Hvad er jeres månedlige madbudget?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Månedligt madbudget

< 1000kr
4
3%
1000-1500
8
7%
1500-2000
12
10%
2000-3000
24
20%
3000-4000
25
21%
4000-5000
19
16%
5000-6000
7
6%
6000-7000
5
4%
7000-8000
6
5%
8000+
8
7%

Afgivne stemmer: 118
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 248
Likede indlæg: 3004

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf girl_beat » 25. jun 2018, 15:54

Wizzze skrev:Mere interessant end hvor mange penge man bruger på maden, så kunne det være interessant at høre hvad de bruges på? :gruble:

Hvad skal du købe denne uge, er det basisvarer som mel, mælk, æg og kød, eller står den mere på diverse delikatesser og hverdagsluksus, som kaffe, bær, is, slik og den slags?

Vi køber basisting én gang om ugen, typisk i Rema eller Netto, og tjekker på forhånd lige tilbudsaviserne for at se, om bestemte mærker eller varer er på tilbud. Derudover suppleres der med lidt lækrere ting op til weekenden, typisk take-away, bagerrugbrød, delikatesser eller lign.

Når man har styr på tilbudspriserne på de fleste dagligvarer, er det ikke så svært at holde udgifterne nede. Som nævnt tidligere i andre tråde er det nogenlunde fast, at en pakke smør fx koster 10 kr, en pose gulerødder 7-9 kr, en stor cola 15 kr osv...
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2875
Likede indlæg: 18387

Indlægaf Wizzze » 25. jun 2018, 16:12

girl_beat skrev:
Wizzze skrev:Mere interessant end hvor mange penge man bruger på maden, så kunne det være interessant at høre hvad de bruges på? :gruble:

Hvad skal du købe denne uge, er det basisvarer som mel, mælk, æg og kød, eller står den mere på diverse delikatesser og hverdagsluksus, som kaffe, bær, is, slik og den slags?

Vi køber basisting én gang om ugen, typisk i Rema eller Netto, og tjekker på forhånd lige tilbudsaviserne for at se, om bestemte mærker eller varer er på tilbud. Derudover suppleres der med lidt lækrere ting op til weekenden, typisk take-away, bagerrugbrød, delikatesser eller lign.

Når man har styr på tilbudspriserne på de fleste dagligvarer, er det ikke så svært at holde udgifterne nede. Som nævnt tidligere i andre tråde er det nogenlunde fast, at en pakke smør fx koster 10 kr, en pose gulerødder 7-9 kr, en stor cola 15 kr osv...

En cola koster da 12kr. ? og for ikke ret lang tid siden var det 9kr. 33% mere er jo nærmest røveri, og så skal vi slet ikke tale om deres "normalpriser" :gisp:
0
Do as I say! :whip:
1234
Kort karma: 82
Likede indlæg: 2165

Indlægaf 1234 » 25. jun 2018, 16:54

Jeg tror også det har enorm betydning, hvor meget man laver fra bunden. Min kæreste laver frisk pasta, falafel og den slags fra bunden. Det ville jo koste en formue hvis vi skulle have sammen kvalitet i supermarkedet.
3
fisken80
Kort karma: 286
Likede indlæg: 10059

Indlægaf fisken80 » 25. jun 2018, 18:36

Lemonella skrev:Vi handler kun kød hos slagteren. Vores slagter, har det lækreste pålæg, sit eget røgeri, hvor han fremstiller sublimt bacon, dejlige pølser og godt pålæg.
Vi ville gerne købe frugt og grønt hos en grønthandler, men en sådan findes ikke i byen, så vi køber det der ser bedst ud i Rema, eller, hvor vi nu handler.
Jeg synes ikke, det er luksus at handle hos slagteren. Det er kvalitet og jeg skal ikke købe en hel pakke pålæg, hvor det efter et par dage lugter dårligt og vi må smide det ud. Det har jeg oplevet alt for tit med pålæg købt i supermarkedet.
Fisk købes hos vores fiskehandler, som desværre ligger en god times kørsel fra, hvor vi bor, men vi smutter derop, så tit vi har mulighed for det.
Jeg bager en del selv, så det er kun, hvis vi skal have gæster, der handles hos bageren.

