Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Pandesteg » 27. aug 2018, 11:15

IrmaPigen skrev:
Pandesteg skrev:
IrmaPigen skrev:Hvis du vil have frisk most, der ikke har kogt, så skal du ikke bruge gryden.


Mosten koger altså ikke i en dampsaftpresser.


Æblemost er ikke tilsat sukker og laves ved man presser frugten, og ikke ved at man varmehandler den: https://da.m.wikipedia.org/wiki/Æblemost

Saft laves på en saftkoger: http://copenhagenfood.dk/artikler/opskr ... saftkoger/


Altså, den der tredelte tingest er en dampsaftpresser. Og den koger ikke saften.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55652
Kontakt:

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Ado » 28. aug 2018, 10:48

Seneste produktion:

- Æblechutney med peberrod.
- Rabarberkompot.
- Æblegrød. Det er rart at have til havregrøden/skyr/A38.
- Agurkesalat.
2
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf MyGirl » 30. aug 2018, 18:48

Aftenen har stået på produktion af vanillesyltede pærer.
0
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Bergen » 31. aug 2018, 11:57

Vi har lavet mirabellesaft, mirabellemarmelade og æblegrød til brug over vinteren til æblekage.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16989
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41305

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf LaMariposa » 1. sep 2018, 18:02

Jeg har kogt en masse æbler til æblegrød og puttet det i fryseren. Og så er der lavet æblesaft. Glæder mig til at smage det :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. sep 2018, 05:44

Jeg vil gerne lave en agurkesalat, der kan holde sig i længere tid.
Er det muligt?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Pandesteg » 5. okt 2018, 08:13

DetSorteCirkus skrev:Jeg vil gerne lave en agurkesalat, der kan holde sig i længere tid.
Er det muligt?


Ja det burde man da sagtens kunne. Jeg laver syltede rødbeder, som kan holde sig i en evighed og forestiller mig, at det er det samme med agurker, hvis man laver en syltelage :)

On topic så har jeg gang i det helt store valnøddesamleri derhjemme. Hver dag rasler der 1-2 kg valnødder ned fra vores kæmpe træ. Har samlet tæt på 10 kg i denne uge. Jeg vasker dem godt i varmt vand, lader dem derefter trække 5 minutter i et varmt fad med vand og ½ dl atamon og derefter bliver de godt tørret og kommer ind foran pejsen til eftertørring. Nogle ligger i bakker/på bageplader, andre hænger i nylonstrømper. Efter 5 dage skulle de være tørre og klar til at blive gemt væk et tørt køligt sted. Skal bare lige finde ud af hvor, for det optimale ville være på loftet, men der er helt sikker mus :D
De næste par kilo jeg får samlet vil jeg knække i frisk tilstand og fryse ned. Så kan de bruges til boller og kager og forestiller mig det ville være lækkert med hjemmebagt valnøddeboller/brød henover vinteren.
Dem vi ikke får brug kan komme ud til fuglene og vores egne høns. Og vores egern får også forsynet sig godt fra træet kan jeg se :gogo: Tror dog ikke det mangler noget, eftersom det fik ALLE hasselnødderne fra vores kæmpe hasselhegn ind mod skoven :lol:
Vi har også stadigvirkelig mange æbler og får virkelig spist noget æblegrød :lol: Tror dog vi skal prøve at tynde lidt ud i æblerne næste år, da der er virkelig mange små pistne. Men det er sgu lidt svært når træerne er+3 meter høje :lol:

Derudover er jeg gået i gang med at omdanne vores hønsehave til en "vild" have med masser af bærbuske, rosenbuske og div. blomster og planter jeg godt kan lide.
Så der er sat en hulens masse hindbærbuske (både forårs- og efterårshindbær), solbær, havtorn, blåbær og ribs. Et par ekstra rabarberplanter og en japansk kvæde er det også blevet til. Det bliver så lækkert, når det hele er vokset til :love:
4
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Pandesteg » 16. jan 2019, 09:43

I anledning af, at jeg så, at en af mine nye rabarber er på vej op af jorden (lidt vel tidligt) vi jeg hive denne tråd op igen.

I de seneste måneder har jeg lavet mere brombær-æblemarmelade (den er god og nem) med brombær fra fryseren og æbler fra haven. Har et enkelt æbletræ, der stadig har æbler på.

Til jul lavede jeg kirsebærsauce med surkirsebær fra haven, det var virkelig lækkert og nemt. Det tog bare lidt tid at udstene alle bærrene :lol: Brugte også brombær, æble og solbær fra haven i julerødkålen. Og valnødder, som jeg saltede og puttede i grønkålssalaten.

