Hvad er jeres månedlige madbudget?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Månedligt madbudget

< 1000kr
4
3%
1000-1500
9
8%
1500-2000
12
10%
2000-3000
24
20%
3000-4000
25
21%
4000-5000
19
16%
5000-6000
7
6%
6000-7000
6
5%
7000-8000
6
5%
8000+
8
7%
 
Afgivne stemmer: 120
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Honningprut » 23. jun 2018, 14:19

Vi bruger et sted mellem 3000-4000, fastfood medregnet. Vi ligger 4000 Kr til side hver måned. Vi er 2 voksne og et barn hver anden uge. Vores budget ligger nok lidt højt, men vi har prioriteret at spise gode råvare og forholdsvis økologisk, så spare vi gerne et andet sted. :D
Senest rettet af Honningprut 23. jun 2018, 21:01, rettet i alt 2 gange.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf billiebean » 23. jun 2018, 14:29

Vores husholdningsforbrug inkl mad udefra er 4000-4500 inkl fastfood. Vi er to voksne. Bruger nok lige i overkanten på takeaway/restaurantbesøg. Har regnet ud, at vi sparer en 500-1000 kr, hvis vi får måltidskasser. Så spild og mad udefra fylder i vores forbrug.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf ajnaM » 23. jun 2018, 20:38

Wizzze skrev:
Krølle skrev:
ajnaM skrev:Vi er 4 i familien og køber nok ind for omkring 5000. Dertil kommer takeoutbudgettet, der er alt for højt. Sidst, jeg kiggede budgetter igennem, var vi oppe på 8000 kroners takeout og restaurantbesøg på en måned. :shock: :genert: Vi har taget det ned på et markant lavere niveau siden, men har ikke helt overblik over, hvor vi ligger nu.


Vi køber langt de fleste uger ind på Nemlig en gang om ugen. Dertil kommer lidt småshopperi, når vi opdager, at vi mangler noget.


Altså 13.000 i det hele? Oh, but I love you. Pludselig er det nemmere at indrømme, at jeg gik i spare/fryseretter-mode den måned, vi som to voksne ramte 12.000 kr på husholdning og takeaway/restaurantbesøg :genert:


Man skal jo bare en gang spise på Michelin restaurant, så er man deroppe, og der er jo 30/31 dage en måned :genert:


Det var desværre ikke Michelin-turene, der fik det derop. :whine:

Ej, det sker alt, alt for tit, at vi pludselig er hjemme kl. 17.45, og børnene bliver helt forfærdelige, hvis vi ikke spiser omkring kl. 18, og så ender vi med at gå ud at spise eller købe noget mad i stedet for at gå i gang med at lave det. :genert: Men vi er altså blevet bedre. De 8000 var en slem måned.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Wizzze » 23. jun 2018, 21:02

ajnaM skrev:
Wizzze skrev:
Krølle skrev:
ajnaM skrev:Vi er 4 i familien og køber nok ind for omkring 5000. Dertil kommer takeoutbudgettet, der er alt for højt. Sidst, jeg kiggede budgetter igennem, var vi oppe på 8000 kroners takeout og restaurantbesøg på en måned. :shock: :genert: Vi har taget det ned på et markant lavere niveau siden, men har ikke helt overblik over, hvor vi ligger nu.


Vi køber langt de fleste uger ind på Nemlig en gang om ugen. Dertil kommer lidt småshopperi, når vi opdager, at vi mangler noget.


Altså 13.000 i det hele? Oh, but I love you. Pludselig er det nemmere at indrømme, at jeg gik i spare/fryseretter-mode den måned, vi som to voksne ramte 12.000 kr på husholdning og takeaway/restaurantbesøg :genert:


Man skal jo bare en gang spise på Michelin restaurant, så er man deroppe, og der er jo 30/31 dage en måned :genert:


Det var desværre ikke Michelin-turene, der fik det derop. :whine:

Ej, det sker alt, alt for tit, at vi pludselig er hjemme kl. 17.45, og børnene bliver helt forfærdelige, hvis vi ikke spiser omkring kl. 18, og så ender vi med at gå ud at spise eller købe noget mad i stedet for at gå i gang med at lave det. :genert: Men vi er altså blevet bedre. De 8000 var en slem måned.


Vi kan ikke engang undskylde os med børn, og vi kan også brænde en formue af på restauranter, men så kommer pengene bare ikke altid fra husholdningskontoen, men går fra lommepengene i stedet.
0
Do as I say! :whip:
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf ajnaM » 23. jun 2018, 21:05

Wizzze skrev:
ajnaM skrev:
Wizzze skrev:
Krølle skrev:
ajnaM skrev:Vi er 4 i familien og køber nok ind for omkring 5000. Dertil kommer takeoutbudgettet, der er alt for højt. Sidst, jeg kiggede budgetter igennem, var vi oppe på 8000 kroners takeout og restaurantbesøg på en måned. :shock: :genert: Vi har taget det ned på et markant lavere niveau siden, men har ikke helt overblik over, hvor vi ligger nu.


