller andre steder hvor det ikke er velset.

Jeg tror aldrig jeg er stødt på nogen der har dyppet kage i en kop kaffe/te medmindre vi er ude i noget tørt og hårdt som biscotti.

Ej øv :badr: Det lyder godt nok nasty! Er det en meget lokal ting? Har aldrig hørt om nogen der dypper brød..!

Og hvad er en knaldtår? :D

Hvorfor nasty? :forvirret:
Det er da det samme om brødet bliver vædet af kaffe i koppen eller munden. Smagen er den samme. Det er jo ikke fordi man dypper hele skiven og lader det absorbere så meget kaffe at der ender med at ligge en grød-agtig masse i koppen.

Jeg ved ikke om det er en lokal ting. Det har jeg ikke tænkt på.

Jeg fandt den her beskrivelse fra en blog. Bedsteforældrene bor på Fejø. Der har jeg så vidt jeg ved ingen relation til. Det er meget sjovt at læse at andre har tilsvarende erfaringer.
De drak kaffe og te af det, man nu kalder "højhankekop", altså et stort krus med en høj hank, og dertil hørte en ret stor underkop. Min Mormor puslede altid lidt ekstra ved "komfuret", som faktisk var et bord med to gasblus, for hun lavede sin egen kaffe, som var hvinende stærk. Og så kom hun også og satte sig, det var gode stunder, især hvis de ikke havde alt for travlt.

Nu kunne man jo tro, at det at drikke kaffe (eller te, det kommer ud på et) ikke kan være så kompliceret, men jo, det kunne godt være en sjov affære, især når min Morfar var rigtig i hopla. Så skulle der leges! For det første skulle kaffen hældes op i underkoppen; det havde et praktisk formål, nemlig at væsken lidt hurtigere kølede af, så den var til at drikke. Men det var også oplæg til leg, for min Morfar satte underkoppen op på tre fingre og balancerede den op til munden og drak af den, slubrende eller agerende fin dame.

Min Mormor skulle også altid havde en knaldtår, dvs en sukkerknald som hun dyppede i kaffen, tog i munden og drak kaffen igennem sukkereret.
http://www.mormorshus.dk/65506601/1421914/posting/


Synes bare tanken om opblødt franskbrød inkl smør og deraf rester der krummer og smør der smelter ud i kaffen er meget lidt appetitligt. Men jeg drikker fx heller ikke noget uden at have synket maden først...
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Dypper / dunker du?

Indlægaf Fru Sunshine » 23. sep 2018, 12:09

Misantropen skrev:Jeg kan godt lide franskbrød/boller med smør dyppet i sort kaffe.

Det er jeg vokset op med som noget normalt ved "særlige lejligheder", ligesom en knaldtår. Altså ikke som noget jeg vil gøre hvis jeg er på restaurant eller andre steder hvor det ikke er velset.

Jeg tror aldrig jeg er stødt på nogen der har dyppet kage i en kop kaffe/te medmindre vi er ude i noget tørt og hårdt som biscotti.

Min bedstefar drak også knaldtår fra underkoppen. :lun:
Og vi dyppede boller/franskbrød i hvad vi nu drak som børn.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Dypper / dunker du?

Indlægaf Fru Sunshine » 23. sep 2018, 12:11

Og jeg dypper en gang imellem. Som regel kiks eller småkager, hvis det lige stikker mig.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Dypper / dunker du?

Indlægaf Misantropen » 23. sep 2018, 19:10

HappyPaww skrev:
Misantropen skrev:
HappyPaww skrev:
Misantropen skrev:Jeg kan godt lide franskbrød/boller med smør dyppet i sort kaffe.

Det er jeg vokset op med som noget normalt ved "særlige lejligheder", ligesom en knaldtår. Altså ikke som noget jeg vil gøre hvis jeg er på restaurant eller andre steder hvor det ikke er velset.

Jeg tror aldrig jeg er stødt på nogen der har dyppet kage i en kop kaffe/te medmindre vi er ude i noget tørt og hårdt som biscotti.

Ej øv :badr: Det lyder godt nok nasty! Er det en meget lokal ting? Har aldrig hørt om nogen der dypper brød..!

Og hvad er en knaldtår? :D

Hvorfor nasty? :forvirret:
Det er da det samme om brødet bliver vædet af kaffe i koppen eller munden. Smagen er den samme. Det er jo ikke fordi man dypper hele skiven og lader det absorbere så meget kaffe at der ender med at ligge en grød-agtig masse i koppen.

Jeg ved ikke om det er en lokal ting. Det har jeg ikke tænkt på.

Jeg fandt den her beskrivelse fra en blog. Bedsteforældrene bor på Fejø. Der har jeg så vidt jeg ved ingen relation til. Det er meget sjovt at læse at andre har tilsvarende erfaringer.
De drak kaffe og te af det, man nu kalder "højhankekop", altså et stort krus med en høj hank, og dertil hørte en ret stor underkop. Min Mormor puslede altid lidt ekstra ved "komfuret", som faktisk var et bord med to gasblus, for hun lavede sin egen kaffe, som var hvinende stærk. Og så kom hun også og satte sig, det var gode stunder, især hvis de ikke havde alt for travlt.

Nu kunne man jo tro, at det at drikke kaffe (eller te, det kommer ud på et) ikke kan være så kompliceret, men jo, det kunne godt være en sjov affære, især når min Morfar var rigtig i hopla. Så skulle der leges! For det første skulle kaffen hældes op i underkoppen; det havde et praktisk formål, nemlig at væsken lidt hurtigere kølede af, så den var til at drikke. Men det var også oplæg til leg, for min Morfar satte underkoppen op på tre fingre og balancerede den op til munden og drak af den, slubrende eller agerende fin dame.

Min Mormor skulle også altid havde en knaldtår, dvs en sukkerknald som hun dyppede i kaffen, tog i munden og drak kaffen igennem sukkereret.
http://www.mormorshus.dk/65506601/1421914/posting/


Synes bare tanken om opblødt franskbrød inkl smør og deraf rester der krummer og smør der smelter ud i kaffen er meget lidt appetitligt. Men jeg drikker fx heller ikke noget uden at have synket maden først...

Det styrer man jo selv.

Det er ikke meget anderledes end til suppe fx, og det kan de fleste trods alt godt håndtere uden at fucke begge ting op.
1
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Dypper / dunker du?

Indlægaf Honningprut » 23. sep 2018, 20:08

Nej. Det gør jeg ikke. Jeg tror heller aldrig, jeg har set nogen gøre det :)
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:

Tilbage til "Mad og drikke"