Jeg har stadig lidt rabarber, stikkelsbær og brombær i fryseren og så en masse mirabeller, som jeg nok bare giver til hønsene i løbet af de næste par måneder. Vi skal have drivhus og køkkenhave til foråret, så forhåbentlig bliver der en masse at berette om i denne tråd. Camilla Plum havde alle hendes frøposer sat ned til 10 kr her i efteråret, så købte en hulens masse, bl.a. en masse tomat- og chilifrø. Så det bliver spændende.

I hønsenes del af haven (hvor der allerede er anlagt bærhave) vil jeg sætte jordskokker og plante grønkål. Så kan de også blive selvforsynende i grønt :D
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Pandesteg » 24. jun 2019, 10:51

Mine rabarber er slået totalt fejl i år, mistænker det var tørken i foråret, der slog dem ud. Temmelig utilfredsstillende at have 5 rabarberplanter og stadig være nødt til at købe :rulle:

Jeg har fået lavet hyldeblomstsaft, som skal gemmes til hvid gløgg til jul (for jeg kan ikke lide det ellers :lol:) og tænker også jeg vil plukke nogle hyldeblomster og putte i dehydratoren til hjemmelavet te. Skal i samme forbindelse have høstet solbærblade til samme formål, samt nye salvieblade, citronmelisse, timian og hvad jeg ellers støder på af urter.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf dykkersild » 19. jul 2019, 09:36

Porse, Mynte, Brændenælde og Prikbladet perikon snapse-essenser - planterne plukket i have og skoven ved sommerhuset.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Santa » 19. jul 2019, 11:36

Jeg har lavet hyldeblomstsaft som altid, men forsøgte mig osse med at lave en hyldeblomstsnaps....der ligger en del opskrifter på nettet og det er supernemt, men.....jeg laver det ikke igen!
Var ikke fan af smagen, ærlig talt. Den bliver beskrevet som en "damesnaps" (hvilket fornærmer mig en smule, jeg kan godt li alm snaps!), men den var sq stadig rimelig krads. Den skal kun trække 4-5 dage og bliver ikke bedre af at ligge længere, siger de.

Jeg tog min med til sommerfest på mit arbejde, og så drak folk den som en udfordring, haha!! Så væk er den.
Min snapse-glade kollega, som selv laver en masse urtesnapse, var dog vildt begejstret.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Santa » 19. jul 2019, 11:41

En anden ting er at frosten i maj ødelagde mine solbær og ribs. Så der er kun et par håndfulde til at producere af. Tror at jeg laver en blandet rød saft, smider lidt jordbær i.
Men begge buske er osse gamle og forsømte af tidligere ejer, så de skal have en grundig trimning og en bunke gødning.
Mit kvædetræ (som blev plantet i efteråret) har sat frugt, hele fire kvæder. Det havde jeg ikke regnet med her det første år.
Det lover godt for fremtiden.

Så har vi en kæmpe nøddebusk, og der ser ud til at være en masse nødder i år. Hvad kan jeg bruge dem til? Hjemmelavet nutella kunne jo forsøges?
Andre ideer?
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Pandesteg » 20. jul 2019, 18:21

Vi har heller ikke fået mange solbær i år, men det fik vi faktisk heller ikke sidste år. Har taget to nye buske fra og vil have klippet moderbusken ned i håb om at den bliver lidt mere produktiv.
Ellers har manden og jeg hængt urter til tørre til te. Brændenælder, skvalderkål (selvom vi vitterligt ikke har meget af det djævleværk i år takket være hønsene :love:), citronmelisse, kornblomsters og lavendel. Alt sammen hængt til tørre på loftet. I næste uge skal vi etablere et bed med tebuske og sætte urter som er egnet til te rundt om.

Mit valnøddetræ har nærmest ingen nødder i år, så det behøver jeg ikke bekymre mig om :lol: hasselhegnet bugner, men sidste år happede egernet alle nødderne, så det bliver spændende om vi får nogle i år.

Og så er surkirsebærrene klar. Jeg skal have sat en kæmpe portion kirsebærrom over, så der også er til julegaver. Og så skal jeg have puttet en portion i fryseren til kirsebærsovs til jul og lavet cherry chocolate jam - spændende om vi kan lide det.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Pandesteg » 20. jul 2019, 18:26

Santa skrev:
Så har vi en kæmpe nøddebusk, og der ser ud til at være en masse nødder i år. Hvad kan jeg bruge dem til? Hjemmelavet nutella kunne jo forsøges?
Andre ideer?


Syltede nødder, müsli eller hasselnøddeis måske? Ellers ville jeg tørre dem og bruge dem i bagværk henover vinteren. Jeg ville også bruge dem som drys/knas i salater. Man kan også lave noget hasselnøddesnaps.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Fra have til mave - tråden om hjemmesylt/konservering mv.!

Indlægaf Mi55y » 31. jul 2019, 06:08

Så fik jeg taget mig sammen til at plukke sol- og stikkelsbær :D

20190728_170855-1158x1158.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
5
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Mad og drikke"