Vi køber langt de fleste uger ind på Nemlig en gang om ugen. Dertil kommer lidt småshopperi, når vi opdager, at vi mangler noget.


Altså 13.000 i det hele? Oh, but I love you. Pludselig er det nemmere at indrømme, at jeg gik i spare/fryseretter-mode den måned, vi som to voksne ramte 12.000 kr på husholdning og takeaway/restaurantbesøg :genert:


Man skal jo bare en gang spise på Michelin restaurant, så er man deroppe, og der er jo 30/31 dage en måned :genert:


Det var desværre ikke Michelin-turene, der fik det derop. :whine:

Ej, det sker alt, alt for tit, at vi pludselig er hjemme kl. 17.45, og børnene bliver helt forfærdelige, hvis vi ikke spiser omkring kl. 18, og så ender vi med at gå ud at spise eller købe noget mad i stedet for at gå i gang med at lave det. :genert: Men vi er altså blevet bedre. De 8000 var en slem måned.


Vi kan ikke engang undskylde os med børn, og vi kan også brænde en formue af på restauranter, men så kommer pengene bare ikke altid fra husholdningskontoen, men går fra lommepengene i stedet.


Efter børn er vores bare én stor fælles konto. :D
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf JoyNips » 23. jun 2018, 21:27

To voksne, 1 barn på 1,5 år. Bruger ca 3-4000 kr/måneden, fordelt på et aarstiderne-abonnement og netto.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3440
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3074

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Alphilia » 23. jun 2018, 21:40

Selvom vi ikke kører decideret madbudget betyder det jo ikke, at vi ikke tænker os om.
Der er ting jeg ikke gider betale fuld pris for fordi det altid er på tilbud et eller andet sted, fx neskaffe og skyr
0
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf superboa » 23. jun 2018, 21:54

3-4000 kr. om måneden for 2 voksne.
Pengene går til økologiske varer, god kaffe, the fra thehandleren, slik/chokolade, lidt take out, sodavand, et enkelt restaurantbesøg ind imellem - vi har ikke som sådan et madbudget, men ønsker dog heller ikke, at beløbet kommer højere op.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. jun 2018, 06:11

Chachacha skrev:For mig er det ikke er mål at komme så langt ned i madbudget som muligt, som det lader til at manges er :gruble: Jeg forstår det hvis man ikke har en fuldtidsindtægt, men ellers ervi Danmark nogle af dem, der bruger allerfærrest % af vores indtægt på mad i Europa. Det synes jeg faktisk ikke er udpræget fantastisk.

Personligt har vi valgt at bo småt og billigt og undlade bil. Så vi bruger meget af vores budget på rejser, oplevelser og god mad. Selvølgelig bevidst om at købe det man kan få alle steder billigst, men derudover går vi efter kvalitet, økologi og oplevelser ude. Den lander nok på 5000 for 2 når vi regner frokost på job og spise ude med.

Det er virkelig ikke for at være hellig eller irriterende, men synes bare jeg ville trække lidt i den anden retning end den gængse her i tråden #ødselåbenbart


Jeg har læst hele tråden igennem, og jeg kan vitterlig ikke se, at manges mål er at leve for så lidt som muligt. Tværtimod.
Hentyder du derimod til den generelle statistik, er jeg enig. Både i konstateringen og i, at det ikke er udpræget fantastisk.
Når det er sagt, findes der jo en hel del husstande i Danmark, hvor to gange fuldtidsindkomst stadig ikke giver mulighed for at bruge 5000 kr. på mad om måneden. Så skal der i hvert fald være tale om meget kraftige prioriteringer.

Det var mig, der brugte ordet "ødselhed", og hvis det er mit indlæg, du hentyder til med dit hashtag, føler jeg mig temmelig misforstået, da det lader til, at vi pt. har samme prioriteter og forbrug. Ødselhed handler for mig om manglende overblik og svinen rundt med mad (og penge) i form af madspild, mange hurtige, men usunde løsninger og forvirrede daglige indkøb uden den mindste skelen til prisen. Der gider jeg ikke havne.
4
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Slettet bruger » 24. jun 2018, 06:23

6.500,- bruger vi ca. til husholdning til to voksne og to børn.
0
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf MOGA » 24. jun 2018, 08:01

DetSorteCirkus skrev:
Chachacha skrev:For mig er det ikke er mål at komme så langt ned i madbudget som muligt, som det lader til at manges er :gruble: Jeg forstår det hvis man ikke har en fuldtidsindtægt, men ellers ervi Danmark nogle af dem, der bruger allerfærrest % af vores indtægt på mad i Europa. Det synes jeg faktisk ikke er udpræget fantastisk.