Forøvrigt Wizzze, kaffe er ikke luksus for mig, jeg skal have min kaffe og det er en nødvendighed. :D

Skal jeg have lækkerier til frokost eller aftensmad, køber jeg friskhakket fars af oksefilet til tatar. Oksehøjreb til bøffer, eller oksefilet, skåret i tynde skiver til carpaccio.

Vi køber vel takeaway 8-10 gange om året og det kun fordi jeg også gerne vil dovne den hjemme, uden at skulle ud af huset.

Vi spiser ikke tit ude. Mest i sommerperioden, hvor vi besøger de gode restauranter vi kender til, en 5-6 gange på et par måneder.

Det må være slagteren i Skive du mener? Vi camperer i nærheden og SKAL ind forbi ham når vi er afsted. Han laver de bedste pølser jeg har fået.
Skal da prøve hans pålæg næste gang.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 558
Likede indlæg: 9441

Indlægaf Lemonella » 25. jun 2018, 18:45

fisken80 skrev:
Lemonella skrev:Vi handler kun kød hos slagteren. Vores slagter, har det lækreste pålæg, sit eget røgeri, hvor han fremstiller sublimt bacon, dejlige pølser og godt pålæg.
Vi ville gerne købe frugt og grønt hos en grønthandler, men en sådan findes ikke i byen, så vi køber det der ser bedst ud i Rema, eller, hvor vi nu handler.
Jeg synes ikke, det er luksus at handle hos slagteren. Det er kvalitet og jeg skal ikke købe en hel pakke pålæg, hvor det efter et par dage lugter dårligt og vi må smide det ud. Det har jeg oplevet alt for tit med pålæg købt i supermarkedet.
Fisk købes hos vores fiskehandler, som desværre ligger en god times kørsel fra, hvor vi bor, men vi smutter derop, så tit vi har mulighed for det.
Jeg bager en del selv, så det er kun, hvis vi skal have gæster, der handles hos bageren.

Forøvrigt Wizzze, kaffe er ikke luksus for mig, jeg skal have min kaffe og det er en nødvendighed. :D

Skal jeg have lækkerier til frokost eller aftensmad, køber jeg friskhakket fars af oksefilet til tatar. Oksehøjreb til bøffer, eller oksefilet, skåret i tynde skiver til carpaccio.

Vi køber vel takeaway 8-10 gange om året og det kun fordi jeg også gerne vil dovne den hjemme, uden at skulle ud af huset.

Vi spiser ikke tit ude. Mest i sommerperioden, hvor vi besøger de gode restauranter vi kender til, en 5-6 gange på et par måneder.

Det må være slagteren i Skive du mener? Vi camperer i nærheden og SKAL ind forbi ham når vi er afsted. Han laver de bedste pølser jeg har fået.

Hvis du mener slagteren på Brårupvej (Christian), så er det ham og ja, han fremstiller verdens bedste pølser.
Hans fedtfattige leverpostej, smager som en drøm og det samme gælder hans røgede mørbrad, røgede filet, røgede rullepølse, eller hans rullepølse med enten peber eller persille.
Hans baconpølser er lidt pebrede i prisen, men det er gudespise. :)
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1989
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 20492

Indlægaf Daine » 25. jun 2018, 19:11

LadyFox skrev:Omkring 1500 kroner, hvilket irriterer mig lidt.
Grunden til det irriterer mig er at da jeg boede med min ekskæreste lagde vi begge 1000 kroner, så lige nu spiser jeg får mere end før, men jeg får ikke lige så meget for pengene.

Jeg spiser et måltid om dagen, og et "mellemmåltid". Jeg gider sjældent at lave mad til mig selv, så jeg spiser meget rugbrød og pasta/ris med grønsager. Hvilket jeg egentlig ikke synes er særlig spændende - men det er da let og billigt.
Jeg ville gerne spise mere varieret og mere spændende - men da jeg synes det er røvsygt at spise alene, så synes jeg ikke indsatsen ved madlavning er belønningen værd. Så jeg spiser mest for at overleve nu hvor jeg er alene.
Derudover synes jeg også jeg ender med at smide rigtig meget mad ud hvis jeg begiver mig ud i at lave retter med en del ingredienser i når det kun er mig til at spise det.

