Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Alphilia » 10. jul 2022, 09:59

Begge dele fra Politikens Syltebog

Kirsebærmarmelade
600g kirsebær
400g rørsukker
Saft fra 1 usprøjtet citron
6-8 kardemommekapsler (jeg udelod)
Atamon el. spiritus til skylning af glas

Skyl og udsten kirsebær. Put dem i en gryde med sukker, citronsaft og frø fra kardemommekapslerne.
Lad det koge ved svag varme til marmeladen tykner. Hæld på skoldede glas skyllet med atamon/spiritus og luk glassene med det samme.

Jeg kom lidt pektin i fordi jeg synes det virkede tyndt, men det havde jeg vist ikke behøvet.

Kirsebær eddike
200 g modne kirsebær, 1/2 l hvidvinseddike
Læg bær i en flaske ig hæld eddike over. Lad det stå og trække et par uger inden brug
1
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Santa » 10. jul 2022, 14:01

Jeg har lavet solbærmarmelade, der var lige til tre glas. Klippede busken godt ned sidste år, så den skal lige komme sig.
Og så har jeg lavet den første omgang hyldeblomstsaft af min egen busk, som har lyserøde blomster. Farven blev overraskende mørk og dyb, troede bare at den ville blive sart lyserød. Meget smukt, og det smager lige så godt som de hvide blomster.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
6
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf JoyNips » 12. jul 2022, 09:17

Vi vælter os i agurker i de her dage, så jeg har lige lavet et par glas syltede agurker til min far.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf JoyNips » 12. jul 2022, 12:05

JoyNips skrev:Vi vælter os i agurker i de her dage, så jeg har lige lavet et par glas syltede agurker til min far.


Og et enkelt glas rødbeder også.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 589
Likede indlæg: 11408

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Kerrigan » 12. jul 2022, 12:15

Santa skrev:Jeg har lavet solbærmarmelade, der var lige til tre glas. Klippede busken godt ned sidste år, så den skal lige komme sig.
Og så har jeg lavet den første omgang hyldeblomstsaft af min egen busk, som har lyserøde blomster. Farven blev overraskende mørk og dyb, troede bare at den ville blive sart lyserød. Meget smukt, og det smager lige så godt som de hvide blomster.

Ja, det er virkelig en smuk rød farve. Hvordan smager den? Jeg tænker at nuancerne måske er anderledes?
Den er mørkere end den rabarbersaft jeg lavede for ikke så længe siden. Den er til gengæld blevet flot lyserød lidt ala pink grape.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Santa » 12. jul 2022, 13:44

Kerrigan skrev:
Santa skrev:Jeg har lavet solbærmarmelade, der var lige til tre glas. Klippede busken godt ned sidste år, så den skal lige komme sig.
Og så har jeg lavet den første omgang hyldeblomstsaft af min egen busk, som har lyserøde blomster. Farven blev overraskende mørk og dyb, troede bare at den ville blive sart lyserød. Meget smukt, og det smager lige så godt som de hvide blomster.

Ja, det er virkelig en smuk rød farve. Hvordan smager den? Jeg tænker at nuancerne måske er anderledes?
Den er mørkere end den rabarbersaft jeg lavede for ikke så længe siden. Den er til gengæld blevet flot lyserød lidt ala pink grape.

Den smager fuldstændig som almindelig hyldeblomstsaft, måske en anelse mildere. Men min busk er osse ret ung, så måske får de mere power med alderen?
Jeg er i hvert fald godt tilfreds.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Pandesteg » 17. jul 2022, 17:34

I dag har jeg syltet valnødder og hvidløg (hver for sig :lol:)

Og inspireret af et gammelt afsnit af “Han, hun og drømmeslottet”, som vi så i går, har vi sat knap 5 liter vin de noix (valnøddevin) til at trække.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21227

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Nesnay » 18. jul 2022, 12:26

Jeg plukkede 1,5 kg. ribs hos mine forældre i går, og jeg har desværre ingen plads i fryseren, så de fleste af dem bliver nok brugt til denne opskrift i aften: https://www.louiogbearnaisen.dk/2013/07 ... kager.html

Jeg håber, det bliver lidt a la langtidsholdbare rysteribs :)
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Pandesteg » 25. jul 2022, 07:17

Nu begynder der endelig at være nok tomater i haven til at jeg kan lege lidt og afprøve nogle nye opskrifter. I går lavede jeg henkogte tomater, salsa brava og syltede grønne bønner. Sidstnævnte håber jeg kan bruges i salater vinteren over, men skal lige smage mig frem til den rigtige syrebalance. Overvejer også at fermentere nogle.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Pandesteg » 28. jul 2022, 08:49

Er der nogle herinde, der fermenterer?

I alle de opskrifter med fermentering jeg kikker på, står der at man skal bruge havsalt, men det har jeg ikke. Jeg har noget, der står bjergsalt på pakken og så har jeg det der lyserøde himalaya-salt. Mon ikke jeg kan bruge en af de to??
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Alphilia » 28. jul 2022, 09:25

Uden at fermentere vil jeg tro du sagtens kan bruge det salt du har
3
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Santa » 28. jul 2022, 19:26

Det har været Store Henkogningsdag i dag.
Jeg har lavet et par glas syltede agurker med masser af egne dildkroner i. Tre liter solbærsaft og ti glas marmelade med blandet frugt: jordbær, ribs, solbær og en rest vandmelon.
(Og jeg ryddede op i køkkenet, lavede spinatpasta til aften og satte en bolledej over til koldhævning. Brugte en rest kogte ris i dejen, det bliver spændende!)
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Pandesteg » 28. jul 2022, 19:32

Alphilia skrev:Uden at fermentere vil jeg tro du sagtens kan bruge det salt du har


Nu har jeg i hvert fald forsøgt. Der står tomatsalsa til fermentering i bryggerset nu og det dufter himmelsk :love:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Pandesteg » 1. aug 2022, 08:09

Jeg har høstet 3 kg tomater og tænker at lave 2 forskellige slags tomatsauce og en gang henkogte tomater, men hvis nogen ligger inde med en opskrift, på noget med tomater, der kan gemmes til lageret, så råb endelig op :)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Santa » 1. aug 2022, 08:27

Jeg lavede osse tomatsauce i går :)
Laver altid bare sauce af dem alle, synes at det er meget anvendeligt i den mad vi spiser mest af.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)

Tilbage til "Mad og drikke"