Personligt har vi valgt at bo småt og billigt og undlade bil. Så vi bruger meget af vores budget på rejser, oplevelser og god mad. Selvølgelig bevidst om at købe det man kan få alle steder billigst, men derudover går vi efter kvalitet, økologi og oplevelser ude. Den lander nok på 5000 for 2 når vi regner frokost på job og spise ude med.

Det er virkelig ikke for at være hellig eller irriterende, men synes bare jeg ville trække lidt i den anden retning end den gængse her i tråden #ødselåbenbart


Jeg har læst hele tråden igennem, og jeg kan vitterlig ikke se, at manges mål er at leve for så lidt som muligt. Tværtimod.
Hentyder du derimod til den generelle statistik, er jeg enig. Både i konstateringen og i, at det ikke er udpræget fantastisk.
Når det er sagt, findes der jo en hel del husstande i Danmark, hvor to gange fuldtidsindkomst stadig ikke giver mulighed for at bruge 5000 kr. på mad om måneden. Så skal der i hvert fald være tale om meget kraftige prioriteringer.

Det var mig, der brugte ordet "ødselhed", og hvis det er mit indlæg, du hentyder til med dit hashtag, føler jeg mig temmelig misforstået, da det lader til, at vi pt. har samme prioriteter og forbrug. Ødselhed handler for mig om manglende overblik og svinen rundt med mad (og penge) i form af madspild, mange hurtige, men usunde løsninger og forvirrede daglige indkøb uden den mindste skelen til prisen. Der gider jeg ikke havne.


Jeg er enig med dig.

Vi lever af en enkelt fuldtidsindtægt, og jeg kunne godt prioritere at bruge mere af indtægten på mad, og mindre på noget andet, men det har jeg ikke lyst til. Faktisk vil jeg hellere skære beløbet ned, ikke for at ændre på maden, men for at skære mere af det unødvendige ud af supermarkedsindkøbene, altså ting som slik og sodavand. Det bliver vores kost næppe dårligere af.
1
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf ina » 24. jun 2018, 09:05

Vi er to voksne, to børn og en baby. Der bliver overført 1500kr til vores husholdningskonto hver søndag, der bliver lavet madplan og handlet i rema1000 til en hel uge. Det jeg ikke kan få i Rema, kører jeg i Brugsen efter og så fyldes der op af mælk, grønt og pålæg en gang om ugen. Der købes nok 40 % økologisk - mest kød og grønt.

Det vil sige 6000-7500 kr. om måneden, som dækker mad, husholdningsprodukter, (libero) bleer, mme osv. Det dækker også de 1-2 gange om måneden vi får take away. Restaurantbesøg betales fra en anden konto.

Min mand har madpakke med nogle dage, de to store får mad i institution (betaler vi 1100kr for udover ovenstående) og jeg er på barsel/har en studiedag om ugen, så jeg spiser hjemme - som regel rester fra dagen før.

Vi laver, som nævnt, madplan. En dag er oftest rugbrød med noget fiskepålæg (den eneste måde vi kan få spist fisk) og så er der ofte en reste-dag/buffet, som vi kalder det.
Det er noget nyt at vi er begyndt at overføre et beløb hver uge, fremfor hele beløbet i starten af måneden. Det fungerer bedre ifht. at overholde budgettet, men de 1500kr om ugen løber stadig kun lige rundt for os og vi vil ikke gå på kompromis med særlig meget (det skulle da lige være at købe færre snacks og mindre cola), så det bliver eventuelt sat op.

Vi har iøvrigt høns, der giver os æg, og om sommeren har vi kartofler, ærter, tomater og agurker i haven.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7401
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23339

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Aragorn » 24. jun 2018, 09:24

Så meget at jeg bliver i dårligt humør bare af at se overskriften på denne tråd, fordi den prikker mig hårdt i den dårlige samvittighed. Jeg gider ikke engang prøve at regne på det.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Bluemoon
Indlæg: 106
Tilmeldt: 7. jul 2016, 12:44
Kort karma: 14
Likede indlæg: 276

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Bluemoon » 24. jun 2018, 09:45

..
Senest rettet af Bluemoon 15. mar 2021, 10:00, rettet i alt 4 gange.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf JoyNips » 24. jun 2018, 09:50

Vi anstrenger os iøvrigt ikke specielt for at holde madbudgettet lavt. Nogle ting køber vi kun på tilbud, fx weekendernes cola zero.
Men vi anstrenger os lidt for at begrænse madspild. Særligt jeg har nok været slem til at smide ud og købe “frisk” ind, men min kæreste er virkelig sej til at trylle med rester.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Mad og drikke"