Da vi var to sparede vi rigtig meget mad ved at lave madplan og gå flere steder hen efter de gode tilbud - faktisk gik vores madbudget fra 4000 kroner til 2000 kroner alene på at lave madplan og planlægge indkøbne.
Madplan giver dog ikke mening som jeg lever nu, for det kræver jo lidt at man rent faktisk gider at lave maden.

Har du plads i fryseren til at lave større portioner af mad og fryse ned? Jeg gider feks. ikke lave mørbradgryde og kødsovs til 2 dage, jeg laver altid store portioner, så jeg kan fryse 10-12-15 portioner ned - det er dejligt nemt efterfølgende. Det samme med feks frikadeller. Men det kræver selvfølgelig at du har plads til det i et eller andet omfang.

Jeg kan følge dig i, at det ikke er særlig spændende at lave mad til én. At bruge en time i køkkenet på noget, der tager max 10 at spise - det gider jeg heller ikke. Og jeg kæmper også med at få “varieret mad” til at gå op med “lavere madpost”, jeg bruger i gennemsnit 100-500 mere end dig om måneden. Når jeg rigtig tager mig sammen, så laver jeg madplan og følger den 100%, og det kan jeg spare temmelig meget ved.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1321
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 22289

Indlægaf LadyFox » 25. jun 2018, 19:48

Daine skrev:
LadyFox skrev:Omkring 1500 kroner, hvilket irriterer mig lidt.
Grunden til det irriterer mig er at da jeg boede med min ekskæreste lagde vi begge 1000 kroner, så lige nu spiser jeg får mere end før, men jeg får ikke lige så meget for pengene.

Jeg spiser et måltid om dagen, og et "mellemmåltid". Jeg gider sjældent at lave mad til mig selv, så jeg spiser meget rugbrød og pasta/ris med grønsager. Hvilket jeg egentlig ikke synes er særlig spændende - men det er da let og billigt.
Jeg ville gerne spise mere varieret og mere spændende - men da jeg synes det er røvsygt at spise alene, så synes jeg ikke indsatsen ved madlavning er belønningen værd. Så jeg spiser mest for at overleve nu hvor jeg er alene.
Derudover synes jeg også jeg ender med at smide rigtig meget mad ud hvis jeg begiver mig ud i at lave retter med en del ingredienser i når det kun er mig til at spise det.

Da vi var to sparede vi rigtig meget mad ved at lave madplan og gå flere steder hen efter de gode tilbud - faktisk gik vores madbudget fra 4000 kroner til 2000 kroner alene på at lave madplan og planlægge indkøbne.
Madplan giver dog ikke mening som jeg lever nu, for det kræver jo lidt at man rent faktisk gider at lave maden.

Har du plads i fryseren til at lave større portioner af mad og fryse ned? Jeg gider feks. ikke lave mørbradgryde og kødsovs til 2 dage, jeg laver altid store portioner, så jeg kan fryse 10-12-15 portioner ned - det er dejligt nemt efterfølgende. Det samme med feks frikadeller. Men det kræver selvfølgelig at du har plads til det i et eller andet omfang.

Jeg kan følge dig i, at det ikke er særlig spændende at lave mad til én. At bruge en time i køkkenet på noget, der tager max 10 at spise - det gider jeg heller ikke. Og jeg kæmper også med at få “varieret mad” til at gå op med “lavere madpost”, jeg bruger i gennemsnit 100-500 mere end dig om måneden. Når jeg rigtig tager mig sammen, så laver jeg madplan og følger den 100%, og det kan jeg spare temmelig meget ved.

Min fryser er fyldt med alt muligt lækkert i forvejen. Kød til når der er gæster, lækker is, en helvedes masse frost grønsager, hyldeblomster og sådan. :)
Hvis jeg ryttede lidt ud i det ville jeg have plads til at lave mad til flere dage, og det burde jeg nok også, frem for at samle alt muligt jeg sjældent bruger - Jeg har bare ikke fået det gjort :)
1
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 219
Likede indlæg: 1542

Indlægaf Artem » 25. jun 2018, 20:09

Har stemt under 1000 kr for en person. Men nu jeg tænker efter er det måske ikke helt rigtigt. For betaler også 675 kr om måneden for madordningen på job.
Men fordi jeg får mad på job, og spiser ved de gamle 3 gange om ugen, så bruger jeg nærmest ingen penge på mad her hjemme. Hvor jeg vil i snit ligger på 100-200 kr om ugen.
1
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1467

