Hvor mange chanser giver du en kogebog

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Sandkage
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. okt 2016, 11:23
Kort karma: 2
Likede indlæg: 21

Hvor mange chanser giver du en kogebog

Indlægaf Sandkage » 19. sep 2018, 16:15

Jeg har for nyligt købt en ny kogebog og herfra har jeg den sidste uge lavet to opskrifter.
Begge gange blev resultatet så dårligt, at jeg måtte smide maden ud. Ikke sådan halvdårligt - jeg ved ikke rigtigt om jeg kan lide det, men helt uspiseligt, og det synes jeg er pisseirriterende, så i dag blev jeg så gal, at jeg smed bogen ud!

Men nu bliver jeg alligevel i tvivl. Skulle jeg have givet den nogle flere chanser?

Hvor mange dårlige opskrifter må der være i en kogebog før man smider den ud?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Hvor mange chanser giver du en kogebog

Indlægaf Sophies-mor » 19. sep 2018, 16:19

Det afhænger vel af flere ting?

Jeg har mange kogebøger med mange opskrifter, hvor jeg tænker ej...
Men smider dem ikke ud. Man skifter jo smag med tiden, og bliver måske også mere "dygtig" i et køkken med tiden, så det, jeg hadede for to år siden, kan jeg måske lide i dag.
Omvendt, så er der absolut også opskrifter, der bare ER dårlige.
Som rødvinssaucen i God mad let at lave. Yuk, så vi har valgt en anden opskrift på rødvinssauce :lol:

Men hvad er der gået galt med de to tests du har lavet?
Er det råvarerne, tilberedningen, smagssammensætningen eller?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Sandkage
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. okt 2016, 11:23
Kort karma: 2
Likede indlæg: 21

Re: Hvor mange chanser giver du en kogebog

Indlægaf Sandkage » 19. sep 2018, 16:26

Jeg har fulgt de to opskrifter helt nøjagtigt, for jeg er ikke sådan en der kan finde ud af at improvisere i et køkken.

Den ene opskrift var på en dressing (verdens bedste dressing) og den anden på quinoafrikadeller. Dressingen smagte bare så dårligt og frikadellerne faldt helt fra hinanden, og smagte heller ikke godt.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Hvor mange chanser giver du en kogebog

Indlægaf Misantropen » 19. sep 2018, 16:30

Sandkage skrev:Jeg har for nyligt købt en ny kogebog og herfra har jeg den sidste uge lavet to opskrifter.
Begge gange blev resultatet så dårligt, at jeg måtte smide maden ud. Ikke sådan halvdårligt - jeg ved ikke rigtigt om jeg kan lide det, men helt uspiseligt, og det synes jeg er pisseirriterende, så i dag blev jeg så gal, at jeg smed bogen ud!

Men nu bliver jeg alligevel i tvivl. Skulle jeg have givet den nogle flere chanser?

Hvor mange dårlige opskrifter må der være i en kogebog før man smider den ud?

Var det en bestemt type kogebog? Fx med en speciel diæt eller kur.

Hvis det er en hel anden type mad end hvad du er vant til kan det godt kræve noget tilvænning at vænne sig til de nye smage og konsistener, men hvis du er overbevist om at du aldrig vil kunne lide retterne, evt. i andre varianter, så er det da spild af tid og mad at blive ved med at forsøge.

Jeg har ikke noget facit for antallet af retter. Jeg er glad for at spise og lave mad. Jeg kan godt lide at prøve nye ting og har en god fornemmelse af hvad jeg kan lide, men selvom jeg ikke er kræsen er der mange ting jeg ikke gider forsøge at eksperimentere med.

Jeg kan fx godt lide sammekogte-/gryderetter, men jeg bryder mig ikke det når det er for fed eller grønsagerne helt udkogte. Jeg kan også godt lide mad med smagfulde krydderier og hvidløg kan jeg ikke altid få nok af, men jeg bryder mig ikke om stærk chili.
Senest rettet af Misantropen 19. sep 2018, 16:32, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Hvor mange chanser giver du en kogebog

Indlægaf Sophies-mor » 19. sep 2018, 16:30

Sandkage skrev:Jeg har fulgt de to opskrifter helt nøjagtigt, for jeg er ikke sådan en der kan finde ud af at improvisere i et køkken.

Den ene opskrift var på en dressing (verdens bedste dressing) og den anden på quinoafrikadeller. Dressingen smagte bare så dårligt og frikadellerne faldt helt fra hinanden, og smagte heller ikke godt.

Hvad var der i af bindemiddel i quionadellerne?
Men selv bryder jeg mig ikke om quinoa :lol:

Hvad var der i dressingen?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvor mange chanser giver du en kogebog

Indlægaf 1234 » 19. sep 2018, 17:17

Sophies-mor skrev:Det afhænger vel af flere ting?

Jeg har mange kogebøger med mange opskrifter, hvor jeg tænker ej...
Men smider dem ikke ud. Man skifter jo smag med tiden, og bliver måske også mere "dygtig" i et køkken med tiden, så det, jeg hadede for to år siden, kan jeg måske lide i dag.
Omvendt, så er der absolut også opskrifter, der bare ER dårlige.
Som rødvinssaucen i God mad let at lave. Yuk, så vi har valgt en anden opskrift på rødvinssauce :lol:

Men hvad er der gået galt med de to tests du har lavet?
Er det råvarerne, tilberedningen, smagssammensætningen eller?


Ja det ville være lidt overdrevet af smide God mad let at lave ud pga. to dårlige opskrifter for der er en del, mens en tynd kogebog fx kun med en bestemt slags retter godt kunne give mening at smide ud efter to forsøg.
1
Sandkage
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. okt 2016, 11:23
Kort karma: 2
Likede indlæg: 21

Re: Hvor mange chanser giver du en kogebog

Indlægaf Sandkage » 19. sep 2018, 17:23

Dressingen var en peaunutdressing til en orientalsk nudelret og bindemidlet i quinoafrikadellerne var chiafrö blandet op i vand, som man bruger i veganske retter.

Det er mad jeg normalt godt kan lide.

Jeg maa nok indse at jeg har väret lidt for hurtigt ude, men at smide den i kontaineren.
0
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Hvor mange chanser giver du en kogebog

Indlægaf didaa » 20. sep 2018, 18:32

Jeg bruger kogebøger ligeså meget til inspiration som til selve opskriften. Og så også til hyggelæsning. Men jeg er også øvet og god til at lave mad uden opskrifter, og det er tit en hjælp at man kan fornemme det færdige resultat og improvisere undervejs, eller opgradere opskriften og få et endnu bedre resultat.

Men jeg ville aldrig smide en kogebog ud. Så hellere give den til nogen der ville give sig i kast med forsøgene.
0
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Hvor mange chanser giver du en kogebog

Indlægaf HappyHippo » 20. sep 2018, 19:53

Jeg er nysgerrig efter hvilken bog det var
3
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvor mange chanser giver du en kogebog

Indlægaf Rapfisk » 20. sep 2018, 20:58

Jeg ville nok også give op efter et par forsøg, hvis jeg var én, der havde brug for at kunne følge bogen til punkt og prikke. Ja, faktisk også i andre tilfælde. Jeg gider ikke juks.

I øvrigt synes jeg tit, at de mere modeprægede kogebøger er noget juks. Det er som om, forlagene går mere op i at ride med på bølgen end at finde en forfatter, der evner at skrive kogebøger. Det kræver noget andet end "bare" selv at være dygtig i et køkken.

Oversatte kogebøger i sidstnævnte kategori er tit endnu værre.
1
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Mad og drikke"