Indlægaf Torn » 25. jun 2018, 20:25

Vores husholdningskonto (madvarer, rengøringsartikler og personlig pleje) er på 2.500 kr. Take away og udespisning dækkes af en anden konto. Vi er to voksne.
0
Brugeravatar
oOxXxOo
Kort karma: 16
Likede indlæg: 168

Indlægaf oOxXxOo » 26. jun 2018, 03:37

Vi brugee 3400,- i måneden. Deri er 400,- til kærestens frokost ordning på arbejde, take away/fast food, slik, chips og husholdning. Vi er 2 voksne, spiser varieret, oftest 4 dage med vegetarisk og 3 køddage om ugen. Der er både øko og konventionelle madvarer.
Vi køber hele kaffebønner når der handles kaffe og ser efter tilbud på kaffe, og køber gerne 3-4 poser hvis det er gode bud.

Jeg har lige handlet til for 200,- der bliver følgende ud af indkøbene
- mandag: rugbrødssandwich m. Pesto, avocado (3 paks), rød peber, løg og hytteost
- tirsdag: Kartoffelsalt m. Bagt laks m. Pesto (resten fra mandag) dertil salat af avocado, spidskål, rød peber og løg
- onsdag: nuddelsalat m. hytteost (resten der ikke blev brugt mandag), soltørrede tomater, spinat (resten der ikke blev brugt mandag)
- torsdag: de rester der nu en gang måtte være tilbage, fyldt i fladbrød (hjemmelavet) f.eks kartoffel masala m. Grønt og dressing på creme fraich (resten som ikke er brugt til kartoffelsalat)
0
fisken80
Kort karma: 286
Likede indlæg: 10059

Indlægaf fisken80 » 26. jun 2018, 04:22

Lemonella skrev:
fisken80 skrev:

Hvis du mener slagteren på Brårupvej (Christian), så er det ham og ja, han fremstiller verdens bedste pølser.
Hans fedtfattige leverpostej, smager som en drøm og det samme gælder hans røgede mørbrad, røgede filet, røgede rullepølse, eller hans rullepølse med enten peber eller persille.

Nej, det er ikke ham. Vi handler hos den der ligger inde i gågaden, den er virkelig virkelig god også. Men måske skal vi prøve ham du snakker om.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 558
Likede indlæg: 9441

Indlægaf Lemonella » 26. jun 2018, 05:14

fisken80 skrev:
Lemonella skrev:
fisken80 skrev:

Nej, det er ikke ham. Vi handler hos den der ligger inde i gågaden, den er virkelig virkelig god også. Men måske skal vi prøve ham du snakker om.

Vi handler altid lørdag og der kan det være noget nær umuligt at få en parkeringsplads oppe i byen. Vi har dog handlet der et par gange og været tilfredse med varene. :)
Min kæreste har bare en forkærlighed for røgede ting og når der er gang i “vores” slagters røgeri, kan jeg nærmest ikke slæbe ham ind i butikken. Han står bare og indsnuser duften og savler :lol:
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
No1
Kort karma: 151
Likede indlæg: 2195

Indlægaf No1 » 26. jun 2018, 11:51

1234 skrev:Jeg tror også det har enorm betydning, hvor meget man laver fra bunden. Min kæreste laver frisk pasta, falafel og den slags fra bunden. Det ville jo koste en formue hvis vi skulle have sammen kvalitet i supermarkedet.

Der er helt sikkert en del at spare ved at gøre det. :)
0
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 535
Likede indlæg: 11721

Indlægaf Flora » 26. jun 2018, 11:57

Jeg holder ikke regnskab med det, men jeg vil tro, jeg bruger et sted mellem 2000 og 3000 kr. på mad og husholdning. Jeg bor alene.
0
Brugeravatar
Sloejfen
Kort karma: 10
Geografisk sted: København SV
Likede indlæg: 83

Indlægaf Sloejfen » 26. jun 2018, 12:55

4000kr - vi er to voksne :) Vi får årstiderne 3 dage hveranden uge og handler så bare for resten eller spiser ude. Nogle måneder er der overskud andre måneder er vi nødt til at flytte mere over. Vi kunne sagtens leve for mindre og har gjort det før, men lige nu er det ikke nødvendigt at spare.
0

Tilbage til "Mad og drikke"